Verliezen we het vertrouwen in ons eigen lichaam

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Verliezen we het vertrouwen in ons eigen lichaam

Bericht door Myriam » ma 27 dec 2010 13:57

Hallo Dames,

Ik maakte mezelf de opmerking: verliezen we vertrouwen in het functioneren van ons eigen lichaam en geest? Hebben jullie ook het gevoel of je lichaam laat je in de steek? Toch doet het wat het moet doen, want stel je voor dat we op ons 80e nog zwanger zouden worden :lol:

Zouden we soelaas vinden in luisteren wat ons lichaam ons wil zeggen, en zoals een goed luisteraar ons wapenen met geduld en openheid.

Ik wens het hele forum een gezond en klachtenvrij 2011 :D

groetjes

Myriam

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Re: Verliezen we het vertrouwen in ons eigen lichaam

Bericht door Gaea » ma 27 dec 2010 15:14

Hallo Myriam,

Ik ben niet echt het vertrouwen kwijt in mijn lichaam, in het begin wel omdat ik niet wist waar de klachten vandaan kwamen.
Ik ben wel gezond maar vaak voelt het niet zo, mijn lichaam en geest hebben gewoon moeite om met de veranderende/wisselende hormonen om te gaan.
Ik zie het als een fase waar ik doorheen ga, helaas met nogal wat klachten.
Beter naar mijn lichaam luisteren en minder naar mijn omgeving is een gegeven waar ik niet omheen kan en trouwens nu ook niet meer wil.
Ik ga er nog steeds van uit dat het een fase van jaren is die ik niet kan overslaan omdat het me brengt naar een andere fase in mijn leven.
Hoe die eruit ziet weet ik ook niet maar heb er op het moment wel vertrouwen in dat het goed komt.

Groetjes,
Gaea

Myriam
Berichten van Myriam
Onderwerpen van Myriam
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Myriam » ma 27 dec 2010 15:23

hey Gaea

Ja, gelijk heb je ik kan je er helemaal in volgen. Maar ik vrees dat ik nog zo ver niet ben, in die zin dat ik steeds bang ben dat er iets mis is met mij. Met een aantal klachten heb ik vrede maar toch ben ik nog steeds ongerust en angstig. Daarmee maakte ik mezelf die bedenking en ik vraag me dan ook af of de angsten die vele vrouwen hebben en de ongerustheid hiermee te maken hebben. Het is zo onrationeel, want verstandelijk kan ik er wel bij maar er is een groot verschil tussen wat ik denk en wat ik voel.

Dank voor je nuttige respons,

Vriendelijke groetjes
Myriam

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Jamilla » di 25 jan 2011 08:56

Hoi vrouwen,

Herkenbaar jullie berichten!

Ik vind het ook moeilijk om vertrouwen in mijn lijf te houden omdat ik ineens niet lekker kan worden en een paar dagen totaal anders ben. Ik kan niet goed meer op mezelf en mijn lijf rekenen.
Ik probeer me maar vast te houden aan de momenten dat het weer goed gaat en ik me weer wat normaal voel.

Ook ik ben vaak wel bang (natuurlijk vooral op de momenten dat ik me niet goed voel) dat ik mogelijk een ziekte heb. Maar als ik die ziekte zou hebben zou ik me doorgaans minder voelen en dat is eigenlijk niet zo. Zo probeer ik dan maar te denken.

Verder helpt het me goed om hier berichtjes te lezen. Het herkennen steunt me enorm. Zo ook het vragen aan jullie en jullie reageren daarop.

Groetjes, Jamilla.

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Marie » wo 26 jan 2011 09:40

Hoi hoi,

Niet zozeer het vertrouwen kwijt maar meer een soort afkeer gekregen van mijn eigen lijf.
Omdat het zo onvoorspelbaar is elke keer.......

Het ene moment me goed voelen en dan ineens is er weer een merkbare verandering, zowel geestelijk als lichamelijk.
En dat is wat mij letterlijk uit balans blijft brengen. Ik moet elke dag rekening houden met eventuele schommelingen maar dan nog overvalt het me weer...

Bah bah,
Marie

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Cornelie » wo 26 jan 2011 10:45

Hallo dames,

Ook ik ben niet helemaal het vertrouwen in mijn lijf kwijt maar wel gedeeltelijk.
Het jarenlange tussendoor vloeien heeft me enorm onzeker gemaakt.
En nu ik gestopt ben met de pil sluipen er ook nog andere zaken in die mij aan het denken zetten. Gelukkig lees ik hier veel herkenning en schiet ik niet van alles in de stress! :D

Ik merk idd ook dat ik meer mezelf moet volgen en me minder moet aantrekken van wat de omgeving soms van me verwacht. Ja ik ben niet meer die altijd aktieve, vitale vrouw die voor iedereen in de startblokken stond. Nee ik heb dagen dat ik dingen niet kan, niet wil omdat ik er gewoon geen zin in heb.
Mensen vragen dan, maar wanneer moet je weer voor controle, weet je al meer? Eerst ging ik dan alles uitleggen maar nu stel ik een wedervraag: waarom vraag je dat?
Te vaak heb ik gemerkt dat ze eigenlijk gewoon willen vragen: wanneer ga je weer "normaal" doen?
Nee ik ga niet alles meer uitleggen, ze moeten maar aannemen dat ik als vrouw van 50 mijn eigen beslissingen kan nemen en dat helpt ook al om zelf beter om te gaan met de klachten en kwalen die deze periode nou eenmaal met zich brengen.

Dus ja soms het vertrouwen kwijt maar ook een groei naar een wat liever voor mezelf zijn en daar ook meer voor opkomen!

Groetjes, Cornelie

Hanna65
Berichten van Hanna65
Onderwerpen van Hanna65
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Hanna65 » wo 26 jan 2011 17:22

Hallo dames,

Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Ook al voel ik mij nu enorm onzeker over alles wat ik nu voel.. Soms huil ik soms lach ik, raar zit dat allemaal in mekaar.
Helemaal als je jong, single bent. Dan besef ik ineens, dit was het dan... heel naar. Maar als ik dit allemaal lees, valt de puzzel bij mij op de plek.. gelukkig..
Daar ik ook astma patient ben, speelt dit nu ook meer me dan mij lief is.

Vroeger, dat klinkt gek, stond ik volop in het leven, op het podium en zingen maar.... nu denk ik er heel anders over, heb al in geen maanden meer op dat podium gestaan. Heb zelfs mijn lange blonde haren afgeknipt. Waarom? Onzeker zijn en van alles voelen in mijn lijf wat ik maar niet herken.... pijntjes hier en daar.....jak

Goed ik zet de radio maar eens op 10 en ga koken, ben zo blij dat ik herkenning heb gevonden in dit hele proces.

Bedankt.
HannaH

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd nu: 57

Bericht door Gaia » do 03 feb 2011 11:25

Ha!

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je begrijpt wat er met je gebeurt.

Dat is in mijn ogen een taak van je huisarts. Maar helaas hebben die het over het algemeen veel te druk..of verschuilen zich achter hun theoretische "kennis"...dat je nog LANG niet in de overgang kan zijn... :x
Als je begrijpt wat er gebeurt, raak je minder in paniek. Tenminste, zo heb ik het ervaren.
En dan komt vanzelf wat meer vertrouwen en respect voor je lijf.

Groet,
Gaia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht