Spanning en emoties

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Miekiemiek
Berichten van Miekiemiek
Onderwerpen van Miekiemiek
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 51

Spanning en emoties

Bericht door Miekiemiek » do 19 jun 2008 09:13

Beste vrouwen

Ik vraag mij af of alle beschreven klachten van de overgang komen hoor. Ik lees best vele dat er moeite in is om alles te aanvaarden, de veranderingen aan te gaan, draai te vinden in alles, ongerustheid aanwezig is.
Is alles dan te wijten aan de overgang of is ons lichaam ook aan t reageren op allerlei emoties die wij ervaren?
Als we t allemaal rustig aangaan en t zien als erbij horend.....niet bang zijn maar t omarmen? Zou dat uitmaken?
Groet Annemieke

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Re: Spanning en emoties

Bericht door Mariaelisabeth » do 19 jun 2008 11:12

Beste Annemieke,

Tijdens de overgang ervaar ik mijn emoties sterker dan ooit. Je hebt gelijk als je zegt dat het belangrijk is de klachten te aanvaarden, als erbij horend. Zodra je je ertegen gaat verzetten of ze ontkent, worden ze alleen maar erger. Zo ook met bv emoties: de overgang laat ze sterker ervaren, maar zodra ik ermee ga worstelen, wordt het alleen maar erger.
Omarmen is moeilijk, maar wel waar het om gaat. Sowieso iets waar wij vrouwen niet zo sterk in zijn, als het onszelf betreft. Het wordt inderdaad tijd.

Trouwens, alleen maar denken bij een klacht: o gelukkig, het hoort bij de overgang, zonder te kijken hoe je er goed mee om kan gaan, helpt je ook niet verder. Mijn ervaring is dat een klacht je ook probeert iets duidelijk te maken, zoals: gezonder eten, meer rust nemen, mijn intuïtie volgen, meer bewegen enz.

Dan worden de klachten ook 'hulp' i.p.v alleen maar hinderlijk te zijn.
Niet eenvoudig, maar volgens mij hebben wij vrouwen de kracht en wijsheid om er zo mee om te gaan.

Groeten, Mariette

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht