Op en neer gaan

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 62

Op en neer gaan

Bericht door Dorothea » di 02 dec 2014 10:11

goedemorgen dames,

Na een tijdje niet meer op het forum geweest te zijn, hier toch weer een oproep om her/erkenning te krijgen van m'n klachten.
Inmiddels totaal meer dan 8 jaar ellende.
Nu ging het de laatste tijd best beter, had zelf 1 hele goede week, waar ik nou helemaal van de kook af raak is die ups en downs.

toen ik voor het eerst een echt goede week had, dacht ik " we gaan de goede kant op", natuurlijk was dat super die week, maar nu smaakt dat naar meer, maar dat blijft uit, dan weer dagen die erg slecht zijn, dan weer 1 dagje goed, is dit nu het begin van het eind van de ellende vraag ik me dan af?

Waarom en dat moet je je in de overgang nooit afvragen, maar toch komt die vraag steeds bij me boven, waarom na zo'n week komt de ellende weer terug, en nee, ik ben niet te druk en hoef geen tig ballen hoog te houden.

Ik "werk" maar 3 uurtjes in de week, 1 avond sport en 1 ochtend zwem ik, dus de druk om het moeten heb ik niet.
ben al weer een paar dagen flink de draad van het leven kwijt.
gelukkig heb ik enorme steun aan m'n man al die jaren al en nog steeds houd hij m'n hand vast, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
Is dit nog wel normaal in deze fase van de strijd (want zo noem ik de overgang)

Hoor van graag van jullie,

Sterkte,
Dorothea.

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Op en neer gaan

Bericht door Sonja123nick » di 02 dec 2014 14:33

Hoi Dorothea,

Ben inmiddels 5 jaar bezig met de overgang, waarvan 1 jaar en 8 maanden zonder menstruatie.
Ik voel me de laatste tijd ook vreselijk down, alsof ik uitgeleefd ben. Niks meer er toe doet.
Heb maar weinig goede dagen, ze zijn te tellen op 1 hand.
Zou me weer zo graag beter voelen maar weet niet hoe. Ik doe vrijwilligerswerk, wandel veel zoek afleiding.
Het is een zware tijd maar we moeten er doorheen maar weet niet hoe.

Groetjes Sonja.

Aleida
Berichten van Aleida
Onderwerpen van Aleida
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Aleida » di 02 dec 2014 17:04

Hallo Dorothea,

Ik lees ook regelmatig hier op dit forum.
Ben nu ook 2 jaar post en heb ook al 7 jaar ellende.
Bij mij gaat het nu ook zo af en toe een week goed en dan ineens zijn er weer van de akelige dagen, moe, alles overprikkeld, niet na kunnen denken, vaak urineren, huilerig, onzeker enz.
Ik word er ook moedeloos van.
Maar misschien is dit toch een begin van een betere periode.
Ik hoop het ook voor jou!!

Groetjes Aleida

Caatje65
Berichten van Caatje65
Onderwerpen van Caatje65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Caatje65 » ma 15 dec 2014 17:07

Hallo dames,

Ik ben in maart met de pil gestopt. Ik voelde me echter zo beroerd dat mijn gynaecoloog me adviseerde over te gaan op hormoonsuppletie. Daarmee zou ik in een jaar aan hormonen binnenkrijgen wat ik met de pil in een maand binnenkreeg. Als dat geen afbouwen is. De hst helpt goed tegen nachtzweten, opvliegers en een beetje voor het slapen. Voor mijn stemming doet het volgens mij niet veel.
Vooral mijn stemming en het piekeren zijn moeilijk. Toch gaat een aantal dingen ook beter, zoals het slapen. De opvliegers vallen ook mee.
Het is vooral geestelijk dat ik het moeilijk heb. Nu vroeg ik mij af of jullie merken dat de goede perioden langer worden of dat lange goede en korte goede perioden elkaar afwisselen. Ik hoop natuurlijk dat er een soort verloop is en dat de lange perioden op een bepaald moment zo lang worden dat je eigenlijk nauwelijks nog klachten hebt.

Caatje

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » do 18 dec 2014 13:44

Goedemiddag,

Zo raar, maandag een prima dag, dan zie je het helemaal weer zitten, dinsdag een echte diep in de put dag, en je dan geen raad meer weten, woensdag een aardige dag, vandaag weer ellende, kan er geen touw meer aan vast knopen.

Hebben meer vrouwen dit?? en dan vrouwen die net zoals ik al een paar jaar in de post zitten.

Dorothea.

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 46

Bericht door Dorien73 » do 18 dec 2014 16:02

Hoi Dorothea,

Ik heb dat ook zo. Maar heb bv ook periodes waarin de lichamelijke klachten overheersen en dat kan zo omslaan naar periode waarin ik me geestelijk een wrak voel.
Dat kan dus ook per dag schelen. Combinatie komt ook al veelvuldig voor, dat ik veel lichamelijke klachten voel, momenteel spierpijn in mijn hele lijf en pijn in een elleboog, als ik dan niet probeer te relativeren word ik knetter, dan ga ik piekeren en malen. Bah. Werkt dat bij jou ook zo?

Groetjes Dorien

Arianne
Berichten van Arianne
Onderwerpen van Arianne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Arianne » do 18 dec 2014 16:21

Hoi Dorothea,

Ik zit nog niet in de post, maar ik herken dat ook hoor. De ene dag gaat het goed en de andere dag voelt het weer als lopen door diep modder. De ene dag gaat alles me normaal af, de andere dag voel ik heel veel weerzin. Ik kan er geen pijl op trekken en dat is zwaar kl*ten!

Arianne

Diny
Berichten van Diny
Onderwerpen van Diny
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Diny » do 18 dec 2014 18:14

Dorothea

Ik zit inderdaad ook al jaren in de post en heb ook inmiddels goede periodes soms zelfs wel een week lang maar nog steeds komen de diepe dalen terug en ik snap er ook nog steeds niets van, ik voel me dan weer heel onzeker twijfel weer aan alles en de molen draait dan weer op volle toeren,ben dan ook weer bang dat het nooit meer over gaat terwijl het op goede dagen ook rustig is in mijn hoofd ben die Up's en Down's ook zo ZAT.
Probeer mezelf maar steeds voor te houden dat het echt wel weer beter word.
Zit inmiddels al een paar jaar op een koor en merk wel dat zingen me meestal positieve energie geeft,maar ja dat doe je ook niet elke dag.

heel veel sterkte allemaal.
DINY

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » zo 08 feb 2015 14:03

beste dames,

ik hoop van jullie weer wat herkenning van m'n klachten te krijgen.

Alweer ruim 1 1/2 week is het weer hopeloos, kan bijna de moed niet meer opbrengen om verder te gaan, hopeloos is het, ben er erg wanhopig onder.

Dan een periode dat het best redelijk gaat, nog steeds af en toe 1 dagje goed, plotsklaps is die goede dag verdwenen onder een dikke mistlaag in m'n hoofd, ik kan er gewoon niet meer tegen.

Dacht toch in de periode waar ik nu in zit, dat het allemaal wat rustiger zou moeten worden, zijn er meer die al zolang in de post zitten en nog zoveel geestelijke klachten hebben, lichamelijk, behalve dan het niet slapen, gaat het prima, heb energie, al alles functioneert prima.

Hoort die wanhoop en radeloosheid ook onder de noemer hormonen??

Beste dames, ben blij met jullie reacties.

Groeten,
Dorothea.

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske » zo 08 feb 2015 14:20

Dag Dorothea,

Ik ben zelf nu toch ook al in mijn 6e jaar post en er zijn periodes dat het goed gaat maar ook periodes dat het vooral geestelijk niets is.
Een wattenhoofd, piekeren, stress, en voor niets zin.
Laat mij dan maar in mijn huisje, alleen en zo weinig mogelijk prikkels.
Met soms het gevoel dit gaat nooit meer voorbij.
Maar telkens komen er ook weer betere periodes.
Vooral ik snak naar de zon. Hoe ouder hoe meer invloed het grijze, koude sombere weer op mij heeft;
Zo down en depri ik mij toch kan voelen
Ik hoop voor jou ook weer op een betere periode
groet
Wiske

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Flurry » zo 08 feb 2015 15:23

Hallo Dorothea,

Hier van hetzelfde laken een pak....en ik ben nog steeds premeno......ik heb een goede sterke wil, hou van 2 personen heel veel en ben sterk op zoek naar mijn huidige ik....Het is beangstigend, ontmoedigend bij vlagen en zoals nu, soms vechten tegen de bierkaai qua zware en zwarte gedachten....

Ik ben nu zover dat ik berust in dit gevoel, het geeft me in ieder geval wat rust...

Sterkte ermee!

Angelique

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » zo 08 feb 2015 18:26

Hoi Dorothea,

Ook ik ben nu 3 jaar post en het 'herstel' gaat langzaam. Lichamelijk heb ik nog een lage weerstand, ik blijf kwakkelen en heb nog steeds weinig energie. Geestelijk is het zwaarder, ik zit nog steeds in een bijna dagelijkse angstmodus. Mijn misthoofd is minder geworden en slapen doe ik gelukkig momenteel weer beter. Behalve het inslapen gaat nog moeilijk i.v.m het hartbonzen. Ik had toch ook inmiddels verwacht me beter te voelen en dat valt me vies tegen. Soms denk ik ook dat dit de max is waar ik het verder mee moet doen! Dan verlies ik ook de moed. Maar als ik het vergelijk met vorige jaren moet ik toch inzien dat het beter gaat, het duurt alleen erg lang. We moeten er echt op vertrouwen dat het weer goed komt!

Groetjes
Janet

Heavenly
Berichten van Heavenly
Onderwerpen van Heavenly
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Heavenly » zo 08 feb 2015 23:32

Hallo dames

Ik ben al vroeg met de overgang begonnen, rond mijn 36e jaar.
Ik wist niet dat het zoveel klachten kon geven.
Ben erop geprikt in het bloed, vorig jaar pas omdat de artsen mij eerder maar voor gek bleven verklaren en dat niet mogelijk was.

Toch bleef ik op mijn gevoel vertrouwen en heb de moed niet opgegeven, want mijn intuïtie daar kan ik toch aardig op vertrouwen.
Nu moet ik zeggen dat ik daarnaast ook fibromyalgie heb maar wat lijken die klachten erg eng op elkaar!

Wat kan je je vreselijk voelen....al die angst....het jezelf opnieuw vinden, het liefste alleen willen zijn en geen prikkels.
Hormonen vliegen alle kanten op en soms zie je het gewoon niet meer zitten.

Ben zelf ook een hele sterke vrouw maar vind het moeilijk om me er zomaar bij neer te leggen.
Ik herken het allemaal wat jullie hier vertellen.

Ik hoop niet dat het nog jaren gaat duren!
Heel veel sterkte en moed voor alle vrouwe hier.

Groetjes, Heavenly

Dorien73
Berichten van Dorien73
Onderwerpen van Dorien73
Leeftijd NU: 46

Bericht door Dorien73 » zo 08 feb 2015 23:43

Hoi Dorothea,

We komen elkaar niet al heel wat jaar tegen als ik me niet vergis. Ik ben hier sinds 2008. Ben nu 6 jaar post en ook nog steeds volop klachten. Is het niet geestelijk dan wel lichamelijk en ook de combinaties zijn mij niet vreemd

Ik had zelf verwacht dat de hormonen in balans zouden komen onderhand maar wat mij op begint te vallen is dat veel vrouwen hier, net als ik hooggevoelig zijn. Dat in combinatie met stress waar we extra gevoelig voor zijn, zeker in de overgang, vraag ik me wel eens af of we daardoor meer overgangs klachten ervaren dan vrouwen die niet zo met hun gevoelens bezig zijn.
Sterkte allemaal en geef de moed niet op.

Groetjes Dorien

Fraxina
Berichten van Fraxina
Onderwerpen van Fraxina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Fraxina » wo 11 feb 2015 09:48

Hoi Heavenly e.a.

Ik ben ook een zeer gevoelig mens, heb ook fibromyalgie en inderdaad veel klachten lijken op elkaar. Maar het is nu wel allemaal veel erger dan toen ik nog niet in de overgang was.
Ik denk dat er een waarheid in zit dat je gevoeliger voor overgangsklachten bent als je al gevoelig van jezelf bent. Ook logisch toch. Alles komt bij ons nu eenmaal dubbel binnen, geluid, energieën, gevoelens enz enz. Misschien zou het ook voor de overgang helpen om je te gronden. Ik moet zeggen dat ik dat zelf steeds vergeet, maar ik ga het weer eens proberen.

Fraxina

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Leeftijd NU: 65

Bericht door Ernarda » wo 11 feb 2015 10:37

Hallo dames,

Helaas is het bij mij niet anders. Ben Al weken weer bezig met down voelen, moe, wazig hoofd, last van nek en arm, opvliegers en ga zo maar door. Heb ook weinig zin in dingen. Doe ze wel maar met tegenzin. Weet t ook af en toe niet meer hoor. T blijft maar duren. Als we nou eens wisten wanneer t ophield, Dan konden we daar naar toe leven, maar Helaas. De tijd zal t leren.

Zijn er ook dames die zo,n last hebben van Hun ogen. Ik huil wel veel, dus misschien is t stress op mijn ogen , maar mijn bril is goed en ogen zijn getest, maar dat dubbel en wazig zien blijft.

Heb ook overal angst voor momenteel. Terwijl als ik me "normaal" voel ik dat veel minder heb. Het blijft een vervelende tijd voor me. Ik ben al zo gevoelig, maar hopelijk kom ik er sterker doorheen.

groetjes Erna

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske » wo 11 feb 2015 14:47

Hallo dames,

Zit ook volop in mijn wattige periode. Prikkels van buitenaf bereiken mij wel maar m'n eigen ik wereldje is sterker. Dus komen de prikkels heel flauw door en ketsen af op mijn persoontje.
Heel vervelend. De wereld draait weer door en ik sta stil.

Ook ik heb heel vermoeide ogen. Zou ze alleen maar willen laten rusten.
Branderig gevoel, het gevoel van dagen niet geslapen. Ben ook al meer dan 3 weken verkouden. Het gaat maar niet over.
Ik dwing mezelf dingen te doen, omdat het op de zetel hangen zeker geen beterschap brengt.

Mis voor de moment ook een aantal personen heel erg. Dus zien we maar dag per dag. Waar blijft die lente??? :roll:

groetjes
Wiske

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » do 12 feb 2015 12:13

Goedemorgen dames,

Wil jullie even bedanken voor de reacties, het gaat nu weer wat beter, niet goed, maar de hele diepe put is weer op de achtergrond geraakt.

bedankt voor jullie steun.
Sterkte voor allen,

groet,
Dorothea.

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 22 apr 2015 09:45

Goedemorgen medeovergangsters,

Ik hoop dat jullie kunnen reageren als herkenning van mijn klachten.
Ben ik nou nog wel normaal?? ik lees toch op de site, dat de klachten in uiteindelijk langzaam af zullen nemen, totdat de balans is bereikt.

Dat kan lange tijd duren, dat begrijp ik best allemaal, maar is het nou nog wel normaal als ik ervaar dat de klachten nog steeds toenemen??
Hebben jullie die ervaring ook??

Naar de huisarts gaan doe ik niet, want 8 1/2 jaar geleden toen ik begon kreeg ik verkeerde diagnoses. Toen ik na veel ellende via bloedonderzoek (baarmoeder werd intussen ook verwijderd) kreeg te horen van mijn huisarts (vrouw) dat ik nu toch geen klachten meer kon hebben :roll: , dus jullie begrijpen, voor mij geen dokter meer.

Nu ging het een tijdje best redelijk, zo'n beetje op en neer, dagje goed, dagje slecht, daar kon ik best mee leven en denken, logisch de hormonen zijn aan het evenwicht zoeken.
uiteindelijk kreeg ik 5 :o goede dagen achter elkaar, daarna ging het om onverklaarbare wijze fout, er kwamen alleen maar slechte dagen, ik was zo teleurgesteld en wanhopig.
gelukkig kreeg ik afgelopen maandag nog een teken, ineens een redelijke dag, daarna ging het weer mis. Ik heb ook alleen maar last van slecht slapen en een naar wattig, suizend hoofd, lichamelijk gaat het prima.
Denk erover om maar eens naar een overgangskliniek te gaan, eigenlijk meer om bevestiging te krijgen, want medicijnen mag en neem ik niet.

Beste dames, zou blij zijn met jullie reacties.

Dorothea.

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd NU: 58

Bericht door Janet » wo 22 apr 2015 11:01

Hoi Dorothea,

Ik vraag het mij ook af? Ik ben ook 2,5 jaar post en de klachten zijn nog volop aanwezig. Wel andere klachten dan voorheen maar niet minder heftig. Mijn geduld raakt een beetje op en ik denk dat het nooit meer goed komt. pfff, Gisteren weer naar de ha geweest, wel veel begrip maar geen oplossing. De stress is niet te harden in mijn lijf, vooral in de ochtend en in de avond en nacht domineert het bonzen van de stuwing in de aderen in mijn oren. :mrgreen: Veel succes voor jou en het zal een keer overgaan.

Groetjes Janet

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » wo 22 apr 2015 12:17

Dank je wel Janet voor je antwoord, stelt me toch enigszins gerust dat jij hetzelfde nog hebt na 2 1/2 jaar, samen hebben we er dus schoon genoeg van.

Gekke is, dat ik wel genoeg energie heb en ook geen opvliegers en ben ook nog steeds dezelfde slanke vrouw (afkloppen maar). Alleen dat rare hoofd met z'n af en toe nare gedachten, het vertrouwen wat totaal weg is, heb er wel heel lang vertrouwen in gehouden hoor!
Vanaf het begin is het slapen wel een groot probleem en nu nog steeds, slik wel slaapmedicatie, maar wil dat niet altijd nemen.

Dorothea.

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sjellie » vr 24 apr 2015 06:22

Hoi Dames,

Ik ben nu ruim 1 jaar niet meer ongesteld, dus neem ik aan dat het post heet. Toch?
Ook ik ervaar precies hetzelfde als jullie. Het gaat op en af. Goeie dagen, en nu is het weer hopeloos. Regelmatig 's nachts wakker worden met een suizend hoofd, ervaar wel dat het heftiger is als ik gedroomd heb. Vannacht 3x wakker geworden. Moest ook kleine plasjes doen. Het suizend en raar hoofd lijkt vanuit mijn nek te komen. ( heb ik misschien door het dromen gespannen geslapen? ).

Ik heb ergens gelezen dat de postmenopauze het heftigste is. Voor deze tijd heb ik kleine klachtjes gehad. Maar verweet dat niet aan de overgang, dacht dat je alleen maar ging zweten en dat het dan overgang hete. Zie wel dat we zo ongeveer van de zelfde leeftijd zijn, zou dan die klachten die we hebben, het meest voorkomen in de post periode.

Hebben jullie ook de klachten die ik heb in deze periode zoals: droge vagina, met jeuk,
krampen in de kuiten vooral 's nachts, pijnlijke gewrichten, slecht tegen harde geluiden kunnen, ( lijkt ook overdag dan het rare gevoel in mijn hoofd heftiger te zijn, alsof ik tegen een te harde geluidsbox heb gestaan ) Stemmingswisselingen enz.
verder kom ik even niet op de andere klachten omdat die nu niet aanwezig zijn.

Merk nu dat het suizen wat afneemt, dus ga maar eens terug naar bed.
Hopelijk sta ik na wat slapen op, met een normaal hoofd zodat ik weer een goeie dag heb.
Bedankt voor het willen lezen van mijn bericht, geeft me een prettig gevoel dat er meerdere zijn zoals ik.

Groetjes Sjellie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske

Bericht door Wiske » vr 24 apr 2015 08:36

hoy dames,

Er zijn vrouwen die er tot meer dan 10 jaar overdoen om tot hun nieuwe ik te komen.
Ik wil jullie niet ontmoedigen en het verschilt heel erg van vrouw tot vrouw maar gedaan is het nooit helemaal en het gaat ook in periodes.

Dan weer wat beter dan weer slecht.
Je bent overgegaan in een nieuwe levensfase.

Na 5 jaar heb ik meer goede dan slechte dagen. Maar de slechte zijn er ook nog hoor.

Veel sterkte

Wiske

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sjellie » vr 24 apr 2015 17:36

Hoi Dames,

Wiske, O jee dan hebben we nog wat te goed. Ga proberen om dan toch zoveel mogelijk
te genieten van de goeie dagen. En de andere (slechtere) bezig te zijn, zodat de klachten wat op de achtergrond blijven. Kom net van het dorp en heb wat gekocht om beter door
de overgang te komen. Wie weet helpt het, ik kan het althans proberen.
En ik blijf maar proberen me te ontspannen, en niet in een stres houding te zitten,
lukt me maar moeilijk. Koffie heb ik al op als ik dan pas denk, O jee, dat activeert ook.
Nooit gedacht dat het zo zou zijn, die overgang.

Groetjes Sjellie

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » vr 25 sep 2015 13:41

Beste dames,

En dan "vier" ik mijn 9 jarig overgangsjubileum. Werd op m'n 50e zo erin gegooid, en zomaar zijn er 9 jaren voorbij gegaan, vol met ellende en ik zie het eind aan de tunnel nog steeds niet.

ja, er zijn wel momenten dat het even lekker gaat, dat moet ik toegeven, dan zie ik het helemaal weer zitten en voel ik ook echt, dit gaat de goede kant op.
maar dan van het ene op het andere moment verdwijn ik weer in de diepe put en kom ik er haast niet meer uit.

Zou fijn zijn, als er meer dames zijn die er al ZO lang inzitten willen reageren en me wat moed kunnen inspreken.

Dorothea.

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005

Bericht door Greta51 » vr 25 sep 2015 20:54

Hoi Dorothea,

Ik ben even oud als jij en herken je verhaal wel hoor maar ik vind wel dat het heel langzaam iets beter gaat. Niet geweldig, maar de slechte periodes lijken wat korter te duren en de goede iets langer.
Houd moed joh. We zullen dit toch een keer achter ons kunnen laten?!

Greta.

Gaby
Berichten van Gaby
Onderwerpen van Gaby
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Gaby » ma 28 sep 2015 14:34

Hallo Dorothea,

Ik ben nieuw op dit forum, heb wel al jaren meegelezen.
Ik vond dat je weinig reacties hebt gekregen en vandaar dat ik nu toch maar besloot om me te registreren.
Ik ben ook 58 jaar en wil je laten weten dat er dus inderdaad meer dames zijn die nog met overgangsklachten kampen.
Bij mij begon het ook op mijn 50e, maar toen menstrueerde ik nog en daardoor herstelden mijn klachten ook steeds weer.
Op mijn 54ste stopte mijn menstruatie en vanaf dat moment denderde ik de overgang in met vele klachten, zowel lichamelijk als geestelijk.
Het duurde even voordat ik begreep dat het door de overgang kwam, maar mede door dit forum werd mij dat steeds duidelijker.
Nu op mijn 58ste jaar zijn veel klachten verbeterd of verdwenen, maar sommige dingen keren ook weer terug na weg geweest te zijn.
Bijv. de laatste tijd weer last van angstig zijn, moeilijk kunnen relativeren en gefocust zijn op fysieke ongemakken, er meteen het ergste van denken. Dit was een tijdje geleden veel minder. En zo nog wel wat meer dingen die spelen. Echt opbeurend is het dus misschien niet voor je, hoewel ik me toch echt veel beter voel dan toen ik 54 was. Maar......en dit geeft mij altijd veel steun, je bent dus niet de enige die er zo lang last van hebt. Op een dag is het vast voorbij, laten we daar op hopen!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet van Gaby

Monica
Berichten van Monica
Onderwerpen van Monica
Menopauzejaar:

Bericht door Monica » di 29 sep 2015 06:40

Hoi Dorothea,

volgens mij hebben we wel eens vaker op elkaars berichtje gereageerd want ook ik zit al enige tijd op deze site. Ik kan je helaas geen opbeurend berichtje sturen maar wil je wel heel veel sterkte wensen tijdens deze waardeloze reis in ons leven, het zou toch fijn zijn als er een wondermiddel zou bestaan die ons zou kunnen helpen. Ik hoop dat je van andere lotgenoten wel wat positieve berichtjes zal ontvangen waaruit zal blijken dat er toch echt een eind aan deze ellende komt.

Groet Monique

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea

Bericht door Dorothea » di 29 sep 2015 09:16

Wat fijn al die berichtjes,

Ik heb intussen ook alweer 1 dag :o redelijk gehad, daarna ging het weer verder me de ellende.

En Gaby, wat lief dat je je speciaal hebt geregistreerd om mij antwoord te geven.
Bij mij is toen ik 55 was de baarmoeder verwijderd, hoewel je dus nu niets meer zeker weet, is er door bloedonderzoek wel vastgesteld dat ik nu ongeveer 3 jaar post bent.

Inderdaad ben ik dus al 3 jaar meer dan ellendig, ik heb 1x een periode van zelfs 4 weken goed, echt goed gehad en als je dan weer terug wordt geworpen, kan je toch echt niet bedenken dat het hormonen zijn en dan zijn de zwarte periodes wel erg zwaar.

Dank voor jullie respons en voor een ieder sterkte.

dorothea.

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi

Bericht door Desi » di 29 sep 2015 11:14

Hallo Dorothea,

Ook ik zit er al behoorlijk lang in. Het begon rond mijn 43e en ik ben ondertussen al bijna 6 jaar postmeno.

Ook ik heb nog steeds periodes dat het minder gaat en inderdaad wat hier ook werd geschreven: de angst en de lichamelijke ongemakken, daar kan ik me bij tijd en wijlen echt ongelukkig onder voelen. Bang om toch iets te mankeren wat niet onder het kopje 'overgang' hoort. Maar ja, als het dan na een paar weken vanzelf weer is overgegaan... moet ik toch wel concluderen dat het toch weer die nare hormonen waren.

Maar, dat moet ook echt gezegd, er is wel het e.e.a. veranderd. De slechte periodes zijn korter en de goede periodes worden langzaam maar zeker wat langer en vaker. En er zijn ook periodes dat ik toch de ongemakken heb, maar er niet door uit balans word gebracht.
Ik ben er nog niet, maar hoop toch dat deze trend doorzet.

Veel sterkte Dorothea!

groetjes, Desi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht