Lege nest syndroom?

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
HenrietS
Berichten van HenrietS
Onderwerpen van HenrietS
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Lege nest syndroom?

Bericht door HenrietS »

Hoi,

ik ben nieuw op deze forum. Ik was op zoek naar het item lege nest syndroom. Of ik dat heb ik weet het niet. Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Henriette, woon in Drenthe. Ik ben al 10 jaar gescheiden en dat is niet het probleem daar heb ik mij bij neergelegd. Ik heb mijn 2 zonen opgevoed. Grotendeels alleen, om de 14 dagen gingen zij naar hun vader. Sinds ongeveer 4 jaar is mijn oudste zoon verhuist naar Groningen en van daaruit naar Amsterdam. In maart wordt hij vader en ik dus oma. Mijn jongste zoon is in augustus verhuist naar Haarlem. Om daar zijn studie te volgen. Dit heb ik gestimuleerd omdat ik vind dat mijn kinderen hun dromen moeten volgen. Maar wat vond ik het moeilijk dat hij weg ging.
Ons contact is erg goed en als het financieel even kan ga ik naar hun toe. Maar het thuiskomen valt mij erg tegen. Man man wat is het huis leeg. Ik merk dat ik slecht voor mijzelf zorg. Ik vind alleen eten en koken niet leuk. Ook merk ik dat ik weinig aanloop van vrienden heb. En financieel kan ik het mij niet veroorloven om daar naar toe te rijden. En wie zit te wachten op mijn geklaag.
Sinds 1 jaar heb ik geen werk meer, mijn appartement staat te koop. En ik heb het plan gevat om te verhuizen naar Noord Holland. Maar ja, geen werk, geen huis.
Als ik mijn kinderen heb bezocht dan is het een chaos in mijn hoofd. keuzes. Welke? Wat is wijsheid? Als ik verhuis naar Noord Holland dan ben ik nog steeds alleen, moet ik het nog zelf doen. De jongens hebben hun eigen leven.
Soms vind ik het zwaar en vraag ik mij af waar ik het voor doe. En vraag ik mij af wat ik hier nog doe. Is dit een leeg nest syndroom. Ik weet het niet. Soms zou ik willen dat er iemand naast mij op de bank zit en een arm om mij heen slaat en zegt; Komt wel goed

Henriette

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Re: Lege nest syndroom?

Bericht door Annechyn »

Hallo Henriette ,

Het heeft mij ook erg aangegrepen, het lege nest. Mijn partner en ik moesten er allebei aan wennen dat we nu ineens samen waren, op elkaar aangewezen zeg maar.
En ik persoonlijk vond het heel heel moeilijk om aan mijn nieuwe rol te wennen. Geen actieve moederrol meer maar een moeder aan de zijlijn. Ik heb net als jij mijn kinderen gestimuleerd om hun eigen weg te gaan, en ze aan alle kanten gesteund toen het eenmaal zo ver was dat ze uit huis gingen. Afgelopen zomer is mijn jongste, (zoon van 23) op zichzelf gaan wonen.
En toen viel ik in een enorm emotioneel gat. 27 jaar lang was ik zorgende moeder geweest en ineens was het over. Voorgoed. Je neemt afscheid van een heel belangrijke periode in je leven, die echt nooit meer terug zal komen. En de dingen die er voor in de plaats moeten komen zijn er nog niet. Je kan je nog niet eens bedenken wat ervoor in de plaats moet komen. Jij kan je hopelijk wel verheugen op je kleinkind, je nieuwe rol als oma.
Maar ik lees ook : " Soms vind ik het zwaar en vraag ik waar ik het voor doe. En vraag ik mij af wat ik hier nog doe"
Ik herken het. Je zo in- en in eenzaam voelen, het gevoel hebben dat je er voor niemand meer echt toe doet.
Dan wil ik nu een digitale arm om je heen slaan en zeggen: het komt wel goed. Het kost tijd. En veel inspanning van jezelf, energie die je nu misschien nog niet hebt. Maar je doet er wel toe in de levens van anderen. Echt. Zo rond de feestdagen zat ik ook zo in de put, ik kwam tot niets en hing een beetje op de bank. Ik keek een heel oude kerstfilm : it's a beautiful life. Daarin krijgt iemand het leven te zien hoe het zou geweest zijn als hij nooit bestaan had. En dat opende mij ook de ogen. Ik doe er wel toe, alleen moet ik gaan begrijpen dat dat nu op een andere manier is als vroeger. Vanaf die tijd merk ik dat ik omhoog krabbel.
Ik krijg weer een beetje plezier en voldoening in mijn leven. En dat gun ik jou ook heel erg.

groeten Annechyn
Citroen
Berichten van Citroen
Onderwerpen van Citroen
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Citroen »

Hallo Henriette en Annechyn,

Het klinkt mij bekend in de oren, het lege nest syndroom. Ik was altijd zo stoer maar ik vond het wel erg dat mijn oudste zoon van 23 op zichzelf ging wonen. Nota bene in dezelfde woonplaats en ik zie hem elke week. Is een fase in je leven waar je doorheen moet. Ik loop inmiddels bij de HA en een praktijkondersteuner voor mijn klachten: angstig, moe, lusteloos, brok in de keel, onrustig. Wat een gedoe de overgang. En als dan je kind op zichzelf gaat komt het dubbel hard aan. Ben hartstikke trots op hem maar toch.
De jongste woont nog thuis dus dat is gelukkig nog een troost. Zat zelf te denken aan een puppy, dat heb ik toch altijd graag gewild, mijn man is nu thuis werkloos, dus omdat ik fulltime werk heeft hij ook aanspraak! Maar even afwachten hoe het verder gaat.

Sterkte allemaal, ik wens jullie veel steun en het gaat vast allemaal beter worden, we zijn sterke vrouwen !

Marianne
Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Helma52 »

Hallo

Ja hoor heel herkenbaar dat lege nest syndroom. Vreselijk heb ik het gevonden en nog. En ook mijn kinderen wonen bij me in de buurt, maar toch. Ook mijn man zit nu werkeloos thuis, na 33 jaar trouwe dienst er gewoon uitgeknikkerd. Ik ben nu voor twee jaar afgekeurd vanwege fibromyalgie en opname psychiatrische afdeling ( ja zo hard kan een overgang toeslaan), dus we zijn hele dagen thuis.
We hebben beide altijd heel hard gewerkt en dan nu gewoon niets meer. En dan de onzekerheid over de toekomst en de stilte thuis. Ik kom net bij mijn buurvrouwtje vandaan en die heeft het tijdens haar overgang ook heel moeilijk gehad. Zij zegt me ook iedere keer dat het allemaal goed komt, en dat hoop ik dan ook maar.

Helma
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht