Goede tijden slechte tijden

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Goede tijden slechte tijden

Bericht door Sonne »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ben 46 jaar oud en heb nu een aantal lastige jaren achter de rug met psychische (angst/depressie/burnout) en lichamelijke klachten (slecht en kort slapen /nachtzweten/hitte in lijf/hartkloppingen/onrust etc). Ik menstrueert nog regelmatig.

Ik ben erg bezig geweest en nog met wat er nu aan de hand is met me. Ben bij psych geweest, slik antidepressiva. Dat verzacht wel de angstklachten. Psychiater herkende het verloop ook niet van soms prima dagen en dan weer hele slechte. Past niet echt bij normaal verloop depressie. Vandaag ook dat ik eigenlijk vanaf beginnen al denk dat de oorzaak wel een bij hormoonschommelingen zou kunnen liggen. Maar toch blijft steeds die twijfel.

Ben ook bij overgangsconsulente geweest maar vond daar weinig gehoor. 2 keer anticonceptiepil geprobeerd, maar viel niet goed.

Heb een ruim jaar in ziektewet gezeten en ben nu weer aan het werk, maar ben wel een dag minder gaan werken. Werk geeft me een prettige afleiding maar soms ook lastig op hele slechte dagen. Moet een modus zien te vinden met mijn werkgever hoe hiermee om te gaan. Want zoals ik op dit forum ook lees, is het wel nodig om een stapje terug te kunnen doen als dat nodig is. En dat is niet te voorspellen. Op goede dagen probeer ik nog wel leuke dingen te blijven doen. Maar ik zit ook hele dagen op de bank.

Ik vind het heel moeilijk en verdrietig om te aanvaarden dat mijn voorheen leuke leven nu al een tijd op pauze staat en dat zal als ik het zo lees ook nog een tijd duren en nooit meer worden zoals het was.

Ik lees ook dat de overgang met horten en stoten gaat. Ik zou graag willen weten wat ik kan verwachten hierbij. Ik begrijp dat het voor iedereen anders is en het er ook mee te maken heeft hoe je ermee om gaat. Maar zijn het maanden en jaren achtereen zo slecht? Of zijn er ook hele periodes tussendoor dat het wat beter gaat en je even op adem kunt komen?

Ik heb nog wel even te gaan en vind het zo lastig dat mijn lichaam zijn eigen leven lijdt en dat dat doorwerkt in je geest.

Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen over het verloop, de frequentie en duur van de slechte en goede periodes.

Groetjes Sonja

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Goede tijden slechte tijden

Bericht door Claire »

Hallo Sonja,

Welkom op dit forum.

Helaas is het moeilijk te zeggen hoe de overgang bij jou gaat verlopen. Iedere vrouw is anders, dat wordt wel duidelijk als je de vele verhalen op dit forum leest.

Wel kan ik je herkenning geven voor de wisselende en overweldigende klachten. Steeds dook er weer wat nieuws op en verdween er een klacht om later zich weer aan te dienen. Op een bepaald moment zocht ik eerst op dit forum naar een klacht voordat ik ermee naar de dokter ging.

Nu mijn menstruaties vaker en langer wegblijven gaat het veel beter en heb ik ook meer energie. Nog heb ik ook weleens een dip, maar minder vaak, minder lang en minder heftig. Het komt dus ooit weer goed kan ik je meegeven.

Neemt niet weg dat je er wel doorheen moet. Je lichaam moet de overgang maken naar een veranderende hormoonhuishouding en voor de pechvogels onder ons, gaat dat gepaard met veel klachten.

Rust, rust, rust èn mijn draaglast aanpassen aan mijn verminderde draagkracht hielpen mij het best. Dat is ook logisch, omdat de bijnieren in de overgang de hormoonbalans overnemen. Aan stress (positief èn negatief) geven de bijnieren voorrang door adrenaline aan te maken en dat gaat dus ten koste van de hormoonbalans. Ik zei weleens: voor mij ff geen achtbanen.

Heb ook ondervonden dat "een positieve instelling" geen effect had op mijn hormoonhuishouding. De overgang overkwam me; ik was het niet zelf. Enige wat mij leek te helpen was een dagelijkse banaan tegen de hartoverslagen en sinds een paar maanden eet ik geen geraffineerde suiker waar ik mij heel goed bij voel. Ik voel mij ook veel rustiger, kan weer goed lachen en mijn libido is wat gestegen.

Een heftige tijd van soms moeilijke keuzes maken, teleurstellingen en voor ons gezin belangrijke dingen missen heb ik doorgemaakt. Ik vond het een moeilijke, in mijzelf gekeerde periode die in mijn geval 11 jaar duurde met mindere en gelukkig ook soms betere momenten. Ik sprak eens een oudere dame van begin 70 die me zei dat haar overgang de 7 rotste jaren van haar leven waren. Er was niet echt een patroon in te ontdekken in mijn geval. Nu durf ik langzaamaan echt te hopen dat ik betere tijden tegemoet ga.

Sorry voor de 11 jaar die ik hier neerzet, maar ik kan het in mijn geval niet korter maken. Ik hoop dat het in jouw geval veel minder lang zal duren.

Groetjes,
Claire

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi Claire,

Bedankt voor je reactie. Van die 11 jaar schrik ik inderdaad wel even en je bent nog steeds niet helemaal door de overgang heen begrijp ik. Wat naar voor je, maar gelukkig gaat het nu beter. Je klinkt heel sterk.

Nooit bij stil gestaan dat er zoveel vrouwen door zo'n nare lange periode heen moeten. Ik ken in mijn omgeving ook geen mensen die de klachten zo heftig hebben. Mijn zus had wel klachten en die is er bijna doorheen, maar ze lijkt niet helemaal ontwricht en slaat zich er goed doorheen. Soms denk ik dan dat ik wat flinker moet zijn. Maar ik ben altijd al vrij hard geweest voor mezelf en altijd maar doorgaan. Ik merk dat dat nu niet meer lukt.

Precies was je zegt... Ik moet echt noodgedwongen mijn draaglast aan mijn draagkracht aanpassen. Daarmee ben ik al een eind op weg, maar heb er nog geen vrede mee. Gevoel dat ik zoveel mis van hoe leuk het leven had kunnen zijn als ik me beter had gevoeld. Die gedachte helpt natuurlijk niet. :)

Met voeding ben ik al veel bezig geweest de laatste jaren. Eet nog weinig suikers en geen melk meer. Dat van die bananen wist ik niet. Goeie tip.

Gr. Sonja

Ljvdb
Berichten van Ljvdb
Onderwerpen van Ljvdb
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Ljvdb »

Beste Sonja,

Ik las hier even mee en voelde de behoefte te reageren omdat ik mij heel erg in jouw verhaal herken.

Ik worstel al 5 a 6 jaar met veel onbegrepen klachten. In andere berichten van mij kun je ze vast wel vinden. Op dit moment ben ik ‘overspannen’ thuis. En dat zou mij nooit gebeuren (dacht ik altijd), ik ben ook iemand van het altijd maar doorgaan. En als je dan niet naar je hoofd luistert (welke in mijn geval al een tijdje aangaf dat het niet meer zo lekker ging) dan gaat vanzelf je lijf wel ‘roepen’. In mijn geval heb ik vooral ‘problemen’ met mijn middenrif, dat voelt bij tijd en wijle zo beurs en verkrampt dat het gewoon niet leuk meer is. Mijn kersenpit kussen is op dit moment mijn grootste vriend

Als het dus gaat over draaglast aanpassen aan draagkracht wat ik hier overal lees dan was dit onvermijdelijk. Maar oh jee wat is dat accepteren lastig. Ik ben nogal een workaholic en vind niets doen zo moeilijk. En nu moet ik dan accepteren dat het ‘even’ niet meer gaat en zit ik thuis. En dan krijg je alle tijd om te voelen en doet mijn lijf zo’n zeer. Dit i.c.m. het feit dat ik een beetje een hypochonder ben is zachtjes uitgedrukt niet echt heel fijn, ik voel mijn hele lijf zeer doen en de afleiding van werk heb ik niet meer. En dus kan je alleen maar denken.
Iedereen geeft nu goed bedoelde adviezen en zegt “ je moet lekker dit of dat “ maar niets voelt aan als lekker. Ik wil rust in mijn hoofd maar misschien nog wel meer in mijn lijf wat niet meer van mijzelf lijkt te zijn.

Dus ook ik lees hier regelmatig en zoek herkenning en dat vind ik gelukkig ook vaak op dit forum waar ik dus heel blij mee ben. Ik heb nooit geweten dat de overgang zoveel klachten kon geven. Mijn moeder (helaas overleden) had voor zover ik weet altijd alleen maar opvliegers of althans ze had het altijd warm. Ik heb het haar nooit kunnen vragen want ze overleed voor mijn klachten begonnen. Mijn zussen zijn ouder maar lijken bij lange na niet de klachten te ervaren die ik wel heb.

En ja, sommige periodes overheersen de lichamelijke klachten en sommige periodes voel ik mij mentaal niet lekker (die duren bij mij altijd maar kort). Het ene versterkt ook het andere ervaar ik. Zit nu al vanaf september in een ‘mindere’ periode maar weet dat het daartoe een paar maanden beter houdbaar was. Dus ik wacht weer op een betere periode en probeer dan weer een beetje op krachten te komen.

Het aller rotste vind ik de eeuwige twijfel of ik niet lichamelijk iets ernstigs mankeer want de laatste tijd heb ik ook last van mijn buik en darmen. Ik moet dus over 2 weken voor een darmonderzoek waar ik echt als een berg tegenop zie. Maar het lijkt of ik geen rust vind tot ik de zekerheid krijg dat daar niets ergens aan de hand is (dit ook gevoed door het feit dat mijn broer op relatief jonge leeftijd darmkanker kreeg en de MDL arts dus aangaf dat het wel goed is om dat uit te sluiten).
En als iedereen dan roept dat je stress moet vermijden dan vraag ik me steeds af “hoe dan” ??????
Want inderdaad..... ondanks dat ik daar zelf alles aan probeer te doen lijkt mijn lijf af en toe uit het niets zelf de stress-stand aan te zetten.

Ik kan je dus helaas niet echt helpen met het antwoord op de vraag hoe lang het duurt of nog gaat duren, want naar dat antwoord ben ik zelf ook op zoek. Ben nu 48 en de moed zakt me in de schoenen als ik ook die 11 jaar lees van bijv. Claire.

Groet, Janny

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire »

Hallo Janny,

Zo herkenbaar dat je denkt dat je iets erg mankeert en natuurlijk goed om dingen uit te sluiten.

Wil je nog graag even meegeven dat in/na de overgang de slijmvliezen droger/dunner worden. Slijmvliezen zitten bijv. in maag, darmen, mond, slokdarm, neus, oren, vagina, ogen en gewrichten en kunnen dus allerlei verschillende klachten op die plekken geven. Mss stelt het je alvast wat gerust.

Veel sterkte, hoor.

Groetjes,
Claire

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi Janny,

Bedankt voor je reactie. Wat naar dat je zo'n last van je middenrif en darmen hebt. Vooral omdat er in je familie darmziekten voorkomt, snap ik dat je er heel ongerust over bent en onderzoek laat doen. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.

Door alle verhalen op het forum ben ik wel gerustgesteld dat mijn lichamelijke klachten bij de overgang horen. Maar ik slik ook AD dus mogelijk ook daardoor dat ik wat minder angsten ervaar. Ik heb ze evengoed wel hoor, maar dan meer over of ik wel 'overeind' kan blijven. En maak me zorgen over mezelf en hoe ik en mijn gezin deze periode door moeten komen, want het is echt niet leuk zo.

Ik heb soms ineens een goede dag of dagen tussendoor, waarin ik wat meer energie heb en dat voelt heel fijn, maar kort daarna dan gelijk weer die dip en dat is dan weer zo'n teleurstelling.

Vandaar dat ik dit topic ben gestart... Goede tijden, slechte tijden... Ik wil graag weten wat de andere vrouwen, vooral die al verder zijn, de afwisselende periodes ervaren en of er in die lange tijd dat het kan duren ook lange betere periodes zitten. Eigenlijk zoek ik dus gewoon wat geruststelling. Door te lezen op het forum vind ik dat ook wel. Bijvoorbeeld Lee64 heeft ook betere periodes tussendoor gehad als ik het goed heb begrepen. Dat stelt me wel gerust.

Nou ja, sterkte met de onderzoeken en ik hoop dat je snel een geruststellende uitslag krijgt.

Groetjes Sonja

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire »

Hallo dames,

Omdat het zo goed ging de afgelopen tijd, ben ik op zoek gegaan naar een baan (paar uurtjes per week). Ik merk, nu ik een paar weken verder ben, dat het er toch wel behoorlijk inhakt. Het is echt een leuk bedrijf/werk, maar de indrukken en het inwerken vallen me zwaarder dan gedacht en pakt mijn overgangslijf echt op als stress (logisch, denk ik wel).

Het evenwicht dat doorslaat naar de goede kant bij mij, is dus nog erg broos. Ik denk dat het na een wenperiode (paar maanden...?) wel beter zal gaan, maar het "halen en brengen" blijft dus nog wel in mijn geval aanwezig. Eigenlijk denk ik dat het nooit meer wordt, als voor de overgang.

Heb weer hartoverslagen, opvliegers, wegtrekkers, last van maag, darmen en trillende benen; om maar een "fijne" selectie uit de stapel te trekken. Ik moet het er maar mee doen, geloof ik..... :cry:

Groetjes,
Claire

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Ah Claire,

dat is erg jammer dat je vol goede moed bent begonnen maar toch weer terug geroepen wordt door je lichaam. Daar wordt je toch moedeloos van! Maar wie weet is dit alleen in het begin en wen je er aan en bevalt het straks hartstikke goed.

Sterkte!
Sonja

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire »

Hallo meiden,

Ik heb een heel lichte spotting gehad en voel me inmiddels weer een stuk beter.
Dat was dus hoogstwaarschijnlijk de hormonale oorzaak. Blijf het bizar vinden dat het zo'n invloed heeft.

Groetjes en sterkte voor iedereen,
Claire

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:

Bericht door Claire »

Bedankt Sonja, voor je steun!

Claire

Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:

Bericht door Sonne »

Hoi Claire,

Fijn dat het waarschijnlijk van tijdelijke aard was en dat je weer met een beetje vertrouwen naar het werk kan.

Ik vind het ook heel indrukwekkend hoe groot de invloed van de hormonen is. Heb me de afgelopen twee weken, beginnend net na mijn menstruatie, ontzettend rot gevoeld met de diepste dip afgelopen zondag en vanaf maandag (vermoedelijk net na de ovulatie) ging het ineens weer een stuk beter en ben ik niet meer zo somber en moe. Wel fijn om even op adem te komen, maar die achtbaan maakt me wel onzeker soms.

Groetjes Sonja

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht