Sombere gevoelens warmteopwellingen

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Sombere gevoelens warmteopwellingen

Bericht door Jada » wo 18 jan 2017 11:47

Halo

Ik ben heel blij dat ik dit forum heb gevonden
Ik ben 45 jaar en al een jaar heb ik last van sombere gevoelens angstig en warmte opwellingen (zonder zweten)
Mijn arts zegt dat ik een burn-out heb maar heb het vermoeden dat ik in de premenopauze zit
Verschillende voedingssupplementen geprobeerd maar ik blijf hangen in hoogtes en laagtes
Mijn gynaecoloog raad me aan om met de pil te beginnen
Omdat ik me zo slecht voel emotioneel wil ik dit wel proberen
Ben een beetje radeloos
Heeft er iemand ervaring met pilgebruik voor dit ?
Wie heeft er ook warmte opwellingen zonder zweten

Jada

Gerretje
Berichten van Gerretje
Onderwerpen van Gerretje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Sombere gevoelens warmteopwellingen

Bericht door Gerretje » do 19 jan 2017 14:45

Dag Jada.

Ook ik herken de klachten. Huisarts zegt dat ik niet in de overgang kan zijn, maar ik geloof het niet.
Ik ben wel met voeding bezig en voedingssupplementen.
Als het lichamelijk goed gaat wil het geestelijk niet en andersom.
Ik hoop veel aan dit forum te hebben.

Gerda

Silvia1969
Berichten van Silvia1969
Onderwerpen van Silvia1969
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Silvia1969 » do 19 jan 2017 15:04

Hallo dames

Pfff praat me er niet van sta in brand van binnen lig de hele dag op de bank als ik die onrust niet hebt dan is het wel weer malen.

Silvia

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » do 19 jan 2017 17:08

Hallo

Ik ga starten met de pil en hoop dat de klachten toch wat minderen het is al een jaar bezig en het maakt me echt wat moedeloos
Ik ben geen voorstander van hormonen
Ik ben wel wat bang voor de nevenwerkingen

Jada

Diane50
Berichten van Diane50
Onderwerpen van Diane50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Diane50 » do 19 jan 2017 18:03

Hoi Jada,

Misschien een vraag die je niet verwacht, maar weet je ook al hoe lang je de overgang voor je uit gaat schuiven?
Want overslaan zal niet gaan. Lichaam en geest zullen toch een keer de verandering moeten maken en leren met minder hormonen toe te kunnen.
Het is altijd maar zeer de vraag of die overgang later in de tijd als je weer ouder bent, soepeler zal verlopen of juist niet.

Bij mij was dat in elk geval niet zo. Ik kreeg het tijdelijk wat weggedrukt en toen ik stopte leek het wel of die tijd moest worden ingehaald en ik er een bonus aan van alles en nog wat bovenop kreeg.
Nou achteraf snap ik het wel, het komt toch een keer. Mijn systeem moest een keer om en was daarin tegengehouden.

Toen ik ermee begon dacht ik stiekem dat overkomt anderen, mij toch niet, bij mij gaat de overgang toch wel door hoor al slik ik de pil.
Ik kwam van een koude kermis thuis na dat tijdelijke pilgebruik.

Diane

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Flippertje » za 21 jan 2017 22:18

Jade,

de huisdokter wilde mij ook eerst de pil geven maar kreeg het bij nader inzien niet omdat ik rookte, na je 50 ste de pil en roken gaat niet samen zei die, hij zei eigenlijk om precies te zijn, liever een patiënt met klachten van de overgang als een patiënt met een longembolie, weet niet of het zo ernstig is maar hou er rekening mee en doe voorzichtig ook al ben je pas 45,

sterkte!

Flippertje

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 21 mar 2017 11:51

Halo

ik word er zo moedeloos van
Ik voel me zo somber en verdrietig
Aanvaarden zeggen ze dan
Maar begin over alles te twijfelen
Soms denk ik dat het door men werk komt soms door men relatie
Het zou zonde zijn van iets op te geven moest het echt door de hormonen komen

ik heb de pil geprobeerd maar verdraag deze niet. Voelde me nog ellendiger
Ik moet er zo door

Zit weer met een serieuze dip emotioneel (sombere gevoelens) , angstig en doodmoe
Daarom heb ik nog eens bloed laten prikken

De waarden waren allemaal normaal, toch denk ik dat ik al in de premenopauze zit
Maar soms twijfel ik en denk ik dat er een andere reden is zoals men werk

Jada

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » do 23 mar 2017 20:59

Halo

De homeopaat heeft me nu Sepia voorgeschreven
Iemand ervaring met dit middel het zou tegen hormonenschommelingen zijn en goed voor die stemmingswisselingen.

Ben naar menopauzeconsulente geweest en deze heeft me voedingssupplementen voorgeschreven
Iemand ervaring met deze ?
Ik had vandaag een heel gejaagd gevoel,

Jada

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 27 jun 2017 12:02

Hallo dames

Ik zit al een paar dagen met gevoelens van zware somberheid (vermoeid huilen)
Het lijkt dat ik steeds enkele dagen na mijn menstruatie een zware dip krijg
Het is al een jaar dat ik aan het sukkelen ben ik ben nu 45 jaar dus het zou wel eens de premenopauze kunnen zijn
Hebben jullie tips van een natuurlijk middel dat wat ondersteunend kan werken ?
Soms twijfel ik of het door de hormonen (premenopauze) komt of door men werk
Ik heb nu een test laten doen bij men homeopaat om te zien of het eventueel een burn-out is
Het is een speeksel, urine en bloedtest ben benieuwd naar het resultaat

Jada

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » di 27 jun 2017 22:10

Dag Jada

Een overgang die er niet 'mag' zijn, die 'bestreden' moet worden met wat voor pil of supplementen dan ook, mondt nogal eens uit in een burn-out.... Dan is het geen kwestie van 'of of' maar een kwestie van 'en en' dus en de premenopauze en een burn-out.
Daar is veel over te lezen hier.

Groetjes Susan

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 25 jul 2017 12:47

Halo

Ik ben 46 jaar en al een jaar aan het sukkelen met wisselende stemmingen (verdrietig depressieve gevoelens)
Ben nog steeds regelmatig in men menstruatiecyclus maar merk toch al wat veranderingen
Slecht slapen / borsten pijnlijk /minder stressbestendig 5 kg bijgekomen korter menstrueren
Ben blij dat ik dit forum heb gevonden
Men arts zegt dat ik een burn-out hebt maar denk dat het meer aan de hormonale schommelingen ligt
Je begint aan alles te twijfelen werk relatie jezelf en wil oorzaken vinden

Waar ik iets voor zoek is iets natuurlijk voor wat beter te kunnen doorslapen
Voor de somberheid ben ik al een tijdje rhodiola aan het nemen maar merk geen resultaat,

Jada

Flippertje
Berichten van Flippertje
Onderwerpen van Flippertje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Flippertje » di 25 jul 2017 22:03

Hallo Jada

Geen middeltje om in te nemen maar ik neem een warme kruik mee na bed, vindt het rustgevend

Flippertje

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » do 27 jul 2017 10:46

Hallo dames,

Wat bij mij heel goed werkt en zonder enige medicatie... ik heb sinds kort de luisterboeken ontdekt.

Ik zet een luisterboek op (koptelefoon/oortjes en ik heb een app met timer), zet de timer op 15/20 minuten en ik val in no-time in slaap. Even (soort van) half wakker worden om de oortjes uit te doen, omdraaien en doorslapen.

Voordeel hierbij is voor mij ook dat alle gedachten stil staan, ik luister echt naar het verhaal.

Ik ben ondertussen bijna 8 jaar postmeno en heb al zeker 11 jaar klachten, soms minder soms meer. Ik heb al van alles geprobeerd om me beter te voelen. Vitamines, mineralen, natuurlijke rustgevers, beter eten enz. En alles helpt even (met de bijhorende euforie), maar bij mij komt uiteindelijk de overgang er altijd weer doorheen.
Ook mijn huisarts heeft met mij wel eens gesproken over AD, maar ik wil dat niet dus daar ben ik nooit aan begonnen, daar heb ik dus geen ervaring mee.

Ik sla mezelf er nog steeds doorheen door goed voor mezelf te zorgen op dagen dat het slecht gaat (rust pakken, doen wat goed voelt en vooral laten wat niet goed voelt) en vooral ook veel te genieten van de dagen dat het weer beter gaat.
En leuk is anders, maar ik vertrouw er op dat mijn lichaam de balans gaat vinden. Maar ik realiseer me heel goed dat die balans ook uit mezelf moet komen. Beter omgaan met stress, me niet gek laten maken en accepteren dat ik in een andere fase van mijn leven ben beland, waarin ik minder draagkracht heb en beter mijn grenzen moet aangeven in mijn omgeving. En echt, dat lukt de ene keer heel wat beter dan de andere keer.

Het valt niet mee, maar het is niet anders. Ben wel gezegend met een hele fijne en begrijpende man en andere mensen om me heen en dat scheelt ook een hoop.

Groetjes,
Desi

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Bericht door Shania » di 01 aug 2017 00:32

Hallo Jada,

Eventjes een reactie op jouw verhaal. Ja, die sombere neerslachtige gedachten en gevoelens zijn akelig. Ik weet er helaas ook alles van.
Weet dat het schommelingen zijn, en dat ook voor jou de zon weer gaat schijnen. Het hoort er allemaal bij. Voor mij is dat iets beter te accepteren nu we weten waardoor het komt. Hopelijk bij jou ook al gaat het er niet direct van weg.
Geniet als je je goed voelt. Probeer er aan terug te denken als je weer somber en verdrietig bent.

Om rustig te worden als dat nodig is (af en toe 's avonds) zodat ik echt even kan ontspannen neem ik wel eens een diazepam.
Ik heb dit al jaren op recept heb van mijn huisarts voor mijn dubbele nek-hernia en rug hernia. Het ontspant tevens mijn spieren. Soms gebruik ik weken achtereen niets, dus bij mij van verslaving geen sprake.
Verder neem ik al jaren magnesium. Ook heel goed voor je gemoeds-toestand, spieren en botten en nog veel meer. Maar je moet WEL de goede variant kiezen. Niet een goedkoop potje van een bekende drogist.
Verder is het bij mij ook op en af hoor meid. Stemmings-wisselingen horen er helaas bij. Dus ook positieve stemmingen! Buit deze lekker uit en geniet van een dagje shoppen of wat jou maar boeit! Neem de nare stemmingen vervolgens voor "lief"en doe dan zo min mogelijk. Rust uit want dat heb je in deze levens-fase nodig. Probeer dat alles te accepteren, meer kun je voor nu niet doen. Jouw lichaam en dus ook je geest doen de rest.

Shania.

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Linda1970 » wo 16 aug 2017 07:52

Jada schreef:
di 25 jul 2017 12:47
Je begint aan alles te twijfelen werk relatie jezelf en wil oorzaken vinden
Hallo Jada,

Ik ben 47 en heb het nu ook al een paar jaar. Ik ben ook herstellende van een Burn-out.
Het is niet óf Overgang óf Burn-out, het is meestal meer én én.
Het is zwaar en ik ben nu op het punt dat ik het maar gewoon accepteer dat ik mij zo voel. Er tegen vechten helpt toch niet.
Ik ben dan gewoon lief voor mezelf en als het kan doe ik dan rustig aan. Ik slaap ook slecht door. Ik neem soms valeriaan en ik heb een rustgevende cd die ik dan opzet en dan val ik weer in slaap. Ik heb geen partner dus ik kan een cd opzetten 's-nachts :lol: je zou een mp3 speler met oordopjes kunnen gebruiken.
Je kunt ook ontspanningsoefeningen/ademhalingsoefeningen doen of even een boekje lezen. Gaan piekeren en boos worden dat je niet kan slapen lost niets op. Dus: acceptatie en lief zijn voor jezelf. Ooit houdt het op en komen we weer in rustiger vaarwater!

Sterkte
Linda

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 19 sep 2017 21:26

Hallo

Ik word er echt radeloos van
Die somberheid is soms echt zwaar
Dan begin ik te piekeren en een oorzaak te zoeken dan denk ik dat het aan mijn werk ligt dan denk ik aan mijn relatie
Ik pieker me suf
Soms aanvaarding dat het aan de hormonen ligt

Ik ga eerst eens proberen met Sint Janskruid,

Zou het kunnen dat je bij opstart Sint Janskruid een begin verergering krijgt
Ik heb nog maar 1 tablet genomen en ben precies nog somberder,

Jada

Bootje1968
Berichten van Bootje1968
Onderwerpen van Bootje1968
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Bootje1968 » wo 20 sep 2017 08:15

Hallo

Iemand raadde mij Tryptofaan aan en ik zeg eerlijk in het begin was ik minder depressief. Sliep ook iets beter en voelde mij ook weer blij.
Ook heb ik m'n eten om gegooid. Ik eet geen suikers meer en snelle koolhydraten. Moet zeggen mij klachten z'n een stuk verminderd. Natuurlijk heb ik wel klachten hoor maar een stuk minder aanwezig.
Maar het blijkt voor mij niet meer voldoende te zn. De dokter wil nu ad geven.
Ik probeer zelf nog ff door te gaan met tryptofaan en mocht dat echt niet meer werken dan is het niet anders...

Succes, Astrid

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » do 28 sep 2017 21:53

Halo

Veel herkenning als ik hier op het forum lees
Ben zelf 47 en ook al een jaar aan het sukkelen vooral vermoeidheid en sombere buien
Het maakt me soms allemaal radeloos
Ik heb 2 maanden thuisgezeten met als diagnose burn-out maar twijfel of dit echt wel door men werk komt
Ik begin aan alles te twijfelen soms denk ik dat het door mijn werk komt, soms door mijn relatie. Ik piekert me suf
Ik ben er meer en meer van overtuigt dat het door de premenopauze komt
Ik ben nu vooral op op zoek naar iets dat me kan helpen op natuurlijke basis voor die depri gevoelens
Ik ben nu gestart met Sint Janskruid maar het lijkt dat ik hierdoor nog meer depri wordt

Jada

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » vr 13 okt 2017 19:50

Hallo

Het Sint Janskruid lijkt me niet te helpen
Ik weet niet of het echt alleen door de overgang is dat ik me zo somber voel
Over men werk heb ik ook twijfels ik heb 2 maand thuis gezeten met burn-out,

Jada

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » ma 22 jan 2018 18:56

Hallo

Ik ga starten met voedingssupplement Mentalis stress
Wil mijn cortisolwaarde terug in balans
Mijn cortisolwaarde is s morgens veel te hoog
Zou dit door echt door de schommelende hormonen komen?
Weet niet zeker of ze schommelen

jada

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » di 23 jan 2018 18:10

Hallo Jada,

Mentalis Stress is een voedingssupplement op basis van ashwagandha

In een bericht van paar dagen geleden schrijf je dat al eerder geprobeerd hebt met ongewenst resultaat.
Beetje zonde van het geld lijkt mij, want het is super duur spul
Jada schreef:
za 20 jan 2018 13:40
ashwagandha heb ik al geprobeerd maar de klachten werden precies nog erger
Rian

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 23 jan 2018 22:07

Ja

Ik had het al geprobeerd maar blijkbaar niet lang genoeg
Nu juist gestart maar het lijkt of de sombere gevoelens juist sterker zijn
Het valt le echt zwaar en daarom probeer ik het terug
Ik wil echt wel iets ondersteunend

Ik vind het niet gemakkelijk allemaal
Vooral die sombere gevoelens die me laten piekeren naar een oorzaak
Kan je je echt zo slecht voelen door die schommelingen
Soms denk ik dat het door men werk komt dan weer door men relatie het laat me suf piekeren
Het zou zonde zijn van 1 van die dingen te stoppen rn dan op te merken dat het nog niet beter is

Jada

Marjan
Berichten van Marjan
Onderwerpen van Marjan
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Marjan » wo 24 jan 2018 23:00

Jada schreef:
di 23 jan 2018 22:07
Kan je je echt zo slecht voelen door die schommelingen
Ja Jada,

Dat kan. Het hielp mij in elk geval zeker niet om maar te blijven proberen alle ballen in de lucht te houden.
Hier en daar een bal laten liggen of hem aan een ander te geven, maakte het daarentegen draaglijker.
Niet leuk om in te leveren, maar willen dat ik hetzelfde zou blijven kunnen volbrengen als altijd was ook niet realistisch.
Gelukkig waren 'minderen met iets' of 'stoppen met iets' dikwijls twee verschillende dingen die soms prima opgevangen konden worden door een ander gezinslid

Marjan

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » wo 31 jan 2018 22:11

Halo

Mijn arts heeft me een speekseltest laten doen en mijn cortisol is s morgens veel te hoog .
Ik voel het ook vanbinnen een gejaagd gevoel
Heeft er iemand tips voor die terug te laten zakken ?

Ik heb echt het gevoel van op te geraken
Zo uitgeput en heel sombere gevoelens
Ik heb een urinetest laten doen (brainscreen)
Mijn serotonine is vrij laag
Morgen ga ik dat bespreken met men arts
Ik ben echt moedeloos
Al veel voedingssupplementen geprobeerd zonder resultaat
Ik vrees dat ik tijdelijk antidepressiva zal moeten nemen voor de serotonine te verhogen

Jada

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door SusanL » do 01 feb 2018 18:55

Tjongejonge Jada, ga gewoon eens accepteren dat je in de overgang zit.

Susan

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Claire » vr 02 feb 2018 09:22

Beste Jada,

Je lijkt wanhopig te zoeken naar een oplossing.... Helaas die is er niet.

Je moet door de overgang heen. Acceptatie, aanpassen van je draaglast, rust en regelmaat helpen wel. Je bijnieren nemen in de overgang de hormoonaanmaak op zich. Heb je teveel stress (negatief of positief) geven je bijnieren voorrang aan de adrenaline aanmaak en gaat dit ten koste van je hormoonbalans.

Eigenlijk heel logisch dus dat rust helpt. Acceptatie geeft ook rust. Het steeds belasten van een overgangslijf dat balans zoekt met div. middeltjes zorgt alleen maar voor nog meer onrust.

Groetjes,
Claire

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » di 13 feb 2018 13:31

Halo

Ja het is waar dat ik wanhopig ben
Probeer het te aanvaarden maar is echt niet gemakkelijk als ik mij zo somber voel. Ik voel me heel den dag verdrietig
Ik vind het raar dat het alleen door mijn hormonen komt en daarom ben ik in therapie om alles wat uit te klaren
Op mijn werk heb ik een moeilijke periode gehad maar nu is het terug ok
Nu ben ik bang dat ik met mijn relatie moet stoppen
Ik kan niet echt iets benoemen wat me stoort in men relatie
Maar we leven wel wat naast elkaar met momenten maar daar wordt ook aan gewerkt
Het zou zonde zijn iets te stoppen en achteraf te zien dat ik me niet beter voel
Mijn huisarts heeft me wat testen laten doen en men serotonine is echt heel laag.Ze wil me Saframed laten innemen (iets op basis van safraan)
Ook men ijzer en D zijn heel laag

Ik voel me ook zwaar vermoeid en overweeg een afspraak te maken met een endocrinoloog
Iemand hier ervaring mee ?

Groetjes Jada

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » do 15 mar 2018 16:51

Hallo Jada,

Wat is het toch naar als je altijd zo moedeloos voelt en verdrietig.
Je schreef pas geleden dat je bang was dat je relatie op moest geven omdat jullie wel wat naast elkaar heen leefde.
Ik heb zelf ook zo'n tijd gehad waarin dat gebeurde.

En heb op een gegeven moment ook antidepressiva genomen. Dat onderdrukte mijn emoties en gevoel wel. Dat was heel fijn voor mijn gezin en op mijn werk werden ze ook weer wat vriendelijker.
Maar ja, ik was er zelf ook nog. Ik vond het fijn dat ik me wat minder somber voelde, maar ja ook minder blij als daar reden voor was, elk gevoel was minder.
Maar wat mij toch bleef storen, was dat er niets meer gebeurde aan het onderliggende probleem. Dat we aan het uit elkaar groeien waren, daar moesten we toch echt allebei wat doen, maar toen het niet meer zo gevoeld werd gebeurde dat niet, want mijn partner had geen last meer van mijn stemming die erbij hoorde en dacht dat er niks meer aan de hand zou zijn.
Hetzelfde ging het toen ik het daarna met hormoonpreparaten geprobeerd.

Het kon toch niet zo zijn, dat als er een probleem is dat ik dan altijd maar mijn gevoelens moet wegdrukken met pillen zodat er voor een ander geen probleem meer is. Dat kon toch niet de bedoeling zijn van mijn leven? Het gaf er voor mij in elk geval geen zin aan.

Toen toch maar aan dat probleem gaan werken. Om bij de les te kunnen blijven ben ik toen gestopt met behandelen. Uiteindelijk is er ook een oplossing gekomen. Maar ja ook dat kost dan weer heel wat tijd en geeft een hoop emotie.

Het is allemaal wat. En dan zat die overgang er nog bij....... wist soms niet wat oorzaak en gevolg was. Niet dat dat nou zoveel uitmaakte, denk ik achteraf, want die processen moesten allemaal plaatsvinden.
Sja zo is het mij vergaan Jada in die lange lange periode waarin het leven me zo zwaar voelde

Sterkte
Karin

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:

Bericht door Jada » vr 16 mar 2018 11:24

Halo

Wat was de oplossing ?

Jada

Karin
Berichten van Karin
Onderwerpen van Karin
Menopauzejaar:

Bericht door Karin » vr 16 mar 2018 12:19

Hallo Jada,

Door de overgang veranderde ik. Inzichten veranderden net zo goed als lichaam.
Ik kijk nu, nu mijn overgang voorbij is, heel anders naar het leven, en naar de maatschappij dan vroeger.
Me meer bewust van alles wat er toe doet en niet toe doet.

Er was een ingrijpende verandering aan de gang waarbij oude patronen, zoals het altijd ging niet meer lukte. Die pasten ook niet meer bij mij.
Ik had andere dingen nodig.
Ik had geen keus, het kwam van binnenuit en ging zijn eigen gang. Mijn inspanning was er al, nu nog die ander.
De ander in de relatie heeft een keus. Daarin wel of niet tegemoet komen.

Een relatie kun je niet eenzijdig veranderen. Daar moet de ander ook wat voor doen, mijn partner had er ook recht op om noodzaak ervan te kunnen zien en voelen. Met de pillen was dat er niet.

Samen zoeken dus naar een nieuwe vorm die wel zou bevallen. Dingen voor elkaar verbergen (met pillen of anderszins) helpt daar nou eenmaal niet zo bij.
Dat was de enig mogelijke oplossing.

Waar wij vervolgens op uitkwamen is niet relevant voor een ander, en gaat feitelijk niemand wat aan.

Karin

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht