Plotselinge kinderwens na 50ste

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Plotselinge kinderwens na 50ste

Bericht door Pink » ma 27 mei 2019 16:22

Hallo dames

In een oude thread las ik een bericht van iemand die tijdens de overgang overvallen werd door een plotselinge kinderwens. Het was alsof ik mijn eigen verhaal las: tot nu toe (begin 50) heel blij zonder kinderen, maar sinds een paar maanden voel ik een enorm gemis. Het is zo erg dat ik volgens mij tegen een depressie aan zit. En het is vooral zo ontzettend verwarrend omdat ik echt nooit in mijn leven ook maar enige aandrang heb gehad om aan kinderen te beginnen, integendeel. Ik wijt het maar aan overgangsverschijnselen, hoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet. Ik heb een afspraak met een psycholoog, maar ik ben heel benieuwd of dit verschijnsel vaker voorkomt. En eigenlijk wil ik natuurlijk het liefst horen: ja, dat is hormonaal en gaat vanzelf weer over.

Pink

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Plotselinge kinderwens na 50ste

Bericht door Madu » di 28 mei 2019 17:34

Beste Pink,

Ik zie dat je nog geen reactie kreeg. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me goed voorstellen dat dit soort gevoelens omhoog komen tijdens de overgang. Heel je leven overzien en dan alsnog een kinderwens hebben. Het lijkt me een lastig gevoel als je het niet eerder had. De overgang kan alles overhoop gooien.

Ik wens je sterkte ermee,

Madu

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:

Bericht door Pink » di 28 mei 2019 21:28

Dank je wel, Madu.
Ik kan me voorstellen dat dit precieze probleem niet vaak voorkomt, dus ben niet echt verbaasd dat er nog geen reacties waren. De verhalen over vrouwen die zichzelf op andere vlakken ineens niet meer terugherkennen door de overgang stellen me wel een beetje gerust. Die geven me goede hoop dat het een fase is waar ik doorheen moet.

Pink

Janice
Berichten van Janice
Onderwerpen van Janice
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Janice » wo 29 mei 2019 14:40

Beste Pink,

Je bent echt niet de enige. Ik weet niet of je Engels spreekt, maar er zijn engelstalige video's van vrouwen met en zonder kinderen die heel verdrietig zijn dat het nu echt nooit meer kan (hoewel tegenwoordig alles kan, want met een donor eitje kun je zelf na de menopauze nog moeder worden). Ik denk dat het deels door de menopause komt, maar ook deels door het besef dat het nu echt nooit meer mogelijk is (dat geven een aantal van die vrouwen ook aan).
Ik heb zelf twee kinderen en ben door een medische behandeling in de overgang geraakt, en ik heb ook veel verdriet gevoeld dat ik mijn kinderen nu nooit meer een derde broertje of zusje kan geven, hoewel ik dat op mijn leeftijd totaal niet van plan was. Maar het idee, het zou nog kunnen, vond ik, zolang ik nog wel menstrueerde, wel rustgevend.
Ik heb me ook echt vrouw af gevoeld, alsof ik niets meer waard was omdat de boel het daar niet meer deed. Zal ook wel met de plotselinge situatie te maken hebben. Dus je bent niet raar en je bent niet de enige. Als dat verdriet er nu is, moet je het de ruimte geven.

Heel veel sterkte
Janice

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:

Bericht door Pink » wo 29 mei 2019 15:24

Dank je wel voor je reactie, Janice.
Ik zal die video's eens opzoeken. Het gekke is dat ik rond mijn 45ste er al helemaal van overtuigd was dat het niet meer mogelijk was, en toen was ik alleen maar opgelucht, omdat ik nog steeds voor de volle 100% voelde dat ik het ook niet wilde. Ik riep tegen mezelf: hoera, ik heb het gehaald zonder ineens ingewikkelde gevoelens te krijgen (mijn man wil ook echt geen kinderen, dus ingewikkeld zou het zeker zijn geworden). Het was naar mijn idee echt afgesloten. Daarom valt het nu zo rauw op mijn dak.

Pink

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mrsx » za 01 jun 2019 20:32

Hoi Pink

Ik herken het wel.... ik werd ineens 'broeds' toen mijn menstruaties gingen veranderen... mijn huis was vol en het was goed zo, maar anders 'broeds'... in eens kreeg ik dringend de behoefte om weer te moederen.,. en kwamen er in ons gezin, volop huisdieren in het begin van de (pre)overgang...dus ik denk dat je kinderwens wel degelijk door de overgang kan komen...

Mrsx

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:

Bericht door Pink » za 01 jun 2019 21:30

Haha,

die huisdieren, dat 'symptoom' herken ik inderdaad: al een tijdje voordat dit begon, wilde ik per se een kat. Dat gaat in ons huis helaas niet, dus dat moet nog even wachten. Ik vind je verhaal bemoedigend.

Pink

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht