Gejaagd en onrustig in de ochtend

Innerlijke onrust. Gevoelens van onzeker zijn, nerveus zijn, bang zijn voor wat je voelt, Of je onrustig en nerveus voelen, zonder te weten waarvoor
Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Gejaagd en onrustig in de ochtend

Bericht door Evirma » zo 20 nov 2016 16:54

Hallo dames,

ook ik ben nieuw op het forum. Ik ben 50 jaar en zit al een hele tijden, afgewisseld met goede periodes, met allerlei vage rotklachten.
Ik doe 's-ochtends mijn ogen open en binnen tien minuten heb ik een heel gejaagd, onrustig gevoel. Ik heb totaal geen eetlust. Rond een uurtje of 1 's-middags gaat het een stuk beter en begin ik op te krabbelen. echt zo raar !!
Verder heb ik eigenlijk continu vage buikpijn en is mijn menstruatie zo rond de 28 -34 dagen, met veel bloedverlies pfff.
Krijg regelmatig een warm/rood hoofd maar dit is te handelen. Over het algemeen heb ik het eigenlijk meer extreem koud.

Herkent iemand de klachten op deze manier ?

hoor het graag

Irene

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 58

Re: Gejaagd en onrustig in de ochtend

Bericht door Roseline » za 26 nov 2016 10:03

Irene,

Ik heb net hetzelfde. Ik sta op en daar zijn de angstgevoelens en het gejaagd gevoel. Wat ik heel vreemd vind is dat ik een hongergevoel heb, maar krijg moeilijk iets naar binnen. Ik heb dit de hele dag.

Groetjes
Roseline

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:

Bericht door Evirma » zo 27 nov 2016 13:56

Hai Roseline,

bedankt voor je reactie.
Is fijn om te lezen dat ook anderen hier last van hebben ( niet voor jou hoor maar die herkenbaarheid geeft wel enig houvast )
Wat ik eigenlijk zo vreemd is, is dat ik nog wel menstrueer, dus zou je denken dat deze klachten niet zouden moeten kunnen optreden toch?
Ik snap er allemaal niks meer van hoor. Ben ook bang voor enge ziektes (zit de hele dag te googelen, wat je natuurlijk net weer niet moet doen)
Dat hongergevoel ken ik wel, maar soms als ik eten ruik (vooral boterhambeleg ) dan word ik al misselijk.
Mijn man loopt te zingen dat hij, ondanks dat hij van mij enkel een grauw en een snauw krijgt toch van me houdt hahaha, voel ik me weer schuldig.
Denk dat ik op dit moment geen prettig mens ben om mee te leven ....

Irene

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » zo 27 nov 2016 14:14

Evirma schreef:
zo 27 nov 2016 13:56
Wat ik eigenlijk zo vreemd is, is dat ik nog wel menstrueer, dus zou je denken dat deze klachten niet zouden moeten kunnen optreden toch ?
Dag Irene

In plaats van googelen kan je beter de informatiepagina's en nieuwsbrieven lezen op deze site. Of hier de zoekfunctie gebruiken.
De overgang bestaat uit verschillende fases en begint al voor het stoppen van de menstruatie. Verder is er een onderscheid tussen de lichamelijke overgang en de geestelijke overgang.
Erg veel over te lezen hier.

Groetjes Susan

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:

Bericht door Evirma » zo 27 nov 2016 14:57

Hey Susan ,

Ja ik weet het ..... Google gebruiken voor allerlei klachten wordt je niet vrolijk van.
Zit ook veel te speuren op deze site, waar ik heel veel herken, maar soms slaat de twijfel toe en denkt het duiveltje in me .... het is geen overgang, je hebt iets ergers onder de leden pfff
Huisarts praat er gewoon overheen, als ik aandraag of het misschien de overgang zou kunnen zijn ... veel te jong, zegt ie

Irene

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Marjo50 » wo 30 nov 2016 00:09

Ook ik irene en andere dames heb dat angst en onrust gevoel elke morgen,

Kan niet meer uitslapen, en moet meteen het bed uit als ik ook maar de
ogen open heb. Liggen blijven gaat niet meer zoals vroeger, slaat de paniek zonder enige reden ook meteen toe pfff, ja en dat duurt de hele dag door. In de avond begint dat te zakken. Dat hongergevoel heb ik ook al jaren. Ook nooit gehad, ik wordt er echt knetter van.
Nu weer die lange dagen voor kerst bah nee. Voel me heel erg eenzaam en alleen. Ben ook alleen, alleen me dieren om me heen. ik ben zo veranderd in me doen en laten en zo moe. Heb alle klachten al gehad die je maar kunt indenken bah nee wat een leven zo,
Gewoon opgebrand door de overgang, en niet eens door het werken of wat dan ook

Gr Marjo

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:

Bericht door Evirma » wo 30 nov 2016 18:50

Hai Marjo,

wat een gedoe toch he pfff.
en dan te denken dat dit gedoe jaren kan duren.

Irene

Marjo50
Berichten van Marjo50
Onderwerpen van Marjo50
Menopauzejaar:

Bericht door Marjo50 » wo 30 nov 2016 23:47

Hoi Irene

Ja echt wel wat een gedoe, ik zit al iets meer als 4 jaar met klachten die nauwelijks meer weg gaan. Ben vaak zo deprie ervan, dat de zin van het leven helemaal weg glipt. Ik voel me zo oud geworden. Ik ben nu 53, en voel me door de overgang geen mens meer. Voel altijd wel klachten. Het ergste is het vluchtgevoel, de paniek en die onrust. Ook al heb ik totaal geen aanleiding ervoor. Ik snap me zelf niet meer. Dan is het de maag, darmen, dan weer zo tijden van vermoeid zijn en slapen, dan weer dit en ga zo maar door bah nee, komt geen einde aan, aan deze tijd, en dan nog jaren te gaan zoals je schrijft.

Groet Marjo

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Sandra42 » zo 04 dec 2016 13:11

Hallo Dames.

Het komt mij ook zo bekend voor.
Vanmorgen nog zo benauwd gevoel en ook weer in paniek.
Zo rot allemaal.
Daarna volop de zenuwen, en zo onzeker.
Alles gaat fout.
Een man die loopt te klagen je bent altijd maar ziek.
Weinig begrip.
Nee ik word hier ook niet zo vrolijk van.

Dames jullie ook veel sterkte allemaal.

Sandra

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:

Bericht door Evirma » za 10 dec 2016 14:50

Nou Sandra, hier hetzelfde hoor.

Ik begrijp dat het vervelend is voor mijn man dat ik niet in mijn hum ben ... maar een beetje begrip zou fijn zijn.
maar van de andere kant ,,,, als ik het zelf allemaal niet begrijp hoe kan ik ht dan van hem verwachten.

Bah, ik herken mezelf niet meer

Irene

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » za 10 dec 2016 15:22

Evirma schreef:
za 10 dec 2016 14:50
als ik het zelf alllemaal niet begrijp hoe kan ik ht dan van hem verwachten.
Beste Irene en anderen,

Dit dacht ik ook in het begin. niet bij een man maar mijn omgeving. Als ik het niet begrijp tja, maar als je hier gaat lezen en het wel begrijpt dan kan je dat ook uitdragen naar je omgeving. Ik doe dit nu en ik heb het idee dat ik me daardoor al beter voel. Nu snap ik het namelijk iig zelf, dat is al heel wat, Als anderen het dan niet willen begrijpen dan kan ik ook mijn schouders ophalen. Wat een verademing,...... voel ik echt. Lost mijn klachten niet op maar wel mijn eigen onbegrip. Heerlijk .......nog liever zijn voor mezelf. :P

Sterkte,
Madu

ps. Hoe zal je man het vinden als er bij hem straks wat gaat weigeren en jij zegt dan: Vroeger ging het allemaal toch ook gewoon door!!! :evil:

Evirma
Berichten van Evirma
Onderwerpen van Evirma
Menopauzejaar:

Bericht door Evirma » za 10 dec 2016 15:59

Mooi verwoord Madu.
Die hou ik in mijn achterhoofd ;)

Irene

Donny
Berichten van Donny
Onderwerpen van Donny
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Donny » wo 01 feb 2017 13:13

Hallo dames

Zo herkenbaar helaas, paniekaanvallen vooral in de ochtend :-(

Donny

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Jamilla » zo 14 jan 2018 13:05

Dag dames,

Hier ook nog zo'n ochtend-flipper. Heel onrustig, gestrest, kregel gevoel in de ochtend. Ik heb dan ook meteen weer van die stress-keelklachten erbij. En ga hyperventileren.

Rare verschijnselen, allemaal. Ik hoop ook dat het volgende week over is maar ik vrees dat dit gedoe nog even moet duren.. :S

Groet van Jamilla.

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 67

Bericht door Jacobina » zo 14 jan 2018 18:49

Hallo

Hier ook altijd veel onrust en verdriet 's morgens. Ik word er niet goed van. Het duurt ook allemaal zo lang. Komt er ooit een einde aan? Ja we gaan maar door.
Veel sterkte allemaal.

Jacobina

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 10 feb 2018 10:11

Dag vrouwen,

Inderdaad heel herkenbaar. 's Avonds kan ik me goed voelen en dan in de ochtend is het waardeloos. Net alsof je weer van voor af aan mag beginnen..

Wat bij helpt is één kopje koffie en naar buiten. Of ieder geval rustig bezig gaan met m'n lijf. Maar naar buiten helpt het beste. Op de bank gaan zitten maakt het bij mij erger.

Ik blijf me verbazen over de intensiteit en diversiteit van de klachten. Wat een gedoe, zeg.. :S

Sterkte maar weer allemaal. Groetjes, Jamilla.

Jose55
Berichten van Jose55
Onderwerpen van Jose55
Menopauzejaar:

Bericht door Jose55 » di 20 mar 2018 15:50

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar voel me toch een beetje beter na het lezen van alle jullie berichten. Ik ben 55 en al verschillende jaren in de overgang. Ik ervaar het als een doffe ellende. Opstaan is een hel, en het naar bed gaan zo heerlijk. Alleen al om van het onrustige akelige gevoel af te komen. Maar ik lees nu toch dat ik dit niet alleen zo ervaar. Ik zie het soms niet meer zitten. Ben wel heel blij dat dit forum bestaat.

José

Kristy
Berichten van Kristy
Onderwerpen van Kristy
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Kristy » do 05 apr 2018 12:44

Hallo dames

Ik heb er net zelf een topic over geplaatst. Heel herkenbaar allemaal. Ik kan me echt wanhopig voelen na het wakker worden, alsof niets er meer toe doet. Het voelt heel depri terwijl ik dat later op de dag niet meer ben. Om gek van te worden...

Kristy

Belle71
Berichten van Belle71
Onderwerpen van Belle71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Belle71 » ma 25 jun 2018 10:58

Hallo dames

Ik ben 47 en ervaar die innerlijke onrust ook al bijna een jaar nu. Er zijn in dat jaar ook echt goede periodes geweest, maar die vergeet ik helaas snel weer als ik me weer slecht voel. Het is in de ochtend het ergst. Bij ogen opendoen begint mijn hart al te bonken, krijg ik een steen in mijn maag, spant mijn lichaam zich aan en voel ik me opgejaagd, onrust en angst. Net of er die dag iets vreselijks staat te gebeuren, terwijl er niets is. Niet alleen maak ik me daar druk over, maar vooral of het ooit weer overgaat. Op dit moment werk ik niet, had echt heel lang een leuke en zware baan, maar door alle klachten (en andere stress in mijn leven) heb ik die opgezegd. Maar ik wil wel graag weer aan het werk ! Zoals ik me nu voel, gaat dat helaas niet lukken.

Mijn fysieke overgangsklachten vallen wel mee of worden in ieder geval flink overschaduwd door de geestelijke klachten. Ik zit met tijd en wijlen echt bij de pakken neer.

Zijn er vrouwen die dit ook hebben meegemaakt in hun overgang en waar dat overging (ongetwijfeld dan weer andere klachten terugkrijgen)?

Groetjes
Belle

Peppie2222
Berichten van Peppie2222
Onderwerpen van Peppie2222
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 60

Bericht door Peppie2222 » za 05 jan 2019 14:06

Mede lotgenoten :)

Hoi hoi, ik ben een vrouw van 60 (pff zo oud al weer).
Ik menstrueer zeker al dik 12 jaar niet meer. Hoera zou je zeggen.
Nou niet dus, daar had ik nl nooit veel last van.
Maar ik heb al wel al die jaren last van hevige opvliegers, trui aan, trui uit.
Dekbed op, dekbed af, zomer en winter met ventilator aan in slaap vallen.
Kussens omruilen, omdraaien; iets daartegen innemen is in mijn geval niet raadzaam vanwege veel voorkomende kanker in de familie, dus liever geen hormonen volgens mijn huisarts.
Nu het volgende. Heb sinds een aantal maanden een gevoel van laat mij maar liggen 's morgens, als ik wakker bekruipt me een onrustig gevoel alsof er iets staat te gebeuren. Ook heb ik een pijn in de onderbuik.
Somber gevoel?! 's Avonds voel ik me het beste alsof het dan mag en er niets meer hoeft, het bed is mijn grootste vriend
Kan dit nu ook nog steeds bij de overgang horen,
Heb ook wel wat stress dus daar zou het ook van kunnen komen of een combi.

Ik las in dit forum nl best veel van deze voorkomende klachten, herken je je hierin, laat even wat achter

Peppie

Peppie2222
Berichten van Peppie2222
Onderwerpen van Peppie2222
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd: 60

Bericht door Peppie2222 » za 05 jan 2019 14:07

Kristy schreef:
do 05 apr 2018 12:44
Ik heb er net zelf een topic over geplaatst. Heel herkenbaar allemaal. Ik kan me echt wanhopig voelen na het wakker worden, alsof niets er meer toe doet. Het voelt heel depri terwijl ik dat later op de dag niet meer ben. Om gek van te worden...

Jeetje joh wat herkenbaar, ben jij ermee naar de huisarts geweest Kristy?

Peppie

Tamara
Berichten van Tamara
Onderwerpen van Tamara
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door Tamara » zo 06 jan 2019 09:12

Hallo,

Heb dit ook regelmatig in de ochtend, dan ook terug last van de darmen, aangezien de klachten bij mij nog niet zo lang zijn twijfel ik nog veel, is dit allemaal de overgang, maar door hier dan te lezen zie ik toch veel herkenning. Gebruik nu soms de rescue druppels van bachbloesem om iets rustiger te zijn, afwachten he en toch maar ondergaan.

Tammeken

Kokkie1
Berichten van Kokkie1
Onderwerpen van Kokkie1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Kokkie1 » do 24 jan 2019 04:08

Hallo

Wanhopig en nare gedachten ‘s morgens is iets wat ik heel erg herken. Toevallig kwam ik dezelfde symptomen tegen in een boek. Daar werden deze gevoelens gelinkt aan te weinig vocht. Nu drink ik een paar slokken water ‘s nachts en ik moet zeggen dat ik iets minder last van deze gevoelens heb. Ze zijn er nog wel maar het voelt iets minder hopeloos.

Kokkie

Hazel56
Berichten van Hazel56
Onderwerpen van Hazel56
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 62

Bericht door Hazel56 » do 24 jan 2019 12:01

Hoi Peppie

Ik stond voorheen meestal tussen 08.00 en 08.30 op.
Sinds ik onregelmatig slaap.. 's nachts veel aan vroeger denk, raar droom en onrustig wakker word, heb ik sinds een paar maanden sterk de behoefte gewoon te blijven liggen tot 09.00 of 09.30 ben dan doodmoe en geniet nog van het liggen.
Als ik toch vroeg op sta raak ik paniekerig...ik geef er maar aan toe...start langzaam op met koffie en beschuit...zit gerust tot 11.00 in de pyama...dan komt de motor op gang en ga ik mijn ding doen...vaak even lopend de boodschappen voor een frisse neus... 's middags rustig aan...energielevel is niet hoog...heb ik puf en zin dan doe ik wat...en anders doe ik niks...kan tegenwoordig uren zitten..voor me uit kijken...van alles overdenken...wordt je af en toe ook simpel van hoor...zie ook vaak tegen de dagen op...ik hoef niets...ben gestopt met werken...heb nog geen nieuwe invulling van deze nieuwe fase gevonden...ben 62 en op zoek naar de stabiliteit van het ouder en wijzer worden...voorlopig klutsen de emoties nog heftig door elkaar...en heeft het lichaam zijn rust nog niet gevonden...pfff...sterkte allemaal...een dikke knuffel voor iedereen die daar behoefte aan heeft.

Groetjes Hazel.

Lotte
Berichten van Lotte
Onderwerpen van Lotte
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Lotte » wo 13 feb 2019 08:25

Hoi overgangsdames

wat een ellende allemaal he, ik ben op
Mij top in de morgen onrustig angst rare gedachten licht in het hoofd ik ben 53 jr voel mij soms 80 jr eindelijk de kinderen groot tijd voor jezelf nee hoor komt de overgang wat een ellende nerveus, huilen om niks, angst, slappe benen ach ik kan zo nog wel ff doorgaan.
Beleven jullie dames het zelfde ??? Ik weet het soms niet meer

Lotte

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012

Bericht door Janet » za 16 feb 2019 15:30

Hoi lotte,

Ja, het is zo bekend bij mij ook. Na 6 jaar ellende nu nog de onrust in mijn lijf. Mijn benen zijn slap en trillende knieën bij het staan. Ook mijn handen trillen raar. En ja, daar ook weer negatieve gedachten over, alle ziektes zijn al gepasseerd in mijn hoofd. Ook val ik de laatste tijd af, ook daar weer zorgen om. Houdt het ooit eens op? De zon schijnt, prachtig weer nu en iedereen is weer buiten en ik, ik zit zonder energie, geen puf om ook maar iets te gaan doen, uitgeput op de bank. Wat een verloren jaren.

Sterkte voor jou,
Groetjes Janet

Lotte
Berichten van Lotte
Onderwerpen van Lotte
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Lotte » zo 17 feb 2019 18:24

Hoi Janet,

djw voor je reactie. Ook zo herkenbaar het trillen om niks licht in het hoofd paniek slaat weer toe weet soms met mezelf geen raad geen puf meer om nog wat te doen terwijl ik altijd zo energiek was. Wat een rot overgang toch bah maar ja we moeten er doorheen een halfje oxazepam neem ik wel haalt beetje scherpe randje eraf en die mannen soms maar zeuren pfff ze moeten het eens voelen

Lotte

Mazzel07
Berichten van Mazzel07
Onderwerpen van Mazzel07
Leeftijd: 54

Bericht door Mazzel07 » za 23 feb 2019 09:07

Dag Lotte en Janet en andere lotgenoten,

Na 7 jaar in de postmenopauze en om de laastse jaren door te komen het slikken van supplementen, dacht ik er vanaf te zijn. Vorig jaar gestopt want ik voelde me weer goed. Maar alles is de laastse maanden in drievoud terug gekomen. Ik dacht eerst aan een burn out, overspannen zijn, of een depressie, maar het blijkt toch NOG STEEDS de overgang te zijn. Hoe kan dan nu? En er tegenop zien om wakker te worden; weer met die paniek en die onrust. Ik val af omdat ik misselijk ben en een raar hoofd. Zijn er meer mensen bij wie de postmenopauze zo lang duurt. Ik ben nu 54 en op mijn 47e voor het laatst gemenstrueerd.

Mazzel (maar soms niet)

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009

Bericht door Desi » za 23 feb 2019 09:35

Hallo Mazzel,

Ja hoor, ik ook. Laatste menstruatie toen ik 47 was, nu dus dik 9 jaar in de postmenopauze.
Nog steeds heel vaak, meer wel dan niet, onrustig in de ochtend. Wakker worden met een steen op je maag en geen idee waarom. Dan komt het hoofd op gang met allerlei gedachten en de paniek en onrust neemt toe.
Vanaf de middag gaat het vaak beter en ‘s avonds is het vaak helemaal weer in orde.
Pfff hoe lang dit nog gaat duren? Ik probeer het maar een beetje over me heen te laten zakken en het te nemen zoals het komt, maar makkelijk vind ik dat niet.

De lichamelijke klachten ben ik wel helemaal kwijt, maar dat heeft bij mij ook heel lang geduurd.

Sterkte,
Desi

Mazzel07
Berichten van Mazzel07
Onderwerpen van Mazzel07
Leeftijd: 54

Bericht door Mazzel07 » za 23 feb 2019 10:38

Hallo Desi,

Heel hartelijk bedankt voor je bericht, moet er om huilen omdat het emoties losmaakt en omdat ik me wat geruster voel.
Lichamelijk heb ik weinig last gehad maar oh oh die onrust en sombere gevoelens. Twee van mijn 3 kinderen zijn ook dit jaar uit huis gegaan en dat voelt ook heel rot. 's Avonds gaat het inderdaad beter.

Groeten Mazzel

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht