Hoe leg ik het uit?

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Henke
Berichten van Henke
Onderwerpen van Henke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Hoe leg ik het uit?

Bericht door Henke »

Dag allemaal,

3 uur 's nachts, net opgestaan omdat ik wegens hartkloppingen en malende gedachten niet kon slapen. Ben dus maar wat gaan rommelen - maar gaat wel ten koste van de slaap.. In elk geval, al doende zat ik een beetje te denken:

ik heb nu al meer dan een jaar, twee jaar, het gevoel dat ik in premenopauze ben, met vooral mentale klachten. Geen opvliegers, wel dingen als droog haar, huid, gewrichtspijnen. Maar erger: eigenlijk heb ik me heel dat jaar niet meer prettig en ontspannen gevoeld, ben vaak somber en alles kost me moeite, prikkelbaar, behoefte me terug te trekken. Ik heb het gevoel dat langzaamaan alles eronder begint te lijden, mijn werk, relaties en vriendschappen, en de laatste tijd denk ik soms dat het helemaal mis loopt, en heb daardoor een soort permanente onderhuidse staat van spanning en onrust.

Ik probeer het uit te leggen aan mensen om me heen, om zo een verklaring voor mijn soms lastige gedrag te geven, erover te praten om begrip te zoeken, maar het is ondanks veel meer openheid toch nog zo'n ding waarover men het niet echt wil hebben, of dat wordt gezien als puur lichamelijk. Ook bij vrouwen. Ik kan er niet weer en weer en telkens maar over beginnen. Ook al weet ik zelf niet meer waar het te zoeken. Het is echt iets dat je alleen moet doen geloof ik?!

Henke

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 58

Re: Hoe leg ik het uit?

Bericht door Troelaatje »

Dag Henke

Ik begrijp exact wat je bedoelt...zon unheimlich paniekerige rooie draad in je gevoel...constant aanwezig beetje meer beetje minder...opgefokt lichaam met vervelende maalgedachtes die met dat opgefokte gevoel meegaan.
Ik slik ad maar het komt er doorheen..ik ben al vanaf mijn 48 ste hiermee bezig en ik merk dat de laatste paar jaren die klachten toenemen..maar heb ook brande tong lijf misselijk angst grrr...wat een k. periode...

Sterkte he
Troelaatje

Flora
Berichten van Flora
Onderwerpen van Flora
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd: 54

Bericht door Flora »

Hoi Henke

Eigenlijk is het al heel gek dat we nog moeten uitleggen wat veranderende hormonen kunnen doen met een vrouw.
Elke vrouw gaat door de overgang, altijd al. En toch lijkt het wel of niemand weet wat dat is.

Ik heb niet meer de slagkracht van vroeger. Maar ja, die eigen schuld dikke bult cultuur van tegenwoordig is zo geworteld. Tel daarbij alle onwetendheid op...
Ik heb het uitleggen opgegeven. Tegen zoveel massa kon ik niet op en het vrat alleen maar al mijn energie op.
Ze staan alleen voor mijn overgang open als als ik me bereid toon die te onderdrukken, liefst zodanig dat zij er niets van merken.
De onderdrukking van de overgang mag er zijn. De overgang zelf niet.

Dat bracht mij bij een zinnetje dat mijn oma nogal eens bezigde "wie niet horen wil moet voelen"

Dat was dus wat me te doen stond blijkbaar. Activiteiten en verantwoordelijkheden die me teveel waren geworden, afstoten. Me terugtrekken als ik dat nodig heb, en in elk geval zélf aandacht en zorg voor mezelf hebben. Iemand moet het immers doen.
Voortaan geef ik mijn energie in de eerste plaats aan mezelf.
Tja, ik krijg behoorlijk wat tegenwerking. Ze beginnen nu te voelen dat ze mij daarmee steeds verder van zich af hebben geduwd.
Misschien dat ze binnenkort gaan beseffen dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben? Op dit moment kan ik eigenlijk alleen nog hopen, dat dat niet te laat komt.

Ik vind het heel schrijnend dat we als vrouwen in de overgang zo alleen worden gelaten. Als ik daarover nadenk, is wat begon met irritatie tegenwoordig intense woede
Zó weinig ruimte is, laat staan begrip voor het feit dat dit een tijd is die het nodig heeft om stappen terug te doen.

Sommige dingetjes zal ik misschien over een tijd weer op kunnen pakken, maar heel veel ook niet. Ouder worden is immers ook een feit.
En wie vindt dat ik strak in het vel moet blijven en successen moet blijven boeken, of economisch rendabel hoor te zijn, kan (zeker momenteel) beter uit mijn buurt blijven. Hoe alleen ik me ook voel.
Henke schreef:
za 19 mei 2018 03:10
en heb daardoor een soort permanente onderhuidse spanning en onrust
Precies dat constante gevoel gaf mij aan dat ik niet meer aan die oude verwachtingen kon voldoen. Dat gevoel dringt zich nu toch nog wel eens op, maar ik zie het niet meer als "het gaat mis", maar als een signaal dat er iets van mij wordt gevraagd waar ik niet meer aan kan voldoen, iets wat over mijn grens gaat.
Achter dat nerveuze blijkt dan altijd iets van tegenzin, weerzin te zitten, in wat van me gevraagd wordt.
Die emotie wordt rustig als ik ernaar luister en er aandacht aan geef en me bewust wordt van wat erachter zit.

Flora

Henke
Berichten van Henke
Onderwerpen van Henke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Henke »

Dank jullie beiden voor jullie reacties, zó fijn anderen te horen die zich ook zo voelen..

Erg mooi, Flora, hoe je omschrijft wat het met jou doet en hoe je daarmee omgaat, ik ga dat binnenkort nog eens rustig herlezen - het klinkt of je een heel goed pad bent ingeslagen, je eigen kracht volgend door je zwakte te erkennen. Kan ik nog wat van leren.

Zelf vind ik het erg moeilijk voor mezelf te kiezen, nou ja, ik ben in de omstandigheden dat ik dat eigenlijk vaak wel kan. Geen kinderen, en werk als kunstenaar, heel vrij dus. Maar als ik het zelfs daarin niet red, vind ik het lastig daarvoor begrip te vinden. Het blijft inderdaad en onderwerp waar zelfs vrouwen geen oor voor willen hebben. Terwijl je zo regelmatig leest hoe zwaar het kan zijn.

Nogmaals dank voor jullie luisterend oor!

Henke

Flora
Berichten van Flora
Onderwerpen van Flora
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd: 54

Bericht door Flora »

Hoi Henke,

Het is ook heel moeilijk om in deze voor jezelf en dus voor je eigen proces te kiezen.
Begrip zoeken........... het was een energievretende bezigheid die vooral tot teleurstelling leidde.
Waar haal ik dan de kracht vandaan die me helpt afstand te nemen van al die eisen en verwachtingen die de samenleving, en dus ook mijn omgeving, heeft.
De stem van binnenuit was duidelijk genoeg: Eraan voldoen kon ik niet meer. Hoe kon ik de druk van die samenleving ondergeschikt maken aan wat ik diep van binnen nodig had.

In die tijd kwam ik hier terecht. Het eerste wat ik hier las (alsof het zo moest zijn) was dit Ze schreeuwden moord en brand
Hier beschreef een vrouw wat die druk, die maakbaarheidsgedachte, met haar deed.
Dat ik die kant niet op wilde, en niet in maakbaarheid geloof, dat wist ik al wel, maar toen ik hier ging lezen wist ik beter waarom ik het nodig had dat als eerste naast me neer te leggen.

Ik las het net nog eens over. Zie nu in de reacties op haar dat het andere vrouwen een soort van bevrijd gevoel geeft......
En zo kwam ik hier meer verhalen tegen van vrouwen die op die manier in hun overgang stonden, en waarop anderen met opluchting reageren.
Dat heeft mij heel erg gesterkt.
Of zij in hun eigen buitenwereld de ruimte hebben om met net zoveel openheid in hun proces te staan, weet ik niet.
Ik weet wel dat ik me zelf in deze forumomgeving aanzienlijk veiliger voel met mijn verhaal.
Misschien geldt dat ook wel voor veel vrouwen hierbuiten.

Als ik er buiten over begin wordt ik direct gemedicaliseerd. De aandacht gaat naar fysieke verschijnselen, de overgang zelf, het proces van verandering, lijkt er niet te bestaan

Flora

Monique73
Berichten van Monique73
Onderwerpen van Monique73
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 46

Bericht door Monique73 »

Hoi Flora.

Mooi geschreven! Ik lees de laatste tijd veel hier. En kwam zo bij het bericht ' ze schreeuwen moord en brand' wat je hebt gedeeld terecht. Dank daarvoor!!
Dat zou iedereen eens moeten lezen!! En dan bedoel ik niet alleen hier op het forum :D

Monique

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht