Evolutie van de overgang

Behoeften die veranderen. Een andere kijk op het leven of op de wereld.
Balans opmaken en hervinden
Levensvragen - Inzichten - Bewustwording - Intuïtie die zich ontwikkelt
Pippo
Berichten van Pippo
Onderwerpen van Pippo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Evolutie van de overgang

Bericht door Pippo » do 06 dec 2018 03:18

Hallo,

Weer kan ik de slaap niet vatten. Na een vergeefse poging van 4 uur ben ik maar opgestaan en zit ik nu op dit forum. Gisteren morgen na een goede nachtrust, en mijn ogen open deed, wist ik direct hoe laat het was! Voelde mij zo beroerd dat ik direct mijn ogen wou sluiten in de hoop dat dit gevoel dan zou overgaan! Tevergeefs natuurlijk! En het duurde juist 5 minuten dat ik een huilbui kreeg. Heel de dag bleef ik mij opgejaagd voelen en de verschrikkelijke lichaamsgeur was ook terug aanwezig. Als ook mijn verdraagzaamheid kwam op een laag pitje te staan. Ook kwam die overheersende moeheid op, in niets had ik zin! De hormonen lieten terug van zich horen. En dat na een klein twee weken, dat ik mij vrij goed voelde. Die slapeloosheid, daar kamp ik al een vijftal weken mee en dat begint ook stilletjes aan door te wegen. Maar met die kleine twee weken was ik al heel blij!!! Ik begon al te dromen van een leven zonder hormonen :D
Hopelijk blijft het bij deze ene mindere dag en krijg ik terug mijn nodige nachtrust! Dat zou heerlijk zijn!

Groetjes Pippo

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Re: Evolutie van de overgang

Bericht door Karin » do 06 dec 2018 12:26

Pippo schreef:
zo 02 dec 2018 01:29
Ah ja , ik nam mijn pil van mijn 17 jaar in. Was het bijna vergeten te zeggen.
Hoi

Dat je je de afgelopen weken al beter voelde als in de tijd dat je nog aan de pil was, is al heel wat.
Vanaf je 17e, nog niet volgroeid, begon je met de pil. Maar dan 30 jaar werden je hormonen bepaald door de pil. De laatste jaren daarvan uitmondend in een hel.
Dus ik snap dat je het liever vergeet te zeggen, maar het lijkt mij wel relevant.

Het is geen kleinigheidje voor iemands lichaam om van de impact van langdurig hormoongebruik te herstellen.
En dan moet datzelfde systeem het vervolgens ook nog eens voor elkaar zien te krijgen, om alsnog de overgang op te pakken, en gaan leren de hormoonschommelingen en veranderingen daarvan zelf op te vangen.
Hoe dan vervolgens je overgang zal gaan verlopen, zal de tijd leren.

Karin

Pippo
Berichten van Pippo
Onderwerpen van Pippo
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo » do 06 dec 2018 14:07

Karin,

Ja idd, ik begrijp je redenering! Mijn lichaam werd gestuurd. En niemand die je verteld welke impact het zal hebben wanneer je in de overgang komt :o Dat heb ik aan den lijve wel mogen ondervinden, was echt geen pretje. Maar weet je wat ik het ergste vond? Ik vond die ongecontroleerde woedeaanvallen en die allesoverheersende stress het ergste en niet te vergeten, die overgevoeligheid aan geluiden! Dat maakte mij echt zot!!!!! Zelfs oordopjes werkten niet, dat vrat echt aan me! Die verwardheid, alles vergeten (alsof je vroegtijdig dement werd) precies van de wereld af zijn, en zo kan ik nog even verder gaan, dat kon ik beter dragen. Maar kom, niet teveel meer achteruit kijken :D Wat telt is, dat ik een pak rustiger, verdraagzamer en redelijker ben geworden. En ja, mijn leven is een stuk aangenamer geworden. En die mindere dagen, tja, die nemen we er maar bij. Ben nu plantaardige druppels aan het nemen voor beter te kunnen slapen. Hopelijk werken ze snel.

Pippo

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » do 06 dec 2018 17:54

Pippo schreef:
do 06 dec 2018 14:07
Mijn lichaam werd gestuurd. En niemand die je vertelt welke impact het zal hebben wanneer je in de overgang komt
Jij vertelt het anderen ook niet.
Terwijl je de impact van de pil nu wel kent. En aan den lijve hebt ondervonden dat je aardig op kon knappen door te stoppen met die pil.
Het stoppen bracht jou van een hel, naar een aangenamer leven.
Dan wil je vrouwen toch laten weten dat het pilgebruik aan die hel heeft bijgedragen?

Als je toch weet dat vrouwen het regulier niet verteld krijgen, dan ga je het toch niet ook nog zelf verzwijgen voor die vrouwen?
Als ik het niet uit je had getrokken, had je er helemaal niks over gezegd. En nog klets je er liever omheen.

Maar sowieso, een hormoon-hel beschrijven van jaren en er niet één keer in vermelden dat je al van jongs af aan de pil was.

Waar moet het heen met de wereld, het is om verdrietig van te worden, als we elkaar dergelijke ervarings-informatie niet doorgeven en die "vergeten".
Alsof het niks is al dat medicijngebruik.

Karin

Pippo
Berichten van Pippo
Onderwerpen van Pippo
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo » do 06 dec 2018 18:06

Wat bedoel je met dat ik er me nog liever eronderuit klets? Ik had nooit het vermoeden gehad dat door het pil gebruik mijn overgang zo een helse periode zou brengen. Ook de reden van mijn pilgebruik, was dat ik telkens enorm ziek was mijn menstruatie.

Volgens mij, en dat heb ik ook ergens gelezen, is dat genetisch bepaald! Want mijn moeder had dat ook zo erg en die heeft nooit de pil gebruikt.

Groetjes Pippo

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » do 06 dec 2018 18:22

Pippo schreef:
do 06 dec 2018 18:06
Wat bedoel je met dat ik er me nog liever eronderuit klets ?
Ik zei "er omheen".
Bij elke vraag die de pil betrof, schakel je over naar iets anders, wat dan vervolgens het grootste deel van je reactie inneemt. Dat wekt nogal de indruk dat je het pilgebruik er niet zo toe vindt doen.

Dat er ooit toen je nog in de groei was, een medische reden werd gezien, om met de pil te beginnen, en je niet in de voetsporen van je moeder wilde treden, wat te begrijpen is, maar is een ander onderwerp.
Het gaat nu om de invloed van pilgebruik op het verlopen van de overgang.
Pippo schreef:
do 06 dec 2018 18:06
Ik had nooit het vermoeden gehad dat door het pil gebruik mijn overgang zo een helse periode zou brengen
Dat snap ik heel goed. Wat je niet weet, weet je niet.
Maar als je dit onderwerp begint, weet je al veel meer en laat je het toch weer weg.
En dat is nou zo jammer voor de lezer. Die weet dan niet dat er momenteel ook nog sprake is van 'herstellen van pilgebruik' en dat daar in dit geval het slaapprobleem vandaan kan komen.
Herkenning heeft voor een lezer veel meer waarde als het plaatje compleet is.

Karin

Pippo
Berichten van Pippo
Onderwerpen van Pippo
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo » do 06 dec 2018 18:36

Mijn moeder heeft nooit de pil genomen! En haar overgangsjaren waren ook de hel! Daarom ik ook zei: dat het genetisch ligt! Had ik trouwens ook gelezen! En qua mijn pil gebruik. ... Nee, is onbewust dat ik daar omheen draai! Zoals ik al eerder zei: ik was me van geen kwaad bewust! Tot , dat jij mij er attent op maakte

Pippo

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » do 06 dec 2018 19:55

Pippo schreef:
do 06 dec 2018 18:36
Mijn moeder heeft nooit de pil genomen ! En haar overgangsjaren waren ook de hel ! Daarom ik ook zei : dat het genetisch ligt !
Hallo Pippo,

Genetisch ligt inderdaad vast wanneer je hormonen gaan schommelen, wanneer je menstruatie stopt.
Hoe soepel dat kan worden opgevolgd, is van veel meer afhankelijk.

Bij een natuurlijke overgang bepalen de genen in eerste instantie het schommelen van de hormonen, die op hun beurt het proces van het veranderen aansturen.
Zo bepaalden je genen dat je op je 17e ziek was rond de menstruatie.
Toen deed de pil zijn intrede, die riep, beste genen ik heb geen boodschap meer aan jullie. IK bepaal vanaf nu de hormonen, en je werd niet meer zo ziek als je menstrueerde. Wat vast lag in je genen werd niet meer opgevolgd.
En zo bepalen de genen de dagen dat een vrouw vruchtbaar is. En bepaalt de pil dat dat niet opgevolgd wordt,

Dat is met de overgang niet anders. Je genen kunnen wel iets willen, maar de pil is de baas en zegt, dacht het niet, ik bepaal de hormonen en houdt ze kunstmatig hoog en ik volg die overgangs-boodschap van jullie niet op.

Wat genetisch vastligt kan wel weer bepalend worden, en opgevolgd worden als de vreemde hormonen uit je systeem zijn.
Dan speelt dat genetische weer wel zijn rol mee.

Of dat wil zeggen dat je verder eenzelfde overgang gaat krijgen als je moeder, als je systeem eenmaal hersteld is, wie zal het zeggen.
Dat iets genetisch vastligt dat je in alles dezelfde genen erft.
We hoeven hormonaal niet in alles op onze moeder te lijken. We erven van twee kanten.
Tot aan de laatste menstruatie lijk ik hormonaal precies op mijn moeder. Daarna op vrouwen van vaderskant.

Karin

Pippo
Berichten van Pippo
Onderwerpen van Pippo
Menopauzejaar:

Bericht door Pippo » vr 07 dec 2018 13:57

Karin,

Ik begrijp je. U uitleg is aanvaardbaar. Zo had ik er nog niet op stil gestaan.
Je zegt me, dat door te stoppen met de pil, dat toen de klachten zijn gaan beteren. En als ik er goed over nadenk, klopt dat ook !
Maar ik linkte het aan, dat we weer wat verder stonden qua overgang ! Omdat ik daarvoor al dagen had, dat ik mij oké voelde en dat ik het beter kon loslaten. En dat ik stopte met mij ertegen te verzetten.

Na het stoppen met de pil, heb ik die zware aanvallen op mijn lichaam niet meer gehad ! (de niet epileptische aanvallen)
Wel kreeg ik drie weken dagelijks hoofdpijn en dat linkte ik wel aan het stoppen met de pil . Afkicken, zou ik maar zeggen .
En vanaf oktober ging het steeds beter qua klachten. De dagelijkse aanvallen op mijn lichaam zijn bijlange zo hard niet meer !

De laatste dagen zit ik met hormoonschommelingen die heel de dag op en af gaan. Zo kan ik op ene dag, van heel opgewekt, naar heel boos, opgejaagd, onrustig, ongeduldig gaan, gepaard met huilbuien ! En het valt me op, telkens ik een goede nachtrust heb gehad, dat ik dan veel last heb van de hormoontjes.

Pippo

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht