Overgang met heftige emoties

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Mariette01
Berichten van Mariette01
Onderwerpen van Mariette01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Overgang met heftige emoties

Bericht door Mariette01 » zo 27 mar 2011 14:06

Hallo,

Ik ben Mariette, ben 41 jaar. Sinds 2 weken zit ik regelmatig op deze site te lezen.
Ik lees heel veel van herkenning en troost! En daar ben ik heel blij mee.
Het is een soort schaamte, de overgang heb ik gemerkt, want je leest er weinig en je hoort er weinig
over in je omgeving.

Misschien ben ik wel de eerste van mijn vriendinnenclubje.

Sinds 1,5 jaar al vaak tussendoorse bloedingen. Vorig jaar onderzoeken gehad, maar niets gevonden.
Gelukkig nam mijn huisarts me wel serieus en te zeggen dat ik wel in de overgangfase ben.

Ik heb nog vaker de bloedingen dan voorheen, dus heel onregelmatig.
Maar waar ik nu het meeste last van heb is de emoties!!!

Ik kan zo ineens huilen, om niks, of zo ineens boos reageren om kleine dingen.
Daar baal ik heel erg van. Gelukkig snapt mijn man me wel wat ik bedoel. Hij maakt er ook grapjes om, zo van dat het herkenbaar is van zwanger zijn en puberteit.

Wat ik wil zeggen. Ik ben blij dat ik deze site hebt ontdekt en veel baat bij hebt met de ervaringen van andere vrouwen, maakt niet uit hoe oud je bent.

De emoties, vind ik het ergste, omdat het mij zo overvalt en het lijkt wel alsof ik mij aanstel.

Fijn als jullie willen reageren, het zal me zeker goed doen.

Alvast bedankt!! :D

Groetjes Mariette

Pioenroos
Berichten van Pioenroos
Onderwerpen van Pioenroos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Re: Overgang met heftige emoties

Bericht door Pioenroos » wo 06 apr 2011 11:03

Hallo,

ik snap precies wat je bedoelt.... lijkt wel of er soms een storm van emoties in mij zit en dan nog meestal boze, onredelijke emoties. Kan ze bijna niet handelen en merk vaak als ik weer uitgeraast ben dat ik de dag erna hartoverslagen heb. Zit ik me daar weer druk over te maken en voel me dan zo klein en waardeloos.

Zou zo graag vrolijk door het leven gaan maar er zit een :evil: in mij....ook kan ik huilen om van alles en nog wat.... het lijkt wel of woede en melancholie om elkaar strijden. Ik heb dit eigenlijk alleen thuis, misschien omdat het daar veilig is.... zie wel dat man en kinderen er niet blij mee zijn... er is soms begrip maar vaak ook niet... en eigenlijk snap ik dat wel... hoe kunnen zij het nou snappen als ik het zelf al niet snap.... :roll: :?:

Hommeltje

Mariette01
Berichten van Mariette01
Onderwerpen van Mariette01
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mariette01 » wo 06 apr 2011 20:03

Hommeltje,

Dat je het thuis aan manlief en de kids moeilijk kan uitleggen, dat heb ik ook.
Gelukkig krijg ik wel troost van mijn man en zoons, wel lief hoor.
Het is wel verwarrend allemaal soms. Het is net alsof ik weer aan het puberen ben.
Vooral het komt zomaar ineens opzetten en dan ook nog zonder reden of om kleinigheid.

Ik voel me er ook schuldig over hoe ik ben, maar ja.......

Gelukkig zijn er genoeg mensen die me wel begrijpen :D

groetjes Mariette

Snoes
Berichten van Snoes
Onderwerpen van Snoes
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Snoes » di 10 mei 2011 00:42

Hallo dames,

Heel herkenbaar, de laatste maanden zit ik gelukkig in een wat rustiger vaarwater maar de emoties kunnen nog wel eens erg oplopen.
De storm is wat gaan liggen ik voelde me net alsof ik in een achtbaan zat, vloog van de ene emotie in de andere kon het niet eens bijbenen zo snel ging het.

Ik dacht hoe ga ik dit redden ik wordt gek van mezelf, ik begrijp mezelf niet hoe moet een ander mij dan begrijpen. Manlief vond het ook allemaal maar raar was die enorme uitvallen van mij ook niet gewend ik zeg wel gelijk sorry bedoel het niet zo maar het zijn de hormonen. Is dat nou een zwak excuses? Maar ik kan er gewoon echt niets aan doen.

Waarom het ineens een stuk rustiger is geworden ik heb geen idee misschien hoort dat zo? Wel even lekker.

sterkte
Groet Marianne

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Jamilla » wo 11 mei 2011 15:51

Hallo vrouwen,

Herken jullie gevoelens.

Geen een emotie is onredelijk, denk ik. Misschien weleens hoe we deze uiten.

Ik zie de emoties ook wel als belangrijke boodschappers. Daar waar ik vroeger makkelijker voorbij ging aan mezelf, staat nu een enorme muur met "NEE" erop geschreven. Tot zover en niet verder. Als ik daaraan toch voorbij zou gaan, voel ik me helemaal niet goed/gezond. Het gaat dan niet om wat ik wil maar om wat ik dringend (zonder te willen drammen) echt nodig heb.

Ik voel me echt niet begrepen soms en dingen worden vaak anders uitgelegd door een ander of anderen. Soms maakt dat eenzaam. Ik heb eigenlijk geen keuze meer dan mijn eigen weg te gaan. Respect en begrip opent hierbij veel deuren. Ik kan iemand naast me verdragen die me begrijpt, echt luistert en me respecteert nu. Iemand die dat niet doet en waarbij ik me steeds moet verdedigen of op mijn tenen moet lopen, geeft me een heel naar gevoel. Net alsof ik er niet mag zoals ik nu ben en ik word gebagatelliseerd. Ik voldoe dan niet meer aan verwachtingen. Dan maar liever alleen. Geen gezeur aan mijn hoofd. :)

Lastig, dit alles met kinderen, werk enz..

Sterkte! Groetjes, Jamilla.

Hartje
Berichten van Hartje
Onderwerpen van Hartje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Hartje » wo 18 mei 2011 10:48

Hallo dames,

oh zo herkenbaar,

je hebt momenten dan kun je de hele wereld aan, dan heb je hele plannen, en nog geen minuut later voel je de emotie opkomen en heb je nergens geen zin meer in, lijken alle gedachten hoge beren.

Hartje

Riapassies
Berichten van Riapassies
Onderwerpen van Riapassies
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Riapassies » vr 09 sep 2011 07:45

Hallo,

hier iemand met een heleboel verschijnselen', ik ben 56 jaar en de overgang begon bij mij een paar jaar geleden met hele heftige menstruaties met als gevolg een bloedtransfusie. Door de vele krampen in mijn been een hernia, de schildklier werkte haast niet meer en tamelijk neerslachtig; kreeg eerst de pil. Eerste 3 maanden goed en daarna begon de ellende weer. Kreeg pil voor vrouwen in overgang, hielp ook niet. zo,n naar en vreemd gevoel in mij.

Overal me gestopt en kreeg a.d. na een aantal weken werd ik weer mezelf. Na een halfjaar dacht ik ik stop ermee het gaat zo goed. Prompt weer menstruatie en daarna weer in de ellende. Weer a.d. en werd weer mezelf.

RiaP

Jesse
Berichten van Jesse
Onderwerpen van Jesse
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door Jesse » vr 30 sep 2011 09:22

Hallo,

Ik ben 49 en schildklierpatiënt dus al wat klachten gewend. Onregelmatige menstruatie (om de 3 a 4 maanden) koppel ik aan de premenopauzemaar als dat uitblijft ben ik best wel blij.....

Sinds kort, herken ik helaas ook jullie klachten. De storm van woede, de achtbaan van emoties. Het is zo onwerkelijk omdat ik zelf nooit zo ben of ben geweest. Hier ben ik dus helemaal niet blij mee want mijn omgeving moet het ook vaak ontgelden.

Heel veel sterkte (voor ons allemaal)!
groetjes Jesse

Downtje
Berichten van Downtje
Onderwerpen van Downtje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Downtje » za 01 okt 2011 09:41

Hallo Mariette,

Ik vind het erg dat ik stemmingswisselingen heb en dat ik aankom.
Moet mezelf weer leren accepteren en dat is iets waar ik altijd al erg moeite mee gehad heb.
In de puberteit ging het om de jeugdpuistjes waar ik mee zat. Toen werd het mijn gewicht. Ik heb me altijd dik gevonden, ook last van eetstoornissen gehad en nu word ik dus dikker. Daar heb ik erg veel moeite mee.
Verder ben ik blij dat ik hier lees dat ik dus niet gek ben zoals meer vrouwen denken omdat ze vergeetachtig worden.
Ik merkte ook dat ik vergeetachtig werd en gooide dat op me burn-out, maar weet nu dat dit met de overgang te maken heeft. Joepie :S
Maar goed, ik hoop door hier veel te lezen toch een soort van steun te hebben en begrip want dat is er totaal niet. Ook thuis niet met een puberdochter.

Nou veel plezier hier zou ik bijna zeggen, maar je begrijpt me wel ( denk ik) ;)
Downtje

Bluemoon
Berichten van Bluemoon
Onderwerpen van Bluemoon
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Bluemoon » ma 08 jul 2013 01:20

Hallo Mariette,

Ben een beetje blij dit alles hier te lezen, ik ben dan door de overgang heen, ben nu 55 en de overgang heeft ongeveer 5 jaar geduurd.
Toen ik het kreeg was ik helemaal alleen, me moeder was al lichtelijk dementerende en wist niets meer, zij had het net zo erg als ik het had, angsten, woede, heftige emoties en wat al niet meer.
Ben alleen, niet getrouwd... ooit een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad dus ook ongewild kinderloos.
Vlak voor me 55ste verjaardag was ik opeens zo vrolijk en levenslustig, tot ik tot de ontdekking kwam dat de overgang voorbij was.
Had ook dat ik vaak boos was op mezelf, mezelf niet meer accepteerde en alles wat de dames hier schrijven.
Heb vaak gemediteerd en als je dan heel dicht tot jezelf kan komen, dan weet je waar de woede en boosheid vandaan komt waar meerdere dames over schrijven...ik kwam tot de ontdekking dat die komen door alle veranderingen in je leven en vooral het ondergaan van alle ellende en zeker het ongewild afscheid nemen van je jongere ik.
Toch het huilen heb ik soms nog...nu ben ik erachter waarom ook.. dat zijn om de gemiste kansen in het leven.
Wens alle dames veel sterkte met de overgang.

Met vriendelijke groeten,
Bluemoon

Eve
Berichten van Eve
Onderwerpen van Eve
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Eve » zo 28 jul 2013 20:19

Hallo Mariette,

Ik heb ook heftige emoties. En het is moeilijk om dit naar de anderen uit te leren. Vaak is het me gevraagd wat ik heb en waarom ben ik zo anders dan voorheen. Het is moeilijk in mijn professioneel sfeer. Ik kan niet altijd zeggen dat ik in een moeilijke periode ervaar omdat ik in de overgang ben. Mensen zijn niet altijd tolerant. Het is moeilijk om altijd op zijn best te zijn als je je niet zo voel.

Groetjes, Eve

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht