Zenuwachtig gevoel

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Zenuwachtig gevoel

Bericht door Anna1962 » vr 12 jul 2019 23:23

Hallo dames

sinds vandaag rare buik-opvliegers, het begint als een een soort van vlinderachtig -zenuwachtig gevoel in de onderbuik en voel het dan zo omhoog trekken, een raar en eng gevoel,
Is er iemand die dit herkent?
lijkt voelt het alsof er iets spannends te gebeuren staat, een soort van vlinderachtig -zenuwachtig gevoel in mijn onderbuik en die voel ik dan zo omhoog komen
Groetjes Anna

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 54

Re: Zenuwachtig gevoel

Bericht door Mymi » za 13 jul 2019 12:26

Hoi Anna,

Jazeker, bij mij niet zo heel laag zoals bij jou ter hoogte van eierstokken, bij mij iets hoger en gaat dan zo omhoog ja.
Vervelend gevoel ja en zal nooit wennen.
Het hoort er bij zullen we maar zeggen. :D

Groetjes Mymi

Elisa
Berichten van Elisa
Onderwerpen van Elisa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Elisa » za 13 jul 2019 12:33

Mymi schreef:
za 13 jul 2019 12:26
bij mij iets hoger en gaat dan zo omhoog ja.
Ja Mymi,

da's wel een van de typische dingen van opvliegers, de hitte die opstuwt vanuit de maagstreek

Elisa

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » zo 04 aug 2019 15:19

Hallo dames,

wellicht is dit onderwerp hier al eens voorbij gekomen maar vraag het toch nog maar eens,
Onrust-gejaagdheid-nerveus-zenuwachtig gevoel, begint al bij het opstaan en blijft bijna de hele dag aanwezig, in het begin was het alleen in de ochtend maar nu, met een beetje pech,de hele dag, word er gek van, voel me opgejaagd en heb het gevoel van" weg willen" soms zo erg dat ik de gejaagdheid bijna niet meer trek in mijn hoofd, begint met hartbonzen terwijl mijn pols geen overuren maakt, dan een warmteaanval en daarna die gekmakende jachtigheid alsof de adrenaline door je lijf jaagt!!
Ik vind dit echt een van de vreselijkste dingen tot nu toe.

Groetjes Anna

Jolijn
Berichten van Jolijn
Onderwerpen van Jolijn
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 54

Bericht door Jolijn » zo 04 aug 2019 15:55

Ja hoor, beste Anna, mij net zo bekend!
Omdat ik eerst niet wist dat het mede door de overgang kwam was ik heel ongerust wat toen ook nog weer de situatie versterkte! Daarbij veel stress door allerlei nare omstandigheden en een verhuizing, en zo kwam ik terecht in een zware periode met hevige angstaanvallen en 24 uur onrust in hoofd en lijf... Dit is nu in de periode dat mijn menstruatie uit is gebleven maar ook eerder heb ik een nog zwaardere periode meegemaakt, zo rond mijn 40e jaar.
Nu ik mede door dit forum (dank aan iedereen!) zoveel meer begrijp van deze fase(s), is ook mijn angst en daarmee alle verschijnselen die daarmee gepaard gaan een stuk milder geworden!
Wel ook door mijzelf terug te trekken uit de te vele bezigheden die ik mij (al!)weer eigen had gemaakt! Dat ging/gaat niet zonder slag of stoot, het is echt een soort van afkicken en voelt eerst helemaal niet goed aan!
Ik ervaar het voor mijzelf als een samengaan van hormoonschommelingen en daarbij meer doen dan ik aankan en te weinig rust en aandacht voor mijzelf inbouwen.
Dit is een oud overlevingspatroon waarin ik steeds meer inzicht krijg en nu eindelijk op mijn 54e zo bewust van ben dat het nu de hoogste tijd wordt mijzelf te omarmen en net zoveel liefde en aandacht te geven als ik gedaan heb aan alles en iedereen!

Verder durf ik nu het allemaal wat milder wordt steeds beter de onrust/angst toe-te-laten... Want als we onrustig zijn willen we graag aan de gang blijven/gaan, maar daarmee wordt de onrust in stand gehouden. De onrust ervaren en toch proberen zo rustig mogelijk je 'ding' te doen, zodat stapje voor stapje de onrust uit ons lijf verdwijnt en een stukje rust ervoor in de plaats komt!

Zoals ik het ervaar; in ons hoofd voelen wij ons nog 18 jaar, maar ons lijf geeft aan dat we een stapje terug moeten doen... Minder moeten, meer tijd en aandacht voor onszelf! Maar dat is nu juist zó moeilijk, daarom voelt het ook zo 'tegendraads' in het begin! Maar als we toch volhouden met deze verandering krijg je op een gegeven moment een 'keerpunt', dan voel je dat je de goede weg gaat, ben je niet meer zo bang als de angst zich ook weer eens laat zien, en krijg je zo weer meer vertrouwen in jezelf en je omgeving!
Het is echt moeilijk te geloven als je midden in de angst zit, ik kon mijzelf toen ook niet opvangen en er waren alleen maar negatieve gevoelens naar mijzelf toe! Maar echt, langzaam aan, hoe minder je in de onrust meegaat, hoe meer je het er laat zijn, komt er weer mildheid en weet je ook weer hoe het voelt om ontspannen in het leven te staan! Dit is een gevoel wat ik heel lang niet meer gekend heb, maar nu weer herken en dat voelt als thuiskomen!
Ik ben er zeker nog niet, maar heb weer goede moed, en dat wens ik jou en alle andere vrouwen toe!! Na al het zorgen van alles en iedereen vraagt het nu om voor onszelf te zorgen! We zijn het zo waard! Al wat leeft verdient respect, dus ook naar onszelf toe!

Warme groet,
Jolijn

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » zo 04 aug 2019 16:09

Hallo Jolijn,

dank je voor je reactie, ik heb deze klacht sinds een week of 2, ben bijna 58 en met grote waarschijnlijkheid al post, had alles verwacht maar deze klacht niet! doe vrijwel niets meer thuis, mijn man heeft alles overgenomen, visite komt mondjesmaat, ik ga wandelen als ik daar behoefte aan heb en we gaan in de avond een stukje therapeutisch;-) rijden met de auto? (heerlijk) verder doe ik niet zoveel, denk aan mezelf qua wat ik aankan, en dat is op het moment bar weinig helaas!!

Warme groetjes Anna

Gerretje
Berichten van Gerretje
Onderwerpen van Gerretje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Gerretje » di 13 aug 2019 18:27

Dag Jolijn,

zo herkenbaar allemaal. Gejaagd, stress gevoel, spieren gevoel hele dag gespannen. Vind het niet zo prettig allemaal!!!! En zeer lastig. Probeer dingen stap voor stap te doen, maar het lijkt wel of ik de modus zit dat ik wat moet doen, maar het hoeft niet; dat afkickgevoel.... en ja inderdaad geen18 meer, kids eigen gang (21 en 17) en ja bijna 49 zelf.

Wel fijn er en herkenning hier!
Gerretje

Tedje71
Berichten van Tedje71
Onderwerpen van Tedje71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Tedje71 » do 15 aug 2019 22:54

Hoi allemaal,

Ook ik heb last van een opgejaagd gevoel. Bij mij is het ergste vlak voor het slapen. Als ik in bed lig en vlak voor ik in slaap val begint dat akelige rotgevoel. Soms duurt het maar even, maar het komt ook regelmatig voor dat ik nog uren wakker lig. En dan is het weer zo 6.00 uur en loopt de wekker weer af. Als ik er overdag last van heb gebruik ik passiflora, maar om de een of andere reden werkt dat ‘s avonds niet. Ik word er soms echt moedeloos van. Mijn vriendinnen hebben weinig tot geen last, dus die begrijpen me niet echt. Af en toe een opvlieger, maar ik zou willen dat dat mijn enige probleem zou zijn. ;) Fijn om hier te lezen dat ik me niet aanstel en nu maar hopen dat we weer snel rust vinden in ons lijf.

Groetjes, Janet

Kito
Berichten van Kito
Onderwerpen van Kito
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Kito » wo 28 aug 2019 17:54

Hallo dames

Wat een erkenning.ik ben ook veel opgejaagd, zenuwachtig gevoel soms zie ik het einde van de tunnel niet meer. ik hoop dat ik ooit weer de oude word. want momenteel word ik precies geleefd. toch zijn er ook betere dagen tussen. vooral voor mijn maandstonden is het de hel. Ik ben 52 en menstrueer nog steeds.

Olga

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Sandra42 » vr 25 okt 2019 16:34

Hallo Dames,

Ben nu 49 en nog steeds aan het rommelen.
De zenuwen jagen door mijn lichaam.
Maar ook mijn hoofd is leeg.
Kan niet meer denken zo als vroeger.
Dat jaagt mij soms de stuipen op het lijf.
Het lijkt ook steeds erger te worden.
Dan krijg ik weer een paniek aanval,pfff :?
En ik word er zo moe van.

Groetjes Sandra

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht