Uitzending over de overgang op tv.

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Dot70
Berichten van Dot70
Onderwerpen van Dot70
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Uitzending over de overgang op tv.

Bericht door Dot70 »

Hallo allemaal
Morgen 11 Januari komt er een uitzending over de overgang op npo 2.Bij kruispunt om 22.50. Hierin vertellen vrouwen hoe heftig deze fase voor hun was. Ik ga zeker kijken of ik ga het terugkijken. Zelf ben ik door alle ellende van de overgang aan de anti depressesiva. Tot nu toe lijkt het wat te helpen. Maar de weg is zo lang en zo onzeker. Vrouwen zouden beter ingelicht moeten worden over de overgang Niet alleen over de lichamelijke kant maar ook over de mentale kant!

Sterkte lieve dames!
Veel liefs van Dot.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 65

Re: Uitzending over de overgang op tv.

Bericht door Laila »

Hallo Dot,
Wat een goeie tip, ik ga ook zeker kijken! Ben benieuwd!
Groetjes, Laila
Ongje
Berichten van Ongje
Onderwerpen van Ongje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Bericht door Ongje »

Thanks! Zeker even kijken zit er midden in!
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 56

Bericht door Suusje64 »

Hallo allemaal,

net gekeken naar de uitzending....
Ik heb niet iets gehoord waarvan ik dacht daar kan ik wat mee...
Zit zelf behoorlijk in de overgang met onrust, paniek....en dat al jaren
Sinds 1,5 jaar niet meer ongesteld. Ik ben nu 56 jaar.
Ik slaap gelukkig wel goed...
Er zijn tijden geweest dat ik niet sliep.
Ik heb slaaptabletten gehad en oxazepam en dat hielp voor even.
Ik slik alleen nog antidepressiva 20 mg en dat gebruik ik al heel lang.

Groetjes Suusje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 65

Bericht door Laila »

Nee, ik heb ook niets nieuws gehoord, maar ik had dat ook niet verwacht.
Sommige vrouwen hebben veel last van woede in de overgang, dat lijkt me heel vervelend, ik heb dat nooit gehad. Bij mij is het verdriet en angst waar ik veel last van heb. Verdriet, waarover? Geen idee, zomaar. Ik kan het niet beredeneren. Dat vind ik het moeilijkst, dat ik niet meer in staat ben om te genieten van dingen. Soms, heel soms komt het weer een beetje terug. Maar meestal hangt over elke dag een grauwsluier.
Slapen gaat op en neer, meestal redelijk.

Groetjes, Laila
Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd: 59

Bericht door Diane50 »

Hallo dames,

Ik vond deze uitzending een verademing. Men liet zien wat de overgang voor vrouwen betekent.
En hoe zij heel veel extra leed en symptomen ervaren door (prestatie)druk vanuit de maatschappij. Hoe zij worstelen met de spagaten waarin zij vaak terecht komen omdat er nog vrijwel nergens met hen rekening wordt gehouden. Met foute diagnoses, onwetendheid en onbegrip.
Hoe funest de stress is die ze uit hun omstandigheden ervaren.

Ik vond het spannend om naar te kijken. Spannend omdat ik elk moment verwachtte dat er ook hier weer een "deskundige" voorbij zou komen om te roepen: "Overgangsklachten hoeven niet, er zijn medicijnen en therapieën om de overgang te onderdrukken"
Toen dat niet gebeurde had ik ff het idee dat ik droomde. Vroeg me ff af 'heb ik het wel goed gezien?'

Ik had ook niet verwacht iets nieuws te zien, maar ik zag het wel.
Men liet de overgang zien ZONDER tegelijk weer aan te zetten tot medicaliseren en op moeten lossen. De overgang mocht er zijn.
Eindelijk werd er eens niet 'opgelegd' om de overgang te moeten (of te moeten willen) onderdrukken.
Onderdrukking, negeren onwetendheid geven geen erkenning.

Ik zag hier echte erkenning.
Het programma pleitte in feite voor wat de overgang wel nodig heeft: meer rust en ruimte voor de vrouw in de overgang. Meer rekening houden met de vrouwen als ze deze verandering ondergaan. M.a.w de overgang integreren in de maatschappij.
Dat heeft nog een enkel programma eerder aangedurfd.

Diane
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 56

Bericht door Suusje64 »

Hoi Diane, dat ben ik wel met je eens dat er geen pilletjes, therapieën werden genoemd als oplossing voor de overgang....

Groetjes Suusje
Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50

Bericht door Diane50 »

Hallo Suusje,

Dat is geen mening, het is gewoon een feit dat er niet werd gemedicaliseerd.

Het enige wat er zijdelings over is gezegd door één van de vrouwen is dat onderdrukking niets oploste, het uiteindelijk groter maakt.
Zij kon zelf kiezen voor rust en ruimte en ontdekte zo dat de overgang haar ook wat te bieden kon hebben en heel wat meer was dan een verzameling ongemakken.

Diane
Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn

Bericht door Annechyn »

Hallo,

Ik heb het net gekeken, had het opgenomen. Ik was best teleurgesteld. Het ging steeds over slecht slapen, opvliegers, onrust en geestelijke overbelasting
Er kwam niets aan de orde van al die lichamelijke klachten die je hele lijf overnemen en waar hier het hele forum over volgeschreven wordt door iedereen inclusief mezelf.
Ik ben zeker blij dat er meer aandacht voor de overgang komt maar het is niet alleen maar mentaal. Dat vond ik echt een gemis in dit programma.
Ik heb zelf ook enorm veel last (gehad) van onrust en paniek en angst. Maar dat werd en wordt extra gevoed door alle lichamelijke klachten die me ziek maken en daarom ook weer extra bang.

Groetjes, Annechyn
Ongje
Berichten van Ongje
Onderwerpen van Ongje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 43

Bericht door Ongje »

Hoi iedereen,

De uitzending was oke. Niets vernieuwend voor vrouwen die er in zitten.
Wat ik wel jammer vond is dat er even benoemd werd dat de overgang tussen de 40 en 65 plaats vindt maar dat er eigenlijk alleen maar vrouwen van 50 jaar en ouder aan het woord waren.

Het onbegrip en de muren waartegen je aan loopt is behoorlijk heftig op jonge leeftijd...riep al 2,5 jaar tegen mijn HA volgens mij ben ik in de overgang....serieus steen vast het antwoord Dat kan niet je bent te jong.
Ben nu 43 en door mijn nieuwe HA welkom geheten in de overgang.

Maar ik hoorde is dat oudere dames hier ook tegenaan lopen..geen er- en herkenning...schandalig eigenlijk.
Echter is het iets wat een lange aanloop nodig heeft...in de jaren 50 moest je jezelf verstoppen als je ongesteld bent.

Nog steeds zijn er vrouwen die het er niet over willen/ kunnen hebben.
Laat staan over de overgang...

Ik zal niet echt kunnen begrijpen waarom dat is. Ik heb het er over, deel het waar het kan, grappige is dat de mannelijke vrienden er voor openstaan...de vriendinnen minder.

Het hoort bij mij en is hoe mijn leven nu is voor niemand zal ik het ontkennen. Ik omarm het, benoem het en accepteer het. Maar besef mij ook dat ik in een enorm "luxe positie" zit. Geen werk, geen gezin, geen partner...alle tijd en ruimte om het er te laten zijn in volle glorie. Pas mijn agenda erop aan.

Iedereen hou vol!

Fijne avond.
Ongie
Dot70
Berichten van Dot70
Onderwerpen van Dot70
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Dot70 »

Ik heb de uitzending met interesse bekeken.

Ik sluit mij aan bij Diane. Aandacht voor de overgang door de maatschappij.
En nee, er was niets over een therapie die helpt.... Want is die er wel? Er is geen ultiem medicijn helaas die ons er op de juiste manier doorheen kan helpen...
Je kunt proberen net als sommige celebrities om met botox etc overeind te blijven en je kop in het zand te steken. Want erover klagen is niet sexy
Tot zij zichzelf heus wel een keer tegenkomen. Al hoop ik het niet voor hun.

Want ikzelf ervaar deze fase als bijzonder zwaar... Ja rust en geen stress zijn het beste medicijn. Maar dat is moeilijk in deze maatschappij. In elk geval probeer ik dat zoveel mogelijk. En er zijn zoveel lichamelijke en geestelijke klachten... Daar kunnen ze wel een serie van 50 afleveringen maken! Maar ik ben blij met in elk geval een stukje aandacht in de media. Het is een begin. Als ik zelf in staat was dan zou ik een blog beginnen. Lang leve dit forum waarin wij zoveel herkenning en erkenning vinden.

Dot
Plaats reactie