Rollenpatronen

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Rollenpatronen

Bericht door Lee64 » zo 25 mei 2014 10:49

Hoi dames,

Vanochtend vond ik deze zeer herkenbare en veelzeggende column op het internet (geschreven door M va de M uit M):
  • Traditioneler dan tijdens het barbecueën kan het rollenpatroon bijna niet zijn. Terwijl de man het vuur aansteekt en de grill bedient, snijdt de vrouw in de keuken groenten en brood. Dat het cliché blijft bestaan, zou alles te maken hebben met het -oergevoel- dat mannen krijgen als ze -heer en meester- zijn over het vlees.[/i]
    aldus een artikel in de krant van afgelopen dinsdag.

Ondanks dat wij sinds een paar jaar een gasbarbecue hebben -gaat zo lekker makkelijk aan- klonk het heel herkenbaar.

Miste alleen een kleine aanvulling:

Terwijl de man het vuur aansteekt, snijdt de vrouw in de keuken de groenten en het brood. De vrouw maakt de salade en de sausjes klaar. Ze marineert het vlees en rijgt de spiesjes met het vlees dat ze die middag bij de slager gekocht heeft. Vervolgens rijgt ze de ook de groenten aan de spiesjes waarvoor ze diezelfde middag in een lange rij stond bij de groenteboer. Ondertussen maakt ze de pindasaus klaar of heel soms op luie barbecuedagen warmt ze een kant-en-klare snel even op.
    Ze haalt een doekje over de tafel en verwijdert vogelpoep van de tuinstoelen voordat ze dekt. Ze haalt de tuinkussens tevoorschijn die gezien de voorspelde regen in de berging liggen. Ze zoekt naar die ene BBQ-tang die de man nodig heeft. Man kan natuurlijk niet weglopen bij de barbecue vandaan. Ze wijst de man op een schroeilucht van aangebrand vlees. Ze zoekt naar de BBQ-vork die de man nu nodig heeft. Ze plukt de kinderen uit de zandbak en maakt de kinderen zandvrij. Ze schenkt drinken in voor de kinderen. De man is al voorzien.
    Wonderbaarlijk is het de man gelukt om een biertje uit de koelkast te pakken zonder de barbecue onbewaakt te laten. De vrouw verwijdert de rauwe groenten en het aangebrande vlees van de spies. Ze snijdt het vlees voor de kinderen. Ze loopt naar de keuken om appelmoes te pakken. Ze loopt naar de keuken om een schone vork te pakken. Ze loopt naar boven om vestjes te pakken. Ze loopt naar de keuken om snoetenpoetsers en servetten te pakken. Zodra het vlees voor de vrouw klaar is, heeft ze geen honger meer na al het stokbrood met pindasaus. De vrouw lacht vriendelijk en eet het vlees smakelijk op.
    De man neemt, zeer tevreden over al het goed bereide vlees, plaats op een tuinstoel tussen de barbecue en tafel in. De kinderen zijn het lange tafelen inmiddels zat en gaan nog even spelen in de zandbak. Man zegt: "Fijn he, dat ik gekookt hebt." Vrouw lacht beleefd en begint met het afruimen van de tafel. Ze verpakt het te veel gemaakt vlees zorgvuldig in. Ze doet huishoudfolie over de onaangeroerde salade in de hoop dat het morgen nog goed is. Ze zorgt voor de toetjes en voor de koffie. Ze schenkt nu ook drinken voor zichzelf in.

Het barbecueseizoen is geopend. Of moet ik zeggen het oergevoel-seizoen?

(geschreven door M van de M uit M)
Groet
Lee

Geraldine
Berichten van Geraldine
Onderwerpen van Geraldine
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: Rollenpatronen

Bericht door Geraldine » zo 25 mei 2014 11:56

Hoi,

Ja, dat is natuurlijk een heel herkenbaar verhaal.

En.......... de volgende dag staat de vrouw op zo gauw de kinderen wakker zijn.
Ze ruimt zijn lege bierflessen op van de vorige avond, terwijl hij als vanzelfsprekend zijn roes uitslaapt.

Ze noemen het de emancipatie van de vrouw.

Geraldine

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » zo 25 mei 2014 12:59

Hoi

Het wrange ervan vind ik dat we er zelf bij waren!! (Ik schrijf voor mezelf in de verleden tijd want ik zoek tegenwoordig dus geen BBQvork meer) ;)
Mijn man moet daar na een paar jaar nog steeds erg aan wennen, maar ooit gaat dat lukken hopelijk.

En terwijl ik mezelf eerder ook altijd een zelfverzekerde, krachtige, assertieve, geëmancipeerde (wat dat dan ook moge zijn) enz. vrouw heb gevonden........ heb ook ik dus vorken gezocht, vestjes gehaald, de keuken opgeruimd als hij gekookt had enz.enz.

En hoewel ik me inmiddels aardig met mijn overgang en de vrouwelijke natuur verzoend heb, blijf ik het toch wat wrang vinden van de natuur dat wij dus eerst volgestopt worden met zorghormonen...... die ons dus onder andere naar die BBQvork laten zoeken (!) en ons dat nog normaal laat vinden ook (????)
En na een X aantal jaar nemen die zorghormonen af, gaan onze ogen open, weigeren we nog langer naar BBQvork te zoeken en is Leiden in last.......

Wrang toch.........Vinden jullie niet?

gr Lee

Hammy
Berichten van Hammy
Onderwerpen van Hammy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 40

Bericht door Hammy » ma 26 mei 2014 13:03

Hallo dames,

Geen last van mijn man en ik zijn vegetariers en de kinderen ook.
Verder met rolpatroon. De laatste jaren werk ik voltijds en zorgt mijn man voor de kinderen (dit komt door zijn gezondheid). Hierdoor zijn er ook momenten dat mijn man in de keuken staat en ik sta het gras te maaien. Als we weg moeten sta ik altijd op mijn man te wachten die nog uren werk heeft in de badkamer. De meeste die ons kennen zeggen ook bij jullie gaat alles andersom ;)

Hammy

Ellen
Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen
Menopauzejaar:

Bericht door Ellen » ma 26 mei 2014 13:23

Lee64 schreef:
zo 25 mei 2014 12:59
Wrang toch.........Vinden jullie niet?
Hallo Lee,

Ik weet niet............ wat heet wrang.......
Ik vind het ook wel heel logisch dat we gebruik maken van onze van nature aanwezige kwaliteiten en ze niet verspillen.

Wat ik wel wrang vind is dat die kwaliteiten zo weinig waardering oogsten.

In zo'n collumn bijvoorbeeld, wordt de man te kijk gezegd. Weliswaar beschouwend vanuit 'vrouwenogen', maar zonder dat er serieus waardering wordt uitgesproken voor eigen kwaliteiten.
Terwijl die man amper een fractie ervan uitvoert en beleefd toegelachen wordt.

Het lijkt wel taboe voor vrouwen om elkaar openlijk te waarderen voor hun zorgkwaliteiten.
En het lijkt wel vanzelfsprekend dat die van ze worden blijven verwacht, ook als het niet meer kan en er meer gelijkwaardigheid nodig is.

Ik vind dus niet zozeer de natuur wrang, maar de manier waarop we die maatschappelijk waarderen en de vrouwelijke kant ervan zo sterk zijn gaan onderwaarderen.

Ellen

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » ma 26 mei 2014 14:27

dag Dames,

Moet er wel om lachen, he lekker even, ben blij dat zowel mijn man als niet totaal niet van BBQ houden.

groetjes,

Dorothea.

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Bericht door Max » ma 26 mei 2014 14:43

Hallo dames,

Hier is het net als bij Hammy, bijna precies omgekeerd.
Mijn man kookt ook elke dag omdat ik er niets van bak.
En hij is ook heel erg zorgzaam, meer dan ik ben.
Vandaar dat ik daarom waarschijnlijk ook geen kinderen heb, heb er niet zoveel mee.

Wel een leuke tekst, meestal gaat het wel zo.

Ben denk ik niet zozeer uitgerust met zoveel zorghormonen, weet ook niet hoe dat kan.

Groetjes Max.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 26 mei 2014 15:02

Hoi Ellen

Dat ben ik zeker met je eens.

Maar mij ging het even, in het kader van de overgang, over die ommezwaai in ons zelf.

Van dat vanzelfsprekende zorgen, ingegeven door onze van nature aanwezige kwaliteiten en zorghormonen........... naar...... nog steeds zorgen, (want dat is echt wel een groot goed van vrouwen),.......... maar meer naar een zorgen met ook nog oog voor het neerleggen van verantwoordelijkheden en het laten van verantwoordelijkheden waar ze horen.

En misschien ligt het aan mij, maar ik kreeg dat oog voor ieders verantwoordelijkheden pas echt goed toen mijn eigen zorghormonen anders gingen werken in de overgang. En nu moeten jullie niet denken dat ik een beleefd en vriendelijk lachend sloofje was maar ik zal toch niet de enige zijn die echt wel dingen herkent in bovenstaande column.
En dat vind ik dus een beetje wrang van de natuur:
Eerst al die zorghormonen aan de vrouw toebedelen en later weer afnemen, (nou ja al dan niet tijdelijk verminderen in ieder geval)
Menig huwelijk en menig gezin schudt dan even op zn grondvesten want vrouw en mama kan niet meer en doet niet meer wat ze altijd zo vanzelfsprekend deed.
(En als de taken herverdeeld zijn kan de rust weer neerdalen)

Heus Ik heb jarenlang met hart en ziel en vol kwaliteiten gezorgd en dat werd ook heus gewaardeerd maar als de natuur de zorghormonen en zorgkwaliteiten iets beter had verdeeld over vrouwen en mannen en iets genuanceerder had verspreid voor en na de overgang zou er altijd gelijkwaardigheid zijn toch en ook maatschappelijke waardering.

lee

Ellen
Berichten van Ellen
Onderwerpen van Ellen
Menopauzejaar:

Bericht door Ellen » ma 26 mei 2014 15:55

Hoi Lee,

Ik begrijp wat je bedoelt en dat je het eigenlijk niet eerlijk vind dat de natuur vrouwen uitrust met die hormonen en ze vervolgens weer voor een groot deel afneemt, waardoor zij anders in het leven komt staan.
Wij, die hier reageerden herkennen de collumn in elk geval.

Stel de natuur kent geen mannelijk en vrouwelijk.
Dan bestaat er maar een geslacht. Het vrouwelijke geslacht. Beschikkend over voldoende hormonen om kinderen te kunnen baren.
Maar ja dan zit je nog met bevruchting, daar zijn weer heel andere hormonen voor nodig.

De natuur spreekt geen waardering uit over de verschillende seksen en hun kwaliteiten. Dat doet de mens en dat is onderhevig aan de tijd en aan menselijke ontwikkelingen.

In dat licht ben ik ook wel eens boos op de natuur over wat wij allemaal te ondergaan krijgen.

Ellen

Plaats reactie