Van de een op andere minuut zo down voelen

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Van de een op andere minuut zo down voelen

Bericht door Krista » di 04 feb 2014 19:13

Dag lotgenoten,

ik worstel nu al jaren met de overgang en dacht alles wel gehad te hebben. De laatste tijd kan ik echter van de een op andere minuut zo vreselijk down zijn, ik geloof dan dat het nooit meer goed komt echt het is vreselijk. Het kan ook zo maar weer weg zijn. Dan ben ik nog niet heel vrolijk maar dan is het te dragen. Zijn er dames die dit misschien herkennen?

Groet Christa

Wilma56
Berichten van Wilma56
Onderwerpen van Wilma56
Menopauzejaar:

Re: Van de een op andere minuut zo down voelen

Bericht door Wilma56 » wo 05 feb 2014 14:29

Hallo

O, zeker. Ik heb ook van die dagen dat ik mij vreselijk down voel.Kan spontaan in huilen uitbarsten.
Voel mij dan in de steek gelaten en niet begrepen. Heb van die dagen dat ik soms denk, bekijk het maar met mijn werk, ik ga niet. Maar ja ik moet wel.
Soms wil ik wel eens gewoon verdwijnen en niet meer terug komen. Zo rot voel ik mij dan.
Maar ik moet toch verder en dan zeg ik maar tegen mijzelf "kom op doe gewoon stel je niet aan, eens zal die overgang en alles wat er bij zit overgaan."
Dan zet ik lekker een country muziekje op en ga line-dansen. Ben ik gek op. En dan gaat het meestal wel over.

Probeer ook wat leuks te doen als je je zo voelt.
Is moeilijk, ik weet het maar het helpt wel.
Sterkte hoor Christa.

Wilma

Elsje
Berichten van Elsje
Onderwerpen van Elsje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Elsje » wo 05 feb 2014 15:30

Hallo Christa,

Ja, wat kun je je met periodes toch vreselijk ellendig voelen. En wat kan ik daar soms zo genoeg van hebben.
Waar ik dan zo naar verlang is naar iemand in mijn omgeving die me steunt. Van wie ik me zo mag voelen. Die tegen me zegt "kom maar, huil maar effe, of maak maar effe een pas op de plaats, trek je maar effe lekker terug"
Dat kan me zo steunen. Het helpt me om een beetje door dat rot gevoel heen te breken en kunnen mijn traantjes er effe uit en is de ergste spanning eraf.
Dat is dan zo "heerlijk"

Maar ja, dat soort steun is zeldzaam. Veel vaker wordt ik afgehouden met dooddoeners:
Kom op...
Stel je niet aan....
Het gaat wel een keer over...
Ga gewoon iets leuks doen...

Bah, alsof ik zelf niet na kan denken..........
Ik voel me dan zo onbegrepen dat ik me nog ellendiger voel.
Dan komt er nog schuldgevoel en boosheid bij ook omdat ik op zulke momenten simpelweg onmogelijk aan die opdrachten kan voldoen.

Els

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » wo 05 feb 2014 17:45

Dank dames voor jullie reactie.

Ik vind het al fijn om te lezen dat ik hier niet alleen in sta. Ik heb vorig jaar een burn-out gehad en nu ben ik zo bang dat het weer zo erg wordt. Moet er niet aan denken om me weer ziek te melden op mijn werk.
ook voor ons zal de zon toch ooit ook gaan schijnen.........

Groet. Christa

Annechyn
Berichten van Annechyn
Onderwerpen van Annechyn
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Annechyn » wo 05 feb 2014 17:47

Elsje schreef:
wo 05 feb 2014 15:30
Waar ik dan zo naar verlang is naar iemand in mijn omgeving die me steunt. Van wie ik me zo mag voelen. Die tegen me zegt "kom maar, huil maar effe, of maak maar effe een pas op de plaats, trek je maar effe lekker terug"
Zo herkenbaar!
En dan ben ik inmiddels 52 maar ik zou het allerliefst dan nog even net als vroeger toen ik kind was naar mijn moeder gaan. Even nog dat heerlijke gevoel ervaren van getroost worden door je eigen mama.
Maar we moeten sterk zijn en volwassen en positief.... we zijn zelf moeder en misschien wel oma.
Het is sowieso een droombeeld, want mijn moeder is 89 jaar en geestelijk zo ver weg dat ze niet weet wie ik ben. Ik kan dus ook niet meer aan haar vragen hoe zij het had toen ze in de overgang was.

Annechyn

Maria60
Berichten van Maria60
Onderwerpen van Maria60
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 59

Bericht door Maria60 » do 06 feb 2014 17:53

Hallo,

Het verhaal van Christa had over mijzelf kunnen gaan, vandaag nog in de ochtend redelijk en vanmiddag weer zo down, wordt het zo zat, een jaar geleden ben ik ziek geworden overspannen, overgang, overbelast zeg het maar, krabbelde langzaam op en werk nu weer 20 uur per week op een drukke polikliniek.
Toch ben ik nog maar een schim van wie ik was, weinig energie, veel in mijn hoofd "zitten" veel lichamelijke klachten, verkeerd ademen enz. enz. heb al ademhalingstherapie gedaan bedrijfsmaatschappelijk werker veel mee gepraat, hij raadt mij meditatie aan, ik probeer braaf van alles, maar schiet soms zo weinig op o ja ben ook nog bij een osteopaat i.v.m zere schouders en nek. Heb 3 kinderen met wie het allemaal prima gaat en een stabiele relatie dus eigenlijk niks te klagen maar zo voelt het niet!

Wel fijn om hier te lezen dat het allemaal bij de overgang kan horen, begin soms te twijfelen aan mijzelf!
Sterkte allemaal, zal toch wel een keer beter worden, toch?! :?:

Groeten, Rietje

Grid1959
Berichten van Grid1959
Onderwerpen van Grid1959
Menopauzejaar: 2011

Bericht door Grid1959 » vr 07 feb 2014 14:08

Hallo Christa,

Je bent inderdaad niet de enige hoor, hier zit er nog een. Vorig jaar wel wat lichamelijke klachten gehad met de nodige ongerustheid erbij. Maar vanaf januari ook geestelijke problemen, vaak bang als ik alleen ben. Waarom geen idee.

En mezelf maar groot houden voor mijn omgeving. Als er iemand vraagt hoe gaat en ik zeg goed denk ik ze moesten eens weten.
Op mijn werk vrolijk blijven maar ondertussen mij zwaar ... voelen.

Ik heb verder ook niemand in mijn omgeving waar ik mee hierover kan praten. Mijn moeder is 82 maar zegt nooit geen last gehad te hebben dus daar heb ik weinig aan. Daarom is dit forum ook zo fijn de herkenning en het feit dat ik niet de enigste ben.

Soms lijkt het me zo fijn om te weten of dat er mensen in mijn omgeving of buurt die in hetzelfde schuitje zitten te kennen zodat je eens samen met een kop koffie hierover kunt kletsen, zou misschien ook erg opluchten. Maar ja, ik ga in de buurtsuper geen briefje ophangen met deze gegevens :roll:

Dus zoals je ziet Christa je ben niet de enigste, we zullen met zijn allen uit deze ellendige periode moeten zien te komen.

Groetjes Ingrid

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Sonja123nick » za 08 feb 2014 11:37

Hoi Christa,

Helaas heel bekend verschijnsel, ben van de een op de andere minuut zo down.
Heb dan geen fut meer om op deze aarde te blijven.
Is toch vreselijk dat ik dan zo denk.
Ben nu een jaar in de overgang, en vind het een hel.
Nog maar niet te spreken over de stemmingwisselingen.
Maar we moeten door.

Groetjes Sonja.

Hope12
Berichten van Hope12
Onderwerpen van Hope12
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Hope12 » za 08 feb 2014 15:28

Hoi allemaal....

Is dat dan dat gevoel dat me zo ineens overvalt?
Als of ik een ander persoon ben, zo voelt het, het gaat de hele dag op en neer.,zo voel ik me mezelf en zo is het weer mis.....

Zomaar om niets overvalt me een donker en naar gevoel, weet me dan even geen raad met mezelf.....of huilen, heb soms het gevoel alsof ik gek wordt....

Ben nieuw in overgangsland, en het maakt me behoorlijk onzeker, ben 2 jan gestopt met de pil, en heb het gevoel dat ik er echt ingedonderd ben...

Groetjes
Liv.

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » vr 14 mar 2014 18:43

Dag dames,

het gaat nog steeds niet beter, zo gaat het een week goed maar er hoeft maar iets te gebeuren en het is weer mis. Ik denk dan echt dat het nooit meer goed komt. Sinds kort slaap ik ook geen nacht meer goed. Jongens wat is dit zwaar. Net wat Sonja zegt, geen fut om hier nog te zijn overvalt me steeds meer. Ook de lichamelijke klachten zijn afschuwelijk je haalt je echt van alles in je hoofd. Als dit zo blijft ben ik bang dat ik toch weer aan de antidepressiva ga beginnen.

groet Christa

Oops49
Berichten van Oops49
Onderwerpen van Oops49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Oops49 » zo 13 apr 2014 16:38

Hallo dames

Die arm om je schouder wat iemand hier boven beschrijft inderdaad zo'n behoefte aan, helaas krijg ik juist vaker averechtse reacties van stel je niet aan, doorgaan, gewoon doen e.d.
Ik probeer dan toch een beetje mijzelf te pamperen, bijvoorbeeld nee te zeggen tegen dingen die ik echt op dat moment niet wil, ook al weet ik dat mensen dat dan niet zullen waarderen. Vooral omdat ik al nooit nee heb durven zeggen. Maar ik wil ook naar mijzelf luisteren.
Het ergste vind ik dat ik af en toe zo ontzettend om niets verdrietig kan zijn, dan voel ik mij ook heel alleen. Het is wel een troost te weten dat dit bij de overgang hoort. Het verdwijnt bij mij ook wel weer na een paar dagen, maar tijdens die dagen ben ik erg verdrietig en kan ik kort door de bocht reageren. Heel apart, en soms wel uitputtend!

Oops

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Lunar » zo 13 apr 2014 17:57

Hoi Dames,

jee wat een herkenning. Zijn redelijke psychische opgewekte dagen ondanks
alle lichamelijke ellende (en die is al dik twee jaar zeer groot) maar ik heb dagen dat de irritatie en down voelen ineens opkomt als een stortbui.
en dan is niet een ding fout maar mij totale leven lijkt ineens zinloos vergalt en zo verdrietig. Huilbuien uit mijn tenen. Soms wel een dag of twee aaneen
Ik moet dan echt mezelf weer opkrikken anders blijf ik lang in hangen.
Bizar down op die momenten : kijk ik dan een week erna erop terug sta ik ook wel van mezelf te kijken.
Zo zie ik niks meer zitten en zo wil ik weer plannen maken..soort PMS (had ik altijd al) maar dan, zoveel x extremer.
Troost vind ik dan eigenlijk bij niemand, moet de 'bui' uitrazen.
Hoe doen jullie dat?

groet
Luna

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:

Bericht door Elke45 » ma 14 apr 2014 20:54

Dag Luna,

Heb jij nog je maandstonden of ben je echt al in de menopauze? ik herken heel goed deze gevoelens en benoem ze soms ook als PMS omdat ik mijn maandstonden nog heb. Maar ik dacht dat dat zou verdwijnen eens je maandstonden gedaan? Is dit dan niet zo? Help, ik vind het nu al zo vreselijk en kijk uit naar einde v menstruatie omdat ik dacht dat nadien alles weer wat stabieler zou worden.

Sterkte,
Elke

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 15 apr 2014 13:15

Dag Elke,

ik slik de pil nog en heb dus onttrekkingsbloedingen.
vermoed echter dat ik nog wel zal menstrueren als ik stop. wil nu niet stoppen, maar moet er nog wel van komen.
Zelf denk ik dat ik rond het einde van mijn premenopauze zit maar zeker kan ik daar niet van zijn.

groet Luna

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:

Bericht door Elke45 » di 15 apr 2014 13:31

Dag Lunar,

De pil houdt dus die klachten ook niet echt tegen. Ik moet binnenkort naar de gynaecoloog en vroeger is ook al geprobeerd om met een pil minder klachten te hebben, maar ik denk dat ik ga weigeren gezien de risico's en andere medicatie die ik neem. Ik lees hier op het forum dat de pil PMS klachten of menopauzale klachten niet veel wegneemt of ben ik verkeerd?

Merk jij Luna op dat het vaak samen gaat met je pilvrije periode of is het ook middenin?

Groetjes
Elke

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » di 15 apr 2014 15:44

Dag Elke,

kan ik niet echt antwoord op geven. Ik ben altijd in de stopweek hoofdpijnerig, huilerig enz geweest. De week erna had ik altijd ook last weer in ritme te komen en voelde ziekerig en labiel.
toen ik de pil jarenlang niet nam was dat nog veel erger.
nu slik ik 2 a 3 strips door. Minder geschommel zeg maar.
De klachten zijn 2 jaar geleden begonnen.
Ik denk dat het wel door de pil heen komt
Zijn meer dames hier met hormonale klachten door de pil.
Ik krijg na 2 of 2,5 strip vaak een gevoel, dat ik ongesteld moet worden.
meer moe, hoofdpijn en, soms wat bloed.
dan stop ik meestal ook een week. Alsof mijn lichaam erom vraagt : al kan dat volgens de kenners niet. Toch heb ik dat wel.

groet, Luna

ZeeuwseBea
Berichten van ZeeuwseBea
Onderwerpen van ZeeuwseBea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door ZeeuwseBea » vr 27 okt 2017 14:12

Hallo dames

Ook herkenning en zit nog niet eens in de overgang; menstruaties nog keurig op tijd..
maar kennen jullie ook het tegenovergestelde? Je opeens heel gelukkig voelen, ook om niks? :lol:
Heel veel sterkte iedereen...

Bea

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht