Overgang of burn out!!

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 54

Overgang of burn out!!

Bericht door Luna0406 » vr 15 feb 2019 20:50

Hallo allemaal,

Heb al een tijdje niet geschreven maar wel mee gelezen. Ging eigenlijk heel goed maar toen kwam in december de man met de hamer!
Vorig jaar mijn dochter uit huis, ben zelf gaan samenwonen (wat heel goed bevalt) en toch niet happy.
In december erachter gekomen dat mijn dochter niet lekker in haar vel zat en de nodige financiële fouten gemaakt heeft. Heb haar geholpen alles weer een beetje op de rit te krijgen. Na de kerstvakantie weer aan het werk waar ook de nodige stress aanwezig is. Kreeg half januari de griep en dacht na een week het gaat wel weer.
Nou niets is minder waar, had me net weer beter gemeld krijg ik 's middags uit het niets een hele zware paniekaanval en kon ineens niet meer lopen.
Alles zat op slot bah wat een ellendig gevoel
Maar weer langs de huisarts die aangaf dat ik een burn-out heb. En dat ik rust moet nemen. Dat woordje rust staat niet in mijn woordenboekje en dacht ach paar dagen extra dan ben ik er wel weer.
Mooi niet dames, inmiddels al even thuis en weet het helemaal niet meer. Hormonen spelen op opvliegers ja maar niet meer dan normaal. Maar de spierpijnen door mijn hele lijf lijkt wel een hel!!
Ben met fysio begonnen en dat geeft enige verlichting maar helemaal weg nee dat niet.
Heb ook slaapmedicatie gekregen omdat ik ook zo slecht slaap.
Wie herkent dit?? Ben helemaal geen zeur maar het was net of mijn lijf zei: Zo dame en nu is het klaar!!
Neem nu mijn rust maar blijf me afvragen of het nu de overgang of een burn out is.
Wie heeft dit ook meegemaakt of herkent dit?
Hoop dat jullie me weer op weg willen helpen.

Groetjes Luna

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Overgang of burn out!!

Bericht door SusanL » za 16 feb 2019 07:29

Dag Luna

Op deze website is op diverse plekken te lezen dat het niet een OF OF verhaal is. Eerder een EN EN gebeuren: als ik niet goed om ga met mijn overgang, niet luister naar wat de overgang mij wil zeggen of van mij vraagt, dan raak ik vanzelf burn out.

Susan

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » za 16 feb 2019 14:25

Hoi Luna,

Klopt wat Susan zegt.

Het technische verhaal is dat je bijnieren de hormoonbalans in en na de overgang gaan overnemen.

Adrenaline wordt bij stress (positief èn negatief) bij voorrang geproduceerd door je bijnieren. Pas je je dus niet aan qua tempo in de overgang gaat dat ten koste van je hormoonbalans en dus ten koste van je welbevinden. Vaak krijg je in de overgang een terugslag na een stressvolle periode, omdat dan weer een hormoonbalans moet worden gevonden/gemaakt door de bijnieren.

Een burn-out is uitputting van de bijnieren. Logisch dus dat je huisarts zegt dat je rust moet nemen.

Rust, ruimte en lief zijn voor jezelf; dat is wat je nu het beste gaat helpen om je lijf weer de kans te geven te herstellen.

Veel sterkte en ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen.

Groetjes,
Claire

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » ma 18 feb 2019 20:49

Susan en Claire

Dank jullie wel voor jullie reacties :D
Ik neem nu rust en merk al enige verbetering.
Moet mijn leven drastisch gaan omgooien en lief zijn voor mezelf. Mezelf op de 1e plaats en hopen dat het beter wordt.

Groetjes
Luna

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » ma 18 feb 2019 23:43

Hoi Luna,

Dank voor je bericht.
Goed van je dat je jezelf op de eerste plaats zet!
En heel fijn dat het weer wat beter gaat.

Groetjes,
Claire

Luna0406
Berichten van Luna0406
Onderwerpen van Luna0406

Bericht door Luna0406 » za 16 mar 2019 20:12

Beste lotgenoten.

Ik heb hier al het een en ander geschreven over die vervelende overgangsklachten. Van onrust tot opvliegers en paniek.
Nu las ik een aantal artikelen over magnesiumtekort bij vrouwen in de overgang. Je zou denken dat je dat via je voeding binnenkrijgt maar stress doet ons dan de das om!!
Ik heb sinds 3 dagen voetenbaden genomen met magnesiumvlokken en ik merk een verschil!!
Mijn onrust is minder en ik slaap veel beter. Ook mijn rusteloze benen zijn veel minder geworden en ik heb meer energie.
Elke avond een lekker warm voetenbad en ik slaap heerlijk. Ik zit thuis met een gecombineerde burn out en overgang en heb al veel geprobeerd en dit slaat echt aan.
Ik dacht ik deel dit met jullie omdat er al genoeg negatieve dingen zijn in deze moeilijke periode.
Baat het niet schaadt het niet toch??

Groetjes Luna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht