Het verleden wordt belangrijker

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Salomo
Berichten van Salomo
Onderwerpen van Salomo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 70

Het verleden wordt belangrijker

Bericht door Salomo » vr 09 apr 2004 21:43

Hallo Allemaal,

Hierbij een vraag aan jullie: Hebben jullie ook:
- dat er beelden uit je verleden/je jeugd naar boven komen? Dit kan heel plotseling en vanzelf gebeuren.
- dat het verleden belangrijker wordt?
- dat je de gang van zaken in je jeugd, bijvoorbeeld op school en/of thuis wilt analyseren waarom het zo gegaan is?
- dat je je verdiept in de problemen die je ouders mogelijk gehad hebben om te weten waarom ze bepaalde dingen wel of juist niet hebben gedaan?
- dat je zelfs in je familie gaat zoeken hoe dat zit?
Je zoekt bijvoorbeeld bij je grootouders naar bepaalde karaktertrekken of omstandigheden die het gedrag van je ouders kunnen verklaren en je kijkt naar ooms en tantes of het daar ook zo is.
- dat je alles van vroeger wilt begrijpen?
- dat je erachter komt dat je last hebt van bepaalde dingen van vroeger, ook al hebben je ouders (en familie/leraren) hun best gedaan?
- dat je een soort van onderzoek doet naar de oorzaken, naar je wortels om die dingen kwijt te raken?
- dat je het zelfs fijn vindt om boeken te lezen die zich afspelen in de tijd waarin je opgroeide?
- Is er iemand die voor zichzelf een oplossing heeft gevonden om alles te verwerken en goed op een rijtje te zetten?
- Of gebeurt dit vanzelf en stopt dit allemaal weer als je uit de overgang bent en moet je er niet teveel aandacht aan besteden?
- Moet je hier wel of niet mee aan de slag gaan?
- Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb wel fijne ouders en een goede jeugd gehad maar regelmatig stuit ik toch op best wel heftige emoties. Ik vind het erg vermoeiend.

Daag, veel groeten van Salomo.

Frederique53
Berichten van Frederique53
Onderwerpen van Frederique53
Menopauzejaar:
Leeftijd: 68

Re: Het verleden wordt belangrijker

Bericht door Frederique53 » vr 09 apr 2004 22:15

Ja Salomo,

Ik begrijp je helemaal, ik denk dat dit te maken heeft dat we op een leeftijd zijn waarop we de balans opmaken. Ik kan je alleen wel zeggen dat ik dit proces een paar jaar geleden al afgerond heb en dat het nu allemaal achter mij ligt.
Het geeft een heerlijk rustig gevoel dat alles wat geweest is voorbij is en dat daar niks meer aan te veranderen is en dat ik daar nu vrede mee heb, zonder iets of iemand nog iets kwalijk te nemen.

Ik heb mijn hele leven lang een erg moeizame relatie met mijn moeder gehad en dat heeft mijn hele leven een grote rol gespeeld! Zo zijn er nog veel meer dingen waar ik over na ben gaan denken en die ik eindelijk in het juiste perspectief ben gaan zien.

Ik denk dan ook dat dit allemaal bij de overgang hoort en dat we gewoon schoon schip gaan maken! Want zodra we dat kunnen is de weg vrij voor...........??? ja wat zal ons de toekomst nog brengen? in ieder geval worden we niet meer gehinderd door onopgeloste zaken uit het verleden (tenminste zo voel ik het).

Groet
Frederique

InekeBB
Berichten van InekeBB
Onderwerpen van InekeBB
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door InekeBB » za 10 apr 2004 01:23

Hallo,

Ook ik herken hier een heleboel.
Ik zit nu ongeveer 5 jaar in de overgang en ik ben anderhalf jaar lang in therapie geweest. Alhoewel, therapie kan ik het niet echt noemen.
Ik had elke week 1 uur een gesprek met een psychiater en hierdoor heb ik mijn verleden kunnen "archiveren".

Ik denk daar hetzelfde over
Frederique53 schreef:
vr 09 apr 2004 22:15
Het geeft een heerlijk rustig gevoel dat alles wat geweest is voorbij is en dat daar niks meer aan te veranderen is en dat ik daar nu vrede mee heb, zonder iets of iemand nog iets kwalijk te nemen.
Ik heb inderdaad sindsdien momenten dat ik hele duidelijke herinneringen heb. Zelfs uit mijn kleutertijd. Ik kan daarbij soms zelfs situaties ruiken.

Ik ga tegenwoordig zelfs wel eens bewust zitten mijmeren over bepaalde dingen van vroeger.
Eigenlijk vind ik het wel prettig. Zeker nu ik de negatieve dingen achter me heb gelaten, kan ik me steeds meer leuk dingen herinneren.
Vroeger was ik nogal verbitterd en dat overheerste mij goede herinneringen.

Echter soms kan ik daar heel emotioneel van worden.
Bijvoorbeeld: In de afgelopen Sinterklaastijd liep ik bij V&D en daar werd het liedje "zachtjes gaan de paardenvoetjes" gespeeld.
Ik begon spontaan te huilen en ik schaamde me ongelukkig.
Toen ik daar later met mijn moeder over sprak, vertelde zij me dat ik daar vroeger als kleuter altijd om moest huilen, omdat het paard van Sinterklaas in dat lied naar bed moet, terwijl hij nog niet moe is. :lol:

Ik heb ook veel herinneringen aan mijn oma en ik kan dan echt de soep ruiken die op haar petroleumstel staat te trekken. Die olie en soeplucht, heerlijk.
Ach ik kan er wel een boek over schrijven, maar ik vind het hartstikke leuk dat jij hier over geschreven hebt Salomo.

Groetjes,
Ineke

Renske
Berichten van Renske
Onderwerpen van Renske
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Renske » di 13 apr 2004 20:10

Hallo dames,

Wat begrijp ik jullie goed. Ook ik heb heel veel last van de flashbacks gehad. Het wordt nu gelukkig iets minder.
Ik heb zelf een verdrietige jeugd gehad en veel meegemaakt, en de laatste jaren heb ik daar heel veel moeite mee gehad. Het gaat nu gelukkig wat beter.
Maar je voelt je heel raar hoor, dat na zo'n lange tijd het verdriet weer aanwezig is.

sterkte, groetjes Renske

Minou
Berichten van Minou
Onderwerpen van Minou
Menopauzejaar:
Leeftijd: 66

Bericht door Minou » di 13 apr 2004 23:46

Hallo dames,

Ik denk dat het verleden in het de overgang belangrijk wordt om om ons nog eenmaal duidelijk te maken hoe we er toen mee zin omgegaan. Om het vervolgens te kunnen loslaten.

Ik herken het ook, zo van die zo gezegde nietszeggende dingen komen terug, of ook vaak belangrijke dingen.
Het houdt me wel soms bezig............en stel me heel vaak de vragen hoe ervaarde ik het toen, en hoe ervaar ik het nu.

Ik merk bij mezelf dat ik aan het veranderen ben, ik maak me niet meer zo druk en boos over bepaalde dingen. Ik houd bij onrecht minder mijn mond.

Ben dus door de overgang geestelijk wel aan het veranderen.
En vind deze verandering wel weer heel aangenaam.

Dus ik ben ervan overtuigd dat het terugkomen van het verleden heel waardevol kan zijn. Kijk er naar, maar verdiep je er niet te veel in.
Het verleden blijft nu eenmaal altijd het verleden.

groetjes van Minou

Frederique53
Berichten van Frederique53
Onderwerpen van Frederique53
Menopauzejaar:
Leeftijd: 68

Bericht door Frederique53 » wo 14 apr 2004 00:55

Hallo dames,

"De menopauze biedt de mogelijkheid tot de grootste transformatie van je leven" .
Dit is een citaat uit een boekje van Mansukh Patel.

Ook het volgende stukje spreekt mij erg aan en probeer er zelf ook naar te leven:

Veranderingen zijn natuurlijk:

"De menopauze is, net als geboorte, dood en moederschap, even normaal en natuurlijk als de wisseling van de seizoenen. Het is zoals met alle veranderingen in het leven: als we ertegen vechten, zal het pijn doen, maar als we erin meegaan, kan het gemakkelijk en zelfs heilzaam uitpakken".

"Het is een wonder, absoluut een wonder. Ik word niet meer boos, ik raak niet meer van streek en ik waardeer ieder moment en alles wat ik meemaak. Ik denk dat ik in de stilte van mijn geest vrede gevonden heb. Ja, dat is de menopauze - een overgang die naar vrede kan leiden".

Ik kan mij hier erg in vinden en zo voel ik het ook.

Frederique

Salomo
Berichten van Salomo
Onderwerpen van Salomo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 70

Bericht door Salomo » vr 16 apr 2004 21:06

Aan alle dames,

Heel hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties! Bedankt dat jullie zo open wilden zijn.
Het helpt mij in ieder geval en hopelijk jullie ook. Dit forum is erg belangrijk voor mij.

Veel groetjes en sterkte voor als het nodig is
van Salomo.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht