Openbare huilbui

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
LenteZeven
Berichten van LenteZeven
Onderwerpen van LenteZeven
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Openbare huilbui

Bericht door LenteZeven » di 27 aug 2019 12:08

Hallo,

Ik lees al enige tijd actief berichten op dit forum. Wat een herkenning en inzichten. Heel fijn :)

Ben net met de zoekfunctie in de weer geweest, want had nog nergens iets gelezen over vrouwen die hun emoties in het openbaar (bij hun baas, bij vrienden, de sportclub, bezoek aan familie) niet onder controle wisten te houden.

Het is mij enkele malen overkomen dat er 'iets' over me kwam, waar ik zelf door verrast werd, maar wat ik niet meer bij kon sturen en met als gevolg dat ik 'zwaar' ging denken, ging mis-communiceren met de aanwezigen, de neiging kreeg om wat er werd gezegd op mezelf te betrekken (en dan niet in positieve zin natuurlijk), met als gevolg dat ik mijn emoties niet meer kon controleren en ter plekke een emotionele huilbui kreeg. Tenminste, dit is hoe ik er dan achteraf op terugkijk.
Naderhand een vreselijk rotgevoel natuurlijk, want je voelt onbegrip, je voelt dat men dat maar vreemd vind. Wat rest is een gevoel van schaamte, zwakte... En er tegenop zien om ze de volgende keer weer onder ogen te moeten komen.
Ik ben daardoor met regelmaat toch wel angstig om onder de mensen te komen. Ik probeer er op te letten om uitgerust te zijn voordat ik ergens naar toe ga. Even een blokje niks doen voor dat ik ga. Maar dat lukt natuurlijk niet altijd en ook is dat geen garantie voor succes, weet ik helaas ook uit ervaring... :cry:

Lukt het jullie wel om de huilbuien binnen 4 muren te laten plaatsvinden?
Iemand tips? :?:

Groetjes, Lente

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Openbare huilbui

Bericht door Diaantje » di 27 aug 2019 12:27

Hoi,

Mij lukt dat zeker niet.....ik jank er wat op los hoor.
Ik heb geleerd om de huilbui er maar gewoon te laten zijn, het lucht nl. enorm op. Ik zeg ook altijd, let maar niet op mij zo ben ik nou eenmaal.

Sterkte,
Diana

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Diana49 » di 27 aug 2019 12:56

Hallo Lente,

Om maar gelijk antwoord te geven, nee, het lukt mij niet om mijn tranen binnen vier muren te houden.
Ik kan zomaar ineens bv in de supermarkt, bij het wandelen met de hond of bij een gewone stomme opmerking van mijn puberdochter ineens helemaal in huilen uit te barsten. Met het wandelen of in de supermarkt is wel een aanleiding en dat is meestal een gedachte, een plotselinge herinnering die zomaar uit niets opdoemt. Ik probeer mijn tranen dan wel te verbergen maar dat is moeilijk en wat is dan die zonnebril in mijn tas toch handig. Conflicten met mensen kan ik in deze periode bijna niet hanteren. Ik probeer t wel maar kost veel energie denkwerk en tranen. Ik vind het niet erg en denk het hoort erbij. Het is een moeilijke maar ook ondanks alles een tijd van bezinning en je ouder wordende "ik" ontdekken.

Het onder de mensen begeven is op dit moment voor mij niet weg gelegd. Ik vermijd dat ook zoveel mogelijk, die weinige energie die ik heb, houd ik voor mezelf. Ik voel me er ook niet prettig bij, ik kan me niet goed focussen op een gesprek en na een uur praten ben ik erg moe. Ik hoop wel dat dat ooit weer goed komt of in ieder geval minder wordt. Maar alles wat je schrijft is heel herkenbaar. Tips heb ik niet voor je als alleen èèn ding kan ik wel zeggen, geef jezelf de ruimte, de tijd en ben bovenal lief voor jezelf. Je hoeft je nergens voor te schamen.
Deze dingen heb je niet in de hand. Laat t er gewoon zijn.

Lieve groet,
Diana49

Jackie06
Berichten van Jackie06
Onderwerpen van Jackie06
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Jackie06 » za 31 aug 2019 03:08

Halle beste lezeressen

Best wel treurig.
Aan de ene kant krijgen we verteld dat we verdriet mogen hebben, het de ruimte mogen geven, maar áls we het dan hebben, mag er geen aandacht naar toe..
Dan blijken we het opeens te moeten willen verbergen en zitten we verlegen om trucjes. Dan "moet" de zonnebril op of "mag" er vooral niet op ons gelet worden.

Ik krijg daar spontaan een huilbui van..........
Maar wees niet bevreesd........... ik heb mijn zonnebril op en mijn omgeving slaapt. Onzichtbaar dus, voor ieder die mij mogelijk wél had willen troosten........

Jackie06

LenteZeven
Berichten van LenteZeven
Onderwerpen van LenteZeven
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 44

Bericht door LenteZeven » zo 01 sep 2019 17:27

Dank voor de reacties.

Fijn dat ik inderdaad niet de enige ben ;-)
Want dat denk je dan toch.
Mss juist omdat men het toch zoveel mogelijk probeert te verbergen...?

Herken dit ook wel, wat een van jullie typte:

"Aan de ene kant krijgen we verteld dat we verdriet mogen hebben, het de ruimte mogen geven, maar áls we het dan hebben, mag er geen aandacht naar toe.."

Allemaal sterkte in elk geval!
Groetjes, Lente

Plaats reactie