Extreme en nare reactie alcohol

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Extreme en nare reactie alcohol

Bericht door Jamilla » wo 17 okt 2018 12:21

Dag vrouwen,

Als ik af en toe wat wijn drink, reageert m'n geest daar sterk op. Zo sterk dat ik onprettig kan worden voor m'n omgeving. Het lijkt wel alsof ik dan die dingen ga zeggen die in de diepte sluimeren maar normaal niet zeg. Ik word boos, koud..lelijk...en het kan me op dat moment niet schelen.. Ik vind dat echt helemaal niet leuk.. Enorme spijt naderhand en ik vraag me dan ook af wat me bezielde... Ben nu ook hartstikke verdrietig want ik heb m'n partner bezeerd.
Natuurlijk is niet meer drinken gewoon de oplossing maar ik wilde toch even weten of jullie dit herkennen.

Groetjes, Jamilla.

Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar:

Re: Extreme en nare reactie alcohol

Bericht door Diane50 » wo 17 okt 2018 12:54

Hallo Jamilla,

Misschien is het wel eens heel goed geweest dat die rem er eens even af ging.
Wat jou diep van binnen bezighoudt mag toch naar buiten komen.
Het wil duidelijk gehoord worden, anders komt het er niet met zoveel kracht uit als de rem eventjes minder vast zit.
Dat ligt niet aan de alcohol, maar aan het feit dat iets heel dringend eruit wil, maar normaal geen kans krijgt.
Natuurlijk is het niet leuk als dat anderen bezeert.
Maar jouw verborgen pijn of opgeslagen woede en verdriet dan? En hoe dat jou beschadigde en beschadigt? Moet dat maar weggestopt blijven?
Ik zeg niet dat je aan de alcohol moet, maar laat je hart gerust horen en geef gerust wat lucht aan wat er diep van binnen wringt.

Diane

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » wo 17 okt 2018 13:55

Hallo Diane,

Je hebt gelijk. Het was alleen wel iets te heftig. Ik drink maar weinig en redelijk zelden. Nu had ik iets meer gedronken.. Maar inderdaad; het gebeurt niet voor niets want de dingen die ik schreef (per mail naar hem) waren wel gevoelens die ik niet durfde te delen maar ik voelde ze wel altijd. Fraai kwam het er echt niet uit. Ik had ook echt zo'n houding van 'het kan me allemaal niets meer schelen..' En alles kwam natuurlijk tegelijk en ineens. Ik heb ook echt een kater op geestelijk vlak erdoor. Nu voel ik weer en zie mezelf ook onder ogen. Jouw berichtje helpt me wel. Fijn.

Soms duik ik dan misschien teveel in de schuld-modus. Er zijn redenen waardoor ik zo reageer. Ik voel me soms onderdrukt, heb het gevoel dat ik maar op een smal weggetje kan lopen, er zijn soms boze of koude reacties als hem iets niet bevalt, moet zo en zo reageren anders krijg ik het te horen en dat vind ik regelmatig heel naar. Ben gevoelig hiervoor.. En vaak is alles wel goed. Dan hebben we het heel fijn samen. Toch heb ik regelmatig het gevoel dat ik wat op eieren moet lopen. Soms heel erg. Ik heb al een posttraumatische stress-diagnose dus kan op momenten dat iets niet goed voelt niet goed communiceren. Ik durf het niet, krijg het heel benauwd geestelijk en blokkeer. En precies hier knal ik doorheen als ik wat meer alcohol op heb. Dan kan ik praten, zeggen en natuurlijk is dat met een te grote lading. Overgang maakt de werking van alcohol nog sterker, volgens mij.

Het blijft voor mij een lastig punt waar ik al zolang mee stoei. Dat ik soms niet goed kan praten op momenten dat iets niet goed voelt. Daar moet ik wat mee doen.

Ik krijg nu meer inzicht hierin nu ik het hier even opschrijf met jouw stukje erbij, Diane. Echt goed. Heel erg bedankt.

Groetjes, Jamilla.

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » wo 17 okt 2018 15:00

Dag Jamilla

Ik heb het idee dat je de afgelopen jaren hier al veel vaker over je partner geschreven hebt. Steeds dezelfde berichten eigenlijk, of ieder geval berichten die steeds op hetzelfde neerkomen wat betreft die partner en hoe jij je voelt bij/door hem.

Een relatie definitief beëindigen is bepaald niet makkelijk, weet ik uit ervaring, en het was voor mij een langdurig proces van wikken en wegen en het weer proberen en zijn gedrag tegen beter weten in vergoelijken enz. enz. En wat voor gemarchandeer daar nog meer bij komt kijken, jezelf voor de gek houden bijvoorbeeld, want het is eng om een relatie te beëindigen, zelfs een relatie waarin je je vaak ongelukkig voelt.

Maar uiteindelijk ben ik beter af zonder al dat relatiegedoe, wat ik ook steeds bij jou lees.

Misschien moet je al je eigen berichten over je partner die je hier gepost hebt eens teruglezen: Berichten Jamilla
Plus in het zoekvak dan het woord 'partner' typen. Al sinds 2010 voel je je niet begrepen door hem.

Soms helpt het jezelf voor te stellen dat je vriendin of je dochter in zo'n relatie zat. Wat voor advies zou je haar dan geven? Hard wegrennen of maar door modderen?
Voor een ander zie je de feiten vaak scherper dan voor jezelf is mijn ervaring.

Op eieren moeten lopen kan nooit goed zijn in een relatie. Dan draait het allemaal om die man i.p.v. dat het om beiden gelijkwaardig gaat. Daar doen heel veel vrouwen zichzelf mee te kort.

Ooit weleens een man op eieren zien lopen?

Susan

Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar:

Bericht door Diane50 » wo 17 okt 2018 15:20

Jamilla schreef:
wo 17 okt 2018 13:55
En precies hier knal ik doorheen als ik wat meer alcohol op heb. Dan kan ik praten, zeggen en natuurlijk is dat met een te grote lading.
Hallo Jamilla,

Val jezelf niet zo zwaar.
Je dronk een glaasje wijn, voelde ineens hoe zat je het was, en het komt er vervolgens een keer in volle glorie uit....... so what?

Als ik eerdere berichten van je lees, zie ik dat je geregeld je partner liet weten hoe je je over dingen voelt, maar dat hij er niet voor open lijkt te staan.
Het blijft: "op eieren lopen" - "weinig betrokkenheid voelen" - "smal paadje" - "bang voor zijn reactie".
Het gaat je duidelijk om belangrijke dingen: Hij ziet/hoort je niet.
Als je zo structureel niet gehoord wordt dan IS dat ook een grote lading.
Dan is het toch logisch dat het er heftiger gaat uitkomen.

Je bent een mens Jamilla, een vrouw met gevoel, met een hart, met verlangens. Die doen er net zo goed toe.
Je bent er niet alleen om te voldoen aan het welzijn van een ander.

Of het voor hem niet willen of niet kunnen is, alleen weerstand of geen besef, dat weet ik natuurlijk niet.

Maar jouw welzijn mag ook ruimte nemen en krijgen. Je doet ertoe!

Diane

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » wo 17 okt 2018 18:01

Dag dames,

Hartelijk dank, voor de reacties. Ik begon met het onderwerp hierboven maar beland onbedoeld toch weer daar waar ik mee stoei. De relatie. Triggers en m'n angst en onzekerheid over boosheid, stem-verhef, meningsverschillen, voor jezelf opkomen en vooral veel wegkruipen. Niet kwetsbaar willen zijn. Wat een lange weg. Ik baal er echt van.

Maar heel erg bedankt voor de eerlijke spiegels en steun.

Groetjes, Jamilla.

Jojochan
Berichten van Jojochan
Onderwerpen van Jojochan
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 34

Bericht door Jojochan » do 21 mar 2019 18:07

Hoi Jamilla,

Hoewel de discussie hier een zijpaadje heeft genomen en ik de context van je relatie niet ken, en het ook al een half jaar later is.. , wil ik toch even kwijt dat ik dit herken.
Ik heb altijd van een wijntje (of een paar) gehouden en kon er ook goed tegen. Sinds een klein jaar (nog ver voordat bij mij de overgang werd vastgesteld), valt het me op dat ik me soms ineens al na 1 of 2 glazen flink dronken voel. En dat ik dan vanuit het niets ruzie zoek met mn vriend... Ik kreeg het idee dat ik gek aan het worden was wanneer ik er de volgende dag op terug keek :( alsof er een ander persoon in me schuilt. Niet leuk...

Jojochan

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht