Tegen de avond huilerig en onrustig gevoel

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Mayana
Berichten van Mayana
Onderwerpen van Mayana
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 36

Tegen de avond huilerig en onrustig gevoel

Bericht door Mayana » wo 17 jul 2019 07:42

Een goedemorgen !

Mijn onderwerp tekst zegt het al, ik heb buiten vele andere klachten, het meeste last van een lastige avond stemming
Deze kan rond 4 uur opduiken of rond 7 uur, geen idee hoe het komt dat dit zo veranderlijk is
Overdag is mijn humeur gewoonlijk goed
Ik heb periodes in mijn cyclus dat ik ontvlambaar ben en geen geduld heb bijvoorbeeld
Maar die avond stemming is echt een miserie en een mysterie ook! Heeft er nog iemand zoiets? Het is een echt rot gevoel, heel emotioneel, verdrietig, onrustig, ik weet allemaal niet wat er nog bij past.
En het gaat werkelijk om niks?!
Ik heb er geen controle over, want even goed als het er niet is, heb ik het niet door, de moment dat ik door heb dat ik het niet meer heb gehad/heb, is het moment dat het er terug is.

Natuurlijk heb ik nog andere klachten maar dit stoort me enorm. Ik pieker dan (probeer van niet) over wat het zou kunnen zijn? Ik heb de laatste maanden ook veel gedachten en emoties rond wat hiervoor in mijn leven allemaal was, wat er nu komt, enz
En... ik droom nu weer 3 nachten over baby’s... heel gezellig maar het valt me wel op😬
Voorts heb ik last van opvliegers ik ben net een stoomketel vooral ’s morgens als ik op gang kom😂
Ik ben de enige die het warm heeft en alle ramen moeten open.
's Nachts heb ik met regelmaat zweet buien dan gooi ik mijn deken weg maar al gauw krijg ik rillingen en bibber ik uit mijn vel en dat voelt zooooo ziek aan. Vreselijk, dan maar teug het deken en zo gaat dat door. Ook heb ik last met periodes van als ik inslaap, ik met een snel kloppend hart wakker schrik. dat kan zo tot een uur of 1 doorgaan en dan slaap ik gewoonlijk wel. 😛
Spieren maar vooral gewrichten doen ook lastig.
Ik vergeet zeker nog een hoop.
Ben ik de enige met dit alles ? Maar vooral met mijn avond humeur?

groetjes
Mayana

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Re: Tegen de avond huilerig en onrustig gevoel

Bericht door Anna1962 » wo 17 jul 2019 12:35

Hallo Mayana,

Dit komt mij heel bekend voor, het begon bij mij vorig voorjaar tijdens het koken (rond een uur of 17.00) opeens overvallen worden door emoties, zomaar huilen zonder aanwijsbare reden, heel verdrietig voelen en een onbestendig gevoel van binnen hebben, veel aan vroeger denken, aan mijn jeugd, (misschien onverwerkte zaken?) alle emoties en situaties passeerde de revu in mij hoofd, diep verdriet erbij voelen maar eigenlijk niet weten waar het vandaan kwam, heel moeilijk te omschrijven, na een maand of 3 ging het weer wat beter en ben redelijk de herfst-winter doorgekomen, in maart van dit jaar kreeg ik het weer terug maar nu in ipv de na-middag kreeg ik het in de ochtend bij het opstaan maar dit was toch weer anders, nu veel nare sombere gevoelens, alsof er een sombere deken over me heenviel en nog steeds huilen, later kwam daar ook nog een opgejaagd--opgefokt-gestresst gevoel bij, wist niet waar ik t moest zoeken, in de loop van de ochtend zakte dit af en in de loop vd middag voelde me weer goed, in de avond was ik weer mijzelf, ik blij natuurlijk!!

Nu sinds een week is het hopeloos want met dat gevoel sta ik nu op en ga ik ermee naar bed, het gaat bijna niet meer weg, loop de hele dag als een opgewonden standje rond met een hoog stress level, af en toe een huilbui erbij, de sombere deken die ik eerst had in de ochtend is wel weer weg, nu is er stress voor in de plaats gekomen, ik hoef maar aan iets te denken en krijg veel stress, ik slik af en toe een oxazepam (kwart deel) om de scherpe kantjes eraf te halen en dat helpt wel iets, maar wil t eigenlijk liever niet gebruiken.
Maar zoals ik al aangaf ik herken jou stemmings-omslag in de namiddag heel goed!!

Groetjes Anna

Henny
Berichten van Henny
Onderwerpen van Henny
Menopauzejaar:

Re: Tegen de avond huilerig en onrustig gevoel

Bericht door Henny » wo 17 jul 2019 15:11

Nee Mayana,

Je bent niet de enige bij wie halverwege de dertig de overgang zich op die manier aankondigt.
Er staan veel verhalen van vrouwen die op die leeftijd merken dat het gewone dagelijkse patroon waarin ze leven niet meer zo gemakkelijk te doen is en ze uit balans raken.
Prikkelbaarheid, geduld verliezen, het teveel worden van alles, huilbuien, op momenten van rust kwam het eruit in die tijd. Ik gaf eerst mijn werkgever de schuld, dacht dat het daaraan lag. Dat droeg er ook welaan bij maar op een gegeven moment kreeg ik na boze uitvallen steeds vaker vragen.... ging terugkijken. De emotionele pieken kregen inhoud. En toen ik het 's nachts ook nog warmer ging krijgen, realiseerde ik mij, dit is de overgang. Er verandert daadwerkelijk iets in binnen in mij, wat niet meer paste bij op de oude voet doorgaan.

Als je de verhalen leest van vrouwen die over hun premenopauze praten dat kom je dat in bijna allemaal wel tegen.
De herkenning vanuit die fase kan je vermoedelijk ook het meest vertellen.

Henny

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht