Overgang net zoiets als pubertijd?

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Ellen
Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Overgang net zoiets als pubertijd?

Bericht door Ellen » vr 01 apr 2005 23:58

Hoi dames,

Ik lees heel dikwijls dat de overgang vergeleken wordt met de pubertijd.
Jaren geleden had ik zoiets van, ja inderdaad daar lijkt het wel op.
Het gaf zo'n gevoel van, he gelukkig na de overgang voel ik me weer net zo fit als van tevoren. Net als na de pubertijd. Toen de pubertijd voorbij was begon het echte leven zeg maar.

Als ik nu zie dat de pubertijd wordt vergeleken met de overgang vind ik het helemaal geen geruststelling meer. Dan heb ik veel meer het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden en eigenlijk een soort boerenbedrog is.

Het lijkt vind ik achteraf helemaal niet zo op elkaar. Omdat het met hormonen te maken heeft lijken de verschijnselen op elkaar. En het zijn tijden waarin je bewust of onbewust veel met jezelf bezig bent. Maar in mijn beleving is het toch een totaal ander proces.

Met de pubertijd stond ik aan het begin van een nieuwe fase. Een heel leven voor me en ik kon volop aan de slag om mijn leven op te bouwen. Werk, gezin, kinderen het moest allemaal nog gebeuren.
Ik stond op de opstap naar het echte leven. Op naar de maatschappij en weg van mijn veel kleinere kinderwereld. Nog vol idealen.

Nu zit ik in de overgang en sta ook wel voor een nieuwe fase, maar het is toch heel anders.
Dit voelt niet als opbouwen. Het voelt veel meer als afbouwen. Zowel lichamelijk als geestelijk flexibiliteit inleveren. Minder kunnen. Minder tempo. Minder mobiel.
Het besef dat de idealen van weleer vooral illusies waren en dat de wereld toch echt anders in elkaar zat.
Merken dat je niet meer mee kunt in het tempo van de maatschappij.
Akelig worden van tv kijken bijvoorbeeld, omdat een beeld alweer weg is voor ik echt heb kunnen zien.

Het zijn heel normale veranderingen natuurlijk als je ouder wordt.
Maar het woord pubertijd suggereert dat we na de overgang weer de oude worden en weer flitsend en dynamisch alles op onze nek zouden kunnen nemen.
Niet dat ik me nu oud voel of een wrak. Sinds mijn hormonen rustiger zijn zie ik best weer een mooie tijd voor me.
Maar wel eentje waarin ik verder zal moeten met de restverschijnselen die de overgang achterlaat.
Maar het soort kracht waar je in je pubertijd naartoe groeit, is nu geen velden of wegen te bekennen.
En dat vertelt men er niet bij. Misschien mogen we dat wel niet weten.

Ellen.

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Overgang net zoiets als pubertijd?

Bericht door PetraS » za 02 apr 2005 16:35

Hi Ellen,

Een heel mooi verhaal! Inderdaad, je pubertijd is een 'overgang' naar een leven van hoop, de wereld verbeteren of veranderen. Je flitst en rent met de kracht van de jeugd door je leven. Jij zal het verschil maken...

De enige parallel met de pubertijd is volgens mij het gegier van hormonen. Anders gieren: de pubertijd bouwt je op, de overgang ...??

Ik maak mezelf wijs dat de overgang een doorgroeien is naar een oude wijze vrouw worden. Iemand die geleefd heeft en met de opgedane wijsheid, ervaring, pijn en verdriet toch nog met alle beperkingen een zinvolle rol in de maatschappij zal gaan spelen.
Dit klinkt hoogdravend, maar ik kies hiervoor om mijn regelmatige gevoel van wanhoop (wat doe ik hier?) een positieve draai te geven.
Het kan toch niet zo zijn dat we nu ineens ophouden te bestaan?
We zijn er toch nog?

Ik heb wel mijn twijfels of er nog wel ruimte is voor de wijsheid en levenservaring van vrouwen.
Ik ervaar niet meer mee te kunnen in het tempo en bovenal de huidige mentaliteit (ikke ikke en de rest kan stikken) van onze maatschappij.
Maar ik wil mijn plekje, heb er recht op, net als alle anderen!

Groet
Petra

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Wendy » zo 03 apr 2005 00:56

Hoi Petra

Je twijfel is volgens mij terecht. Ook ik ervaar dat er geen plaats is in deze maatschappij voor 'oudere' wijze vrouwen. Deze plaats zullen we met zijn allen moeten overwinnen en innemen.

Dat is nu juist de tegenstrijdigheid van het vergelijk met de pubertijd zoals Ellen zo mooi beschrijft.
In/na je pubertijd krijg je die plek aangeboden in de maatschappij.

Wendy

HettyM
Berichten van HettyM
Onderwerpen van HettyM
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door HettyM » vr 06 okt 2006 00:34

Hallo dames

Ik vind het heus wijs om je puberteit te bezien in het licht van groter groeien naar volwassenheid en een nieuw leven met alle kansen nog open en wel voor je....
Maar volgens mij is dat wel de zienswijze achteraf! Die van de volwassene.
De gemiddelde puber beziet het heus anders. Die is gewoon het middelpunt van het universum en verafschuwt eenieder die dat niet begrijpt (ouders, leerkrachten enz.) Deze self-focus wordt door mede ingegeven door hormonale schommelingen, maar ook door het jeugdige onvermogen om grote verbanden te zien en ook nog binnen een context te kunnen plaatsen. Simpelweg gebrek aan (levens)ervaring!

Het vermogen tot zelf-reflectie en bespiegeling komt met de jaren. Aan de overgang is dus m.i. niets puberaals - ook al komen de pukkels (soms)terug!
Dat de overgang letterlijk een overgang is, moge duidelijk zijn.
Dat de hormonen vergelijkbare psychische en fysiologische gevolgen / complicaties bewerkstelligen als in de puberteit ook.
Maar vergelijkbaar?
Ik dacht toch van niet. Ik hoop heus dat ik in de tussenliggende jaren echt volwassen ben geworden!

Dagdag, Hetty

GrietjeS
Berichten van GrietjeS
Onderwerpen van GrietjeS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 65

Bericht door GrietjeS » wo 21 feb 2007 17:11

Hallo dames

Ik zie de overgang ook als een onrustige periode naar een nieuwe fase in mijn leven net als de pubertijd, maar dan volgt een leven waarin er een zekere rust komt, tijd om te genieten van allerlei moois (reizen, lekker eten en drinken) zonder dat er van alles van mij verwacht wordt (carrière, gezin of wat dan ook). Wijsheid: er zijn ook jonge mensen die mij nieuwe inzichten kunnen geven.

GrietjeS

Soes
Berichten van Soes
Onderwerpen van Soes
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Soes » zo 03 jun 2007 19:59

Hallo dames,

Ik ervaar de overgang (ik sta pas aan het begin) als een vergelijkbare periode als de pubertijd. Vooral die onzekerheid, twijfel en het vele denken en afzetten tegen wat als 'normaal' wordt bestempeld. Ik ben nu erg bezig met wat ik wil, wat mijn ambities zijn, hoe ik mijn leven wil inrichten, wat de zin van mijn leven is. Dat was ik ook in de pubertijd. Tuurlijk ben ik nu een stuk wijzer, maar in de pubertijd voelde ik me ook al heel wijs :lol: , dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik het nu echt ben. Het zijn natuurlijk toch twee verschillende perioden in je leven. De eerste is juist het op gang komen van je hormoonhuishouding, de tweede is juist het stoppen ervan. Toch logisch dat het zo op elkaar lijkt, in omgekeerde volgorde.

Ik ken trouwens zat mensen die ook op hun 50e nog geen zelfreflectie en bespiegeling kennen, het lijkt me meer iets dat je wel of niet in je hebt en niet iets dat komt door het wijzer worden. Mensen die zelfreflectie en bespiegeling kennen worden over het algemeen wel steeds wijzer in de loop van hun leven.

Groet
Soes

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht