Bezig zijn met het verleden / Terugkijken op je leven

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bezig zijn met het verleden / Terugkijken op je leven

Bericht door Jetje » za 29 mei 2010 12:38

Hallo,

Ik heb de laatste tijd enorm veel heimwee naar het verleden. Naar de tijd dat de kinderen nog klein waren.
Ik heb het er echt heel moeilijk mee om er afscheid van te nemen. Mijn kinderen zijn het huis uit en volwassen. Ik ben gescheiden en eigenlijk is er niets meer zoals het was.
Overdag heb ik er niet zoveel last van omdat ik het dan druk heb met mijn werk.
Maar als ik dan thuis kom dan begint het nadenken over vroeger. Als ik met de honden wandel heb ik het heel erg.
Herkent iemand dit?
Ik word er erg verdrietig van en mis het enorm. Herkennen jullie dit en wat doen jullie om het een beetje dragelijk te maken?

Jetje

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Bezig zijn met het verleden / Terugkijken op je leven

Bericht door Gaea » za 29 mei 2010 13:31

Hallo Jetje,

Ik herken dat heel goed, ik had zo'n heimwee naar vroeger (toen alles nog gemakkelijk leek) dat ik zelfs een paar keer naar mijn ouderlijk huis ben gereden om stiekem te kijken.
Er woonden al andere mensen dus stond ik op een paadje achter hun huis te kijken en maar heimwee hebben.
Je kunt aan een ander haast niet uitleggen hoe dat voelt, het deed letterlijk pijn.

Uiteindelijk ben ik naar een hypnotherapeut geweest en dat heeft me enorm geholpen.
Ik heb die stap genomen omdat ik gewoon niet meer kon functioneren (ik zat met nog een paar dingen uit het verleden die ik geen plaatsje kon geven)en ik genoot nergens meer van.

Ik denk trouwens dat er wel meer vrouwen zijn die daar last van hebben omdat de overgang ook een soort afscheid nemen is van oude dingen.
De 'een gaat er misschien makkelijker mee om, ik ben zelf sowieso nogal gevoelig en in de overgang wordt dit nog eens versterkt.

Groet
Gaea

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Shivala » za 29 mei 2010 19:25

Hallo dames,

Ik heb ook heimwee naar vroeger omdat nu - in de overgang- het leven toen mij veel makkelijker leek dan nu.
Ik heb vooral heimwee naar mezelf; ik had nooit verwacht dat ik het zo moeilijk zou gaan krijgen, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik had geen idee wat de overgang inhield en dat me dit allemaal te wachten stond.
Ik kijk nu op mezelf terug alsof ik een andere persoon was. Iemand die nog blij kon zijn en enthousiast/avontuurlijk in het leven stond en heel veel leuke dingen deed.
In vergelijking daarmee voel ik me nu een verdorde plant. Alle spirit lijkt er uitgegaan. Nu ben ik allang blij dat ik de dag doorkom.

Ook ben ik nog steeds verbaasd dat het hormoonstelsel zoiets met een mens kan doen. Kennelijk regeert het bijna alles, je blijdschap, je energie, je sociale antenne, je zin in seks/relaties/romantiek en je levensvreugde.
Vroeger vond ik altijd dat vrouwen na hun 50e vaak zo bits overkwamen. Nu snap ik waarom.....

Groetjes
Shivala

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » di 06 jul 2010 11:28

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik de laatste tijd veel meer bezig ben met het verleden dan met mijn toekomst. Ik ben altijd aan het terugkijken: naar mijn huwelijk voor de scheiding, naar mijn kinderen toen ze klein waren, naar mijn leven zoals het was, naar mijn jeugd, mijn vele verhuizingen. Ik ben daar heel erg mee bezig en word er emotioneel van.

Het bezig zijn met mijn verleden stopt mij om in het nu gelukkig te zijn. Ik vraag me af of dit bij meer vrouwen voorkomt tijdens de overgang.
Het lukt me niet om vooruit te denken...

Jetje

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » wo 21 jul 2010 18:14

Hallo,

Ja hoor ook hier zo'n achterom kijker!
Ik denk doorlopend aan tijden van vroeger, zoek oude foto's op en scan die in, heb associaties door geuren en geluiden met vakanties van vroeger enz enz.
Ik heb zelfs laatst via Marktplaats 3 bekers gekocht omdat ik die altijd zo leuk vond bij mijn moeder thuis, werd er helemaal nostalgisch van.

Wij zijn in een aantal jaren verhuisd van Friesland naar Gelderland en nu Noord Holland en ik denk alsmaar als we nou eens teruggingen naar een van die 2 eersten? Zou dat niet fijner of leuker of veiliger zijn?

Het verleden is bekend en veilig en in deze onzekere periode van de overgang klamp ik mij daar aan vast. Per slot is het nog zo onbekend wat er nog voor mij ligt!
Toch probeer ik me er tegen te verzetten omdat ik bang ben dat ik er anders in verzand en wie weet wat ik misloop door alsmaar achterom te kijken?

Groetjes, Cornelie

Jo
Berichten van Jo
Onderwerpen van Jo
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Jo » zo 01 aug 2010 04:46

Hallo dames,

Ik ben de laatste tijd ook veel bezig met het verleden. Alleen heeft dat op mij de uitwerking dat ik de puzzelstukjes nu heb kunnen plaatsen.
Op mijn 40e gescheiden na een relatie van ruim 12 jaar. Overal werd de schuld aan gegeven, maar ben er nu achter dat het wel degelijk met de overgang te maken gehad heeft.
Mijn relatie bestond uit een lesbische relatie waar op dat moment 2 vrouwen tegelijkertijd in de overgang waren. Nou ik geef je het te doen :mrgreen: Ik heb het echt als een rot tijd ervaren.

Als mijn menstruatie nu niet meer terugkomt, zit ik dus nu in de menopauze en zou het ergste gehad moeten hebben. Zou goed kunnen hoor, heb nog wel wat lichamelijke ongemakken maar daar valt goed mee om te gaan. Maar geestelijk voel ik me sterker. Ik zit nu eigenlijk in mijn 3e ik en die bevalt mij wel. Ik voel me een ander mens. Op mijn werk gaat het goed. Collega's zie ik weer als mensen en niet als monsters.
Maak me veel minder druk om dingen dan dat ik vroeger zou doen. Ik vind mezelf nu zelfs prettiger om mee om te gaan. Ik begrijp mezelf veel beter. Mijn huidige partner moet er nog wel even aan wennen hoor :mrgreen: Maar ook zij is een keer aan de beurt pfff. Hoop dan wel dat ik helemaal klaar ben.

Ik kijk terug naar het verleden en denk dan bah, wat een rot tijd is dat geweest en geniet des te meer van het heden. En dat is waar het om gaat. Het verleden kan ik niets meer aan doen dat is geweest dat pad heb ik al bewandeld maar het heden dat pad kan ik wel uitstippelen.
Zie het maar als dat je in de herfst bladeren sta aan te vegen. Niet meer achterom kijken want je blijft vegen. :mrgreen:

Jo

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » zo 18 dec 2011 20:48

Hallo,

Ik voel me de laatste tijd weer verschrikkelijk. Ik ben steeds bezig met mijn verleden vooral mijn huwelijk ( ben inmiddels al 11 jaar gescheiden).
Denk alleen aan de mooie dingen van toen en vergeet voor het gemak de vervelende dingen... ik word hier heel verdrietig van en ik ben er veel te veel mee bezig.
Herkent iemand dit en heeft er iemand een weg in gevonden?
Ik denk eraan om ermee naar een psycholoog te gaan, maar twijfel omdat ik ook weer denk dat dit te maken heeft met de overgang.
Ik weet het echt niet meer, voel me vreselijk.

Groetjes,Jet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht