Geslachtshormoon bestuurt emoties

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Geslachtshormoon bestuurt emoties

Bericht door Wendy » do 30 dec 2004 17:49

In een publicatie van 2004 vind ik dat:

• Het vrouwelijke hormoon oestrogeen niet alleen verantwoordelijk is voor seksuele lustgevoelens, maar ook een cruciale rol speelt bij andere 'opwindende' gevoelens, zoals angst.
    Gevoelens als lust, angst, alertheid en opwinding worden allemaal aangestuurd door het hormoon oestrogeen. Amerikaanse onderzoeken met muizen hebben dit uitgewezen. Bij muizen die het zonder oestrogeen moesten stellen, waren opmerkelijk minder uitgesproken reacties te zien.

Niet alleen het muisonderzoek maar ook andere testen hebben blijken te hebben aangetoond dat we beschikken over een 'algemeen opwinding' mechanisme, aangestuurd door oestrogeen, dat ervoor zorgt dat ons lichaam uitermate gevoelig is voor bepaalde prikkels.
    Het systeem zou voor onderzoekers interessant zijn, omdat het kan aantonen hoe het lichaam reageert op gevoelens van honger, dorst en pijn, alsook angst en seksuele lust.

Een Britse onderzoeker Keith Kendrick zegt dat oestrogeen naast het beheersen van de libido, een aantal belangrijke andere functies heeft.

Hormonen die gevoelens als lust, angst, alertheid en opwinding aansturen zijn belangrijk voor het geheugen. Ze kunnen de manier waarop het zenuwstelsel reageert op prikkels optimaliseren.'

Het gebrek aan opwinding kan voor mentale veranderingen zorgen. Maar ook lichamelijke klachten geven als hoofdpijn, moeheid en urineverlies.

Hallo allemaal

Ik kan niet bevatten dat artsen en ook de geestelijke hulpverlening nog steeds algemeen ontkennen dat angst en paniek door de overgang worden bevorderd!
Vrouwen in de overgang voelen en weten dit toch al lang.

Groet Wendy

Jolanda
Berichten van Jolanda
Onderwerpen van Jolanda
Menopauzejaar:

Re: Geslachtshormoon bestuurt emoties

Bericht door Jolanda » do 30 dec 2004 19:18

Hallo allemaal

Volgens mij zijn ze nog lang niet zover met hun onderzoeken als wij vrouwen zelf.
Iedere keer verbaas ik mij erover hoeveel van wat wij merken als vrouwen, hoe weinig doktoren dit willen erkennen.

Groetjes Jolanda

Tera
Berichten van Tera
Onderwerpen van Tera
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Tera » vr 31 dec 2004 01:42

Hoi allemaal,

In het begin van de overgang had ik last van paniek en angst. Mijn menstruatie werd heftig en onregelmatig. Hoe onregelmatiger mijn menstruatie werd des te meer oestrogeen-aanmaak. Omdat mijn lichaam toch nog steeds aan het proberen was om een eitje te laten rijpen.

Eenmaal de menstruatie een aantal maanden overslaand, had ik twee weken voor het doorbrak weer angst en paniek gevoelens. Dus weer die oestrogeen aanmaak om toch nog te proberen enz. enz.

Ik heb 14 maanden droog gestaan en had toen nog wel een afgezwakt gevoel van angst en paniek iedere maand. Mijn lichaam en oestrogeen aanmaak gaf het zomaar niet op.

Voor de menstruatie na 14 maanden had ik het weer erg die angst en paniek. Nu inmiddels weer 8 maanden droog. Zwakt ook de angst en paniek heel sterk af.
Ik voor mij merk dat verband duidelijk.

Groetjes,
Tera

Josje
Berichten van Josje
Onderwerpen van Josje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Josje » vr 31 dec 2004 16:34

Beste Thea

Daar kun je toch niet aan wennen.
Zoals jij verteld voel ik het ook.
Als ik nu een maand oversla, is er twee weken voor die menstruatie iedere keer weer die angst, soms meer, soms minder, maar het is er wel.
Als de menstruatie doorzet zwakt het af.
Ik blijf het een heel moeilijk vinden.

JosjeM

Tera
Berichten van Tera
Onderwerpen van Tera
Menopauzejaar:

Bericht door Tera » vr 31 dec 2004 16:57

Hoi Josje

Nee ... wennen doet het echt niet. Ik heb geleerd er zo goed en zo kwaad als het kan mee om te gaan in het dagelijks leven. Da's al wat je kan doen!!

De overgang heeft voor mij geen handvat.
Bij aandoeningen heb je een bepaald verloop waar je jezef aan vast kunt houden. Maar.. de overgang is .... onvoorspelbaar ... voor mij!!

Ja heel herkenbaar voor mij wat je schrijft over dat als de menstruatie doorbrak ook de klachten weg waren. Dat liep bij mij op een gegeven moment ook door.

Heb tijden gehad waarin ik hooguit 3 tot 5 dagen van de maand me een beetje redelijk voelde. Ik snap nog niet hoe ik dat vol heb gehouden.

Groetjes,
Tera

Tilly40
Berichten van Tilly40
Onderwerpen van Tilly40
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Tilly40 » za 01 jan 2005 17:13

Hoi

Weet je waar ik dan zo van baal?
Je vertelt je verhaal aan zo een arts, hij begint met te denken dat je zwanger bent. Ook al weet je 100% zeker dat dat niet kan.
Dat is dan ook niet zo. Vraag je 'zou het de overgang kunnen zijn?', word je doorgestuurd naar de internist.
Daar herhaalt zich hetzelfde nog een keer. Zeg je weer ik ben in de overgang, want het voelt vaak wel alsof ik zwanger ben, maar dan met een lege buik. Krijg je weer te horen dat het niet kan omdat je te jong zou zijn.

Maar intussen worden vrouwen wel gepusht om niet te lang met zwangerschappen te wachten omdat de vruchtbaarheid vanaf je 35 in steeds sneller tempo afneemt.
Ja hallo zeg, dat komt toch omdat richting menopauze gaat? Dat is toch gewoon al het begin van de overgang.

Waarom interesseert niemand zich daar dan niet in en wordt het niet gewoon gezegd zoals het is?

Als mannen een overgang zouden hebben was alles al lang uitgezocht en hadden ze erkenning gekregen.

Waarom wordt er ook in deze tijd zo met vrouwen gesold?

Groeten, Tilly

Suzanna-3
Berichten van Suzanna-3
Onderwerpen van Suzanna-3
Menopauzejaar:

Bericht door Suzanna-3 » ma 03 jan 2005 12:39

Hoi Tilly,

Je zegt het zelf al: Omdat het vooral een mannenmaatschappij is.
Als je iets wilt veranderen moet je zelf op kunnen en willen staan en in de bres springen. En dan heel veel uithoudingsvermogen hebben, anders wordt er voor vrouwen zelden iets geregeld.
Door deze site die al een bepaald geluid voortbrengt. We houden vol.....

Als de artsen maar eens op hun bek durfden te gaan en hun fouten accepteren en nieuwe dingen op school willen leren i.p.v de oude.
Een arts in opleiding zou bv verplicht op deze website moeten lezen en er een rapportverslag over moeten maken van de bevindingen.

Suzanna-3

Annac
Berichten van Annac
Onderwerpen van Annac
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Annac » ma 13 okt 2008 19:40

Helemaal mee eens Suzanna-3,

Artsen kunnen op deze site de ervaringen van de vrouwen leren! En aannemen!

Groetjes Anna

Cgpijl
Berichten van Cgpijl
Onderwerpen van Cgpijl
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Cgpijl » di 21 jul 2015 21:16

Beste dames

Ik heb een poosje bij de ggz opgenomen gezeten en daar kwamen ze er ook niet uit wat ik mankeerde.
De ene dag heel veel angst en huilen en de andere dag voelde ik me weer redelijk goed.
Ik ben naar een professor door verwezen in het lumc en die heeft echt duidelijk aangegeven dat de hormonen de angst wel degelijk aanwakkeren.
Was wel heel blij om het eindelijk eens te horen je gaat aan jezelf op ten duur.

Gr Lia

Emby
Berichten van Emby
Onderwerpen van Emby
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Emby » wo 22 jul 2015 14:28

Hoi Lia,

Wat vreselijk voor je, dat je opgenomen werd. Hoe is het nu met je? Heb je nog menstruaties?
Ik hoop dat je nu goed begeleid/geholpen wordt. Sterkte!

Emby

Plaats reactie