Stressklachten

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Stressklachten

Bericht door Anna1962 » zo 26 mei 2019 10:26

Beste allemaal,

ik zal me even voorstellen want ben nieuw hier, wel al een tijdje meelezend hier op het forum, ik ben 38 jaar getrouwd en heb 3 volwassen kinderen en 4 kleinkinderen
Ben 57 en heb in 2000 een baarmoeder verwijdering gehad ivm vleesboom, eierstokken zijn wel blijven zitten.
Drie jaar na de operatie vage klachten gekregen, opvliegers, mezelf terug trekken, sacherijnig, geen zin in sex etc etc
Na jaren van rommelen en gezeur ging het uiteindelijk weer beter en dacht dat ik er wel "doorheen" was.

Vorig jaar besloten te verhuizen naar een kleinere woning, top zou je zeggen en dat leek t in eerste instantie ook, maar na 3 maanden begon de ellende, verdriet verdriet en nog eens verdriet, huilen, er kwam geen eind aan, schuldgevoel naar alles en iedereen, maar voornamelijk naar de kinderen, ik had t idee dat ik ze hun ouderlijk huis had afgenomen, dat ik t allemaal niet goed had gedaan, melancholische gevoelens over vroeger, mijn jeugd, relatie met mijn moeder, de hele boel kwam uiteindelijk los dus ik naar de huisarts, ik at niet meer, viel af, was helemaal de weg kwijt, kreeg een 5 gesprek bij de huisarts met iemand van de ggz via een praktijk ondersteuner, conclusie: Ik had een aanpassingsstoornis door de verhuizing en was overspannen en depressief maar het vreemde was dat ik me niet depressief voelde alleen maar intens verdrietig met sombere gevoelens maar ik was toch echt wel depressief volgens de mevrouw, na 3 gesprekken hield ik het voor gezien omdat ik het gevoel had dat ze me niet kon helpen.

Vorige maand de opvliegers opeens, na jaren, weer terug kwamen, weer somber, weer huilen, weer super emotioneel, weer gestrest, weer t allemaal niet zien zitten, spierpijn, zere benen van de stress,'morgens met een dip wakker worden alsof er een zware sombere deken over je heen valt zo uit het niets en ga zo maar door.

Ik naar de huisarts voor de klachten en kreeg een bloedonderzoek waaronder een hormoon waarden onderzoek, ik zat in de post fase (Joost mag weten hoelang ik al met de overgang bezig ben maar na grofweg 15 jaar zou je denken het is wel klaar) Ik denk dat ik het lichamelijke deel voor het grootste gedeelte gehad heb maar dat ik nu in de geestelijke fase zit

Ik laat het nu maar over me heen komen, dat werkt beter dan je verzetten, familie en vrienden weten ervan dus houden er rekening mee, scheelt ook!
Zit nu aan de magnesium citaat want dat schijn je met bakken te verstoken bij stress en gebruik nu valdispert stress moment en dat haalt de scherpe kantjes er wat vanaf en ben nu minder gestrest, het is wat beter te hanteren en ik pieker daardoor een stuk minder waardoor je ook weer minder stress creëert.

Groetjes Anna

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Re: Stressklachten

Bericht door Jacobina » di 28 mei 2019 11:27

Hallo Anna,

Als ik jouw berichten lees, dan is het heel herkenbaar voor mij. Heb 9 jaar in Denemarken gewoond met heel veel plezier. Alleen het laatste jaar kreeg ik weer vervelende klachten van de overgang. Ik dacht ook dat ik alles al gehad had. Ik ben 67 jaar en dacht dat kan toch niet meer op mijn leeftijd? Toen we weer in Nederland terug waren, bleven de klachten. Ik wist niet wat ik er mee aan moest. Ik gebruik al jaren AD
Ik dacht eerst het komt vast door de verhuizing terug naar Nederland.
Ik heb me moeilijk kunnen aanpassen weer, en nog vaak verlangen weer naar Denemarken. We wonen hier nu al weer 2 jaar, en het houdt me nog steeds bezig.
De huisarts zegt ook dat het de overgang niet meer kan zijn. Ik ben niet echt depressief. Ik heb vooral 's morgens de meeste onrust en een onbestendig gevoel net of er wat staat te gebeuren.
Mijn man wil heel graag op vakantie, maar ik kan het niet voor elkaar krijgen. Ben het liefste in mijn eigen huis.
Heb jij dat ook?
Ik wens je veel sterkte met alles.

Jacobina

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Re: Stressklachten

Bericht door Anna1962 » di 28 mei 2019 16:17

Hallo Jacobina,

Bij mij is t allemaal na de verhuizing begonnen nu bijna 15 maanden geleden, veel stress gehad omdat de verhuizing niet echt vlekkeloos is verlopen.
Maar ook de jaren daarvoor eigenlijk ook altijd wel stress gehad maar was me daar niet van bewust, chronische stress zeg maar, na de verhuizing kwam dat allemaal los.
De praktijk ondersteuner noemde het een aanpassingsstoornis wat eigenlijk ook wel klopte maar dit hoort na 6 maanden te stabiliseren en dat is dus niet gebeurd, de stoornis is over gegaan naar de overspannenheid met lichte depressieve klachten. Ben vandaag toch maar weer bij haar geweest en heb met haar besloten te gaan praten met een psycholoog omdat ik er zelf niet uitkom, het zijn zeker stresssklachten maar ook onverwerkte dingen zoals bv een verhuizing (of dingen van vroeger die er door de stress nu uitkomen).

Ik ben ook het liefste thuis en moet niet aan vakantie denken zelf, zou t niet aankunnen, zeker niet naar het buitenland!

Groetjes Anna

Plaats reactie