Malende gedachten, heftige emoties

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Sunny
Berichten van Sunny
Onderwerpen van Sunny
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 65

Malende gedachten, heftige emoties

Bericht door Sunny » wo 20 okt 2010 02:40

Hallo allemaal,

Ik lees hier in deze forum hoeveel vrouwen er in de strijd zijn tegen de overgang...en dat zijn er best heel veel.
Ik vecht nu ook al zolang ...ik ben nu zo onzeker geworden van mezelf, ik ken mezelf gewoon niet meer terug.
Ik hoef maar op het tv te kijken van jonge mensen die zomaar sterven, dan malen mijn gedachten al dat mij ook zoiets overkomt... daar word ik zo bang van, ik probeer er steeds voor te vechten, maar het is net alsof ik het niet in de hand heb het overtreft mij gewoon... de overgang heeft mij heel onzeker gemaakt. Er zijn van die dagen dat het heel goed gaat, dan ben ik ook heel vrolijk en geniet ik van die dagen...maar heb ook dagen dat ik zo met de dood bezig ben, het komt zomaar in eens bij mij op... en ja... dan word ik zo gespannen en bang, daar word ik zo moedeloos van...het is een strijd voor mij, waar ik sinds de overgang al zo lang voor vecht.
Denkende dat ik de volgende dag er niet meer ben, en toch de volgende dag nog leeft,
begin ik dan ineens zomaar te huilen, ja en de rest van de dag kan ik vergeten... dan ben ik door dat hele tafereel zo verschrikkelijk moe, dat ik mijn huishoudelijke taak niet eens kan verrichten.

Deze emoties zijn de grootste ellende in mijn leven, de ene dag is het heftiger dan de andere dag...en dan die onzekerheid... ik heb soms geen doel voor ogen door de onzekerheid...telkens wanneer die emoties me overvallen, dan ben ik echt geen gezellige persoon... ik praat hier veel over met mijn man en zonen, en het is een geluk voor mij dat ze er begrip voor hebben, zij steunen mij daar enorm voor in...ben trots op mijn gezin.
Ik blijf mijn best doen om tegen al deze overgang problemen te vechten, en hopen maar dat het met de tijd gaat minderen en verdwijnen!
Heel veel sterkte voor alle lotgenoten!

Groet Sonja

Truus
Berichten van Truus
Onderwerpen van Truus
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 70

Re: Malende gedachten, heftige emoties

Bericht door Truus » wo 20 okt 2010 08:27

Goedemorgen Sonja

Ik denk dat een heleboel vrouwen zich hierin herkennen, ook ik. Juist dat vechten tegen de emoties legt je in feite lam en als je dan de andere dag nergens last van hebt, dan vraag je je af, waar heb ik me in hemelsnaam druk over gemaakt.
Mijn man zei het laatst zo treffend: "Schat, we hebben allemaal het grootste deel van ons leven erop zitten, laten we gewoon blij zijn met elke dag dat we de ogen nog open doen".
Daar heeft hij uiteraard helemaal gelijk in, het idiote alleen is, dat iedereen dood kan gaan, behalve JIJ!

De geest zit raar in elkaar en we zullen er nooit achter komen waarom wij vrouwen nou dit allemaal door moeten maken, met welk nut? Wij voelen de narigheid, zijn op sommige momenten dweilen van mensen, dus wat voor zin heeft het. En dan te bedenken dat 80% van de vrouwen last van de overgang hebben.

Waar ik baat bij heb, afgezien van medicamenten is, als ik dan voel dat ik weer zo onrustig word, iets in mijn hand nemen, gewoon een beetje mee spelen, een pennetje of iets dergelijks en ik ben die dag dan ook heel egoïstisch lief voor mezelf. Als ik de behoefte voel, ga ik gewoon naar bed, televisie kijken, soms val ik dan een beetje in slaap, maar ik probeer zoveel mogelijk er niet meer tegen te vechten, je wordt er doodmoe van en je wint het toch niet op dat moment.

Op dit moment ben ik onder behandeling bij een haptonoom, niet voor de overgang, maar voor iets anders. De laatste keer toen ze met haar hand vanaf mijn schouder tot aan het eind van mijn hand aanraakte, kreeg ik een vreselijke huilbui, toen mijn hand helemaal open ging. Ik voelde gewoon, stop het vechten, loop niet met die gebalde vuisten rond. Ik wil niet zweverig overkomen, maar het deed me heel veel en op momenten dat ik voel dat ik weer TE gespannen ben, doe ik het bij mijzelf, weliswaar met minder effect als toen, maar het voelt alsof het helpt en al zou het alleen maar tussen je oren zitten op dat moment, maakt me dat ook niets uit, als het helpt, helpt het!

Hartelijke groeten aan alle meiden hier :) We hebben het niet makkelijk :D
Truus

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » wo 20 okt 2010 08:36

Hallo Sonja en Truus,

We kunnen elkaar een handje geven! Ook ik ben bang om dood te gaan. Soms lig ik 's avonds in bed en dan denk ik: morgen word ik niet meer wakker. En ook ik denk als ik hoor dat jonge mensen zomaar dood zijn gegaan (verkeer, ziekte, geweld): dat kan mij ook overkomen en dan gelijk reageren alsof het al aan het gebeuren is. Nooit gehad! Altijd vrolijk, opgewekt en genieten van elke dag. En natuurlijk heb ik ook periodes dat het minder is, beter gaat en ook ik vraag me dan af waar ik me al die tijd zo druk over heb gemaakt.
Mijn man zegt ook steeds dat als het gebeurt gebeurt het, je doet er niets tegen en je moet vooral genieten, elke dag is er weer een. En natuurlijk heeft hij gelijk, maar er zijn dagen dan kan ik dat niet. Dan ben ik zo bang voor de dingen die eventueel misschien kunnen gebeuren, dat ik helemaal niet kan genieten en ik krijg die knop dan echt niet omgezet.

De lichamelijke kant van de overgang, ook heel vervelend daar niet van, kan ik aan. Het geestelijke stuk ... is voor mij een heel ander verhaal.

De herkenning blijft fijn! Alle dames hier heel veel sterkte en voor vandaag een fijne dag!
Desi

Lydia1959
Berichten van Lydia1959
Onderwerpen van Lydia1959
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Lydia1959 » di 30 nov 2010 07:41

Hallo allemaal,

Nou wij kunnen wel een eigen groepje starten want ik had het geschreven kunnen hebben, jullie berichtjes lijken in zoveel opzichten op hoe ik de dagen doorkom.
De ene dag nergens last van, en dat begrijp ik al niet en sommige dagen, nou jullie weten het wel, bijna geen doorkomen aan vanwege het algehele gevoel van mij niet goed voelen in mijn lijf. Ik probeer steeds tegen mezelf te zeggen, doe niet zo mal meid, het is gewoon de overgang (de hormonen in dit geval) en niets anders.
Gisteren las ik een artikel van een bekende vrouwelijke cardioloog die een poli heeft opgezet speciaal voor vrouwen en wat lees ik in het artikel, vrouwen van een bepaalde leeftijd! met symptomen als duizeligheid, hartkloppingen, hoge bloeddruk, moeheid worden vaak weer naar huis gestuurd door de HA want dit hoort allemaal bij de overgang. Dan blijkt dat een aantal vrouwen dus wel degelijk hartklachten hadden! Nou lekker dan, ik heb ook hoge bloeddruk maar dat schijnt ook vaak voor te komen in de overgang. En zo is het cirkeltje weer rond, weer een mooie voedingsbodem voor mijn angst voor het oneindige......
Ik denk dat ik toch maar eens een afspraak ga maken met een hypnotherapeut want ik heb inmiddels al zoveel therapieën gehad en ben nog steeds zoekende naar de juiste voor mij zodat het leven weer wat leefbaarder wordt voor mij en ook voor jullie.
Werken jullie trouwens ook nog allemaal en hoe ervaren jullie dit?

Sorry trouwens voor mijn lange verhaal want het gaat natuurlijk niet alleen over mij.

Veel sterkte van Lydia :D

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » di 30 nov 2010 08:10

Hallo Lydia,

Ik werk dus ook nog en ik moet je zeggen dat het me steeds moeilijker valt om mijn werk te doen. Het lukt allemaal nog wel, maar het kost me veel meer inspanning dan een paar jaar geleden. Ik heb moeite met concentratie, heel handig als je op je werk het vooral van geconcentreerd werken moet hebben, en ik kan niet meer met te veel zaken tegelijk bezig zijn (heb ook steeds meer moeite met onthouden). Ik heb een "spin-in-het-web" functie en dan ben je dagelijks met ik weet niet hoeveel zaken tegelijk bezig.
Ik denk er al een tijdje heel hard over om misschien toch wat anders / wat minder te gaan werken. Maar ja, ook dat valt in de huidige tijd en met de huidige economie niet mee.
Het blijft tobben die overgang.

groetjes, Desi

Waterval
Berichten van Waterval
Onderwerpen van Waterval
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Waterval » wo 01 dec 2010 16:13

Beste allemaal,

Nou, vandaag kan ik ook spreken van rotgevoelens, huilend weglopen van de schilderles, en dan de gedachten: kun je het nou nog niet, het lukt je toch niet, het zal allemaal hetzelfde blijven ...die achtervolgen me dan voortdurend.
Ja ben heel erg onzeker, bang, bang dat mijn man me niet meer volgen kan.
Voor de kinderen moeilijk uit te leggen! Vind het moeilijk te verdragen.

Waterval

Yvonn3
Berichten van Yvonn3
Onderwerpen van Yvonn3
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Yvonn3 » do 03 feb 2011 11:37

Hallo allemaal,

Ik herken ook erg veel wat hier allemaal geschreven staat. Ik herken mezelf niet meer zo veranderd ben ik. Ik die altijd zo sterk ben en nu sinds ik twee jaar in de overgang zit en soms zo bang is dood te gaan.
Ik krijg van de spanning hartkloppingen, duizeligheid en het gevoel ter plekke te sterven. Vreselijk!
Heb er al medicatie (kalmeringsmiddel) voor die ik af en toe inneem en al bij een psycholoog geweest maar de aanvallen blijven komen dus toch hormonaal.
Het is een groot nadeel van afhankelijk worden van dit soort medicatie daarom ga ik er heel zorgvuldig mee om. Ik ben zelf verpleegkundige dus weet wat de nadelen hiervan zijn.
Sterte allemaal want ik weet wat jullie doormaken.

Groetjes, Yvonne

JannekeG
Berichten van JannekeG
Onderwerpen van JannekeG
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door JannekeG » do 03 feb 2011 14:14

Beste dames,

Wat herkenbaar allemaal. Ook ik heb sinds ben steeds bang dat ik erge ziektes heb. Laat dit zelfs allemaal onderzoeken, waardoor de stress voor en na het onderzoek heel hoog oploopt.
Momenteel wil de huisarts in samenspraak met de psycholoog (zover is het al) mij aan de medicijnen hebben om mijn angsten onder controle te krijgen. Ben hier altijd erg op tegen geweest, maar ik denk dan maar dit is ook niets.
Verder heb ik een afspraak gemaakt met een overgangsconsulente.

Ik ben al 3 maanden niet meer aan het werk, heb ook een drukke baan met een hoop verantwoording en trek dit echt even niet.

Ik was altijd vrolijk en optimistisch, maar daar is momenteel weinig meer van te merken. Ook ik heb een druk gezin met 3 relatief jonge kinderen. Ik merk ook dat het gezin er erg onder lijdt.

Wat jullie schrijven is allemaal heel herkenbaar, maar ik denk soms wel eens, WAS IK MAAR EEN MAN........

Groetjes,
Janneke

Yvonn3
Berichten van Yvonn3
Onderwerpen van Yvonn3
Menopauzejaar:

Bericht door Yvonn3 » do 03 feb 2011 14:44

Hallo Janneke,

Mensenkinderen alsof ik het verhaal van mezelf lees.
Het is vreselijk wat ons als vrouwen kan overkomen. Ben er blij mee hoor dat ik vrouw ben maar soms...soms zeg ik tegen mijn man...dat ik wenste een man te zijn. Zo stabiel altijd, geen stemmingswisselingen, hormoonschommelingen, emotioneel enz. Wat zou het fijn zijn daar eens vanaf te zijn.
Wij gaan in mei weer op vakantie met vliegtuig maar heb nu therapie via mijn psycholoog om van die plotselinge vliegangst af te komen. Afschuwelijk zit ik hoog en opgesloten en ik kan er niet uit.

Tjonge, tjonge ik herken mezelf niet meer. Maar misschien is jouw optie om naar een overgangsconsulente te gaan niet zo'n gek idee. Wellicht helpt dit wat alleen al dat ze duidelijk zal maken dat het puur hormonaal is...
Huisarts wilde mij ook medicijnen voorschrijven maar dat wilde ik niet gezien alle bijwerkingen.
Graag weer tot horens!

Janneke en anderen heel veel sterkte!

Groetjes, Yvonne

JannekeG
Berichten van JannekeG
Onderwerpen van JannekeG
Menopauzejaar:

Bericht door JannekeG » za 05 feb 2011 09:58

Hoi Yvonne,

Momenteel ben ik weer vreselijk duizelig, ik word er echt gek van.

groetjes,
Janneke

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:

Bericht door Sonja123nick » ma 07 feb 2011 14:23

Hallo lotgenoten,

Heb weer eens last van onzekerheid, ben onzeker over mezelf, en zie overal tegenop. Mailde mijn schoonzus of ze vrijdagavond koffie kan komen drinken, zie ik gelijk weer beren op de weg. Is dit normaal tijdens de overgang, hoort deze klacht hier ook bij?. Vond vroeger alles leuk en goed, en nu zie ik overal tegenop. Bah bah bah.

Sonja

Julia
Berichten van Julia
Onderwerpen van Julia
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 67

Bericht door Julia » di 08 feb 2011 16:50

Hallo Sonja en iedereen

Ja dat is "normaal" overal tegen op zien soms....
Het gaat zo heen en weer met de emoties, erg gewoon. Vandaag heb ik een goede dag, vrolijk en de hele dag al bezig met van alles en nog wat. Maar gister..... pfff..... de nacht ervoor was ook weer hommeles, hartkloppingen, onrustig en dat gaat dan in de dag door, huilbuien naar voelen, trillerig.... pfff.... en gisteravond was ik zo moe dat ik al om 8 uur op de bank lag te slapen, maar toen we om half 11 op bed gingen...., begon de ellende weer, het hart hoorde ik steeds in mijn oren en bonzen door het hele lichaam, probeerde mij er niet op te concentreren, maar.... toen na een uurtje heb ik een slaaptabletje genomen en na een kwartiertje sliep ik.
Op de opvliegers na een stuk of 4x in de nacht, heb ik goed geslapen. Af en toe neem ik een tabletje, soms 2x in de week en soms ook wel een week helemaal niet.
Mijn huisarts zegt dat je er dan niet verslaafd aan kan raken, daar ben ik bang voor.
Soms heb ik ook wel "zo'n " nacht en neem ik een tabletje en dan doet het helemaal niets...., het is altijd afwachten.

De hormonen daar doe je volgens mij weinig tegen. Accepteren!! Maar dat is moeilijk..... ben blij met dit forum, kunnen we af en toe ons hart eens luchten en zien hoe anderen het hebben, gedeelde smart is halve smart...

Julia

Gippy
Berichten van Gippy
Onderwerpen van Gippy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 52

Bericht door Gippy » di 21 feb 2012 00:12

Hallo dames

Moet vaak als ik dat heb aan 2 zinnetjes (coupletten) uit het liedje van Robert Long denken:
En als er ooit iets gebeurd nou dan moet 't zo wezen
Wie 't meeste angst heeft, heeft vaak 't minst te vrezen
En..
en van leven ga je dood
En dat laatste is waar, da's helemaal waar 't Klinkt misschien wel lullig, maar toch is 't waar. Maar 't kan nog jaren duren dus niet van dat bange.
Heb je angst voor morgen, dan moet je vandaag gaan hangen.
"allemaal angst " heet dat liedje "
Gaat over waar je allemaal wel niet bang voor kan zijn, fleurigt mij altijd weer op.

Ik probeer het maar te relativeren. Voel ik wel iets waar ik me echt zorgen over maak laat ik het uitzoeken, maar kan toch ook niet bang voor alles zijn? dan heb ik ook geen leven.

Maar vind het wel oneerlijk dat wij ik vrouw zoveel "kwaaltjes" moet krijgen.

Gippy

Moontje65
Berichten van Moontje65
Onderwerpen van Moontje65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Moontje65 » zo 31 mar 2013 00:06

Hallo allemaal,

Ik gebruik medicijnen en probeer elke dag er even uit te gaan, boodschappen durf ik niet meer te doen en autorijden ook niet dan gebeurde het nl.
Nu zie ik alleen dat zoveel vrouwen dus last hebben i.v.m. de overgang ik ben 1 jaar niet meer ongesteld geweest toen weer 1 keer heel erg toen weer 7 mnd niet en toen een beetje.
Vroeger heb ik ook iets dergelijks gehad maar toen had ik net me kleine dochter en een zoon van 2 en nu ben ik in de overgang zal het dan echt met hormonen te maken hebben?
Iedere dag is een gevecht met mezelf.....me lichaam is me lichaam niet meer....

Groet
Mo

Ieniemienie
Berichten van Ieniemienie
Onderwerpen van Ieniemienie
Menopauzejaar:

Bericht door Ieniemienie » di 14 mei 2013 09:42

Hoi Mo

Wat een herkenning ik word er ook gek van. Ik herken mezelf niet meer. Ga vrij rustig naar bed kan toch wel goed inslapen en rond 2 -3 uur word ik wakker met opvliegers. Vervolgens de halve nacht wakker en angstig. 's Morgens voel ik me zo ellendig als ik wakker word. Dan weer de halve ochtend angst en ergens in de middag word ik wat rustiger.

Moet vandaag weer naar de psycholoog om te leren omgaan met alles. Ik weet het niet ik heb het gevoel dat mijn hormonen sterker zijn dan mijn geest. Maar het is een rotgevoel. Ik ben sinds kort begonnen met the mood menopauze maar daar merk ik nog niet veel van. Ik ben zelf ook zoekende om het allemaal wat draaglijker te maken. Slik overdag halve oxazepam verder weet ik het ook niet. Doorbijten denk ik.

Gr Ieniemienie

Wik
Berichten van Wik
Onderwerpen van Wik
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 62

Bericht door Wik » wo 15 mei 2013 00:22

Hoi Dames ;)

ik herken me hier ook in.
ik ben ook zo bang om niet meer wakker te worden,en met al mijn klachten en pijntjes denk ik dit overleef ik niet morgen ben ik er niet meer let maar op!

Gelukkig ben ik er nog steeds, maar ik word net goed van mezelf.
Ik krijg de laatste tijd ook benauwdheidsklachten, die houden dan de hele dag aan en dan klopt mijn hart mijn borst uit dat is zo eng.

Als ik de trap op ga en ik ben boven moet ik eerst een tijdje gaan zitten om weer lucht te krijgen echt vreselijk gevoel is dat :( en dan die pijn tussen mijn schouders om gek van te worden.

En het rare is zo heb ik dan een paar dagen nergens last meer van dan voel ik me ineens kiplekker en dan hoop ik maar dat dat zo blijft en dan begint het hele ritueel weer van voren af aan buikpijnen nek en schouderpijn benauwd noem maar op.
ik kan niet wachten tot het eindelijk eens echt over is!

groetjes Wik.

Alpenrose
Berichten van Alpenrose
Onderwerpen van Alpenrose
Menopauzejaar:

Bericht door Alpenrose » wo 15 mei 2013 16:00

Hallo

Oh wat herkenbaar... tegen alles opzien.. alleen maar moe... ik geef mezelf momenteel de hele dag opdrachten.... anders doe ik helemaal niks. En NU ga je een was aanzetten, daarna mag je even uitrusten, en daarna ga je dat doen... Begrijp niet waarom ik overal zo vreselijk tegenop zie... mijn hele sociale leven gaat er aan als dit lang gaat duren. Ik WIL wil... maar het LUKT gewoon niet :-(

Vandaag alleen een boodschap wezen doen... na weken... wat was ik blij dat ik weer thuis was.. maar het ging goed... ik viel niet flauw... er gebeurde niks... ik was gewoon weer veilig thuis. Veilig... en thuis.... daar waar ik me op dit moment gewoon het beste voel... en toch mis ik alles en iedereen... wat een gedoe :-(

Alpenrose

Droomvrouw
Berichten van Droomvrouw
Onderwerpen van Droomvrouw
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Droomvrouw » do 16 mei 2013 17:41

Hallo

Ja echt verschrikkelijk, herken me hier allemaal totaal in.. Zou zo graag willen dat al dit stomme gedoe nou eindelijk eens voorbij is. Wil gewoon weer mezelf zijn, niet al dit rare gedoe!

Droomvrouw

Awella
Berichten van Awella
Onderwerpen van Awella
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Awella » zo 02 jun 2013 18:31

Hallo

Wat herkenbaar allemaal! Blij dat ik dit forum heb ontdekt. Kan huilen haast niet onderdrukken als ik jullie verhalen lees. Maar geeft wel steun te weten dat ik niet de enige ben die zich al een jaar zo bizar raar voelt!

Groet Anita
(52 en na eierstokverwijdering een jaar geleden abrupt in de overgang).

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » vr 19 jul 2013 20:37

Hallo allemaal,

Wat een herkenning weer!
Dacht dat ik inmiddels wel van mijn klachten af zou zijn, ben bijna 57. Maar nee hoor het is er nog, en ook het in mezelf gekeerd zijn en het wattige gevoel in mijn hoofd....het is er allemaal nog. Het is ook wel eens weg maar het komt toch steeds weer terug.
Autorijden is heel eng geworden.
Malende gedachten, het gevoel gek te worden....het is er allemaal nog.
Ben blij dat ik hier op het forum kan lezen en kan delen. Dat helpt wel.

Sterkte allemaal,

Groetjes, Jetje.

Sinbad
Berichten van Sinbad
Onderwerpen van Sinbad
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Sinbad » di 23 jul 2013 00:06

Dag dames,

Wat een herkenning. Ik dacht dat ik langzaamaan gek aan het worden was, maar jullie hebben het ook allemaal. Bang om dood te gaan, bang dat ik mezelf wat aan doe. Ik ben sowieso veel met de dood bezig, zo eng. Op het werk ook erg moeilijk, concentratie is ver te zoeken, snel geïrriteerd, kan niets meer hebben. Loop rond met een "watten hoofd". Ga ook niet graag meer ergens naar toe, ben het liefste thuis.

Ben erg blij met dit forum, sterkte allemaal.

Sinbad

Selmavrouw
Berichten van Selmavrouw
Onderwerpen van Selmavrouw
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Selmavrouw » za 27 jul 2013 14:02

Goedemiddag dames,

Gelukkig! Dat klinkt raar maar wat lees ik veel herkenbare overgangsklachten.
Ik dacht al dat ik doodziek aan het worden was, maar door een tip van een, ja, mannelijke collega, want zijn vrouw is in de overgang, ben ik gaan googelen op overgangsklachten en kwam ik op dit forum terecht.

Pfff..... wat een eye-openers . Al die herkenbare verhalen van zo veel vrouwen en ik heb mij meteen aangemeld voor deze website/forum.

Ik heb veel last van lichamelijke klachten, zoals nachtelijk zweten, droge huid, droge vagina, haaruitval, haargroei in mijn gezicht, stijve spieren, pijnlijke gewrichten en tot overmaat van ramp worden de problemen met mijn schildklier door de overgang versterkt.
Nu ik een en ander lees over psychische klachten, die vrouwen (kunnen) hebben tijdens de overgang, begin ik mijzelf te snappen.
Ik dacht al: wat ben ik een akelig mens aan het worden, overspannen of zo? Ik zit mijzelf en anderen in de weg. Nee, dit hoort bij de overgang.
Maar wat nu? Die onzekerheid, maar ook dat kriegelige gevoel en rust aan mijn hoofd willen, passen niet goed in een werkzaam leven en in een vijf jaar oude mooie en fijne relatie. Ik probeer mijn weg daarin te vinden, en erover te praten met mijn huidige partner/vriend.
Sinds een week probeer ik met mijn ademhaling de rust in mijn lijf en in mijn geest terug te vinden, een vorm van meditatie en ademhaling. Af en toe lukt het mij.
Ik heb het idee dat ik nog een lange weg te gaan heb.

Voor alle vrouwen op dit forum: Ik wens jullie veel moed, ik voel mij door het lezen van jullie ervaringen gesteund. Fijne dag nog.

vriendelijke groeten, Selma

Wilma
Berichten van Wilma
Onderwerpen van Wilma
Menopauzejaar:

Bericht door Wilma » di 06 aug 2013 13:08

Beste Anita,

Lees er hun berichten maar eens op na. Ze hebben ook na 2011 tot nu toe nog heel wat geschreven.

Wilma

Ingmart5860
Berichten van Ingmart5860
Onderwerpen van Ingmart5860
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ingmart5860 » ma 16 sep 2013 22:34

Dag Dames,

Heb ik even geluk dat ik dit rubriekje lees want dit BEN IK!!!

Ik durf het haast niet te geloven dat ik niet alleen ben want goh...ik durf haast aan niemand hoe ik iedere dag beleef.

Bang om dood te vallen, opeens, me niet lekker voelen en pats gedaan. Niet meer wakker worden, 's nachts ineens komt het omdat ik ook ga sterven en hoe ga ik sterven??
Programma's over de dood, tja dat ben ik dan...word ik immens triest en voel het leed diep van binnen.
Iedere dag weer...zorgeloos leven, hoe zou dit aanvoelen? Ik ken dit niet...ben altijd wel weer aan het piekeren. Bezorgd om mezelf en iedereen die me nauw aan het hart ligt.

Ik word er zo moe en treurig van..ik zei heel recent nog tegen mijn man....waarom moest ik geboren worden, ik ga toch dood!
Erg erg...en dan lees ik jullie verhalen en word er week van want ik herken me hierin zo duidelijk! Overduidelijk en ik kan wel janken.

Wat doe ik eraan? Ik zou het echt niet weten want therapeuten weten het ook niet...sorry mevrouw, u bent bang voor de dood en daar kan niks aan gebeuren...en we sukkelen verder.
Maar...ik ben dus niet alleen....

Ingrid

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Gedy » za 21 dec 2013 19:41

Hoi Ingrid,

Nee je heb er niet alleen last van hier nog zo`n stresskip, om gek van te worden.

En dan nog de lichamelijke klachten als ik mijn hart voelt fladderen en overslaan denk ik ook nu is het gebeurd ik ga dood en als ik in bed ligt en mijn hart bonkt zo erg als ik op mijn linker zij ligt ga ik uit bed want dan komt de onrust gevolgd door hele hoge hartslag en het cirkeltje is weer rond.

Zit al lang met mijn klachten een jaar of 12 maar de laatste 3 jaar is het heel erg terwijl ik al in de postmeno zit dacht dat het dan allemaal wel wat minder zou worden maar niets is minder waar ze worden heviger.

Maar gelukkig kan je hier van je afschrijven en dat helpt mijn enorm blij dat ik dit forum ontdekt heb.

En dat je niet alleen staat met al die rot klachten.
Sterkte dames we komen er wel doorheen.

Groet, Gedy

Waterval
Berichten van Waterval
Onderwerpen van Waterval
Menopauzejaar:

Bericht door Waterval » za 18 jan 2014 22:36

Dag Dames,

Hier ben ik weer, na een tijdje uit de lucht te zijn geweest.
Voor emotionele reacties heb ik medicatie e ging dat aardig goed. En die wilde ik afbouwen, mooi dus niet is me fout gegaan en zit er weer midden in. Ben met de opbouw bezig en dat gaat met de nodige verschijnselen gepaard.

Overgang is redelijk aan de gang onregelmatig ongesteld. Maar vind het een beroerde tijd. Herken ook nu weer veel van jullie verhalen. Vandaar dat ik hier nu ook weer zit ;
Het afnemen van sexualiteit vind ik lastig, niet voor mijzelf maar voor de spanning die het met zich meebrengt tussen partner en mij. Het liefst slaap ik alleen in bed. Rust aan lijf en hoofd.

groet, Waterval

Danie1012
Berichten van Danie1012
Onderwerpen van Danie1012
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Danie1012 » do 23 jan 2014 09:06

Hallo dames

Ik ben 45 jaar en nog wel ongesteld. Niet regelmatig maar toch.... Ook in de overgang. Nu ben ik bekend met erge angst. Daar slik ik nu al 19 jaar medicijnen voor. Heb ook 4 jaar therapie gehad. Het is die 19 jaar best goed gegaan. Alles redelijk onder controle.

Mijn huisarts vertelde mij toen wel dat als ik in de overgang zou komen ik weer last kon krijgen van dezelfde verschijnselen en neerslachtige gevoelens door de hormonen. En helaas heeft hij gelijk.

Met mijn verstand weet ik dat te maken heeft met de overgang. Alleen ben dan zo bezig om te overleven zeg maar. Heb het gevoel dat ik de totale controle dan verlies. Verder valt het lichamelijk heel erg mee tot nu toe wat betreft de overgang. Alleen dus geestelijk. En dan het idee dat dit nog jaren kan duren............ Verschrikkelijk. Maar ik vind het wel fijn te lezen dat ik dus niet de enige ben.

Groet, Danielle

Hiltje
Berichten van Hiltje
Onderwerpen van Hiltje
Menopauzejaar:

Bericht door Hiltje » do 23 jan 2014 18:49

Hallo

Bij mij is dit precies hetzelfde gegaan Danielle, alleen was ik er niet op voorbereid dat mijn klachten in de overgang weer volop aanwezig zouden zijn.

Nu ben ik al 7 jaar niet meer ongesteld, maar de AD heeft nooit meer helemaal afdoende gewerkt. De klachten kwamen in alle hevigheid terug tijdens de overgang. Ben zelfs overgestapt op een andere soort , maar helaas zonder resultaat.

Het is momenteel een kwestie van er zo goed mogelijk mee leren leven, wat niet altijd makkelijk is.

Hiltje

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Maya » do 06 feb 2014 09:47

Hallo allemaal,

Ik ben dus een hypochonder en het staat zelfs officieel in de papieren en ga nu weer naar een psycholoog toe volgende week want het verziekt letterlijk mijn leven. Het lijkt nel alsof er een soort van duivel in mij komt die mij overneemt waardoor ik niets meer normaal voelen. Als ik dus geen last heb van de hypochondrie dan ben ik een nuchtere vrouw die niet ze gauw ergens een punt van maakt en helemaal niet bang is .

Maar de hormonen hebben volgens mij de hypochondrie aangewakkerd en ben veranderd in een bang wezentje. Ik vraag mij dagelijks af waarom ik het allemaal doe, bv schoonmaken. Heeft toch geen zin want ik ga dood.... Wat heeft het allemaal voor zin ? Aan de andere kant kan ik enorm genieten als de zo'n schijnt en zie mijzelf in de tuin zitten in de lente. En zo gaat het de hele dag door. Ik heb mijzelf een Google verbod opgelegd want door het googelen werd ik helemaal gek . Ze hebben nu een plekje ontdekt op mijn rug wat waarschijnlijk huidkanker is en ik kan pas over 2 weken terecht en ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken en er maar niet aan proberen te denken...zolang ik op mijn werk zit dan gaat het wel maar de avonden vind ik het ergst. Ik ben gelukkig niet uitputtend moe maar ik zou de hele dag wel willen slapen om maar niet te voelen.

Groetjes van Maya

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht