Bang van normale dingen

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Jolijn
Berichten van Jolijn
Onderwerpen van Jolijn
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bang van normale dingen

Bericht door Jolijn » za 23 feb 2019 17:42

Beste allemaal,

Ik heb enorm veel steun aan het lezen van jullie ervaringen met de overgang!
Zelf heb ik erg veel last van angst en paniek, een combi van overgang en burn-out.
Elke keer betrek ik mijn angst ergens anders op!
Op dit moment raak ik angstig van heel gewone dingen.
's Nachts bijvoorbeeld, de gewone huiselijke geluiden die er zijn en waar ik nooit bang voor was, daar ben ik nu ineens bang voor!
Ik krijg er dan angstige gedachten bij: wat is dat voor geluid?! Terwijl ik eigenlijk weet dat het een gewoon geluid is van de kachel die aanspringt of i.d.
Of bv. met wandelen zag ik een bal in de sloot, en dan ineens maken mijn gedachten er iets raars van en dan schrik ik hier enorm van! Zo heb ik het een aantal dagen niet, en dan ineens uit het niets maak ik iets raars van iets heel gewoons!
Mijn gedachten nemen zo een soort loopje met me!
Is dit bij jullie ook herkenbaar?!

Vriendelijke groet,
Jolijn

Sabje
Berichten van Sabje
Onderwerpen van Sabje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Bang van normale dingen

Bericht door Sabje » ma 04 mar 2019 19:58

Dag Jolijn,

Ook ik herken dit erg goed.
De nachtelijke geluiden : er moet hier aan het dak gewerkt worden ( niets dringends ) maar in mijn gedachten dramatiseer ik het ontzettend erg.
Elk geluidje is dan inderdaad reden tot paniek.
Ook zorgen en gedachten in het algemeen: dingen die ik vroeger veel beter kon relativeren.
Ik probeer, als ik merk dat de emoties te sterk worden, om toch regelmatig mijn matje boven te halen en even wat mindfulness oefeningen te doen.
Soms helpt het, soms niet.

Heel veel moed nog ermee!

Sabje

Jolijn
Berichten van Jolijn
Onderwerpen van Jolijn
Menopauzejaar:

Bericht door Jolijn » do 07 mar 2019 10:24

Wat fijn Sabje,

Om mij hierin te bevestigen!
Het voelt allemaal zo kwetsbaar en onzeker!
Ik ben mij bij alles zo scherp bewust, geluiden, mijn eigen gedachten...
Ik sta op scherp en wil overal een verklaring voor, omdat ik zo onzeker ben!
Bij een voor mij onbekend nachtelijk geluid denk ik dan, waar komt dit vandaan, hoe is dit ontstaan?! Het zijn net kinderangsten die weer terug zijn!
Normaal ben ik helemaal niet zo bang aangelegd, maar nu ik in een flinke angstfase zit zoek ik overal wat achter! Ervaar jij dit ook zo?!
Wat is het fijn om hier een stukje (h)erkenning te krijgen, dat geeft veel steun in deze moeilijke fase!

Dank voor het reageren, ook voor jou alle goeds toegewenst!
Hartelijke groet,
Jolijn

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Luna0406 » vr 08 mar 2019 19:36

Hallo lotgenoten,

Wat ben ik blij dit te lezen!! Ik dacht al dat ik gek aan het worden was.
Ik ben ook overal ineens bang voor en heb dan ook veel last van paniekaanvallen die best lang duren.
Ik ben ook normaal niet angstig aangelegd maar nu pfff.
Zit al een tijdje thuis met wat de huisarts noemt een burn out maar ik weet het niet meer.
Heb soms een paar goede dagen en denk dan oooh het gaat weer goed maar niks is minder waar.
Vandaag een helse dag gehad met veel angst en huilbuien. Ben uiteindelijk maar naar bed gegaan en voelde me daar weer wat rustiger worden.
Ik hoop dat deze moeilijke periode weer snel voorbij is.

Groeten Luna

Jolijn
Berichten van Jolijn
Onderwerpen van Jolijn
Menopauzejaar:

Bericht door Jolijn » za 09 mar 2019 17:02

Beste Luna,

Ook jij bedankt voor je reactie!
Het geeft mij veel steun en bevestiging!
En ja, ook hier flinke angst en paniekaanvallen!
En dan ook constant de akelige gedachten dat ik bang ben om gek te worden, die gedachten geven weer extra angst en zo is de cirkel weer rond...
Het enige beste wat wij voor onszelf kunnen doen is zo weinig mogelijk prikkels opzoeken!
Verder ga ik naar een therapeut waar ik leer om mijn angst-gevoelens er te laten zijn. En zoals zij zegt, daarmee alle opgestapelde emoties die daar onder liggen!
De meesten van ons hebben ook zo geleerd om 'sterk' te moeten zijn, door te gaan, en nu vraagt het leven ons om deze verdedigingswal af te breken en onze kwetsbaarheid er te laten zijn...
En dat is ook werkelijk, we zijn allemaal kwetsbaar!
Maar ik weet van eerdere levenslessen dat kwetsbaar durven zijn ons ook dichter bij onze 'ware natuur' brengt!
Ik was alleen (al)weer in de voor mij bekende valkuil gestapt van teveel 'doen', ipv meer 'zijn' en daarmee voelen hoe het met mijzelf gaat/staat, ipv teveel gericht naar de buitenwereld met al mijn levenslust en enthousiasme...
Wat is het toch een uitdaging om de balans te vinden/houden met jezelf en je omgeving!

Alle goeds toegewenst!
Warme groet,
Jolijn

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Luna0406 » za 09 mar 2019 21:35

Hallo Jolijn

Dank je wel voor je wijze raad! En ja sterk zijn is alles wat ik altijd gedaan heb. Altijd maar door en nooit luisteren naar MIJ!!
En ja elke dag die valkuil ooh doe ik wel even, ja hoor ik doe het wel maar nooit eens luisteren naar dat stemmetje dat zegt: Wil je dit wel?
Ik heb nog geen therapeut gevonden maar ga zeer zeker op zoek.
Wat mijn grootste valkuil is dat als ik een goede dag heb ik veel teveel wil doen en het nog niet kan doceren.
Heel lastig vind ik dat.
Ben jaren lang alleenstaande ouder geweest en heb altijd alle ballen in de lucht moeten houden en heb nu een hele lieve, begripvolle man gevonden en daar kwam de man met de hamer. Door de rust die ik vond kwam ook alle onrust van alle jaren naar boven met alle gevolgen van dien.
Heb me nu ziek gemeld op mijn werk en ga nu voor mezelf zorgen!
Ik hoop dat we ooit in een rustigere periode komen waarin we mogen genieten van alles wat komen gaat.

Fijne avond en groetjes Luna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht