Op en neer gaan

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Re: Op en neer gaan

Bericht door Dorothea » ma 02 nov 2015 15:22

Dag dames,

ik probeer vandaag maar weer eens troost te zoeken op dit forum.
lees op dit moment maar weinig van de dames die inmiddels al in de postmenopauze zitten.

Ik ben maar bezig om te zoeken naar oorzaken, ik weet het zijn de hormonen, ben door de dokter als kerngezond verklaard, keurige bloeddruk, alle bloedonderzoeken zijn prima, kan niet beter, het enige wat afwijkt zijn de hormoon waarden.

Maar soms ben ik zo van slag af, dat je denkt, dit kan toch onmogelijk hormonen zijn, ik ben nu gek aan het worden. Ik word er zo langzamerhand zo wanhopig van, die op en neer gaande lijn. waar kan je nu nog op vertrouwen, gisteren een goeie dag, dan denk ik, ja hoor, er zit wel degelijk verbetering in, vandaag is alles wat zo goed voelde totaal weg, hoe kan dat nou??? Blijf ik me dan afvragen, ben dan ook constant me aan het afvragen, gaat het beter met me als ik dit of dit niet doe, of als ik bv. niet ga sporten, of niet naar m'n werk ga?? soms denk ik, ja hoor, het ligt eraan dat ik 's morgens sport, maar de week daarna is er weer niets aan de hand, dus nee het ligt niet aan het sporten of werk.

Misschien ben ik er wel teveel mee bezig en slaan de hormonen dan juist door? En maar blijven zoeken naar mogelijke oorzaken dat die hormonen maar niet in balans komen.

even voor de duidelijkheid, ben inmiddels 3 jaar in de postmenopauze, of ik zou moeten twijfelen aan de bloedwaardes van toentertijd die aangaven dat ik inmiddels in de post zou zitten, het is na een baarmoederverwijdering (nu ruim 4 jaar geleden) nooit met zekerheid te zeggen natuurlijk.

ik probeer me erbij neer te leggen, maar de twijfel aan waar je nu goed aan doet is zo groot, dat ik het af en toe echt niet meer weet.
Waar blijft nu de balans??

Herkennen jullie je hierin en wanhopen jullie ook zo?
Dank voor alle reacties,

Dorothea.

Wiesje
Berichten van Wiesje
Onderwerpen van Wiesje
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 56

Bericht door Wiesje » di 03 nov 2015 09:32

Hallo Dorothea..

Bij het lezen van jou bericht zit ik echt in tweestrijd.
De ene kant van me schreeuwt ja ja nog zo eentje als ik en de andere kant zegt o wat erg voor die vrouw.
pfff maar ik moet bekennen dat het wel herkenning is, jouw berichtje.

Vannacht ook weer was ik weer wakker en denk dan echt dat ik gek wordt in mijn hoofd, het gaat met me aan de haal.
Ik kan de knop niet vinden om hem uit te schakelen. Mijn gedachten gaan met me aan de haal en als het nu zinnige gedachten waren
dan ging het nog. Maar het zijn gedachten van: " ik heb dit al vaker gehad "en "ojee toen dit toen dat" pfff en dan gewoon voor de verder rest een leeg hoofd. Maar wel suizen of je je bloed hoort lopen en een raar gevoel in het hoofd.
En soms het idee hebbend dat je gaat draaien in je hoofd, het idee ik moet recht gaan zitten of ik nou ja dit zal bij jou ook wel bekend zijn.
Ik zit nu ook een 3 jaar in de postmemopauze (tenminste dat denk ik daar ik namelijk in 2013 nog 1x een klein beetje gemenstrueerd heb al was het daarvoor wel al twee jaartjes weg) en het is nog niet zo erg geweest als de laatste tijd... :oops:

sterkte
groetjes Wiesje

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 67

Bericht door Jacobina » di 03 nov 2015 11:10

Hoi,

Ja ik herken ook wel degelijk de klachten die jullie beschrijven. Je wilt zo graag een oorzaak vinden waardoor je je zo voelt. Maar ik denk dat die er niet is. We zullen hier door heen moeten. Bij mij gaat het soms een tijdje goed, en dan weer mis. Ook dat gevoel dat het de ene dag beter gaat en dan de volgende dag weer helemaal mis. Hoe kan dat? Ja je wilt graag een antwoord erop, maar volgens mij is die er niet.

Het blijft erg vervelend die overgang. Ja soms denk je echt dat je gek wordt. Daarom vind ik het zo fijn om hier te lezen dat jullie er allemaal last van hebben. En dat we niet gek worden. Ooit zal het toch wel eens over gaan. Veel sterkte met alles. cool

Jacobina

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » zo 08 nov 2015 11:29

Hallo lotgenoten,

Ik herken jullie ervaringen ook precies zo, ik vraag me ook af of dit restant gevoel blijvend is. De balans is na 3 jaar post nog steeds zoek en ik begin de moed te verliezen. Ik begreep dat je na de grote ommekeer een rustig persoon zou worden maar onrust, angst en eenzaamheid blijven de kop opsteken. Ik zie in mijn omgeving veel vrouwen een nieuwe start maken, nieuwe job, nieuwe relatie, koppels samen op vakanties gaan, nieuwe levensvreugde enz. Ik heb het gevoel dat er bij mij niets gebeurt, het staat stil. Ik word er wanhopig van, na 3 jaar post en de afgelopen jaartjes door een hel gegaan te zijn heb ik het gevoel dat ik geen steek opschiet. Verlammende negatieve gedachten die geen enkel perspectief geven. Ik kan mezelf haast niet meer oppeppen door te denken dat het hormonaal gestuurd wordt? Wanneer vind ik de balans weer terug?

Veel sterkte voor jullie allemaal, het troost me dat ik hier niet alleen in ben,

Groetjes Janet

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Bericht door Dorothea » do 12 nov 2015 15:21

Hallo Janet,

Fijn dat je reageert op mijn oproepje, we kunnen elkaar de hand schudden. ook drie jaar post en totaal geen balans te vinden.

moet wel heel eerlijk zeggen, had zaterdag en maandag heel goeie dagen, voel me dan blij, energiek en mezelf, helaas blijft het steeds maar bij 1 dag, op zo'n dag heb ik er weer alle vertrouwen in dat het toch de goede kant op gaat, de andere dagen zijn helaas slecht en kan ik me ook niet vastklampen aan die goede dagen, raak er zo door van slag, je kunt er echt totaal geen peil op trekken en erg moeilijk ook dan om dingen af te spreken.

gisteren een dagje sauna gedaan, normaal vind ik het heerlijk en nu lukte het geheel niet, dat zijn toch dingen die je van te voren moet reserveren en je kunt niet even kijken hoe je dag gaat worden.

het beste en hou je taai.

Dorothea.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht