Zou ik mijn nieuwe zelf gaan leren kennen?

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Zou ik mijn nieuwe zelf gaan leren kennen?

Bericht door Jetje » wo 18 aug 2010 23:48

Hallo allemaal,

Ik herken alles wat ik hier lees en ben er blij om....... ik denk soms echt dat ik gek aan het worden ben. De laatste paar dagen draaien allerlei gedachten door mijn hoofd.. zoveel dat ik niet eens weet wat ik denk. Een ding weet ik wel.. het zijn geen vrolijke mijmeringen........
Het is niet te stoppen, al die gedachten. Doodmoe word ik ervan. Ik twijfel aan mezelf en als ik hier niet zou lezen dat jullie dat ook hebben zou ik zeker weten dat ik overspannen was.
Gelukkig kan ik moed halen uit de verhalen die ik hier lees, dan denk ik: ja zie je wel, het is wel de overgang.... en dan kan ik er weer tegen.

Soms ben ik bang om de controle over mijn gedachten te verliezen, herkent iemand dat ook?
Ik herken mezelf niet meer, zou ik mijn nieuwe zelf nog leren kennen? Of blijf ik een vreemde voor mezelf?

Jetje

Suel
Berichten van Suel
Onderwerpen van Suel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Zou ik mijn nieuwe zelf gaan leren kennen?

Bericht door Suel » vr 24 sep 2010 14:26

Hallo Jetje!

Kom nu door deze site er pas achter dat het allemaal met de overgang te maken heeft. Van jou ook zo herkenbaar...... eindelijk ook eens anderen die hetzelfde voelen en meemaken!
Dat met die gedachten was voor mij een grote raadsel! Nooit geen last van gehad en daar .............. zo maar van een in het ander. Werd er zelfs depri van!

Heb hulp gezocht in een training! Hierdoor kan ik zelf de rem er op zetten. Piekeren komt nog steeds voor maar kan het een halt toeroepen. Nooit gedacht dat dit me zou lukken.

Suel

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » vr 24 sep 2010 23:17

Hallo Suel en de anderen,

Ik ben ook begonnen met een training en hoop dat ik zo al het gepeiker en gedenk een beetje kan stoppen...

groetjes, Jetje

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:

Bericht door Ankie » za 25 sep 2010 10:14

Hoi dames,

Wat raar, wat raar toch dat we zijn gaan denken dat we het leven moeten kunnen leven zonder na te denken over onszelf, over wat ons bezighield, houdt, of zal gaan houden.
Dat we er soms zo weinig bij stilstaan dat opkomende gedachten ook de vertaling zijn van wat ons hart wil zeggen, van intuïtie en diepere gevoelens. Van balans opmaken en van de mogelijkheid krijgen oprecht te zijn zonder jezelf te hoeven vergeten.

Wie erkent het nog, vraag ik me wel eens af. Wie wil nog horen, nog begrip hebben als we het van onszelf al niet meer willen horen.

Stilstaan bij me zelf, er de tijd voor nemen, mezelf durven voelen en erover nadenken...... Het is voorbehouden aan films, een boek. Fictie geworden. Alsof het niet meer bij het leven mag horen. We moeten ons scholen om ons van die realiteit van het leven te ontdoen, waar die erg lastig is.

Merkwaardig........ merkwaardig
Wat hoort er nou meer bij het leven dan er zelf mogen zijn in goede en lastige tijden.
Hoe eenzaam word je niet als als dit alles aan de oppervlakte niet meer zichtbaar of merkbaar mag zijn..... Immens eenzaam..... heb ik geleerd en ondervonden..en ik niet alleen.

Ankie

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » za 25 sep 2010 12:30

Hai Ankie,

Dat heb je mooi onder woorden gebracht, ben het helemaal met je eens!!

Groetjes,
Gaea

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » za 25 sep 2010 12:38

Ha die Ankie,

Ja, je hebt gelijk. Het is ook raar. Heeft, volgens mij, alles te maken met de wereld waarin wij leven en geleefd worden....
En dat is nog wel het meest vreemd....
En dat is ook het dubbele in mijn gevoel als ik bezig ben met de training..... waarom mag ik niet zijn zoals ik me voel in deze fase van het leven....??

groetjes Ankie (dat is mijn echte naam!)

Ankie
Berichten van Ankie
Onderwerpen van Ankie
Menopauzejaar:

Bericht door Ankie » za 25 sep 2010 13:38

Hoi Jetje,

Ja het is ook absurd. Want feitelijk draaien we elkaar alleen maar de rug toe en zeggen we tegen elkaar: 'ik wil je verdriet niet horen, school je maar om of slikt het maar weg"

Ik ben nog elke dag blij dat ik op een bepaald moment opeens de moed had dat hele maakbaarheids-denken te verlaten.
Hoe ik mijn lesje geleerd heb schreef ik hier al eens op jaren geleden, in het onderwerp: Ze schreeuwden moord en brand

Later las ik o.a. op dit forum deze zin, en ik snapte hem:
  • Toen ik begon aan therapie was ik 'kapot' . Na afloop lag ik aan gruzelementen.

Het hele stuk vind je hier: Overgang en psychotherapie
Toen ik dat las viel het bij mij definitief op zijn plaats. Begreep ik ook waarom coaching me het gevoel gegeven bezorgde, dat ik niet goed genoeg was en met mijn 50 jaar levenservaring nog altijd te dom zou zijn voor het leven.

Allemaal leuk en aardig, dat moderne therapeutiseren en coachen, voor mensen wiens leven gaat om presteren, om meer en nog meer bereiken, om status en ambitie e.d., denk ik. geef het maar een naam.
Ik dacht lang dat dat bepaalde hoe goed ik als mens was. Ik weet nu beter.
Mijn leven is niet bedoeld voor dat soort prestatie en wordt niet gedreven door zulk soort ambitie.
Mijn leven gaat over verbinding met de ander niet over.
Als gevoelsmens kan ik niet op afstand van een ander leven. Emotie, gevoel en menselijke onvolkomenheden horen daar volledig bij. Ze binden. Daardoor besta ik. En niet als ik gepusht wordt om te leren/proberen anders te zijn. Dan leef ik niet zelf, dan word ik geleefd.

Ankie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht