Weer overgangsklachten na een periode van stress

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Anka
Berichten van Anka
Onderwerpen van Anka
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 56

Weer overgangsklachten na een periode van stress

Bericht door Anka » do 31 mei 2018 17:52

Hallo dames,

Stress triggert bij mij gevoelens van paniek, verdriet en depressie met trillen en zenuwachtig gevoel.
Dit is in de ochtend zoals bij veel vrouwen het sterkst. Soms voel ik mij 's avonds gewoon. Dit speelt sinds drie weken bij mij.
Nu mijn vraag aan allen die dat zware gevoel herkennen: komt dit met periodes en zo ja hoe lang zijn die gemiddeld?
Feitelijk zoek ik gewoon houvast hoop dat iemand dat kan bieden.
Ben over het algemeen een heel nuchter persoon die niet gauw bij de pakken neer gaat zitten maar nu weet ik het allemaal niet meer.

Anka

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Re: Weer overgangsklachten na een periode van stress

Bericht door Karin » do 31 mei 2018 18:17

Hallo Anka,

Het geeft mij altijd veel duidelijkheid als ik er eens wel bij ga zitten, rust en stilte opzoek.
Wat heb ik nodig om de stress te verminderen, waar wordt teveel van me gevergd of verg ik teveel van mezelf.
Ik kwam erachter dat ik me 's avonds beter voelde, want dan was de kans dat er een beroep op me werd gedaan veel kleiner.
M.a.w. de draaglast die ik had was niet meer in balans met mijn draagkracht.

Dat werd me duidelijk toen ik me meer terug ging trekken.
Wat wil ik diep in mijn hart niet meer, of wat wil ik anders, wat heb ik nodig om de stress te verminderen, zodat die niet alsmaar blijft leiden tot zware gevoelens.
Als ik mezelf nu vergelijk met toen ik 45-50 was, hoef ik nu heel veel niet meer van mezelf, en zien mijn dagelijkse patronen er heel anders uit. Een proces waar het nodige verdriet bij kwam kijken, want stappen terug doen vond ik niet gemakkelijk, maar het was nodig, ik werd nou eenmaal ook ouder en het was niet reëel hetzelfde van mezelf te blijven verwachten.

Karin

Anka
Berichten van Anka
Onderwerpen van Anka

Bericht door Anka » do 31 mei 2018 22:36

Hallo Karin,

Dank voor je reactie, ik ben inmiddels 55 en postmenopauze sinds twee jaar. Dacht dat ik door het hele proces heen fietste m.u.v. opvliegers, carpal tunnelsyndroom. Deze mentale kant valt mij zo zwaar en ik weet echt niet wat er anders kan of moet.
Probeer wel fysiek bezig te blijven om het overschot aan adrenaline kwijt te raken. Nog even over de fysieke klachten, een jaar geleden had ik veel last van nek en schouders met uitstraling naar de handen. Huisarts verwees mij naar een neuroloog daar hernia familiair is. Geen hernia wel carpal tunnelsyndroom. De neuroloog vroeg ook naar de overgang, de klachten die ik had schijnen dan vaak voor te komen. Heb een operatie geweigerd omdat de klachten goed te doen waren. Gelukkig maar want ze zijn vanzelf verdwenen.
Van alle symptomen op deze website kan ik inmiddels het grootste deel afstrepen dus hoop ook deze mentale ongemakken binnen afzienbare tijd te kunnen afstrepen. Doe aan yoga en mindfulness maar als ik onder die enorm donkere wolk zit gaat dat ook moeilijk. Ben ook nog van plan om te kijken of acupunctuur wat kan betekenen voor deze hormonale disbalans. Laat het weten als ik op enige manier succes boek.

Anka

Anka
Berichten van Anka
Onderwerpen van Anka

Bericht door Anka » do 07 jun 2018 22:09

Hallo dames,

Sinds een paar weken op dit forum omdat ik overweldigd werd door mijn eigen gevoelens van angst, paniek, verdriet.
Met mijn 55 jaar en ongeveer 2,5 jaar postmenopauze dacht ik er aardig doorheen gefietst te hebben. De nodige lichamelijke klachten en ergernissen naar geliefden toe daargelaten. Maar de afgelopen drie jaar heb ik behoorlijk ingrijpende dingen op mijn pad gehad (van baan veranderd, ontslag, nieuwe opleiding, relatiebreuk) en hierdoor had de stress zich langzaam opgebouwd om vier weken geleden te ontaarden in een grote zwarte wervelstorm.
Ik wist niet waar ik het zoeken moest.
Een vriendin herkende dit en wees mij op de overgang. Zodoende kwam ik op dit forum. Tot vier jaar terug had ik bijna zeven jaar geen contact met haar gehad. Ze had mij toen geschreven even een pas op de plaats te maken en dat ze zelf wel weer contact op zou nemen.

Snapte het niet maar heb dat wel gerespecteerd. Nu weet ik dat het haar overgang was en ook die is heel heftig geweest maar ze is hier goed en milder uitgekomen! Wat een herkenning hier.
Zelf ben ik een nuchter aards persoon dus alle lichamelijke klachten hebben mij niet van de wijs gebracht maar de geestelijke......
Heb altijd zelf de touwtjes in handen willen hebben maar nu geef ik ze toch over.
Ben er in deze korte periode al wel achter dat dat het enige is wat ik kan doen. Slik wel Rhodiola sinds afgelopen dinsdag en dat helpt me de gekmakende spanning, onrust, angst zijn weg, niet helemaal maar niet gekmakend in ieder geval.

Het stomme is dat de fysieke ongemakken dan weer wel opspelen maar dat vind ik te behappen. Vorig jaar wilden ze mij opereren voor carpal tunnelsyndroom heb dat geweigerd omdat ik de klachten goed kom hanteren.
Neuroloog vroeg toen nog aan mij hoe het met de overgang zat omdat het blijkbaar een veelvoorkomende klacht was bij vrouwen in de overgang. Maar goed dat ik mij toen niet heb laten opereren want de klachten zijn verdwenen! Elke keer wat anders.....die overgang blijft verrassen. Hoop, Rhodiola, mindfulness helpen mij om hier doorheen te komen verder vraag ik elke vrouw in mijn omgeving wat haar ervaring is m.b.t. overgang en hoe zij erdoor is gekomen. Sommige hebben enkel last van opvliegers gehad en kunnen hier zo dramatisch over doen dat ik ze wel een opvlieger wil verkopen. Denk je ik zit er doorheen dan wil dat zeggen dat je je moet overgeven om er doorheen te gaan!
Zo denk ik er nu in de avond over (voel ik mij enigszins normaal al is dat een rekbaar begrip), maar in de ochtend kan het zo mis zijn dat ik dat even vergeet.

Anka

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 08 jun 2018 10:15

Hoi dames,

Lastig hè. Juist denk ik na een periode dat je denkt dat het hopelijk vanaf dan alleen maar steeds beter zal gaan. Zo werkt het hier dan. Even een schakelmoment heb je dan wel nodig. Ik schreef gisteren nog behoorlijk positief en vannacht was het ineens mis. Ik zit dus even in zo'n schakelmoment.

effe balen en er helemaal inzakken. Dan raap ik mezelf weer op en zeg tegen mezelf dat het niet klopt dat het nu weer opnieuw begint. Het was er gewoon nog en ik haal hoop uit een periode waarin ik me zelfverzekerder voelde en alles wat meer vanzelf ging. Het zit er nog iig. ;)

Ik was net weer wat socialer en in mijn hoofd aan het bedenken hoe mijn leven eruit zou gaan zien als ik me zo zou blijven voelen en beter uiteraard. :oops: Sociaal gaat het hier nu wel zijn sporen achterlaten merk ik.

Sterkte ermee,

Madu

Muna68
Berichten van Muna68
Onderwerpen van Muna68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Muna68 » vr 08 jun 2018 15:40

Dag Madu en andere vrouwen,

Madu jij schreef; "Sociaal gaat het hier nu wel zijn sporen achterlaten merk ik". Nou hier ook.
Eigenlijk, heb ik op mijn partner en 1 vriendin na, niemand meer over.
Ik heb iedereen achter me gelaten en weet je, eigenlijk mis ik er niets aan, erg toch? :roll:
Ik ben ook graag alleen en als ik met iemand contact wil dan wil ik ook graag mezelf kunnen zijn en dat is nou juist zo moeilijk vandaag de dag omdat mezelf zijn heus niet alleen maar over rozen en bonbonnetjes gaat.
Diepgang vind ik belangrijk en koetjes en kalfjes geleuter heb ik nooit iets mee gekund maar nu al helemaal niet meer. Alsof er geen sjoemelruimte meer is in het contact. Het moet gewoon echt zijn, kwalitatief en anders gewoon niet. Zo is het hier in ieder geval. :D ;)

Groet, Hestermaria

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Riky » za 09 jun 2018 00:37

Hoi Anka,

Dat merk ik ook. Menstrueer al jaren niet meer, maar na periodes van stress of tegenslag merk ik goed dat dit mijn hormonen flink onder druk zet.
Mentaal en fysiek, want dat staat nou eenmaal niet los van elkaar, voel ik dat dan weer aan alle kanten.
Logisch natuurlijk dat is altijd zo, niet alleen in onze overgang
Intussen weet ik hoe het voor mij werkt en neem ik er de tijd maar voor.

Riky

Anka
Berichten van Anka
Onderwerpen van Anka

Bericht door Anka » za 09 jun 2018 13:03

Hallo Erin,

Door informatie te lezen heb ik ook besloten om geen hormoonpreparaten te gebruiken.
Van nature ben ik een rustig nuchter persoon dus herkende mijzelf totaal niet. Ben toen ook veel gaan uitpluizen en zoek het in de voedingssupplementen, vitamines en rust. Zo neem ik Rhodiola, vitamine C,D en B, magnesium en ashwagandha. Alles is niet meer zo heftig maar heb wel depressieve buien of een unheimisch gevoel dat op de achtergrond aanwezig blijft

Wordt vervolgd

Anka

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht