Bang voor de dood

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Norriporri
Berichten van Norriporri
Onderwerpen van Norriporri
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bang voor de dood

Bericht door Norriporri » zo 26 sep 2004 10:36

Hallo allemaal,

Ik heb sinds februari overgangsverschijnselen.
Ik heb al jaren PMS, maar het is nu allemaal veel erger geworden.

Nu tijdens mijn eisprong begint de angst voor de dood, en dat gevoel blijft tot na mijn menstruatie. Niet dat ik bang ben dat ik vandaag of morgen dood ga, maar de wetenschap dat ik ooit doodga, daar word ik bang van.

Ik weet me wel te beheersen, en niemand merkt er wat van, maar het is vreselijk. Ik ben dan zo bang, want dood ga je uiteindelijk.

Wie herkent dit?

Nora

Lisa48
Berichten van Lisa48
Onderwerpen van Lisa48
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Bang voor de dood

Bericht door Lisa48 » zo 26 sep 2004 10:47

Hallo Nora,

Ik herken wat je schrijft.
Het besef dat je er niet aan ontkomt maakt dat ik nerveus wordt. Misschien een troost dat je niet de enige bent. Ik heb het en waarschijnlijk veel meer mensen.
Sommige mensen in m'n omgeving moeten wel eens om mijn angst lachen, en maken er grappen over.
Maar ik weet wat voor rot gevoel dat is en probeer aan andere dingen te denken.

Lisa

Demi63
Berichten van Demi63
Onderwerpen van Demi63
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Demi63 » zo 26 sep 2004 10:54

Hallo dames,

Ik begrijp die angst heel goed.
Niet dat ik er voortdurend aan denk, maar af en toe bekruipt mij dat akelige gevoel. Ooit ben ik er niet meer, ooit ga ik dood, hoe voelt dat doodgaan, en wat daarna?

Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren en op andere gedachten te komen want het is inderdaad om gek van te worden.
En inderdaad, niemand kan die angst wegnemen, want dood gaan we allemaal.

Groetjes en heel veel sterkte hoor, je staat niet alleen!
Demi

Harriette
Berichten van Harriette
Onderwerpen van Harriette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Harriette » zo 26 sep 2004 19:30

hallo Nora

Ook ik heb die angst voor de dood, ik ben zelfs bang dat ik het zelf ga doen terwijl ik niet wil. Deze klachten beginnen bij mij ook tijdens de eisprong tot na de menstruatie.
Hier word je inderdaad erg depri van, vooral omdat je omgeving het niet begrijpt. Mijn man in ieder geval niet en dat is wel moeilijk.

groetjes
Harriette

GeertjeJanna
Berichten van GeertjeJanna
Onderwerpen van GeertjeJanna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door GeertjeJanna » ma 27 sep 2004 20:00

Hallo Harriette e.a.,

Ik heb deze gedachten ook. Heel vervelend.
Ik wandel elke dag een half uurtje in de frisse lucht, dat ontspant.
Verder probeer ik er op zulke momenten er vooral te zijn voor mezelf.
Ik moet leren dat ik zo belangrijk ben dat ik recht heb op mijn eigen manier van voor mij zelf zorgen.
Dat i.p.v rekening te houden met man en kinderen, zij rekening moeten houden met mij.

Het is voor beide kanten een leer-proces.
Wel moeilijk, maar op den duur wel te doen, denk ik.

Geertje Janna

Norriporri
Berichten van Norriporri
Menopauzejaar:

Bericht door Norriporri » di 28 sep 2004 15:11

Hoi Geertje Janna,

Dank je voor je reactie.
Ik heb wel een ander voordeel, mijn partner is ook een vrouw, waardoor het wel wat simpeler is.
Alleen kan ik niet praten over mijn angst.
Schrijven gaat wel, want dan concentreer ik me op het typen en niet op mijn gevoel.

groetjes Nora

Fleurdeli
Berichten van Fleurdeli
Onderwerpen van Fleurdeli
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Fleurdeli » zo 03 okt 2004 21:42

Hallo Dames,

Aan de ene kant ben ik blij dat andere vrouwen dit ook hebben.
Ik heb lang gedacht dat ik de enige was die dit had, maar ik zie nu op het forum dat er veel meer zijn die bang zijn voor de dood.

Drie jaar geleden is mijn moeder overleden en zij is heel rustig heen gegaan omdat zij wist dat er na de doodt een ander leven was.

Wat mij heel erg aangegrepen heeft, dat ik toen besefte, dat als ik zou overlijden mijn kinderen door dit zelfde verdriet heen gaan.

Het vreemde bij mij is dat ik zelf ook gelovig ben en er heilig in geloof dat er na dit leven een ander leven is, wat veel mooier en beter is dan dit leven en dan toch bang voor de dood zijn.

Ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar toch voel ik dat het onderhuids altijd aanwezig is en ik heb er geen verklaring voor.

Soms denk ik wel eens spelen onze hormonen zo dusdanig op dat het zo'n verkeerd denk patroon geeft,door ons niet goed te voelen,dat wij daardoor te veel met ziektes en de doodt bezig zijn.

Ik heb wel eens een dag, ze zijn helaas zelden, dat ik me heel goed voel.
Dan denk ik niet aan de dood maar ben ik intens gelukkig, net of er een bevrijding is.
Dat constateer ik dan achteraf en niet op dat moment.

Ook ik zoek heel veel afleiding waardoor ik altijd bezig ben.
Zijn er mensen om me heen voel ik me veiliger, erg eigenlijk om altijd maar zo in de weer te zijn met je zelf.

Mijn leven is niet over rozen gegaan,vandaar deze gedachte.

Groet, Wil.

Boudiena
Berichten van Boudiena
Onderwerpen van Boudiena
Menopauzejaar:

Bericht door Boudiena » vr 08 okt 2004 01:20

Hoi hoi,

Ja ook ik ben zeker de laatste tijd bang dat het zomaar afgelopen is met me. Vandaag zei ik nog tegen mijn man ik word niet oud en vind dat heel erg maar het is wel wisselend hoor.
Soms heb ik ook wel een bui dat ik denk nu ja ik blijf toch altijd nog wel hier. Er is ook een stukje van mij in mijn kinderen, dus zal nooit helemaal weg zijn en dan gaat het wel weer een beetje dan heb ik weer een beetje rust over me en ben niet zo bang voor de dood .

En dan weer ben ik zo bang om dood te gaan omdat je van alles en nog wat voelt in je lichaam en denk ik als ik nog maar wakker word.
Soms ook verlang ik er naar en denk ik dan heb ik rust en geen pijn meer het is zo verwarrend en alle gevoelens die dwarrelen door elkaar heen.

Groetjes boudiena

Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Paulien » zo 10 okt 2004 14:56

Hallo meiden,

Dat is toevallig, want ik wilde net zelf een stukje over de dood op het forum zetten. Ik heb nl. steeds het gevoel dat ik jong zal sterven!
Steeds vaker houdt dat me bezig en vraag ik me af wanneer ik zelf aan de beurt ben.

Als ik hartkloppingen heb denk ik aan een hartaanval, en als ik me raar in mijn hoofd voel aan een hersenbloeding. Als ik niks bijzonders voel, dan denk ik aan kanker, want dat merk je meestal eerst helemaal niet. Daar word ik dus niet vrolijker van.

Ik heb me altijd erg bezig gehouden met leven na de dood enz. Daar geloof ik ook in, maar ik ben zo bang om alles achter te moeten laten, vooral mijn dieren, want dat zou ik het ergst vinden.

Het schijnt normaal te zijn dat je op middelbare leeftijd meer besef krijgt van de eindigheid van je bestaan op deze aarde.
Sinds de overgang denk ik er dan ook veel meer aan en ben ik er ook bang voor. Het lijkt me gewoon heel eng om dood te gaan. Het idee dat je niet meer kunt ademen. Ik heb altijd het gevoel dat je stikt als je overlijd, al is dat misschien helemaal niet zo.

Ik kan jullie dus helaas niet echt de moed inspreken, maar alleen maar vertellen dat ik ook met die angst zit.
Sterkte allemaal.

Paulien

Norriporri
Berichten van Norriporri
Menopauzejaar:

Bericht door Norriporri » ma 11 okt 2004 08:23

Hallo allemaal,

Ook ik had bij elk pijntje een nare ziekte bedacht, tot ik op deze site kwam. Nu is dat veel minder, omdat de pijnen in mijn hele lijf gewoon (nou ja gewoon :lol: ) met de overgang te maken hebben.

sterkte allemaal
Nora

Sovera
Berichten van Sovera
Onderwerpen van Sovera
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Bericht door Sovera » zo 31 mar 2019 05:51

Hallo dames

Ik herken het zo goed, zelf ervaar ik deze angst de laatste tijd zo'n drie keer per week, en dan echt zo erg dat ik eigenlijk nog de dag erna helemaal onder de indruk ben,zo confronterend, alles gaat door m'n hoofd, de kinderen, familie, vrienden, hoe enz enz. Heb zelf m'n opa en m'n moeder zien overlijden wat op dat moment geen angst veroorzaakte maar nu als een emotiebom is ontploft ben radeloos,

Sovera

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht