Thuis is niet thuis meer

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Thuis is niet thuis meer

Bericht door Helma52 »

Hallo allemaal,

We hebben een prachtig huis en ik heb me daar altijd thuis gevoeld. Ik kon me altijd prima vermaken en was altijd bezig om het gezellig te maken in huis. Ik was gek van koken en bakken en vond schilderen of knutselen in mijn prachtige hobby kamer geweldig. Maar helaas......dit is helemaal weg. Ik wil nog maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk weg uit mijn huis. Wanneer ik ergens ben, dan raak ik al in paniek wanneer ik bedenk dat ik weer terug ga naar huis. Ik snap er helemaal niets van. Waarom is dit, waarom vind ik mijn thuis niet meer leuk, wil ik er niet meer zijn. Ik voel er niets meer, wil er van weg. Herkennen jullie hier iets van?

Groetjes
Helma

Silvia1969
Berichten van Silvia1969
Onderwerpen van Silvia1969
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Thuis is niet thuis meer

Bericht door Silvia1969 »

Hallo Helma

Oh heel herkenbaar heb dat gevoel ook al een paar keer gehad. Zo vreemd me keel sloeg op slot dacht wat krijgen we nou dan.
Begrijp je heel goed.
Sterkte

Silvia

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Conny1966 »

Hoi Helma,

Wat erg voor je dat je jezelf zo voelt.
Toch herken ik het gevoel wel. In mijn meest slechte periode heb ik ook gehad dat de gedachte aan heel de dag in huis zitten me enorm benauwde en onrustig maakte. Maar ik was te onrustig en te naar om naar buiten te gaan. Ik voelde me een beetje gevangen in mijn huis, kon ook niet meer genieten van mijn spulletjes, mijn hobby's, koken werd een verplichte opgaaf, ik voelde er niks meer bij. Alsof ik als een vreemde in mijn eigen leven liep.
Hele dagen heb ik doorgebracht onder een deken op de bank, en alle dingen en spullen waar ik altijd zo'n plezier aan beleefde lieten me volkomen koud.
Een heel naar en verdrietig gevoel.
Uiteindelijk is het na een paar maanden over gegaan en werd mijn huis weer thuis, en kon ik er weer leuke dingen doen. Ik kreeg wel weer een terugval en voelde me toen weer hetzelfde, maar ook die periode is weer over gegaan.
Blijf moed houden, ook al is dat heel moeilijk, maar dat nare gevoel gaat echt weer een keer over.
Heel veel sterkte ermee,

Groetjes Conny

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:

Bericht door Helma52 »

Conny en Silvia
Dank voor jullie reactie. Ja wat is het toch een verschrikkelijke periode die overgang. Vanmorgen weer zo beroerd opgestaan. Misselijk, bibberen, heel erg dizzy en een druk op mijn hoofd, bijna flauwvallen. En dan alleen thuis. Bah wat naar. Hoop zo dat deze periode eens ophoud

Groetjes
Helma.

Sandra42
Berichten van Sandra42
Onderwerpen van Sandra42
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Sandra42 »

Beste Helma.

Het komt mij ook zo bekend voor.
Eerst was ik mijn huis niet uit te slaan.
Ik voelde mij zo gelukkig thuis.
Ik heb echt alles wat mijn hartje begeert.
Maar tot kerst.
Ik ging met mijn gezin op vakantie naar Valkenburg in een huisje.
Het was er geweldig.
De heuvels,de bossen enz.
Ik voelde mij zo vrij.
Ik was er zo gelukkig.
Ik wilde niet meer naar huis.
Huilen wat ik deed,ik wilde niet meer terug naar huis.
Ik wilde daar in de heuvels blijven.
Nu ik weer thuis ben ben ik niet meer zo gelukkig.
De muren komen op mij af.
Al heb ik het zo gezellig met mijn man en kids.
Ik heb ook geen energie meer om wat te doen.
Vroeger kon ik zo veel doen op een dag.
Nou ben ik dood moe als ik de was of zo iets gedaan heb.
Nee het valt niet mee allemaal.

Ik wens jullie ook veel sterkte.
Groetjes Sandra

Robyn
Berichten van Robyn
Onderwerpen van Robyn
Menopauzejaar:

Bericht door Robyn »

Hoi Helma,

Zo herkenbaar. Ik was een echte huismus. Voelde me zo goed alleen. Toen ik in de overgang kwam durfde ik niet meer alleen thuis te zijn. Na een wandeling vond ik het vreselijk om weer naar huis te moeten enz. Mijn man is een tijd thuis gebleven van zijn werk. Maar dat was geen oplossing.
Nu, twee jaar later, vind ik het nog wel lastig, maar lukt het me iets beter bij tijden. Het komt denk ik omdat je je niet meer vertrouwt voelt in je eigen lijf. Onveilig. Ik voel mezelf niet meer als prettig gezelschap.
Natuurlijk komt dat wel weer terug.
Sterkte en houdt moed.

Robyn

Helma52
Berichten van Helma52
Onderwerpen van Helma52
Menopauzejaar:

Bericht door Helma52 »

Robyn

We zijn inmiddels alweer anderhalf jaar verder en ik moet je zeggen dat ik mijzelf niet meer ben gaan toestaan om aan de "zwerf" te gaan, ik ben het gevoel aan het doorstaan. Nou ik kan je vertellen dat dat niet altijd meevalt hoor, kan evengoed af en toe nog gillend het huis uitrennen. Maar ik ben er wel achter dat het met mijn onrust te maken heeft want ik kan het ook bij een ander hebben, dat gevoel van "hier wil ik helemaal niet zijn". Ik kan er nu beter mee omgaan, maar veel beter is het zeker nog niet.
Het heeft voor mij ook te maken met doelloosheid en het geen doel meer hebben. Ik heb altijd gewerkt en nu zijn mijn dagen ongevuld. Ik heb ook altijd het idee dat ik van alles moet doen en ook dat heeft te maken met het proberen toch zinvol bezig te zijn.

Ik ben nu op mijzelf aangewezen en dat is eng want dat heb ik altijd ontvlucht. Wij gaan zondag met vakantie voor een weekje en daarna wil ik kittens halen. We hebben altijd heel veel beesten gehad (ben echt een dieren gek), maar sinds ik zo heftig in de overgang zit hebben we, na het overlijden van onze laatste kat, geen huisdieren meer genomen om de dood eenvoudige reden dat ik niet wilde zorgen.
Ik wilde geen huisdieren nemen om het te proberen want daar neem je geen huisdieren voor, maar nu ben ik wel weer zover dat ik voor de kleintjes wil zorgen zeg maar. En een kat is altijd nog zelfstandiger dan een hond. Die wil ik ook wel weer heel graag maar daar zit nog teveel zorg aan en dat wil ik nog even niet. Ik denk wel dat de komst van de katten zeker gaat bijdragen in het gezelliger hebben thuis.

Helma

Wilma07
Berichten van Wilma07
Onderwerpen van Wilma07
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Wilma07 »

Hoi

Ik herken mezelf hier nu in
Heb dit ook al 3 wk
Heb zo'n mooi huis, maar wil er van weg

Wilma

Ankie01
Berichten van Ankie01
Onderwerpen van Ankie01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Ankie01 »

Dag Wilma,

Ik las het onderwerp 'Thuis is niet thuis meer"...
Ik heb net hetzelfde : ik wil alles ontvluchten, vooral mijn huis.

Het is heel gezellig ingericht, pas opnieuw geverfd, en toch kan ik niet meer genieten.... ik loop hier doelloos rond...
Na een wandeling, overvalt me het gevoel van niet in dit huis te willen zitten. Raar? Ik weet hiermee geen blijf mee!

Hoe kan je dit nu uitleggen aan mensen dat je niet meer in je huis wil wonen? Mijn echtgenoot begrijpt dit helemaal niet! Hij vindt het onterecht dat ik deze opmerkingen heb.... ik voel me zo alleen in deze (rot)fase!

Hoe kan je dit proberen te aanvaarden? Gaat dit voorbij? Ik raak stilletjes aan moedeloos...

Groet, Ankie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht