Gejaagd en onrustig in de ochtend

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Jonie
Berichten van Jonie
Onderwerpen van Jonie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Gejaagd en onrustig in de ochtend

Bericht door Jonie » zo 10 nov 2019 09:03

Hallo Garda,

Ik ben nu ook al een jaar of 5 in de postmeno pauze en soms gaat het een tijd goed. 9 weken geleden kreeg ik (ook wel vanwege stress van mijn veel te zware baan) ineens 's nachts een enorme verkramping rondom mijn borst en rug en een hyperventilatie aanval. Die nare verkramping duurde anderhalf uur. De dag daarna was ik kapot en heb de hele dag geslapen. Ik was in deze tijd ook al op zoek naar ander werk en dit heb ik gevonden. Ben 9 weken thuis geweest om wat te herstellen en afgelopen week met goede moed begonnen aan mijn nieuwe baan. Na 3 dagen kreeg ik weer een aanval van benauwdheid en druk op mijn borst. Ik vind het raar aangezien dit werk heel erg leuk is en niet stressvol. Naar de huisarts geweest. Ecg gemaakt en bloed laten prikken omdat mijn suiker schommelde en mijn bloeddruk ook. Bloed is nog niet helemaal bekend maar tot nu toe goed. Hart ook.
Ik stond gister en vanmorgen ook weer heel onrustig op. Alsof ik de trein moet halen. Enorme blok in mijn maag. Zou dit weer een periode van de overgang zijn?
Ik wordt er echt moedeloos van.
Wel herken ik veel dingen die hier beschreven worden dat geeft me iets van rust maar z' on hyperventilatie aanval is erg angstig

Jonie

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Bericht door Anna1962 » zo 10 nov 2019 19:58

Hallo Jonie,

Het onrustige gejaagde gevoel herkend ik heel goed, heb er dagelijks last van,vaak ook de hele dag.
Als je onrust,gejaagdheid, nerveus of zenuwachtig in de zoekfunctie intoetst zal je er verschillende topics van terug kunnen vinden,ook hyperventilatie komt vaak voor,mede omdat de druk-(onbewuste)stress en alle ballen proberen hoog te houden te veel is geworden,de draagkracht is gewoon niet zo groot meer als voorheen,ook leuke dingen kunnen stress geven omdat je belastbaarheid minder is geworden.
Ook hier kan je in de zoekfunctie veel over terug vinden.
Stress hebben is echt een no-go tijdens de overgang en triggert veel(extra) klachten maar helaas is stress moeilijk te vermijden, je kan wel proberen de lat wat lager te leggen en te luisteren naar je lichaam en gevoel.

Groetjes Anna

Happy
Berichten van Happy
Onderwerpen van Happy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Happy » do 21 nov 2019 09:58

Hoi allemaal,

Regelmatig lees ik hier en ook ik vind hier geruststelling, dat ik niet gek aan het worden ben of depressief ben. Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Als wens ik het niemand natuurlijk.

Ben 58 jaar en nu 2 jaar postmeno. Had vorig jaar ook een periode na de vakantie van wat Belle schrijft: Het is in de ochtend het ergst. Bij het ogen opendoen begint mijn hart al te bonken, krijg ik een steen in mijn maag, spant mijn lichaam zich aan en voel ik me opgejaagd, onrust en angst. Net of er die dag iets vreselijks staat te gebeuren, terwijl er niets is. Ook mijn darmen gaan te keer. Die periode is na twee maanden overgegaan. Maar nu sinds september dit jaar is het er weer.

Ik slaap prima wel met dromen maar dat zo wakker worden is niet prettig. Ben al vroeg wakker voor 6 uur al. Vroeger kon ik me inderdaad ook omdraaien en weer verder slapen, maar door de onrust gaat dat haast niet meer. Probeer het wel maar het lukt niet. Dommel af en toe wat weg maar ben zo weer wakker met dat rot gevoel. Blijf dan tot 8 uur liggen omdat ik toch moe ben, moet dan ook nog eens om het half uur plassen Heb en jullie dat ook? Ik heb dan wel om half 6 een kom thee op omdat ik er even uit ben geweest.

Probeer me zelf dan op te peppen met andere gedachten zo van ik ga er een leuke dag van maken. Zeg tegen me zelf het zijn de hormonen meer is het niet. Op de plaats hormonen we gaan leuke dingen doen, afleiding zoeken hoe klein dan ook want energie heb je niet met die hartkloppingen. Tenminste ik denk dat het daar door komt. Soms zakt het weg in de morgen en dan weer wat later in de middag. 's avonds gaat het beter het kan dan zo zijn als of er niets geweest is en heb ik ook meer energie en kan ik denken morgen ga ik dit, of dat doen. Helaas gaat die vlieger niet op. Maar er zijn lichtpuntjes want afgelopen maandag ochtend ging het wel goed met het wakker worden. Er is dus hoop. :D

Ik schrijf niet vaak maar laten we vooral blijven schrijven. Samen komen we er door. Ik knap er vaak van op om te lezen dat er meer zijn die er last van hebben en dat het "maar" de overgang is.

Groetjes Happy

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Esmetje » do 21 nov 2019 13:41

Hallo

Hier echt al weer paar dagen heel naar, ongerust, zenuwachtig, rillerig en het gevoel gek te worden.
Zo vervelend verontrustend, na een aantal betere dagen weet je gerust wel dat je niet gek word anders had ik het al geweest ga ik dan maar vanuit, maar toch heb ik wel dat gevoel..
Ben ook hartstikke moe terwijl ik goed slaap maar is misschien wel de tijd van het jaar..
Kalme koude zweet de hele dag.
Echte op vliegers heb ik niet maar wel tintelingen zo af en toe in m’n benen wat dan omhoog kruipt. Het gevoel is ook zo weer weg, is het paniek/angst of een soort opvlieger?
Heel gek. Het nachtelijk zweten heb ik wel, ene nacht erger als de andere
Heeft nog iemand dat?

Gr esmetje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht