Zwaar voor mezelf en relatie

Vaak worden belangrijke (vriendschaps)relaties die je hebt flink door elkaar geschud. Je voelt behoefte aan meer wederkerigheid en gelijkwaardigheid.
Begrip en steun vanuit je (directe) omgeving zijn niet altijd aanwezig.
Jopie69
Berichten van Jopie69
Onderwerpen van Jopie69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Zwaar voor mezelf en relatie

Bericht door Jopie69 » ma 15 jul 2019 18:08

Hallo dames,

Wat een herkenbare verhalen en processen op dit forum!
Ik ben 49 jaar en zit in de overgang. zo'n jaar 4 geleden begon het met paniekaanvallen/angstaanvallen en daar kwam al snel onrust, hartkloppingen, tintelingen, hyperventilatie, licht in het hoofd en een knijpend gevoel op de borst bij.
Enkele malen bloed geprikt, hartfilmpje gemaakt, longfoto genomen om maar uit te sluiten dat het iets ernstigs zou kunnen zijn.
Psycholoog, (adem) therapeut, bewustwording, meditatie, healings, overgangsconsulente...veel ondernomen maar niet met het resultaat dat het opgelost is..... daar ben ik zo naar op zoek omdat het nare gevoel erg neerslachtig en onzeker maakt.
Soms gebruik ik oxazepam (meestal is een halfje genoeg), CBD druppels en/of plantival.

Vorig jaar heb ik een soort burn-out gehad omdat ik het na veel stress op het werk en veel nare omstandigheden in de privésfeer niet meer trok. Dit natuurlijk in combinatie met de overgang en het hooggevoelig persoontje dat ik ben.
Mijn leven bestaat op dit moment uit werken (3 dagen in de week), soms een uitje/feestje.....maar meestal trek ik dat niet.....en daarbij de dagelijkse dingen als koken, wassen, het huishouden.....hier heb ik meer dan genoeg aan.
Mijn kinderen vinden het vervelend voor mij maar zeggen er weinig last van te hebben maar mijn partner vindt het echt heel lastig om mee om te gaan, hij doet wel erg zijn best hoor. Het heeft ook de meeste gevolgen voor hem omdat hij mij dagelijks ziet en er het meeste van merkt.

Ik ben afstandelijk en zit vaak in mijn eigen wereldje....het is een zwaar proces voor onze relatie!
Ik verander, dat merk ik zelf heel goed. Vragen als is dit het nou, wil ik dit werk blijven doen, wat verteld dit gevoel mij?
Voor mijn gevoel gaat dit tijdelijk zijn en komt de echte ik ook weer terug!!
Ik heb alle energie nodig om enigszins te functioneren!

Jopie

Adriana1970
Berichten van Adriana1970
Onderwerpen van Adriana1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Zwaar voor mezelf en relatie

Bericht door Adriana1970 » ma 15 jul 2019 18:37

Hi Jopie,

Ik herken je verhaal helemaal. Ook ik ben 49 en zit volop in de overgang. Die vreselijke angst en paniek aanvallen, ik word er helemaal gek van. Deze worden aangewakkerd door het nare gevoel dat ik constant heb in mijn hoofd. Duizelig, licht in mijn hoofd, slap gevoel in mijn armen en benen. De opvliegers kan ik handelen, vermoeidheid is lastig maar ook te handelen, maar dat constante niet lekker in je vel zitten, vreselijk. Onbezorgd auto rijden zit er niet meer in. Ik ben net begonnen met een nieuwe baan en de impact van stress op mijn klachten is intens wat er weer voor zorgt dat ik met stress in de auto zit.

Net als jij beperk ik mijn leven tot werken en rusten en kijk ik met weemoed terug naar de tijd dat ik onbezorgd alles aan kon en kom doen. Het is zo zwaar om constant overal bij stil te staan. Als er een feestje is denk ik: o jee hoe zal ik me voelen en gaat het me lukken.

Voor mijn partner is het ook wennen om constant mijn klaagzang aan te horen. Van een stoer, sterk en vrolijk wijffie ben ik veranderd in een steunende, bange en onzekere vrouw....

Het is niet anders helaas. De herkenning hier is echt fijn.

Sterkte
Adriana

Henny
Berichten van Henny
Onderwerpen van Henny
Menopauzejaar:

Bericht door Henny » ma 15 jul 2019 19:11

Hoi Jopie

Het oude vertrouwde plaatje past niet meer. De overgang maakt je ervan los en vraagt om herziening.
Hoe meer je blijft moeten voldoen van jezelf aan dat bekende plaatje, wat nu je al teveel is, hoe vaker paniek waarschijnlijk de reactie zal zijn.
Alles in je weet/voelt dat alles je teveel is en uit balans is met verwachtingen, van jezelf, van werk, gezin, wat dan ook.

Natuurlijk komt er een keer een 'ik" terug waar je het weer goed mee kan vinden
Mijn "ik" kwam ook terug. Maar die "ik" na de overgang had wel andere voorwaarden en patronen nodig. Had ook andere behoeften.
Om me daarop te wijzen liet de overgang mij ook voelen "Is dit het nou - Wil ik dit nog wel -Wil ik dat nog wel - Nu ben ik aan de beurt"
Het was fijn als mijn gezin geen last van mijn overgang had, maar ik voelde aan alles dat die oude verwachtingspatronen niet meer vol te houden waren. De klachten, geestelijk en lichamelijk namen toe en er zat niks anders meer op dan mijn gezin en vooral partner en mijzelf aan te spreken om die te veranderen. Er was geen keus, het was onderdeel van de verandering die ik onderging.

Het proces is tijdelijk, de verandering niet.
In een relatie verander je nooit alleen, daar zijn stappen van alle partijen voor nodig. Liefst naar elkaar toe, uiteraard ;)

Henny

Jopie69
Berichten van Jopie69
Onderwerpen van Jopie69
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Jopie69 » ma 15 jul 2019 22:27

Henny en Adriana,

Bedankt voor jullie reactie en heel fijn dat er zoveel erkenning en herkenning is!
Zeker nu in de vakantietijd is het extra zwaar omdat we de hele dag met elkaar zijn en er veel "anders" is dan anders.....drukker, onbekender, ik neem minder tijd voor mezelf en luister minder goed naar mijn lijf.
Hopelijk snel iets meer rust en genieten!!

Jopie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht