De Master of the Universe moet met pensioen

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Pubermoeder
Berichten van Pubermoeder
Onderwerpen van Pubermoeder
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

De Master of the Universe moet met pensioen

Bericht door Pubermoeder »

Beste dames,

Ik post niet zo vaak op dit forum, maar lees wel veel, vooral omdat de herkenning me vaak gerust stelt; oh, dat heb ik ook.

De laatste tijd helpt dat me echter weinig, omdat ik vrees dat alles zo blijft zoals het nu is. Ik zie geen verbetering, geen licht aan het eind van de tunnel.
De laatste maanden ben ik alleen maar moe en boos, heel boos. Alles zit ook tegen. Ik ben zelfs mijn baan kwijtgeraakt en vindt dan maar eens een nieuwe, als je 54 jaar bent. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen om uit deze spiraal naar beneden te komen.

Vorige week kreeg ik ook nog eens kiespijn en werd mijn zoon ziek. Terwijl hij in bed lag met koorts, liep ik met een dikke, pijnlijke wang heen en weer met kopjes thee en bakjes fruit. Hij was immers ziek.
Zoonlief zit inmiddels weer achter zijn PC, maar houdt de rol van patiënt nog wel even vast. ;)

Gisteren een tweede behandeling bij de tandarts, die me vertelde dat ik voorlopig nog wel last zou houden van kiespijn, omdat het lichaam nu zelf aan de slag moet om de rest van de ontsteking op te ruimen. Kan weken duren. Fijn. Laten we vooral vertrouwen hebben in mijn lichaam...

's Avonds liep ik weer te redderen; zieke zoon, de was opruimen, de hond uitlaten...en ik was zo moe en had nog steeds kiespijn. Ik wou eigenlijk gewoon naar bed, maar het was pas half negen.
Opeens bedacht ik me, ik lijk wel gek. Ik denk echt dat ik de Master of the Universe ben. Zonder mij stort alles in. Ik moet alles regelen. Ik ben overal verantwoordelijk voor. Het eerste wat ik doe na een wortelkanaalbehandeling is boodschappen halen en de was in wasmachine doen! Ik ben zo stoer, je krijgt er pijn van in je ogen, maar wat schiet ik daar mee op? Niets. Mijn ouders leven nog, mijn kinderen wonen nog thuis, aan mijn ex heb/had ik niks, mijn vriendinnen hebben altijd ergens hulp voor nodig en ik heb zelf niemand om tegenaan te leunen. Wat een treurige conclusie. Maar dat krijg je blijkbaar, als jij altijd degene bent op wie anderen op kunnen rekenen.

De Master of the Universe moet met pensioen. Ik weet nog niet hoe ik dat takkewijf de deur uit krijg, maar voor het eerst in tijden heb ik het idee dat ik iets essentieels op het spoor ben.

Is dit herkenbaar? Ik ben niet alleen zorg-moe, maar ik realiseer me ook dat ik niet overal verantwoordelijk voor kan zijn. Ik heb die macht helemaal niet. Ik ben de Master of the Universe helemaal niet.

groeten,

Pubermoeder
Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Re: De Master of the Universe moet met pensioen

Bericht door Carola51 »

Hallo Pubermoeder,

Heel herkenbaar! Ik heb ook nog twee kinderen thuis wonen, een (jonge) hond, geen ex maar wel een man die na 29 jaar nog steeds alles aan mij overlaat in het huishouden. Mijn (tijdelijke) baan ben ik ook kwijt want trok het niet meer, was een vreselijke stressbaan dus blij toe. Ik laat al een hele tijd de boel de boel. Doe het hoognodige dat door moet gaan (boodschappen, koken, wassen/strijken) en laat het stof lekker liggen. Waarom moet ik overal verantwoordelijk voor zijn?

Ik probeer nu vooral goed voor mezelf te zorgen en ook regelmatig leuke dingen te doen, erg belangrijk! Maar ik merk wel dat je na zoveel jaren een bepaalde rolverdeling daar niet meer uitkomt. Lastig maar je kunt het beste zaken gewoon maar loslaten.
Sterkte
Carola
Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 59

Bericht door Pee »

Hoi

Ja ik herken het maar al te goed!
Ik denk ook altijd dat ik de zaak draaiende moet houden.
Dacht het niet meer..... heb een hulp genomen om voor me te poetsen, ik werk nog steeds fulltime, dus mezelf makkelijk gemaakt.
Mijn vriend vroeg nog of ik het nodig vond, en vond mijn opmerken van: jij hebt makkelijk praten, raar en vreemd.
Duh het huishouden doe ik, hij ziet het niet en maakt veel rommel!
Dus en hulp voor mij. Ook dacht vroeger dat als er ergens een stilte zou vallen ik iets moest verzinnen.
Nu laat ik de stilte de stilt, lekker rustig hahaha. Ik hoef niet meer zo nodig het woord.
Ik voel me niet meer verantwoordelijk voor alle mensen om me heen, dat heb ik pas sinds een jaar denk ik en het helpt, is wel zo rustig!

Fijn weekend, Petry
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 57

Bericht door Lee64 »

Pubermoeder schreef: vr 15 jan 2016 13:54De Master of the Universe moet met pensioen. Ik weet nog niet hoe ik dat takkewijf de deur uit krijg, maar voor het eerst in tijden heb ik het idee dat ik iets essentieels op het spoor ben.
Hoi Pubermoeder

Bewustwording.......lees ik in je bericht. In mijn overgang ook een heel essentieel iets....alsof ik mijn (roze ?) hormoonbril afzette of zo. Ik ging scherper zien.......vooral misstanden en onrecht.
Carola51 schreef: vr 15 jan 2016 15:10Ik probeer nu vooral goed voor mezelf te zorgen en ook regelmatig leuke dingen te doen, erg belangrijk! Maar ik merk wel dat je na zoveel jaren een bepaalde rolverdeling daar niet meer uitkomt. Lastig maar je kunt het beste zaken gewoon maar loslaten.
Hiermee redde ik het niet...... het was een soort mezelf voor de gek houden, zaken onder het vloerkleed schuiven.....mezelf in slaap sussen......
Het gaf me veel klachten....alsof mijn lichaam protesteerde tegen mijn in slaap gesuste geest. Innerlijke stress..... terwijl ik naar mijn idee genoeg rust nam.
Het ontsloeg ook mijn omgeving van hun verantwoordelijkheid in het geheel, waardoor er nog meer op mijn schouders drukte.

vr gr Lee

ps. geweldige titel van dit topic! :)
Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Carola51 »

Hoi Lee,

Je hebt wel gelijk wat betreft die verantwoordelijkheid die de overige gezinsleden dan niet nemen. Maar ik heb gemerkt dat je hier gewoon niet uitkomt, kost mij alleen maar heel veel negatieve energie en daar heb ik dus geen zin meer in. Dus inderdaad een poetshulp nemen - als je dat kunt betalen - of anders maar laten gaan. Maar goed, iedere vrouw zit weer anders in elkaar dus zoekt ook haar eigen oplossing...

groeten,
Carola
Caro55
Berichten van Caro55
Onderwerpen van Caro55
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Caro55 »

Hallo pubermoeder,

ja de master of the universe, heel herkenbaar, heb het hier ook moeten horen hoe kan dit nou jij zo een sterke vrouw en ik geraakte niet vooruit !
Jij hebt je ouders nog, puberzoon :-( die zullen we alle aandacht opeisen ! Mijn yoga-leraar zei we moeten eerst aan onszelf denken, egoïstisch zijn en zeker in deze overgang. Het moeten toelaten, accepteren dat het iets minder is, heb het er ook moeilijk mee hoor maar de laatste maand lukt het !
Volg yoga, laat shiatsu behandelingen doen, massages, eet meestal of zoveel mogelijk biologisch. Ben ook waterkefir beginnen drinken, kortom voel me goed nu, hopelijk blijft het zo want ik was die depressieve buien en die moeheid kotsbeu !
Sterkte en denk vooral aan jezelf !

Groetjes Carine
Plaats reactie