Huilen, huilen en huilen

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Marian8
Berichten van Marian8
Onderwerpen van Marian8
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Huilen, huilen en huilen

Bericht door Marian8 » zo 20 nov 2016 15:06

Goedemiddag dames, Ik ben Marian, 55 jaar en lees al een tijdje mee op dit forum.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik mee moet beginnen......Begin 2012, na me al een tijd niet goed gevoeld te hebben en heel erg afgevallen, is de diagnose Ziekte van Graves gesteld, een te snel werkende schildklier (is ook hormonaal !!). Een flinke tijd hier mee getobd. Nu is de schildklier stabiel. In die tijd zijn de menstruaties heel onregelmatig maar wel heftig geweest. De laatste menstruatie is ongeveer drie en een half jaar geleden geweest. Fijn denk je dan, weg met die maandelijkse ongemakken.......
Ik kijk terug op jaren van pieken en dalen.
Ik heb het afgelopen jaar nogal wat voor mijn kiezen gehad. In januari zelf een pittige orthopedische operatie ondergaan en daarna is het bergafwaarts gegaan, geestelijk dan. Huilen, huilen en huilen, iets kalmerend voorgeschreven van de huisarts. Met hyperventilatie- en paniekaanvallen op de eerste hulp terecht komen. Hoge bloeddruk (nu weer goed). Achter mijn ademhaling zitten. Boos zijn op alles en iedereen, overal tegen aan schoppen. Volgens de huisarts een flinke burn-out.
De huisarts heeft me doorverwezen naar een psycholoog en deze laatste had geadviseerd om aan de huisarts antidepressiva te vragen. Het ging een tijdje best goed maar val nu weer terug. Al weken soms gewoon weer huilerig, strakke spieren in mijn nek en schouders, licht gevoel in mijn hoofd en en angstige gedachten. Ik lijk af en toe wel een hypochonder. Bij alles wat ik voel denk ik het ergste. Die angsten vind ik het ergste van alles !
Mijn echtgenoot heeft het niet makkelijk met me.....hij zei dat het misschien wel van de overgang is. Vandaar dat ik ben gaan lezen en op dit forum ben terecht gekomen, op zoek naar (h)erkenning.
Ik voel me soms echt waardeloos, geestelijk en lichamelijk. Ik heb me eigenlijk nooit in de overgang verdiept. Ik dacht altijd, oke geen menstruatie meer en dat is het. Nu ik steeds meer lees over de geestelijke overgang denk ik, is dat het waarom ik me vaak zo ontzettend #&8# van voel ?

Groetjes, Marian

Roseline
Berichten van Roseline
Onderwerpen van Roseline
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd

Re: Huilen, huilen en huilen

Bericht door Roseline » zo 20 nov 2016 17:43

Hallo Marian,

Ik heb ook de ziekte van Graves gehad en in 2010 een behandeling gehad met radioactief jodium. Vier maanden later belandde ik in de overgang. Ik ben heel lang ziek geweest van de schildklier en weet wat je hebt meegemaakt op dat gebied. De klachten die je hebt horen bij de overgang. Ik wist ook niet dat de overgang zo heftig kon zijn. Ik heb om het uur opvliegers en angstgevoelens. Ik heb het gevoel dat ik gek word en dat ik op de afdeling psychiatrie zal belanden in het ziekenhuis. Ik heb ook AD geprobeerd, maar ik had er teveel bijwerkingen van en het hielp mij helemaal niet met de angstgevoelens. Ik lees dat heel veel vrouwen geen baat hebben bij AD tijdens de overgang.

Ik kan de laatste tijd amper de dagelijkse dingen in huis doen en ga niet naar buiten omdat ik mij zo rot voel. Je zou voor minder hypochonder worden met alle klachten die we hebben.

Ik had mij ook niet verdiept in de overgang, maar dankzij internet staan we er niet alleen voor en zijn we beter geïnformeerd. Met alle informatie die er te vinden is, snap ik niet dat artsen niet beter op de hoogte zijn van wat de overgang met een vrouw doet. Burn-out, depressie, snel een pilletje slikken en op naar de volgende patiënt. We zijn hier helemaal niet mee gebaat.

Ik ken veel vrouwen die bijna de hele dag moeten huilen, dus op dat gebied ben je niet alleen. Ik heb meestal een heel verdrietig gevoel dat ik tot in mijn maag voel, maar de tranen komen niet. Ik zit nu in een fase van hongergevoel, maar geen eetlust en misselijk zijn.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je hier veel steun zult vinden.

Warme groet,
Roseline

Marian8
Berichten van Marian8
Onderwerpen van Marian8
Menopauzejaar:

Re: Huilen, huilen en huilen

Bericht door Marian8 » zo 20 nov 2016 23:56

Hoi Roseline,

Ik heb ook de slok gehad en dat heeft tot nu toe goed geholpen. Ik denk zelf dat die schildklier getriggerd is door de overgang of andersom.
Hoe herkenbaar dat je zegt opgenomen worden op de afdeling psychiatrie van een ziekenhuis. Ik heb me zo gek gevoeld dat ik dat geroepen heb...neem me maar ergens op. Dat machteloze gevoel dat je helemaal jezelf niet bent en echt denkt dat je gek wordt.....afschuwelijk. Ik mag hopen dat ik niet jaren blijf hangen in deze gevoelens.
Opvliegers heb ik volgens mij niet echt gehad, hoogstens 's nachts wakker worden van de warmte.

Vandaag weer zo'n dag gehad dat mijn spieren in mijn nek/schouders weer strak stonden. Strakke band om mijn hals. Als ik er mee naar de huisarts ga zeggen ze dat het spanning is en dat ik maar een oxazepam moet nemen. En dan heb ik helemaal geen (bewuste) spanning gehad. Nu het later op avond is trekt dat gevoel weer weg.

Toch raar dat het een hele tijd goed is gegaan en ineens zijn er weer klachten.

groet Marian

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht