Zo nerveus

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Zo nerveus

Bericht door Lee64 » za 20 aug 2011 14:22

Hallo dames

Er is al veel over geschreven op het forum over nerveus zijn dat weet ik wel. Heel veel van jullie zijn net zo nerveus als ik schijnt het. Maar waar komt het vandaan? Dat nerveuze gevoel?? Ik heb op dit moment niets om zenuwachtig voor te zijn en toch loop ik al weer de hele dag met zo'n klont in mijn maag verdorie.
Ik vind het zo'n naar gevoel! En wil ook niet de hele tijd naar de oxazepam grijpen.

Maar wat heeft die nervositeit nou met de overgang te maken vraag ik me af? Zijn we nou allemaal onbewust bang voor die nieuwe levensfase of wat?

Lee

Maaike
Berichten van Maaike
Onderwerpen van Maaike
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Re: Zo nerveus

Bericht door Maaike » za 20 aug 2011 14:51

Hi Lee,

Wisten we maar maar waar al die uiteenlopende klachten vandaan kwamen, ik ken dat nerveuze gevoel bij mij lijkt het net
of er een wekker in mijn borstkas zit die te strak is opgewonden, zo'n trillerig opgejaagd gevoel, dan denk ik gelijk dat het mijn hart is omdat die ook voortdurend overslaat, soms is het weg maar ik heb het wel vaker op een dag.....heel vervelend, probeer me er niet al te veel zorgen over te maken anders wordt het alleen maar erger.

Ik wil je alleen maar laten weten dat je niet de enige bent ......ik hoop dat dat een troost is, lees maar
veel op dit forum dat stelt je ook vaak gerust.....hoop ik

groet,
Maaike

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » za 20 aug 2011 14:52

Hoi Lee,

Heel herkenbaar, constant het gevoel alsof er iets vreselijks staat te gebeuren of dat je naar de tandarts moet of zo. Ik snap ook niet waar het vandaan komt...

Greta.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 20 aug 2011 15:19

Ja precies Greta,

Dat tandartsengevoel of dat er iets ergs gaat gebeuren!
Ik denk eigenlijk nooit dat ik wat ergs mankeer Maaike, dat lees ik vaak op het forum maar dat heb ik zelf niet.
Ik ben dus wel nerveus maar niet bang voor enge ziektes of zo.

Net als huilbuien wat ik vaak lees, die heb ik ook niet: ik huil echt nooit, ben volgens mij al heel lang helemaal uitgehuild.

Maar voor de rest heb ik volgens mij alle klachten die beschreven staan op het forum dus er blijft genoeg over. Al heb ik ze gelukkig niet allemaal elke dag tegelijk. De ene dag is het vooral dit de andere dag weer dat, elke dag een verrassing. Maar heb inderdaad wel veel steun en troost aan het forum. Ik kan ook steeds iets vaker denken : Lee je zit in de overgang. Leg je er bij neer.

Sommige klachten kan ik na al dat gelees dus ook inmiddels wel verklaren maar niet die nervositeit om niks dus als iemand weet wat die met de overgang te maken heeft dan hoor ik het graag.

groetjes, Lee

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Christine » za 20 aug 2011 15:34

Hallo,

Ik heb hier ook zo'n last van.
Er is niets om zenuwachtig over te zijn, maar ik ben een stresskip geworden.
Een boek lezen lukt me al jaren niet meer, rustig op de bank zitten ook niet.
Loop veel te ijsberen in huis, geen rust om even te zitten.
En toch....soms weer momenten dat alles rustig is.

De lijst van andere klachten is nog steeds lang, lijkt of alles erger wordt en ben toch al 59 jaar.

Naar wat ik heb begrepen doet ook het zenuwstelsel mee in de overgangsjaren en is ook dat totaal ontregeld.
Vandaar dat we ook geen grip hebben op die vreemde zenuw-aanvallen.

vr. groet, Christine

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » za 20 aug 2011 15:50

Lee64 schreef:
za 20 aug 2011 15:19
Net als huilbuien wat ik vaak lees, die heb ik ook niet: ik huil echt nooit, ben volgens mij al heel lang helemaal uitgehuild.
Huilbuien heb ik ook zelden. En als ik eens huil is het om iets op TV of zo, zielige dieren of iets met kinderen. Dan komt er ineens een hoop verdriet in me op en die beelden op TV werken als een trigger over heel veel oud verdriet.

Greta

Christine
Berichten van Christine

Bericht door Christine » za 20 aug 2011 15:59

Hallo,

Ook ik dacht jaren geleden wel uitgehuild te zijn.
Maar en kwam een periode dat ik weer om alles kon huilen en soms niet eens wist waarom ik huilde.
Gelukkig is dat nu weer over.

Herkenbaar, beelden zien die mijn eigen oude verdriet triggeren.
Zo komt al dat oude (vaak onbewuste)verdriet weer boven om nu echt te verwerken en voorgoed los te laten.

Het is dus eigenlijk om onszelf dat we huilen.

vr. groet, Christine

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 24 aug 2011 12:01

Dat klinkt mooi Christine,

Dat we om onszelf huilen.......
Het lijkt soms wel alsof ik een beetje in de 'rouw' ben omdat ik mezelf verloren ben. De vrouw die ik was is er niet meer en komt nooit meer terug. Daar ben ik best verdrietig over (zonder te huilen overigens maar misschien komt dat nog)
En tegen die nervositeit om niks neem ik af en toe een half oxazepam, niet te vaak, want dat wil ik ook weer niet, maar ja soms moet ik wat he.

groet, Lee

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 57

Bericht door Desi » wo 24 aug 2011 12:36

Hallo dames,

Wat ik begrepen heb is het volgende (heb het ergens gelezen): je bijnieren kunnen ook oestrogeen produceren. Heel weinig weliswaar, maar toch. Zolang je lichaam nog geen balans heeft gevonden met de nieuwe situatie, 'vraagt' het de bijnieren om oestrogeen. De hoofdfunctie van de bijnieren is de aanmaak van stresshormoon. Op het moment dat het lichaam om oestrogeen vraagt, moeten de bijnieren eerst van het stresshormoon af en dat wordt dan je lichaam in gestuurd. Daar krijg je dus dat nerveuze gevoel van.

Dus hier ook iemand die vaak nerveus is om niks, maar ook als er iets te gebeuren staat (hoe onbenullig ook) ben ik nerveuzer dan ik ooit geweest ben. Leuk die overgang!

Sterkte,
Desi

Christine
Berichten van Christine

Bericht door Christine » wo 24 aug 2011 14:24

Hallo,

Interessant wat je uitlegt Desi.
Vandaar dat we er ook geen grip op hebben en extra stress de bijnieren uitput.
En dus geen of te weinig oestrogenen aan kan maken.

Bedankt voor het delen.

vr. groet, Christine

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 24 aug 2011 15:18

Hoi Desi

Vind het ook logisch klinken je verhaal!

Op zich wist ik al wel dat de bijnieren en het vetweefsel de oestrogeenproductie over moeten gaan nemen als de eierstokken er mee stoppen. Daar maak ik me al zorgen over omdat ik zo mager als wat ben, ik heb dus amper vetweefsel wat het over kan nemen en ik heb veel stress in mijn leven. Vraag me echt af of mijn bijnieren de productie van oestrogenen wel aan kunnen dus omdat ze al zoveel stresshormonen aangemaakt hebben toen ik nog niet in de overgang zat en nu nog eens extra dus......

Ben bang dat ik over 25 jaar nog steeds op dit forum zit met overgangsklachten......

Lee

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door Anette » wo 24 aug 2011 15:28

Desi schreef:
wo 24 aug 2011 12:36
je bijnieren kunnen ook oestrogeen produceren. Heel weinig weliswaar, maar toch. Zolang je lichaam nog geen balans heeft gevonden met de nieuwe situatie, 'vraagt' het de bijnieren om oestrogeen. De hoofdfunctie van de bijnieren is de aanmaak van stresshormoon. Op het moment dat het lichaam om oestrogeen vraagt, moeten de bijnieren eerst van het stresshormoon af en dat wordt dan je lichaam in gestuurd. Daar krijg je dus dat nerveuze gevoel van.
Hoi Desi,

Wat je zegt klopt wel als je het hebt over vrouwen in de postmenopauze bij wie de hormoonaanmaak van de eierstokken al dusdanig verlaagd is dat ze al langer niet meer menstrueren. Dat is hier niet het geval.

Bovendien het gaat hier om iemand die de anticonceptiepil gebruikt, en die dus van buitenaf ruim oestrogeen krijgt toegediend.

Nervositeit om niets?
"Rouw", is absoluut onderdeel van de overgang. Afscheid nemen van wat niet meer terugkomt. Dat is onmacht, onrust en onzekerheid. Verdriet, het gevoel van tekort gedaan worden, boosheid over wat het leven je aandoet, het draait allemaal ergens in je rond, een uitweg zoekend en dan te pas en te onpas ontsnappend.

Anette

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » wo 24 aug 2011 15:42

Op zich ook een duidelijke aanvulling Annette,

maar er zit verschil in alles wat ik voel. Vaak weet ik echt wel waar al die gevoelens vandaan komen: veel stress om complex puberkind, moeite om te accepteren dat ik in de overgang zit met idd een soort verliesgevoel, groot dilemma wel of geen pil enz. En dan nog alle 'gewone' gevoelens van de overgang. Boosheid, onmacht, onrust enz. is echter weer wat anders dan zo'n tandartsengevoel als je helemaal niet naar de tandarts moet.

Dus soms is het echt nervositeit om niks, zoals veel vrouwen hier hebben lees ik her en der, ook voor de menopauze. Dat ik zo goed het verschil kan voelen komt juist door mijn pil gebruik. Die pil voegt idd oestrogenen toe, dat is duidelijk te voelen: ik was in de stopweek dan ook veel nerveuzer (om niks) dan nu.

Lee

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » wo 24 aug 2011 16:16

Anette schreef:
wo 24 aug 2011 15:28
Wat je zegt klopt wel als je het hebt over vrouwen in de postmenopauze bij wie de hormoonaanmaak van de eierstokken al dusdanig verlaagd is dat ze al langer niet meer menstrueren.
Hallo Anette,

Dat wist ik dus niet. Dank je wel voor die toevoeging!
Ikzelf menstrueer al bijna 2 jaar niet meer, dus mijn nerveuze gevoel kan daar dus heel goed vandaan komen.

groetjes,
Desi

Jannie
Berichten van Jannie
Onderwerpen van Jannie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Jannie » do 05 apr 2012 17:00

Hallo dames

Goed om te weten. Klinkt heel aannemelijk.
Vanmiddag lekker met de hond naar buiten, hou ik erg van, en ineens was het er weer. Doodnerveus terwijl er geen reden toe is. Ik heb nota bene vakantie!

Jannie

Ieniemienie
Berichten van Ieniemienie
Onderwerpen van Ieniemienie
Menopauzejaar:

Bericht door Ieniemienie » wo 15 mei 2013 14:04

Hallo dames

Het heeft te maken met ons autonome zenuwstelsel en de daling van hormonen. Lees maar bij overgangsverschijnselen. Het klinkt heel logisch maar toch blijft het een naar en onbestendig gevoel. Ik heb er zelf ook sinds een maand last van.
Ik vind verlichting bij 10 mg oxazepam per dag. Ben ook bang om er verslaafd aan te raken maar het moet maar even anders zijn de dagen bijna niet te doen.
Het lijkt de hele dag of ik iets ergs ga horen of doen. Dat is nu eigenlijk weg.
Wat een vreselijk iets die overgang.

Gr Ieneimienie

Lies
Berichten van Lies
Onderwerpen van Lies
Menopauzejaar:

Bericht door Lies » za 19 jul 2014 09:42

Hallo Lee, en andere lotgenoten,

Ik reageer even op een ouder topic omdat jij maar ook andere dames hoor, precies beschrijven zoals ik me nu voel; een en al nervositeit.Hoe lang heeft deze vreselijke klacht bij jou geduurd? En ook ik moet wat innemen want ik trek het niet meer.....Ik lees al een aantal jaren op het forum, houdt me op de been, maar deze ellendige klacht die me geestelijk en lichamelijk overneemt spant voor nu de kroon.

Verdrietige groet, Lies

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » za 19 jul 2014 10:32

Hoi Lies

Idd een oud topic en ik weet nog hoe verschrikkelijk naar het voelde...... die nervositeit op zich, het niet begrijpen ervan en het onprettige gevoel.

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en ik zou in herhalingen vallen als ik je vraag hier zou beantwoorden, sorry. Dus ik hoop eigenlijk dat je andere berichten van me kan lezen. Ik heb hier op het forum geleerd hoe met mijn overgang om te gaan, dat was een moeilijk en langdurig proces waar ik eerder over geschreven heb. Het maakte de nervositeit minder.

Vr gr lee

Lies
Berichten van Lies
Onderwerpen van Lies
Menopauzejaar:

Bericht door Lies » zo 20 jul 2014 12:16

Hi Lee

Dank voor je reactie, de her-en erkenning doet goed!

Vr.gr.Lies

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht