Gevoel vast te lopen

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
GerdaW
Berichten van GerdaW
Onderwerpen van GerdaW
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Gevoel vast te lopen

Bericht door GerdaW » do 19 sep 2002 13:52

Hoi

Ben vandaag bij mijn nieuwe huisarts geweest een goed gesprek en heel veel begrip. Het is een vrouwelijke arts. Omdat mijn menstruatie heel erg op tijd is (maar wel veel minder) dacht ze dat het niet de overgang kon zijn. Ook al lijken de klachten op die van de overgang.
Maar ik wordt wel weer geprikt ook mijn schildklier ed .
Hebben vrouwen die nu in de overgang ook het gevoel dat ze niet alleen vastlopen door de overgang maar ook dingen van vroeger en dergelijk bij elkaar komen .
Bijv dat ze nu het gevoel hebben alsof ze eigenlijk nog nooit goed in hun vel hebben gezeten en nooit echt bij hun zelf zijn geweest .
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet op schrijven maar iemand die dit heeft weet wel wat ik bedoel .

Okee groetjes gerda

Charlotte
Beheerder Vrouw en Overgang
Berichten van Charlotte
Onderwerpen van Charlotte
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Re: Gevoel vast te lopen

Bericht door Charlotte » do 19 sep 2002 13:53

Beste Gerda

Het is voor mij heel herkenbaar wat je schrijft.
Voor mij is dit de geestelijke overgang.

Je sluit met de overgang de voorliggende periode van je leven af. Daarin kan alles voorbij komen. Je jeugd, je pubertijd enz. enz. Je hele verleden dus.

Ik zal proberen te verwoorden hoe ik het nu zie.

Vanaf ong. mijn 15 jaar ben ik door de (langzaam beginnende menstruatie) hormoonverandering toen langzaam naar buiten mezelf gaan trekken. Om aan een stabiele en vrede-volle omgeving te gaan werken waarin ik (al dan niet) mijn kinderen kon grootbrengen.
Dit betekende voor mij dat ik mijn eigen doelen en mezelf die ik toen was in de wachtkamer van het leven heb gezet.
Dus met andere woorden in deze overstap (langzaam eindigende menstruatie) van mijn leven vind ik mezelf weer terug.
Degene die ik was, past niet meer bij het nu. Vandaar het nu voor mij voelt alsof ik eigenlijk nooit lekker in mijn vel heb gezeten en dat ik niet echt mezelf ben geweest.

Charlotte

Trina
Berichten van Trina
Onderwerpen van Trina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 71

Bericht door Trina » do 19 sep 2002 13:53

Goh Charlotte,

Wat een mooie beschrijving: "jezelf in de wachtkamer gezet" dit is zo treffend.
Onze generatie is ook nog zo opgevoed dat je dienstbaar moet zijn.
Toen ik ging werken, voelde ik mij verantwoordelijk voor de boel in huis en de kinderen, het kwam niet in me op dat mijn man dezelfde verantwoording droeg. Dus wel de deur uit, maar wanneer er iets niet goed liep je schuldig voelen.

Hoewel het me moeite kost kies ik steeds vaker voor mezelf, doe ik, soms alleen zonder man, de dingen die ik leuk vind. En dit had ik eerder moeten doen, want mijn man vind het heel normaal, hij steunt me hier alleen maar in.
En Gerda nogmaals, het zegt mij niets dat je nog normaal menstrueert, dat was bij mij ook zo in het begin. Mijn huisarts wilde ook niet de overgang vaststellen.(mogen ze ook niet zomaar doen, want het kan natuurlijk best iets anders zijn). Totdat ik opknapte van de Pil, toen moest hij wel toegeven dat het de hormonen waren.
Trouwens goed van je hoor dat je naar de huisarts ging. Fijn dat ze zoveel begrip toonde.

In ieder geval is de overgang een periode om de balans van je leven opmaken. Wat gebeurde er allemaal, wat was goed en wat niet. Hoe ga ik verder, wat wil ik en wat niet.
Maar meisje neem rustig de tijd voor alles.

Groetjes, Trina.

Riet1
Berichten van Riet1
Onderwerpen van Riet1
Menopauzejaar:

Bericht door Riet1 » do 19 sep 2002 13:54

Hallo Gerda,

Ik heb ook zo'n soort periode doorgemaakt met het gevoel dat niemand begreep wat ik bedoelde. Het is niet altijd makkelijk om jezelf te begrijpen, laat staan dat de ander je begrijpt. Waar komen bijv. al die gedachten vandaan en waarom denk je nu opeens aan zus of zo van toen en toen?

Ik weet inmiddels dat deze periode echt een overgangsfase is waarin het verleden en het heden samen komen en er tegelijk een nieuwe periode gaat aanbreken. Dat kan soms lastig zijn, omdat je je nu pas gaat realiseren waarom je jaren lang een bepaald gedrag hebt getoond, of wat de oorzaak is geweest van een bepaald denkpatroon dat je leven heeft beheerst.Ik heb het geaccepteerd en afgesloten. Het verleden kun je niet veranderen.

Ook bij mij wilde de huisarts het op een depressie houden en dat mijn klachten daaruit voortkwamen.
Ik heb zelf geopperd dat het de overgang zou kunnen zijn die nu flink wil gaan opspelen. Dat wilde hij eerst niet aannemen. Ik gevoel gewoon dat het om mijn hormonen gaat

Groetjes
Riet

Clazina
Berichten van Clazina
Onderwerpen van Clazina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 67

Bericht door Clazina » do 19 sep 2002 13:54

Halo Gerda

Het is heel herkenbaar wat je schrijft. Ik zit zelf ook in deze fase.
Ik denk de laatste maanden over veel dingen die in mijn jeugd gebeurt zijn, en heb ook meer behoefte om daar over te praten, bijv. met mijn zus. Ook ben ik veel emotioneler en sneller van slag over gebeurtenissen.
Ik denk dat voor iedere vrouw de overgang heel verschillend is en dat we met z'n allen moeten leren om het niet af te doen als: ach, dat hoort er nu eenmaal bij, maar dat we leren luisteren naar ons zelf en er ook aan toe moeten kunnen geven dat we een periode beleven dat we eerst aan ons zelf denken en dan weer ons gezin.

Clazina

Nancy
Berichten van Nancy
Onderwerpen van Nancy
Menopauzejaar:

Bericht door Nancy » do 19 sep 2002 13:56

Hallo dames

Ik was blij te horen dat er nog meer mensen zijn die van de hak op de tak springen en deuntjes van vroeger ineens door hun hoofd horen gaan. Mijn man zegt dat iedereen dat heeft maar i.v.m. de overgang dat je wat emotioneler bent en gevoeliger en dat je dat dan eerder opmerkt.
Het zal er wel allemaal bij horen maar het is niet leuk. Ik heb als ik afleiding heb er nooit geen last van maar als ik alleen ben overkomt me het. Ik hoop inderdaad dat er voor Minke en mij nog wat reacties komen.

groetjes Nancy

Charlotte
Beheerder Vrouw en Overgang
Berichten van Charlotte
Onderwerpen van Charlotte
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Charlotte » do 19 sep 2002 13:56

Beste Nancy

Door de hormoonverandering en ingewikkelde processen in de hersenen wordt de sluier tussen het bewuste en onderbewuste dunner. De sluier wordt als het ware opgetrokken. Het kan dus een woordje zijn, een geur, een beeld van iets of een beweging die je maakt enz. enz. en dan je zit hup in een liedje van vroeger, een gedachte van vroeger, de levensvraag of de malende gedachten enz. enz.

Je hebt deze verschijnselen voor de overgang ook wel. Toch is het tijdens de overgang meer aanwezig door de hormoonveranderingen. Het woord Overgang zegt het al het is een overgang naar........... .
Tuurlijk schrik je hiervan in het begin. Er is ook zo weinig over bekend of eigenlijk er is zo weinig bekendheid aan gegeven.
Ook ik ervaar deze veranderingen. Het is gewoonweg heerlijk om hier bekendheid aan te geven door er over te praten zoals op het forum gebeurt. Je voelt jezelf toch al zo vaak alleen staan in dit proces en dan zijn lotgenoten een verademing. Dus dames heel fijn dat jullie er zijn en zo moedig zijn want veel vrouwen vinden her en erkenning hierin.

Charlotte

Nancy
Berichten van Nancy
Onderwerpen van Nancy
Menopauzejaar:

Bericht door Nancy » do 19 sep 2002 13:57

Hoi Charlotte.

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben er weer veel wijzer van geworden en wat een opluchting...

Bedankt
Nancy

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht