Onzeker over mezelf

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Patty
Berichten van Patty
Onderwerpen van Patty
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Onzeker over mezelf

Bericht door Patty » ma 12 sep 2016 15:47

Hallo allemaal,

Ik loop al een hele tijd met veel klachten wat ik hier ook lees. Wat fijn dat ik niet de enige ben, dat geeft toch steun. Ik ben 47 jaar en wordt nog steeds regelmatig ongesteld. Dus volgens de dokter niet in de overgang maar ik voel dat mijn lichaam en vooral geestelijk mij erg aan het veranderen maakt. Ben heel onzeker over mezelf en vind het gewoon niet meer fijn om ergens naar toe te gaan, wat ik helemaal niet leuk vind voor mijn man.
Ik ben lang, en het lijkt nu wel of ik extra boven iedereen uit steek. Ben met die gevoelens ook dagelijks bezig.
Ik zou zo graag ook willen weten hoe ik het weer positief op kan pakken en gewoon weer met mijzelf blij zijn zonder dat ik steeds nadenk wat mensen van mijn vinden. Wat zal dat een rust geven.

Patty

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Re: Onzeker over mezelf

Bericht door Shania » za 17 sep 2016 21:07

Hallo Patty,

Even een reactie op je berichtje. Het is altijd fijn om "gehoord" te worden. Je onzekerheid is erg vervelend en kan je angstig maken.
Het hoort helaas bij je verandering waar jij nu doorheen gaat. Dat je geen zin meer hebt om dingen te ondernemen is logisch; Je lichaam en geest hebben wel wat anders aan hun" hoofd". In je lichaam veranderen zo'n beetje alle cellen, dus verklaarbaar waarom je lusteloos en moe bent. Ik zou zeggen: Geef er aan toe en leg je man uit waarom je je zo voelt. Op die manier hoef jij je niet steeds schuldiger te voelen, en je man hoeft niet bang te zijn dat het iets persoonlijks tegen hem is.
Je moet hier gewoon doorheen , dus gun jezelf daarbij tijd en rust. Echt, dat heb je nu nodig. Het begint voor jou al met voor jezelf op komen. Dus probeer weinig dingen te plannen, dan hoef je er ook niet tegenop te zien of af te zeggen.
Dat je lang bent, daar kun je niets aan veranderen. Ik ben heel erg klein, maar zowel jij als ik mogen er zijn. Maar als het betekent dat je je nu even wilt "verstoppen", dan komt dat niet door je lengte, maar door je veranderingen waar jij zelf nog erg aan moet wennen.
Ik hoop dat je iets gerust gesteld bent Patty en dat je iets hebt aan mijn woorden. Mij doet het altijd erg goed als een van de dames een bericht terug stuurt.
En dat je je afvraagt wat mensen van je vinden: Dat is een fase die er helaas ook bij hoort. Blijf heel dicht bij jezelf, en als je iets wilt veranderen, doe dat dan alleen voor jezelf en niet voor een ander! Heel belangrijk! Ik ben net door die fase heen, en ja Patty; Dat geeft heel erg veel bevrijding! Het kan mij inmiddels gestolen worden hoe men over mij denkt. Is dat belangrijk dan moet je jezelf afvragen. Jij bent OK, als je dat zelf nou eerst accepteert, dan komt de rest vanzelf. Maar neem er de tijd voor!

Shania.

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » za 17 sep 2016 22:19

Hoi Shania,

wat heb jij het goed verwoord. Zo voel ik het ook precies. Ik probeer ook mezelf op de eerste plaats te zetten, heb mezelf ook altijd weggecijferd, en dacht altijd eerst aan de ander, met het gevolg, dat ik me nooit gelukkig voelde. Nu plaats ik mezelf eerst voorop en hier voel ik me veel beter bij. Maar dat heb ik wel moeten leren. Ik heb al een paar jaar klachten, en soms gaat het wat beter dan de andere keer. De morgens zijn bij mij het moeilijkste, veel onrust en tranen, later gaat het vaak wel. Ik probeer zoveel mogelijk toch mijn dingen te doen, en ga vaak 's middags op de fiets naar de stad voor boodschappen. Ik kan niet de hele dag thuis zitten.

Ik woon in het buitenland, en we gaan volgend jaar januari weer terug naar Nederland. Ik mis mijn kinderen en kleinkind heel erg, en na 9 jaar buitenland wil ik heel graag weer terug. Mijn man en ik zijn samen tot deze beslissing gekomen.

Hoi Patty, ik hoop dat ik je wat kan helpen met mijn verhaal, en wens je heel veel sterkte met alles.

Jacobina

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » zo 18 sep 2016 16:28

Hai Jacobina!

Wat heerlijk voor jou dat je weer terug kunt naar Nederland! Dus er breekt voor jou een nieuwe fase in je leven aan! Geweldig hoor!
Dank je voor je kompliment, en ik hoop van harte dat ook jij er iets aan hebt.Ik vind het fijn dat je gereageerd hebt.
Die moeilijke overgang met al haar klachten en angsten! Het valt niet mee he? De ochtenden zijn inderdaad erg lastig omdat je een aantal uren in slaap bent geweest. Alles moet weer opstarten.
Ons lichaam is nu net een gecrashte computer dat uit zichzelf vele zaken moet "deleten" om ruimte te maken voor nieuwe inzichten. Laat je tranen maar de vrije loop hoor, het hoort er allemaal bij. Ik lees dat je hartstikke goed bezig bent met jezelf in beweging houden. Heel goed, als je het op kunt brengen lekker op die fiets en gaan!
Ik wens ook jou Jacoba heel veel goeds toe.

Shania.

Patty
Berichten van Patty
Onderwerpen van Patty
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Patty » do 06 okt 2016 17:08

Hoi Chania

Dank je wel voor je woorden en als ik ze zo lees wil ik ook echt zo denken. Sorry van mijn late reactie. Je hebt ook helemaal gelijk en probeer er ook echt aan te denken.

Wat een fijn forum om hier van alles te lezen en dat je totaal niet de enige bent. Wat zal dat heerlijk zijn dat ik mij een keer op de eerste plaats kan zetten. Probeer er altijd zoveel mogelijk voor iedereen te zijn. Nogmaals dank voor je fijne woorden. En Jacobina ook jij dank voor je woorden en wat goed dat jij ook jezelf voorop stelt. Zo fijn te lezen allemaal.
Het gaat soms wat beter, maar....de onzekerheid blijft.

Groetjes Patty

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht