Stemmingswisselingen

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
PeWi
Berichten van PeWi
Onderwerpen van PeWi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Stemmingswisselingen

Bericht door PeWi » do 19 jan 2017 16:47

Hallo allemaal,

Ik heb me pas aangemeld op dit forum om te praten met "lotgenoten" en te lezen dat ik niet de enige ben met allemaal gevoelens die niet bij mij horen.
Ik ben al een paar jaar in de overgang en heb intussen leren leven met de opvliegers die overduidelijk horen bij de overgang.
Ik heb nog niet alles wat al geschreven is gelezen maar ik hoop daarna ook de minder duidelijke kenmerken van de overgang te herkennen en te lezen hoe anderen daar mee om gaan en het gevoel te hebben gehoord te worden.

Wat mij, na de voorbije jaren, nu het meeste stoort, zijn de stemmingswisselingen. Ik kan hier niet goed mee om gaan.
De ene minuut springen me de tranen in de ogen of begint me het bloed te koken als het me niet lukt om een potje jam open te draaien.
En wat ik dan zo erg vind, is dat mijn wederhelft dit allemaal, als enige klankbord, moet bekopen met nog een snauw van mij er achter aan.

Ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben maar af en toe voelt dit wel zo.

Groetjes en alvast bedankt voor het "aanhoren" van mijn dagelijkse probleempjes,

Petra

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Stemmingswisselingen

Bericht door Mrsx » zo 22 jan 2017 11:52

Hoi,

Het is normaal denk ik in deze periode.
Ik zit nog in de pre maar heb veel last van buien (kan huilen om niets, kan feller reageren als ik boos ben) ....
Kortom: zoals ik vroeger was een paar dagen voor een menstruatie ben ik nu vaker en langer volgens manlief, maar goed, momenteel ben ik om de 2 weken (of zelfs eerder) en die houden ook rustig 1.5-2 weken aan...
Hopelijk komt het ooit in balans.... ik houd gewoon hoop.. en soms is het ook wel een makkelijker, ik ben veel assertiever dan voor heen..

Mrsx

PeWi
Berichten van PeWi
Onderwerpen van PeWi
Menopauzejaar:

Bericht door PeWi » zo 22 jan 2017 12:33

Hoi Mrsx,

In ieder geval bedankt voor je antwoord. Het is altijd fijn te horen dat je niet de enige bent en dat je gehoord wordt.
Ik weet niet of het helpt maar ik gebruik op dit moment 5-htp wat de stemmingswisselingen wat afvlakt.
Ik weet ook niet of het helpt of dat het erger zou zijn als ik dit niet zou gebruiken.
Mijn huisarts wilde me al voor een korte periode antidepressiva voorschrijven, om te proberen, maar hier sta ik helemaal niet achter.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Groetjes,
Petra

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016

Bericht door Babsi » ma 30 jan 2017 19:45

Hoi Petra,

Ik heb wel ervaring met AD maar niet voor stemmingswisselingen. Vind het eerlijk gezegd een vrij heftig middel om het daarvoor in te zetten.
En dan vraag ik me ook af of het überhaupt wel zal gaan werken bij stemmingswisselingen.
Wil je klacht niet bagatelliseren hoor, ik heb het ook en het is heel lastig.
Nadat ik gestopt was met AD heb ik me een lange tijd heel erg slecht gevoeld. Mijn hele lichaam had last van het feit dat ik geen AD meer innam. Er moet wel heel wat met me aan de hand zijn, wil ik ze ooit weer gaan gebruiken.
Als de klachten een beetje draagbaar zijn door 5-hpt dan zou dat toch al heel fijn zijn. Ook met een AD kan je vaak niet van alle klachten afkomen.
Als je twijfelt of 5-htp iets voor je doet, kan je ook een poosje stoppen en kijken hoe je je dan voelt.

sterkte en groetjes
Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht