Pcos, veel klachten

Vrouwen in de Overgang vormen een markt voor farmaceuten. Het aantal middelen waarmee zij ons een moeiteloze overgang beloven is immens. Maar maken zij die belofte wel waar?
Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 43

Pcos, veel klachten

Bericht door Sannie43 » di 14 nov 2017 21:25

Hallo mijn naam is Sandra. Ik weet niet goed waar ik mijn verhaal neer moest zetten dus doe het maar hier.

Ik heb al jaren klachten rondom mijn menstruatie. Vanaf mijn 20e ongeveer werd ik eens in de 6 a 8 weken ongesteld met veel klachten. Toen ik 30 was wilde we graag proberen om kinderen te krijgen. Dit lukte het eerste jaar niet. Toen kwam ik in de medische molen en bleek ik PCOS te hebben. Uiteindelijk na veel ziekenhuisbezoeken was er eindelijk een gyn die me wilde helpen. Ik heb hormonen gespoten en heb gelukkig 2 gezonde kinderen gekregen. 

Tijdens de zwangerschappen kreeg ik last van hartoverslag en in de eerste zwangerschap Pfeiffer. Omdat de overslagen alleen tijdens de zwangerschappen plaatsvonden dacht ik dat het iets met hormone te maken had of het zwaarder worden.

In 2014 heb ik Prednisonon en Methotrexaat moeten slikken vanwege een oogziekte. Ik kreeg 60 mg voorgeschreven wat nogal veel blijkt te zijn. De Pred heb ik een half jaar moeten slikken en de MTX heb ik 3/4 jaar gebruikt. Na 3 dagen gebruik was ik volledig uitgeschakeld en ben ik 4 maanden thuis geweest van mn werk. Ik kon werkelijk niks meer, sleepte mezelf door de dag en dat met 2 jonge kinderen.... Maar goed we hebben het overleefd .

Ik heb na het stoppen nog 1.5 jaar last gehad van mijn spieren en allerlei andere vage klachten. 
In 2016 kreeg ik meer last van hartoverslagen en ging het de hele dag en nacht door. Ik ben onderzocht door de cardioloog en internist maar hier kwam niks uit. 

Ik merkte dat ik snel last had van spierpijn, al na gewone huishoudelijke taken. Ook kreeg ik steeds vaker last van spanning een gejaagd gevoel. Ik loop nu al weer een aantal jaren met vage klachten rond. Na de geboorte van onze 2e ben ik de pil volledig gaan doorslikken ivm de vele klachten die ik had rondom de menstruatie. Ik voelde me in die 6 a 8 weken nog maar 1 a 2 weken een beetje goed. 

Dit jaar voor de zomervakantie namen mijn klachten toe. 

Gejaagd gespannen gevoel als ik wakker word, soms ontstaat het ook overdag
Tintelingen in mn wangen
koude voeten en handen
spierpijn
slappe spieren vooral in mn bovenbenen
duizelingen, gevoel als of je even drunken bent een paar tellen
verhoogde hartslag 's nachts, soms bonken van het hart
brandend gevoel in mn tong en keel
soms wakker worden met watten in mn hoofd en moe voelen, na een dag of 3 verbeterd het weer
slapeloosheid, meestal word ik rond 3 of 4 uur wakker, de ene keer val ik weer in slaap de andere keer ben ik wakker tot een uur of 5
spierpanning
gevoel van ziek zijn algehele malaise 
Onrustige huis, onderhuidse ontstekingen
gewrichtspijn vooral in de vingerkootjes
Pijn in de heupen
gevoelige borsten
hoofdpijn, oogmigraine met aura

Zondag was ik even een blok gaan lopen en toen ik thuis kwam waren mn spieren zo slap, ik moest gewoon een aantal uren bijkomen.

Vorige week donderdag ben ik bij Valeo Medicals geweest op advies van mijn yoga lerares. Valea doet bloedonderzoek net wat uitgebreider dan het gewone lab. Ik heb bij haar mijn verhaal verteld en zij denkt dat mijn hormoonhuishouding volledig van slag is. Een te laag progesteron, te hoog cortisol enz. 
Deze mevrouw noemde klachten op die voor mij zo herkenbaar zijn, eindelijk voelde ik me gehoord en begerepen, zo fijn!!

Ik heb vaak gedacht aan een Burn out of overspannenheid maar tussen mijn oren zit het goed zeg maar. Ik kan genieten van allerlei dingen, voel me niet depri of somber, huil alleen als er een redden voor is, heb plezier in mn werk, kan uitkijken naar dingen, kan nog enorm in een lach schieten met mijn mn collega's, heerlijk!,.

Mijn huisarts dacht aan chronische stress toen ik in juli bij haar was en verwees me door naar een psycholoog. Ze dacht dat misschien Citalopram wel iets voor me zou zijn, een antidepressiva?? Ik ben nu een aantal keren bij de psych geweest maar weet niet goed wat ik er moet, het helpt me ook niet van mn lichamelijke klachten af.

De huisarts zegt dat ik geen overgangsklachten kan hebben omdat ik de pil door slik. Hier denkt Valeo heel anders over trouwens, het zorgt er voor dat je niet zwanger wordt maar legt je hormonen niet stil. 

Valeo heeft mijn progesteron, vit D en K2 in ieder geval geprikt en verder weet ik het niet meer. Het is opgestuurd naar een buitenlands lab. Ook heeft ze nog een druppel bloed afgenomen voor onderzoek in eigen lab. De uitslag laat nog een aantal weken op zich wachten. 

Ondertussen ben ik heel benieuwd of er vrouwen zijn die mijn klachten herkennen, vrouwen die ook PCOS hebben bv. waarbij de hornoonhuishouding sowieso al van slag is. Ik ben nu 43 en misschien ben ik idd wel op weg naar de overgang.

Zijn er vrouwen die dit herkennen en zo ja hebben jullie tips voor me? De ene dag is trouwens beter dan de andere dag en het is ook niet zo dat ik op een dag alle klachten heb, het wisselt maar er is geen dag bij dat me echt goed voel.

Alvast bedankt, en bedankt voor het lezen van mijn verhaal,

Sandra

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Re: Pcos, veel klachten

Bericht door Sannie43 » wo 15 nov 2017 09:51

Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak van mijn toenemende klachten. Zelf denk ik echt aan hormonale disbalans maar mijn huisarts zegt dat ik geen last kan krijgen van overgangsklachten omdat ik de pil door slik. Ik heb ook geen stopweek omdat de menstruaties te veel klachten geeft. Nu lees ik hier op het forum al dat er toch vrouwen zijn die de klachten allemaal hebben ondanks het pilgebruik.

Dit zijn mijn klachten op dit moment:
gespannen gejaagd zenuwachtig gevoel vaak ook bij wakker worden, snellere hartslag en trillerig
gespannen spieren
pijnlijke spieren
snel spierpijn, al na gewone dagelijkse dingen
slappe benen vooral mn bovenbenen
dizzy, licht gevoel in hoofd
gevoel stroomstoot door het hoofd 1 a 2 seconden (gevoel als ledemaat slaapt)
toename oogmigraine met aura
dagen van sterkere lichaamsgeur meer zweten
meer onrustige huid (onderhuidse ontstekingen) van die bulten die je niet ziet maar wel voelt vooral op de kin
extra systole
meer haaruitval (kan bij seizoen horen)
urineweginfectie (nierbekkenontsteking?)
slechter slapen sinds juli (meestal snachts wakker worden dit kan op ieder tijdstip zijn of vroeg wakker zijn tussen 3.30 en 6.00 uur, inslapen gaat meestal wel goed)
allergie in de herfst (niezen, brandende jeukende ogen)
brandend gevoel tong en keel
tinteling gezicht (wangen)
soms niet op woorden kunnen komen
pijnlijke borsten

Psychisch voel ik me verder goed, ik kan nog steeds in een lachbui schieten, heb interesse voor dingen, kan naar dingen uitkijken, geniet van een goed boek of tv bv. Ben niet somber of neerslachtig, kan nog goed nadenken, kan mn werk ook nog prima doen. Heb door de lichamelijke klachten soms wel het gevoel dat ik overleef ipv leef. De laatste dagen heb ik af en toe wel een kort lontje en weinig geduld.

De huisarts dacht aan chronische stress, ja oke maar waardoor dan??? Ze wil de citalopram voorschrijven maar hier voel ik absoluut niet voor. Ik ben een 5 x nu bij de psycholoog geweest maar ook zij helpt me niet van mn lichamelijke klachten af, heb het gevoel dat er weinig aan heb. Moet proberen mn lichaam te accepteren zoals het nu is en als ik iets voel zoals een duizelig moet ik proberen het niet groter te maken dan dat het is... tja op zich helpt dat wel iets tegen de angst maar ik denk dat als ik de oorzaak van mijn klachten helder heb, ik er beter mee om kan gaan.

De twijfel is nu even of ik overspannen ben of toch een hormonale disbalans heb. Ik denk dus zelf het laatste omdat ik mentaal bijna geen klachten heb. Toevallig zit mijn collega nu thuis met ws een burn out, ze kon op t werk alleen maar huilen, we konden haar niks vragen of daar kwamen de tranen weer, lag snachts wakker met het werk in haar hoofd en wat er allemaal nog moest gebeuren.... dat heb ik dus niet. Daarom twijfel ik er ook aan of het inderdaad alleen maar stress is. Ja mn lichaam heeft stress door alle klachten denk ik :)
Ik hoor graag jullie ervaring en graag ook advies, wat doen jullie bv tegen het gejaagde onrustige gevoel? gebruiken jullie iets homeopathisch bv?

Noordje
Berichten van Noordje
Onderwerpen van Noordje
Menopauzejaar:

Bericht door Noordje » wo 15 nov 2017 11:46

Hoi

precies de klachten die ik ook had. Mijn huisarts zei dat ik te jong (ben 42) was toen ik opperde dat het wellicht de overgang was. Hij gooide het op stress. Dankzij dit forum (en ik ben niet zo van de fora maar deze is een en al herkenning ) heb ik voor mezelf besloten dat het de overgang wel moet zijn. Het is vervelend en je moet het een plekje geven.
Mijn advies probeer niet te veel te piekeren en geniet van de leuke dingen.

Noordje

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » wo 15 nov 2017 12:03

Bedankt voor je reactie Noordje.

Ik probeer idd steeds meer gewoon toe te geven aan de klachten en er niet meer tegen te vechten.
Dat heb ik dan wel weer van de psycholoog geleerd haha.
Ik vind het alleen erg lastig soms omdat ik niet bevestigd heb gekregen dat het de overgang is of in ieder geval iets van hormonen. Ik denk dan als ik weet wat het is kan ik er misschien iets aan doen om me beter te voelen....

Omdat ik pcos heb zijn mijn hormonen sowieso al in de war dus misschien speelt dat een rol.
Ik ben er wel achter dat de huisarts niet zo veel van hormonen weet helaas dus daar hoef ik niet naartoe te gaan met mm klachten.

Ik heb bloed laten prikken bij een kliniek die net even iets beter kijkt naar hormonen. Daar is oa progesteron geprikt ben benieuwd wat daar uit komt,

Sannie43

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd nu: 63

Bericht door Ruchama » wo 15 nov 2017 19:27

Hallo dames

Hormonale klachten kun je ook gewoon van de pil hebben, hoor.

Ruchama

Mimie
Berichten van Mimie
Onderwerpen van Mimie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Mimie » do 16 nov 2017 11:15

Dag Sandra,

Ik herken echt al je klachten, behalve de oogmigraine dan, ook het op en neer gaan van de klachten, het verloop en de ernst. Ik heb alleen geen PCOS (voor zover ik weet, geen kinderen) en heel lang geleden maar heel kort de pil gebruikt (ivm zware menstruaties en menstruatie klachten, die werden wel minder, maar ik werd er heel erg mentaal vlak van met momenten van paniek tussendoor).
Ook veel onderzoeken gehad (huisarts, ziekenhuis) in de loop der jaren, ook psychs gezien enz, burnouts. Nooit geen anti depressiva genomen want net als jij voel(de) ik me verre van depressief (fijn leven, fijne relatie, zin in dingen doen en ervan genieten etc).

Ik zit inmiddels ver in de pré overgang en begin langzaam aan te begrijpen en te ontdekken wat de hormonen voor invloed hebben (gehad) op veel van mijn klachten. De patronen van de cyclus, welke klachten wanneer, noem maar op. Daardoor gaan mijn klachten niet weg, maar vind ik, ondanks soms extreme hormonale onrust, wel steeds meer rust en vertrouwen.
Maar fysiek gaat het nog niet echt beter. Ik heb dagen dat ik vanwege fysieke problemen nauwelijks functioneert.

Veel lezen hier, geeft mij echt inzicht en herkenning.
Sterkte!

Groet, Mimie

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Madu » do 16 nov 2017 12:05

Hallo Sannie,

Ik zou eerst maar eens hier gaan lezen vwb bloedprikken en uitslagen. De problemen die je beschrijft kunnen heel goed passen binnen de overgang en ja, dat kan door de pil heen komen. De meeste artsen snappen niets van de klachten mbt de hormonen of willen er niets van snappen want er is genoeg bekend namelijk. Maar ja, vrouwen serieus nemen is nog niet zo ingeburgerd helaas.

Sterkte iig,
Madu

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » za 18 nov 2017 07:24

Hallo
Ik ben benieuwd of iemand hier een goede tip heeft om pijnlijke slap voelende spieren in benen en armen te verminderen.

De magnesium ken ik maar helpt niet.

De hele dag voelen mn benen en armen heel slap alsof de spieren verzuurd zijn. Ook doen mn spieren pijn vooral in mn heupen bovenbenen en kuiten. Ook mn onderrug doet gezellig mee.

Ik probeer elke dag extra te bewegen door wat te wandelen, rek en strek oefeningen met yoga, stal uitmesten enz. Dit lukt gelukkig allemaal wel maar ik kan bv nauwelijks in de kleermakerzit zitten omdat mn spieren te zeer doen.

Hebben jullie tips?
Bedankt
Gr
Sandra

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door Diaantje » za 18 nov 2017 10:55

Hoi Sandra,

Mijn lijf doet ook veel zeer, spieren laten me regelmatig in de steek.
Ik probeer, afhankelijk van mijn portemonnee om de twee weken naar de masseur te gaan.
Deze massage is niet pijn vrij maar merk dat vooral mijn benen hier echt baat bij hebben. En daarna verwent ze de pijnlijke plekken met een hotstone, heerlijk. En dan geen aaiert maar echt eentje die van wanten weet.
Misschien helpt dit jou ook wel??
Succes en sterkte.

Groetjes,
Diana

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » zo 19 nov 2017 10:50

Beste Sanne,

Bij mij doet ook alles zeer. Ik doe sinds 3 maanden dagelijks yogaoefeningen, wandel veel, 30 minuten tot een uur per dag plus ook kleine wandelingetjes. Nu weer veel last van li-schouder en heup met uitstraling, het fluctueert weet ik inmiddels dus doe ik nu wat rustiger aan maar blijf wel bewegen.

Ik neem 1x per 14 dagen een stoelmassage. Ik kies juist wel bewust voor milde aanraking, ik heb al genoeg pijn. Ik vind het heerlijk om ook op een aangename manier aangeraakt te worden en juist de ontspanning een kans te geven.

Verder is het helaas uitzitten volgens mij. De yoga geeft me iig meer ruimte in mijn lijf dat merk ik wel maar helaas spelen de ontstekingen aan pezen en aanhechtingen toch weer regelmatig op tot op heden.

Sterkte,
Madu

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » vr 24 nov 2017 07:23

Hoi

Ik heb nu een tijd lang wisselde klachten die veel lijken op hormonale disbalans. Omdat ik niet verder kom bij de huisarts en ik graag antwoorden wil heb ik bloed laten prikken bij Valeo medica. Zij doen uitgebreid onderzoek naar oa hormonen. De arts dacht dat mijn progesteron te laag is en dat het idd hormonen zijn die mijn klachten veroorzaken.

Kan iemand uitleggen hoe het kan dat de klachten zo wisselend zijn? Ik voel me nooit een dag echt fit en fijn maar
De ene dag voel ik me beter en de andere heb ik weer last van een onrustig zenuwachtig gevoel, spierpijn in mijn benen, slappe benen, duizeligheid, hoofdpijn, slecht slapen.
En zo nog meer klachten maar genoemde klachten beperken mn leven het meest. Af en toe weet ik mn geen raar meer en vraag ik me heel erg af wanneer dit over gaat. Zo wil ik nml niet oud worden, dit is zo ontzettend zwaar. Ik heb 2 kinderen van 6 en 9 en ik werk 3 dgn per week. Soms kan ik nauwelijks de dag doorkomen omdat ik me zo naar voel met mn slappe, pijnlijke spieren vooral in mn benen en het opgejaagde gevoel.

Maar hoe kan t dat ik me een paar dagen best redelijk voel en dan weer een week vreselijk?

Gr
Sandra

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Claire » vr 24 nov 2017 12:21

Beste Sannie,

In de overgang schommelen de hormoonlevels tot uiteindelijk een eindsituatie van veel minder geslachtshormonen.

Je hebt bloed geprikt, maar dat is een momentopname en zegt niets over hoe het bijv. de volgende dag of week is gesteld met jouw hormoonhuishouding. Helaas, want het zijn juist de schommelingen die de klachten geven.

Hierdoor is dus ook welhaast onmogelijk om op dit proces in te grijpen met hormoontherapie. In het begin van de overgang kan de pil nog weleens helpen of toevoeging van hrt maar uiteindelijk dalen de hormoonspiegels zo ver dat ook dat niet meer helpt en de klachten er gewoon doorheen komen. Daarnaast val je nog harder terug als je weer moet stoppen met de pil of hrt met alle gevolgen van dien (lees de verhalen maar op dit forum).

De bijnieren nemen in het overgangsproces de hormoonbalans op zich. Bijnieren geven de aanmaak van adrenaline voorrang. Dus stress (negatief, maar ook positief...) gaat ten koste van de hormoonbalans.

De beste remedie is daarom stress beperken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; een heel proces van acceptatie dat nu even niet gaat wat je wilt of wat er van je verwacht wordt. Bovendien is de maakbare maatschappij er niet op ingesteld dat een vrouw in de overgang pas op de plaats moet nemen wat helaas al te vaak leidt tot een burn-out (lees de verhalen maar op dit forum).

Sannie, ik hoop dat je gauw rust vindt.

Groetjes,
Claire

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 64

Bericht door Anette » vr 24 nov 2017 13:48

Claire schreef:
vr 24 nov 2017 12:21
In het begin van de overgang kan de pil nog weleens helpen of toevoeging van hrt maar uiteindelijk dalen de hormoonspiegels zo ver dat ook dat niet meer helpt en de klachten er gewoon doorheen komen
Hoi

De essentie van hormoonsuppletie is dat je hormoonspiegels kunstmatig hoger worden gehouden op een niveau van vóór de menopauze.
Je hebt daarom niet de schommelingen die het proces aansturen. Normaal gesproken gaan andere organen (vanaf de menopauze) de aanmaak overnemen van de eierstokken, bij hormoonaanvulling hoeven ze dat nog niet te doen, omdat de medicijnen de spiegels hoger houden. Ze blijven het niveau houden dat hoort bij de fase van voor de menopauze.

Als je stopt moet je eigen lichaam het weer gaan doen. Als je eierstokken dan niet of nauwelijks nog hormonen aanmaken, en andere organen nog niet de gelegenheid kregen dat te doen, maak je idd een val.
Je lichaam moet dan zelf aan de gang, zelf gaan opvangen. En zeker bij wat langer gebruik is dat geen kleinigheid, en een extra tegenvaller als je van tevoren niet wist dat je overgang alsnog zou komen.

Anette

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » vr 24 nov 2017 13:56

Hoi Claire

Bedankt voor je uitleg. Ik slik al jaren de pil door omdat de klachten rond de menstruatie niet te doen waren.
Sinds een 2 maanden heb ik opeens toenemende klachten. Vandaag voelt mn lichaam ook weer zo slap vreselijk.

Of ik in de overgang ben is niet vastgesteld en omdat ik de pil door slik weet ik het ook niet. De arts dacht dat mijn progesteron veel de laag was en als ik op de klachten zoek die daar bij horen herken ik veel.
Zij, de arts, heeft zelf ook pcos net als ik en ze heeft endometriose. Haar klachten zijn enorm verminderd door bio identical hormooncreme.
Ik ben hel benieuwd wat er uit komt.

Wb mijn klachten en de huidige drukke maatschappij vraag ik me idd af hoe ik dit ga redden. Vandaag voel ik me weer zo slecht dat ik eerder naar huis gegaan ben van mn werk. Het is alsof mb hele lichaam verslapt althans zo voelt t. Ik heb eigenlijk al mn andere verplichtingen al gestopt dus buiten mn werk en gezin niks meer.
Ga starten met yoga. Ik heb een paard maar wb spierkracht wordt dat ook steeds lastiger.
Pfff niet leuk allemaal maar goed ik heb geen keus en worstel maar gewoon door 😊

groet, Sandra

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Claire » vr 24 nov 2017 14:29

Ha Anette,

dank voor je aanvulling/verbetering. Wist niet dat de hormoonniveau's zo hoog waren in de pil en hrt dat je blijft in de fase van vòòr de menopauze. Blijft dat zo totdat je dan weer stopt? Je hoort toch vaak dat de klachten dwars door de pil en hrt heen knallen?

Hoi Sannie, in jouw geval speelt er nog meer mee dan 'alleen maar' de overgang. Pcos legt alles nog meer onder druk, lijkt mij, maar ik ben geen dokter... In ieder geval veel sterkte.

Groetjes,
Claire

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » zo 31 dec 2017 13:34

Hallo dames

Ik moet gewoon even mm ei kwijt. Ik maak me best zorgen. Mijn benen voelen zo vaak ontzettend slap aan. Ik heb het gevoel dat mijn spieren verzuurd zijn er zit geen kracht meer in alsof ik er zo doorheen kan zakken. Ik word er doodmoe van. Ook doen mm spieren vaak pijn. Ik slik vitamine waar, D, k2, magnesium, calcium enz in zit.

Uit bloedonderzoek is gebleken dat mijn vit D 51 is en mijn progesteron lager dan 64 is. Dit schijnt dus te laag te zijn. Ik maak me zorgen omdat ik niet weet hoeveel erger dit nog gaat worden. De ene dag is de andere niet trouwens. Soms gaat het aardig goed. Ik ben 2,5 week geleden geopereerd aan mm neus, een pittige operatie en tot 2 weken ging het goed maar nu voel ik me weer heel slecht. Uiteraard kan de narcose nog wat invloed hebben maar ik herken het zware gevoel on mn benen van eerder. Soms vind ik het zo zwaar dat ik er verdrietig van wordt en bang ben misschien wel in een rolstoel te belanden.

Ik heb al veel reacties hier gelezen van vrouwen die ook last hebben van vermoeide benen maar hoe voelt heg dan bij jullie?
En hoe lang hebben jullie er last van?
Ik heb het trouwens ook in mn armen, schouderbladen en bovenrug. Op slechte dagen vind ik lopen erg lastig, sporten gaat al helemaal niet meer.
Pfff vreselijk.

Sannie

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » do 04 jan 2018 08:39

Hallo dames,

Ik heb nu zo'n 3 maanden wisselend last van enorme zwakte en pijn in mn spieren van armen benen vingers tenen rug nek en schouders. Ja eigenlijk doet alles pijn. Het ergste vind ik het slappe gevoel in mn benen alsof de kracht weg is. Ik voel mn spieren altijd ook als ik rust. Ook bij masseren doet t aardig pijn.
Mijn progesteron en pregnenolol zijn te laag en ook mn vit d is aan de lage kant. Ik slik al extra vit en supplementen en smeer vaak de mint creme tegen de pijn. Ik beweeg maar het is lastig omdat ik soms nauwelijks op mn benen kan staan. Ik doe yoga en neem paracetamol tegen de pijn. Op dit moment heb ik al weer 5 dagen enorm last. Warmte helpt maar even.

Ik heb een afspraak staan voor Shiatsu om mn spieren weer even te laten masseren. Soms twijfel ik echt of dit door hormonen komt of dat er iets anders aan de hand is. De orthomoleculair arts zei dat het goed mogelijk is maar overtuigd ben ik nog niet. Ik krijg nog een behandeladvies maar dat laat even op zich wachten.

Hebben jullie hier nog ideeën tips trucs enz. ?
Wie heeft dezelfde ervaring?

Gr sannie

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje » do 04 jan 2018 09:08

Hoi Sannie,

Ook mijn spieren protesteren regelmatig. Dat deden ze al door mijn traagwerkende schildklier (waardoor ook overgewicht).
Wilde vanavond het sporten weer oppakken maar twijfel of ik het wel moet doen nu mijn rug en nek, waardoor duizelig, weer vervelend doen.
Ik ga vaak naar de masseur, en ja, dat doet pijn, maar daarna heb ik er echt profijt van. Vooral die benen.
Dus, ik hoop voor je dat de shiatsu massage je wat verlichting geeft.
Ik begin pas net voor mijn gevoel met die overgang, denk nu een sinds een jaar dat ik het echt door heb dat er wat verandert in mijn lijf.
Ik menstrueer nog wel, cyclus is iets korter geworden en ben maar twee dagen echt ongesteld. De klachten daaromheen worden erger.
Heb zo'n thuistest gedaan en idd zijn mijn hormonen aan het schommelen. Niet die dikke streep die het volgens de gebruiksaanwijzing zou moeten staan maar wel degelijk een streep.
Geen huisarts die er in mee gaat, ze zitten me alleen maar schaapachtig aan te staren.
Ik wens je sterkte met alles.

Groetjes,
Diana

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » do 04 jan 2018 14:51

Hey Diana

Bedankt voor je reactie. Toen ik naar de huisarts ging met mn klachten die toch echt allemaal bij hormoonschommelingen passen werd ik doorverwezen naar een psycholoog en werd Citalopram geadviseerd, hoezo!!! Mentaal gaat t prima met me alleen mn lichaam doet overal zeer. Omdat ik de pil door slik zou ik geen overgangsklachten kunnen hebben volgens de huisarts. Gelukkig denken andere artsen en geleerden daar heel anders over.

Ik vind het heel jammer dat ik niet echt ergens terecht kan met mn klachten. Artsen denken vaak in hokjes en niet daar buiten. De arts die bij mij Progesteron tekort heeft geconstateerd weet gelukkig wel alles van hormonen maar verder ben ik ze nog niet tegen gekomen en zijn er ook maar weinig die me een goed advies kunnen geven wb mijn pijnlijke vermoeide spieren.

Jij ook veel sterkte
Sannie43

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » vr 05 jan 2018 15:29

Beste dames,

In de afgelopen maanden is het 5 x voorgekomen dat ik me opeens raar voel. Ik ben gewoon ergens mee bezig en opeens is het er. Ik wordt een beetje raar in mn hoofd voel me wat slapjes zweet breekt me uit en ik heb gevoel dat ik ga flauwvallen. Uiteraard wordt ik daar dan weer bang door en wil eigenlijk alleen maar ergens zitten of naar huis.

Ik heb het 2 x gehad toen ik gewoon mn paard aan t verzorgen was en later op de manege bij t opzadelen stond ik te trillen op mn benen. Later bleek ik echter ook een urineweginfectie te hebben dus weet ik het daar aan. Ook had ik het een aantal keren in bed als ik net in slaap val en net was ik mn paard aan het longeren en toen gebeurde het ook opeens weer. Ik vraag me af of het paniek is of toch echt iets van onwel worden. Ik heb ook altijd buikpijn of ben misselijk nadat het gebeurd.

Herkent iemand dit?

Gr Sandra

Tanja46
Berichten van Tanja46
Onderwerpen van Tanja46
Menopauzejaar:

Bericht door Tanja46 » wo 10 jan 2018 11:54

Hallo Sandra,

Voor mij heel erg herkenbaar. Ik heb het bijna twee weken in de maand en het maakt me ook heel erg onzeker. Ik heb al allerlei onderzoeken gehad en dat stelt me een beetje gerust.
Ik blijf het eng vinden om alles maar op de overgang te gooien, maar als ik het zo lees dan zijn we niet de enigste en hoort het ook allemaal bij de overgang.

Groet,
Tanja

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » wo 10 jan 2018 12:52

Hoi Tanja
Bedankt voor je reactie. Het lijkt bij mij ook in golven van 1.5 week voor te komen en dat geldt eigenlijk voor alle klachten. Zal wel met de hormoinschommeling te maken hebben. Ben blij dat je het herkend.

Gr
Sannie

Catootje
Berichten van Catootje
Onderwerpen van Catootje
Menopauzejaar:

Bericht door Catootje » vr 12 jan 2018 21:15

Hallo,

Heel herkenbaar, ik wordt er ook nog vaak heel vreemd in mijn hoofd bij. Alsof ik naar een kant wordt getrokken, heel wiebelig op mijn benen en inderdaad het gevoel alsof ik omval wat dan net niet gebeurd.
Ik ben erop gaan letten en ik denk inderdaad dat het met de hormoonspiegel te maken heeft. Ik heb het gedurende anderhalf / twee weken in dezelfde periode in de maand.
Ik slik sinds een tijd l-tryptofaan. Het maakt me een stuk relaxter waardoor ik er beter mee kan omgaan.
Ik herstel hierdoor sneller van de paniek die het me allemaal oplevert.
Een ding is zeker stress is funest en maakt alle klachten veel zwaarder.
Ook neem ik sinds enkele weken magnesium citraat en ik meen te merken dat het me wat begint op te leveren.
Hoe dan ook, ik ben blij te lezen dat er meer vrouwen deze klachten hebben maar ik gun ze jullie echt niet.
Hopelijk zet de werking van de voedingssupplementen door.

Groetjes,
Catootje

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » wo 24 jan 2018 21:10

Hallo allemaal

Ik ben er nu achter dat ik niet zozeer in de overgang ben maar er is wel sprake van hormonale disbalans. Uit onderzoek is gebleken dat mijn vit d3 progesteron en pregnenolol te laag zijn. Uit gewoon bloedonderzoek kwam niks daarom ben ik naar een orthomoleculaire arts geweest.
Zij heeft mij het advies gegeven om natuurlijk progesteron creme te gaan smeren en verder nog aanvullende supplementen en vitaminen te gaan slikken. Ik ben nu 14 dagen bezig en ws nog te kort om resultaten te verwachten.

Ik herken de angst paniek spierpijn duizeligheid zeker. Ik heb al 20 jr last van angst en hyperventilatie maar we zijn mijn hormonen ook al zo lang uit balans. Ik heb pcos en dat wijst al op hormonen die uit balans zijn. Ik ben nu 43 en wil er nu echt achter komen wat de oorzaak van mijn klachten is en vooral iets vinden dat helpt.
De huisarts roept alleen maar dat het wel stress zal zijn en verwijst door naar de psycholoog en wil me aan de ad hebben. Maar ik heb geen psychische klachten het is lichamelijk waardoor ik onzeker wordt en soms angstig.

Het onrustige gejaagde paniekerige gevoel herken ik zeker en is heel vervelend. Ik heb mezelf altijd gedwongen de dingen te blijven doen. Natuurlijk zeg ik wel eens nee tegen een druk feest oid maar verder vermijd ik niks. Ik probeer mindfullness te doen om te ontspannen en ik doe yoga. Stress maakt idd de klachten erger zoals hierboven al genoemd. Maar ja hoe voorkom je dat? Tja door eigenlijk goed te luisteren naar jezelf voldoende rust en ontspanningsoefeningen. Voel je je naar probeer het niet groter te maken dan het is dus ga niet van alles bedenken wat het wel niet allemaal kan zijn. Een duizeling... oke het is er maar het is niet meer dan dat.
Ik vind het heel moeilijk moet ik zeggen.

Op dit moment heb ik weer enorm last van pijn in mn spieren, slappe benen, pijn in mn nek en schouders, duizelingen die we uit mn nek komen en ik voel weer paniek. Ik ga gewoon maar door met mn dagelijkse dingen want ja wat moet je anders. Ik hoop dat de pillen en creme idd gaan helpen. Volgende week heb ik mn 1e EMR behandeling electro magnetic resonance om het herstel te versnellen.
Ik hoop dat t werkt want het leven wordt er niet echt leuker op met al die klachten. Maar ik wil positief blijven, ik geef niet op!

Sterkte dames

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Marjan » wo 24 jan 2018 23:36

Hallo Sannie43,

Wat vervelend dat je zoveel psychische klachten ervaart.
Er worden heel wat middelen en methoden voor aangeboden daarvoor.
Klopt wel dat je dat soort middelen niet zomaar altijd bij andere medicatie kunt gebruiken.
Mensen kunnen ze wel op gaan noemen, maar wat de een roemt doet bij de ander helemaal niks.
Ik vrees dat je het zelf zult moeten uitproberen.

Marjan

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:

Bericht door RaNa1970 » za 27 jan 2018 14:15

Hoi Sandra en allemaal natuurlijk..

Misschien iets heel geks.. Mij helpt het.. althans zo lijkt het nu..
Zoek een nieuwe hobby die afleidt van de paniek in je hoofd.. Je schrijft al dat je aan Yoga en Mindfullness doet.. Doe ik dus niet.
Maar ik heb (dankzij notabene mijn doodzieke vriendin) het haken ontdekt..
Het ontspant mij enorm, ook al lukt het nog voor geen meter. Mandala tekenen of kleuren voor volwassenen helpen mij ook.
Je bent met je ogen met iets anders bezig zodat het rustiger wordt in je hoofd..
Tenzij je dit helemaal niet ligt natuurlijk. Ik moet eerlijk zijn over dat haken. Als het niet lukt om iets te maken wat ik wil, wordt het nog wel lastig haha..
En lezen... me compleet concentreren op het leven van iemand anders :-) Ik kan me dus heel goed vermaken in mijn eentje.. Ik probeer zo onder de paniekaanvallen te blijven. Even afkloppen.. het gaat al vijf dagen goed. Daar geniet ik dan ook echt van. Goed om te ervaren dat het niet altijd naar in het hoofd is..
Misschien kunnen jullie er iets mee

Groetjes van RaNa1970

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » za 10 feb 2018 07:35

Hallo

Om anderen misschien te kunnen helpen antwoord ik nog even op mn eigen vraag. Ik weet inmiddels dat mijn d3 progesteron en pregnenolol te laag zijn. Mijn bijnieren functioneren niet optimaal door allerlei factoren zoals Prednisolon en Pfeiffer in het verleden. Ook heb ik pcos.
Het probleem met de onrust kon ik dan ook niet alleen met mn hoofd oplossen. Mijn ontspanning haal ik uit paardrijden we hebben zelfs een eigen paard gekocht zodat ik vaker mn hoofd leeg kon maken door mn hobby uit te voeren. Helaas hielp het niet voldoende. Nu slik ik 6 verschillende supplementen en smeer natuurlijke progesteron creme. Na 2 wkn merkte ik echt verschil. Ik heb veel minder last van spanning slaap heerlijk en ik functioneer weer. Erg fijn om eens geen spierpijn en slappe spieren te hebben. Ik kan weer heerlijk genieten van een buitenrit in t zonnetje

Gr Sandra

Sannie43
Berichten van Sannie43
Onderwerpen van Sannie43
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie43 » wo 18 jul 2018 15:01

Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest. Ik wil heel graag mijn verhaal hier doen omdat het jullie misschien kan helpen. Maart 2017 begonnen mijn klachten, ik sliep heel slecht, had last van onrust en een gejaagd gevoel, veel hoofdpijn en kreeg spierpijn van normale dagelijkse taken. Ik was enorm gespannen ook tijdens de vakanties kon ik me niet ontspannen. Ik ben een tijdje zo doorgelopen maar had zoveel last van de klachten dat ik naar de huisarts ben gegaan. Er is voor de zoveelste x bloedonderzoek gedaan waar niks uit kwam. Kortom de huisarts kon me niet helpen. Later ben ik naar de vrouwelijke huisarts gegaan en zij dacht dat het misschien kon komen omdat ik in 2014 een half jaar Prednison heb gebruikt tussen de 60 en 25 mg. Mijn bijnieren konden hierdoor wel eens van slag zijn. Ik werd doorverwezen naar de psycholoog en misschien was Citalopram wel iets voor mij.
Ik dacht echt dat ik een burn out had maar ik had nog gewoon de dingen op een rijtje, kon me prima concentreren, kon nog enorm om dingen lachen en zal daar dingen uit. Wat ik hoor van een burn out is dat je deze dingen allemaal niet meer hebt of dat ze zeer lastig zijn.
Toch ben ik naar de psycholoog gegaan maar na een aantal bezoeken was ik nog niks opgeschoten. De Citalopram ben ik nooit aan gegaan omdat ik eerst wilde weten wat er aan de hand was.
Vanaf september had ik enorm spierpijn in mn benen en armen, ik kon mn ene been bijna niet voor de andere krijgen. Snachts sliep ik slecht en werd soms wakker met hartkloppingen en zweetaanvallen. Ik voelde me enorm onrustig had last van hyperventilatie, was duizelig en moe. Ik functioneerde niet meer. Ik ben zelfs bij mijn leidinggevende geweest om aan te geven dat ik het niet meer trok. Ik ging gewoon door maar kon ook zo uitvallen. Ik wist het echt niet meer, was radeloos.

Ik heb me opgegeven voor yoga omdat ik dacht dat dat goed voor me zou zijn. De yoga lerares wilde graag weten waarvoor ik yoga wilde gaan doen omdat te bepalen welke soort yoga geschikt was. Toen ik mijn klachten vertelde gaf ze aan dat zij dezelfde klachten had en naar Valeo Medica in Leeuwarden was geweest. Ik heb de site bekeken en hier moest ik naartoe!! In november ben ik bij Natasja geweest en dit was zo'n opluchting. Ik heb al jaren klachten rondom mn menstruatie, ze zijn zeer hevig en 1 x in de 6 a 8 weken stroom ik leeg in de eerste 3 dagen. Ook heb ik hormonen gespoten om zwanger te worden omdat dit zelf niet lukte, ik heb pcos en mijn eisprong is niet goed. Natasja heeft bloedonderzoek laten doen en hier kwam uit dat mijn progestron en pregnenolon te laag was, veel te laag. Ik heb een aantal supplementen voorgeschreven gekregen en bio identieke progesteron creme. Deze creme zou beter zijn dan de synthetische creme die gehaald wordt uit paarden urine. Bij de synthetische creme zou je meer kans hebben op borstkanker.

Ik ben de creme gaan smeren en 3 weken later werd ik dwars door de pil heen, die ik door slikte vanwege de enorme pms klachten, ongesteld. De pijn in mijn spieren verdween en dit was zo'n geweldig gevoel. Sindsdien wordt ik elke 4 weken ongesteld wat ik nog nooit in mn leven heb gehad. Ik heb de pil volledig aan de kant gegooid. Ook mijn eisprong is netje om de 4 weken. Helaas heb ik nog wel last van een zeurende buikpijn en rugpijn 24 uur rondom de ovulatie en heb ik pms klachten ongeveer een week voor de menstruatie maar verder ben ik enorm opgeknapt.
Op zich kan het smeren van de creme geen kwaad, je zou het zo kunnen bestellen en een aantal weken kunnen proberen.

Ik ben net weer bij Valeo geweest om te controleren hoe mijn waarden zijn. Dit heb ik nog niet binnen.
Op dit moment heb ik toch weer iets last van spierpijn in mn bovenbenen en een vermoeid gevoel. Het kan zijn dat mijn progesteron nu te hoog is en minder kan gaan smeren. Uiteraard zijn er ook nog de klachten van de dagelijkse drukte dus natuurlijk kan ook dat de oorzaak zijn zo voor de vakantie.

Heb je last van onrust, spierpijn oid probeer de creme, het heeft mij echt geholpen. Ik ben vrij open over mijn klachten, ook naar collega's en ben er achter gekomen dat er meer dames zijn die de creme smeren en er veel baat bij hebben.

Hormonen zijn gekke dingen waar je enorm last van kunt hebben. Ik vind het heel jammer dat ik tegen een enorme muur van onkunde en onbegrip ben gelopen bij zowel de huisarts als de psycholoog. Ze hebben echt totaal geen idee welke klachten hormonen kunnen veroorzaken en ontkennen ook dat dit de oorzaak kan zijn omdat je "te jong" bent. Ik word bijna 44 dus hoezo te jong??? Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben.
Groet,
Sandra

Nicolet
Berichten van Nicolet
Onderwerpen van Nicolet
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Nicolet » wo 18 jul 2018 18:16

Sannie43 schreef:
wo 18 jul 2018 15:01
Deze creme zou beter zijn dan de synthetische creme die gehaald wordt uit paarden urine.
Beste Sannie,

Paardenurine werd ooit gebruikt om oestrogenen uit te winnen, geen progesteron.
In Nederland wordt dit soort hormoontherapie al jaren niet meer voorgeschreven.
In de reguliere hormoontherapie van vandaag de dag is het oestrogeen inmiddels al jaren allemaal bio-identiek.

Bio-identiek betekent niets anders dan het lijkt op je eigen hormonen en zeker niet dat het geen nevenwerkingen kan hebben.

Baat het niet dan schaadt het niet, gaat dus niet zomaar op als iets bioidentiek is.

En dat heb ik ondervonden.
Ook ik was op aanraden van iemand die het mij ook op zo'n, toch tamelijk luchtige manier, had aanbevolen, het gaan proberen.
Ik kreeg al na enige dagen last van misselijkheid, pms-klachten, migraine, en mijn stemming daalde ook nog eens. Kortom algehele malaise.
Ik dacht, het moet ff wennen....
Maar het hield niet op, mijn stemming bleef dalen en na 2 wkn voelde ik mij behoorlijk depressief.
De misselijkheid e.d verdwenen gelukkig vrij snel toen ik stopte.
Het psychische herstel was lastiger en heeft een hele poos geduurd.

Het gebruik van progesteroncreme, hoe bio-identiek of natuurlijk het ook wordt genoemd, was echt niet goed voor mij.
Dat "gewoon kopen en proberen" wat me werd voorgehouden, heeft een lange en onplezierige nasleep gehad.

Mijn verhaal gaat niet over pcos, want dat heb of had ik niet, maar gaat uiteraard over de overgang.

Nicolet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht