Down zijn na het wakker worden

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Kristy
Berichten van Kristy
Onderwerpen van Kristy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Down zijn na het wakker worden

Bericht door Kristy » do 05 apr 2018 12:33

Hoi allemaal...

ik ben nieuw hier, dankzij Google heb ik dit forum gevonden. Ik ben een jaar of vier geleden in de overgang gekomen, ben afgelopen jaar een keer of 2 ongesteld geweest en dit jaar nog niet, en sinds een jaar of twee heb ik bij/na het wakker worden ´s morgens zo´n naar, onbestemd gevoel, alsof niets me blij kan maken en alles tegenzit. Het voelt echt wanhopig.
Alleen heb ik er niet altijd ´last´ van, maar wel meestal, laten we zeggen 6 van de 7 ochtenden. Naast de bekendere klachten zoals opvliegers en nachtzweten weet ik dat dit ook een verschijnsel kan zijn van de overgang.
Wel is het zo dat ik na wat toestanden op mijn werk op dit moment niet meer in dienstverband werk en iets vanuit huis probeer op te bouwen.

Ik ben gescheiden, kinderen wonen de helft van de tijd bij hun vader en de andere helft bij mij en ik heb een heel fijne nieuwe relatie met iemand die wel 100 km verderop woont, tijd samen moeten we dus echt plannen. Regelmatig probeer ik dan ook te analyseren of deze gemoedstoestand nu komt door mijn ´omstandigheden´ of door de overgang. En belangrijker nog, wat ik eraan kan doen. Gezonde voeding, bewegen, structuur in de dag, niet alleen maar binnen zitten, ik ken die tips. Op het moment dat ik ´erin´ zit helpen ze niet.

Ik weet dat het halverwege de middag meestal weer over gaat en ´s avonds weer weg is, en de volgende dag begint het weer. Ik word zo moe van mezelf :| . Ik hoop gewoon dat er vrouwen zijn die zich hierin herkennen, tips zouden mooi zijn maar ik vrees dat het een kwestie is en blijft van de rit uitzitten...

Kristy

Jeannette
Berichten van Jeannette
Onderwerpen van Jeannette
Menopauzejaar:

Re: Down zijn na het wakker worden

Bericht door Jeannette » do 05 apr 2018 13:19

Nou en of Kritsy

En of ik dat herken. En ik niet alleen, zie wel meer vrouwen schrijven dat de ochtenden niet altijd meevallen.
Blijkbaar moeten mijn hormonen 's morgens eerst een soort van op gang komen, of de hun stand van die dag vinden. En daar doen ze hun tijd over. In de loop van de middag, soms pas tegen de avond hebben ze die blijkbaar gevonden en voel ik me weer wat opgeruimder.

Ja die tips die je dan krijgt........... ik word er soms zo moe van.
Die werkte voor de overgang als ik eens effe niet zo goed in mijn vel zat, maar nu echt niet.
Ook ik was geneigd naar omstandigheden te gaan zoeken waar het aan zou kunnen liggen. En dan is er altijd wel iets aan te wijzen. Het verschil met voor mijn overgang was dat ze me toen niet zo uit balans brachten als in de overgang.
Het zijn echt de hormonen die in verandering zijn.

Tja, die overgang is er 24/7. Voortdurend zijn die hormonen in beweging.
Op die basis speelt je leven zich af.
Een wisselwerking tussen hormonen en omstandigheden is er natuurlijk altijd.
Hoe minder comfortabel de omstandigheden hoe meer ons systeem onder druk staat. In de overgang staat het sowieso al onder druk.
Geen tijd voor mij om mezelf dingen op te leggen, dat maakt mijn hormonen nog meer uit balans.

En juist die hormonen zijn zo bepalend voor hoe je alles ervaart.

Sterkte Kristy. Het is nu een schrale troost maar er komt ook weer een andere tijd.

Jeannette

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 06 apr 2018 16:56

Ja dames ik heb daar de laatste tijd ook weer erg last van.
Niet het bed uit willen om alle nare gedachten, geen zin, opgejaagd down, verdrietig.
Na verloop van tijd sta ik maar op, want blijven liggen maakt het alleen maar erger.
Overal beren op de weg zien, geen plezier meer hebben in niets!

Ik ben al heel lang in de overgang en nog steeds moet ik mijn leven bijstellen.
Hopelijk kom ik er nog een een keer doorheen.

Sterkte allemaal, Petry

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » za 28 apr 2018 11:22

Dag meiden...

wat een vervelende klachten allemaal en soms bevliegt mij de angst of dit ooit weer overgaat?
Grrr..ik ben 56 nu en mijn baarmoeder is verwijderd toen ik 48 was...dus wanneer mijn laatste menstruatie is geweest weet ik niet...
Ik had gehoopt nu bijna 8 jaar verder wat makkelijker te kunnen dealen met mijn angst en malende gedachtes maar niks is minder waar...
Doe acupunctuur maar dat schiet ook niet op vlgs mij. Slik ook ad zowaar minimale dosis maar daar schiet het doorheen.
Petry hoe lang heb jij er al.last van?
Ik hoop echt dat het ooit weer voorbij gaat ...sterkte allemaal...

Troelaatje

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » za 28 apr 2018 13:46

Hallo Dames,

Wat kost dat een energie hè. Ik vroeg me vanmorgen af of ik nu niet genoeg nagedacht had. Hoe vaak kan een mens in dezelfde gedachten ronddwalen. Ik moest er ook wel weer om lachen. Ik heb me namelijk voorgenomen dat ik even mag doemdenken in bed, het is toch niet te stoppen. Daarna zeg ik tegen mezelf; Yep daar zijn die hormonen weer en neem dit allemaal niet meer serieus a.u.b.. Dan sta ik op en gaat het weer wat beter.

Ik heb gelukkig de laatste tijd vaker dagen dat ik er veel minder last van heb. Maar dit is nog geen constante hoor. Vorige week was met migraine, spotting(weer), vreselijke spier/zenuwpijn in de nek, maar deze week knap ik iedere dag weer ietsje op. Nu maar hopen dat mijn hormonen weer even gaan liggen. Al 2 maanden weer een minimale spotting en dan is er gewoon weer een cyclus in te ontdekken.

Al met al blijf ik al maanden minder last hebben van de ergste angsten en gejaagdheid. Het is (fingers crossed) wel over het algemeen minder heftig dan dat het geweest is. De spier/zenuw/gewrichtsklachten staan nu bovenaan het lijstje zeg maar. Alles komt nog steeds voorbij maar de mate waarin is gewisseld geloof ik, hoop ik. :roll:

Sterkte want het valt niet mee,

Madu

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » za 28 apr 2018 15:40

Thanks voor support Madu...

hahaha je kunt me geloven of niet maar ik heb deze morgen hetzelfde gedacht als jij...
hoe vaak kunnen dezelfde gedachtes weer mij helemaal gek maken..
heb me ook voorgenomen dat ik het nu eigenlijk wel gehad heb met die rare manier van denken.
Wat fijn dat je wat positiviteit kunt melden....zit jij al in de post? En mag ik vragen wat is jouw leeftijd?
Heel veel sterkte en wijze momenten en ooit komt het goed met ons allemaal
Fijn weekend!!!

Troelaatje

Kokkie1
Berichten van Kokkie1
Onderwerpen van Kokkie1
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Kokkie1 » ma 21 jan 2019 18:24

Hoi allemaal,

Ook ik heb met name last van allerlei nare gedachten in de ochtend. Ook vaak bozig. Nu merkte ik dat het meestal erger is als ik lang uitslaap. Nu ben ik begonnen met het drinken van een kopje water als ik ‘s nachts wakker wordt en de problemen zijn duidelijk wat minder ernstig. Hoop dat het bij anderen ook wat helpt.

Kokkie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht