Dichtgesnoerde keel bij emotie

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Lilyfee
Berichten van Lilyfee
Onderwerpen van Lilyfee
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 64

Dichtgesnoerde keel bij emotie

Bericht door Lilyfee » vr 07 nov 2014 11:23

Hallo dames,

Sinds kort heb ik er weer een klacht bij en omdat ik mezelf ken probeer ik mijn angst van bij het begin de kop in te drukken. Ik heb nl. de nare gewoonte om, bij een of andere enge gewaarwording deze zelf in stand te houden door er voortdurend aan te denken en deze gewoonweg zelf op te roepen, ... word soms gek van mezelf !! :S

Een week of twee geleden was ik op een morgen weer eens heel trillerig opgestaan en voelde ik een huilbui opkomen. Omdat ik deze wilde inhouden omdat het mijn man stilletjes aan tot wanhoop drijft, snoerde mijn keel dicht en kon ik bijna geen lucht meer krijgen, ik moest mezelf echt tot orde roepen en kalmeren om terug te kunnen ademen.

Sindsdien heeft dit zich al verschillende keren herhaald, van zodra ik mijn huilen binnenhoud, komt die dichtgesnoerde keel en de ademnood opzetten. Mijn ongebreidelde fantasie leidt me naar de meest enge ziektes.
Ik ben alleen thuis nu en moet voortdurend mijn gedachten onder controle houden, anders loopt het weer mis, o wat haat ik mezelf dan,
Ik help liever mijn medemens dan hulp te vragen, en ik word stilletjes aan wanhopig.
Is er iemand hier die deze heel vervelende klacht herkent ? Het zou mij zo geruststellen.

Cath

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Dichtgesnoerde keel bij emotie

Bericht door Bloesems » vr 07 nov 2014 11:55

Hallo Cath

Een deel v je bericht komt me heel bekend voor nl het oproepen v negatieve gedachten, dat doe ik dus ook en da resulteert bij mij in hartkloppingen niet zozeer het dichtsnoeren v mijn keel alhoewel ik dat ook soms heb...
Ik ben ook alleen thuis, in ziekteverlof en zelfs werk kwijt, gepost in ander bericht
Ik heb al veel alleen geweend lukt me soms ook niet maar nu heb ik wel echt verdriet omdat ik nu voel hoeveel ik kwijt geraak door mijn hartkloppingen, mijn werk dat ik zo graag deed en het genieten...

Als ik niet goed slaap dan ben ik moe overdag en durf ik geen nieuwe job aannemen alhoewel ik dat zo graag weer zou doen..
Het normale leven v werken en genieten weer opnemen...waarom moet ik zo afzien? Want dat is het inderdaad voor mij.
Die criticus = negatieve gedachten oproepen maken me het leven zuur en dat duurt al wel een hele periode...eigenlijk is dat altijd een soort paniekreactie die ik zelf creëer en die mij die last bezorgt...

komt dit deels door de hormonen?
Jazeker want vorig weekend na 4 maanden geen menstruatie meer gehad kwamen ze er opnieuw wel weer door, amai wat een verschil, heel goed gevoel niets v last super goed, maar is weer al lang voorbij dat goede gevoel...het knaagt weer aan mijn hart...plus weer gespannen borsten....

Wanneer ga ik.mogen zeggen ik kan de draad van mijn leven weer opnemen?
Ik kijk er naar uit...voel me veel te jong om alle dagen thuis te zitten
Ik wil opnieuw werken en weer meedraaien in het normale leven
Ik,wens dat a iedereen die er ook behoefte aan heeft

Natalie

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » vr 07 nov 2014 13:05

Lilyfee schreef:
vr 07 nov 2014 11:23
Omdat ik deze wilde inhouden omdat het mijn man stilletjes aan tot wanhoop drijft, snoerde mijn keel dicht en kon ik bijna geen lucht meer krijgen, ik moest mezelf echt tot orde roepen en kalmeren om terug te kunnen ademen.
Hallo Cath,

Je roept jezelf tot de orde, maar in plaats van dat er orde ontstaat er wanorde als de emotie erachter komt dat het kalmer worden onderdrukking oplevert i.p.v. aandacht. De emotie voelt zich miskend, raakt de weg kwijt en zet zich noodgedwongen vast in je lichaam.
Bijv door je keel dicht te knijpen, een brok in je keel, je gal spuwen, kokhalzen, je adem afsnijden, spanning op je maag enz.

Een emotie kan er pas uit als de weg vrij is. Zolang ie wordt onderdrukt is de weg niet vrij en kan ie niet worden gerustgesteld.
Hij zit gevangen en spartelt alle kanten op om zijn behoefte aan te geven. En gaat inmiddels zo hard tekeer dat je hoofd de emotie niet meer herkent en gaat geloven dat er ms sprake is van ernstige ziekten.
Opnieuw krijgt de emotie geen aandacht en worden controlemaatregelen verscherpt. De emotie vecht zich kapot en blijft knagen, plagen en vreten.

Wat diep van binnen omhoog komt en zo nadrukkelijk om aandacht vraagt dat zal altijd dwars door alle controle maatregelen' blijven proberen heen te breken.
Wat zo diep uit jezelf, uit je hart, uit wat je nu nodig hebt, daar is niets mis mee
Het loopt niet mis als je dat aandacht geeft en vrij laat, het zal er wel bij varen en je uiteindelijk meer met rust gaan laten.

Dat je je man niet tot wanhoop wilt drijven is begrijpelijk, maar laat het geen reden zijn zelf dan maar in wanhoop te blijven leven. Want dat is in niemands belang.

Lia

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 07 nov 2014 13:22

Hallo Cath,

Wanneer je je emoties verdringt, krijg je lichamelijke klachten zoals een dichtgesnoerde keel (of maagklachten/hoofdpijn/nekklachten enz).
Je verkrampt als het ware en deze spanning zet zich vast in je lichaam.

Wat kan er gebeuren wanneer je toegeeft aan die emoties?
Je zult je er alleen maar beter door voelen, emoties zijn een ontlading en wanneer je die ontlading tegenhoudt kan dat dus allerlei klachten in de hand werken.

groetjes en sterkte

Gaea

Lilyfee
Berichten van Lilyfee
Onderwerpen van Lilyfee

Bericht door Lilyfee » vr 07 nov 2014 14:35

Hey Natalie, Lia en Gaea,

bedankt voor jullie reacties, het doet mij goed jullie berichten te lezen. Uit elk van hen kan ik iets leren, het kan idd. niet goed zijn om emoties als het ware in te slikken, diep in mezelf weet ik dat de reden van die toegesnoerde keel mijn ingehouden emoties was, maar ik ben een eeuwige doemdenker en twijfelaar ... :oops:
Nathalie jammer dat je je werk kwijt bent door je klachten, ik ga op pensioen op 1 december, heb me de laatste jaren veel beter voorgedaan dan ik was, heb menig uur op het toilet versleten omdat dat de enige plaats was waar ik mezelf kon zijn, de eenzaamheid die je dan voelt........ Ik hoop voor jou dat je vlug terug een nieuwe start kan maken.

Lia, je slaat de nagel op de kop, zoveel dingen die je schrijft zijn om over na te denken, bedankt.
Gaea, ik moet idd. leren toegeven aan mijn emotie en geen schaamte voelen, ik werk eraan.

Cath

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » vr 07 nov 2014 20:52

Lilyfee schreef:
vr 07 nov 2014 11:23
Omdat ik deze wilde inhouden omdat het mijn man stilletjesaan tot wanhoop drijft
Hoi Cath

Wat zijn vrouwen toch vaak pleasers......
je wringt je in allerlei 'ongezonde' bochten om je man te ontzien..... maar misschien zou je man jou moeten ontzien?

vr gr lee

Lilyfee
Berichten van Lilyfee
Onderwerpen van Lilyfee

Bericht door Lilyfee » vr 07 nov 2014 22:01

Ach Lee,

Ik mag niet klagen hoor, hij doet zijn best, maar alleen een lotgenoot kan echt begrijpen wat wij meemaken. Soms word ik gek van mezelf, hoe moet hij zich dan wel niet voelen. Bedankt om te reageren.

Cath

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » za 08 nov 2014 06:55

Sorry Cath

maar ik blijf dit dus de omgekeerde wereld vinden in 'overgangsland':
Lilyfee schreef:
vr 07 nov 2014 22:01
Soms word ik gek van mezelf, hoe moet hij zich dan wel niet voelen.
Ik zie dat toch echt anders.... Als hij al gek wordt hoe moet jij je dan wel niet voelen?

Gr lee

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht