Hoe kan ik weer leren vertrouwen op mezelf?

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Patti1963
Berichten van Patti1963
Onderwerpen van Patti1963
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Hoe kan ik weer leren vertrouwen op mezelf?

Bericht door Patti1963 »

Beste Dames,

Ik keek zo uit naar de overgang. Niet meer elke maand ziek, heerlijk! Maar nu het al meer dan 4 jaar gaande is verlang ik terug naar die tijd waarin ik 3 dagen onder een kleedje op de bank lag. Wist ik toen veel...
Ik voel me nu vooral gevangen in een web van heel veel klachten. Oud- en nieuw zeer belemmeren mij om positief te leven. Ik dacht dat ik al mijn verdriet en trauma's had verwerkt maar het tegendeel is waar. Ik voel me zo moe en moedeloos. Waar ben IK gebleven?
Een buurvrouw zei: "Je bent aan het opruimen." Daar kan ik wat mee dacht ik. Het klinkt beter dan mijn negatieve mantra: "Ik kan niet meer..." Maar het valt me heel zwaar.
Ik voel alles! En ik ben de hele dag bezig om mezelf gerust te stellen. Als dat niet lukt raak ik in paniek. Hoe kan ik weer leren vertrouwen op mezelf? Kom dit ooit nog een keer goed?
Ik ben in de opruiming...
Wens jullie liefde en kracht!

Patti.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 66

Re: Hoe kan ik weer leren vertrouwen op mezelf?

Bericht door Laila »

Patti1963 schreef: za 26 dec 2020 19:55En ik ben de hele dag bezig om mezelf gerust te stellen.
Hoi Patti,

Dat herken ik en dat vreet energie. Het is een moeilijke fase waar we doorheen gaan, een rollercoaster met ups en downs. En die downs wegen extra zwaar.
Ik stel me het altijd zo voor, dat al je verdriet en trauma's verstopt zitten in verschillende laatjes en af en toe springt er zo'n laatje open en beleef je het weer opnieuw en dan heb je een rotdag. Maar ik ga er wel vanuit dat die laatjes op den duur leeg raken en dat het dan makkelijker wordt. Heb jij ook af en toe een dag dat alles lekker gaat?
Wat ik ook doe, ik houd elke dag een kort dagboekje bij, soms maar 3 regels op een dag, daarin schrijf ik al mijn zorgen en ongerustheid van mij af, dat helpt mij wel. En veel op dit forum lezen, dat helpt ook enorm!
Ik wens jou ook heel veel liefde en kracht!

Groetjes, Laila
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Hallo Laila,

Mooie naam! Dank je wel voor je reactie.

Die laatjes leiden een eigen leven lijkt het wel en ze springen razendsnel open. Ik zoek het interventiemoment zodat ik kan zeggen dat het oude meuk is en ik nu veilig ben. Langzaamaan komt er een nieuw begin mede met de hulp van een overgangsconsulente. Zij heeft me een Vit. Suppl. gegeven. En de HA heeft me een AD voorgeschreven, vooral om te kunnen slapen.
In mijn piepkleine halletje is een klein klaagmuurtje waar een spreuk op staat. Daar 'praat' ik tegenaan. En schrijven en lezen op dit forum is ook fijn.
Ik heb nog geen goede dagen wel goede momenten. Dan schilder of zing ik.
Heb jij ook hobby's?

Fijne dag!
Patti.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Patti,

Leuk idee van die klaagmuur! :D En inderdaad, lezen op dit forum heeft mij al door veel dips heen geholpen, ik word er toch wat rustiger van als ik lees dat ik niet de enige ben!
Ik heb niet zoveel hobby's, eigenlijk alleen lezen en films en series kijken. En ik heb heel leuk vrijwilligerswerk in de plaatselijke bieb, dat is eigenlijk ook een hobby :lol: Ik kijk er altijd weer naar uit om daar heen te kunnen. Morgen is het weer zo ver. Ook al zijn we gesloten tot 19 jan, er is genoeg werk te doen. Het is voor mij een enorme leuke en gezellige afleiding.

Laila
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Hallo Laila,

Hoe is het vandaag met je?

Lezen is een hele mooie hobby! Ik heb een minibieb bij de voordeur gemaakt van een oud konijnenhok.
Ik lees voornamelijk breipatronen...

Vandaag ben ik erg verdrietig. Deze tijd is zo verstikkend. Waar gaan we naar toe?
Sinds een paar dagen ben ik begonnen met het slikken van hormonen i.o.m. een endocrinoloog. Ik hoop zo dat ik iets stabieler wordt.

Verder zou ik graag een klacht indien bij de Maker. Is die hele overgang niet een mega error?

Zijn er dames die goede ervaringen hebben met het slikken van hormonen?

Zorg goed voor jezelf,
Patti.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Patti

Lezen is inderdaad een heel mooie hobby, ik lees nu in coronatijd voornamelijk e-books. Het is even wennen, maar bevalt toch wel goed. Als je een abonnement op de bieb hebt, kun je gratis e-books lenen. Wat leuk van die mini-bieb. Je breit dus ook veel Patti? Ik heb vroeger heel veel gebreid. Veel truien voor de kinderen toen ze nog klein waren. In de jaren 70 was breien heel erg hip en nu begint dat ook weer.

Spelletjes op de iPad doe ik ook veel, ik kan mijn hoofd dan zo lekker even leeg maken.
Hopelijk wordt het wat makkelijker als het voorjaar wordt.

Groetjes, Laila.
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Beste Laila en andere dames, hoe gaat het met jullie?

Ik ga door een diep dal en kan wel een knuffel gebruiken. Door de spanning is mijn nekhernia weer actief naast alle andere klachten. Het lijkt wel een vulkaan, wat een zenuwpijn. Door de pijn raak ik overprikkeld en misselijk. Ik ben zo moedeloos. Laat dit de laatste hobbel zijn naar een nieuw leven! Ik heb hulp maar ik moet het zelf doen. Hoe houden jullie het vol?

Patti.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Patti,

Vervelend dat je door zo'n diep dal gaat! Hopelijk gaat het snel wat beter met je nekhernia. Ik heb hier geen ervaring mee, maar zo te lezen is het erg pijnlijk!
Na een paar hele rustige weken is het bij mij ook bal. Anusklachten, en niet zo'n beetje! Kramp erin en dat doet erg zeer. Een paracetamolletje helpt er ook niet tegen. Ik dacht eerst van niet, maar ik geloof toch dat het ook inwendige aambeien zijn. Dus, ontlasting zacht houden en voorzichtig gaan zitten. :? Geen lekker praatje...
Het is zo vervelend, steeds weer andere klachten. Dan weer dit, dan ineens weer dat, het houdt maar niet op.
Veel sterkte met je nekhernia en ook al ben ik niet zo'n knuffelaar, toch ook een heel dikke knuffel voor jou! :D

Groetjes, Laila
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Hallo Laila, dank je wel voor de knuffel!

Hoe is het vandaag met je?
Ik ga de Nieuwe Fase lezen en hoop daar kracht op te doen.
Ik blijf maar huilen...

Patti.
Bobje123B
Berichten van Bobje123B
Onderwerpen van Bobje123B
Menopauzejaar: Eeierstokken verwijderd
Leeftijd: 63

Bericht door Bobje123B »

Hoi Patti, Laila

Hoe gaat het bij jullie? En je nekhernia, ik hoop dat het wat beter gaat! Al heb ik geen ervaring daarmee.
Hier is het weer bal....vaak even huilen, druk hoofd, beren op de weg, wat als...., allerlei gedachtes.... word er niet goed van!
En nu met dat warme weer, bah....

Houd het nooit op? Na 13 jaar? Is niet meer zo erg als jaren terug, maar toch genoeg om me zo te voelen! Wil dit niet meer, hoef niet door de kamer te dansen....maar dit? Pfff
Heb over 2 weken weer controle in het ziekenhuis, dus zal ook mee bezig zijn!

Sorry voor het geklaag, hoop op een betere dag morgen

Bobje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi hoi,

Vandaag een redelijke dag. Niet veel klachten, behalve veel te warm!
Alvast sterkte met je controle Bobje, maar die duurt nog even.
Patti, jij ook sterkte!

Groetjes, Laila
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Hallo Bobje,
Ja, 'bal' is het!
Die onophoudelijke maalstroom aan gedachten zodra ik mijn ogen open sla. De ochtenden zijn zo zwaar!
Verlang naar rust in hoofd en lichaam.
Troost en dat het goed komt.
Liefs, Patti.
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Hallo Laila, fijn dat je een goede dag hebt gehad.
Ik heb enig tijd geleden klaprooszaadjes gestrooid in mijn stoeptuintje en daar groeit nu een wilde groene strook bladeren. Ben erg benieuwd. Ik ben dol op klaproosjes!
Liefs, Patti.
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Patti,

Ja, klaproosjes vind ik ook prachtig, je ziet ze ook veel in bermen die niet gemaaid worden, heel mooi!
Er komen een paar warme dagen aan, we gaan er maar weer voor, pappen en nathouden! :D

Groetjes, Laila
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Pattie, Laila

Dat malen kan ik ook niet uitzetten voor een tijdje...gaat maar door! Word er gek van!
Hobby’s heb ik ook wel,maar helpt niet altijd. Bij stofzuigen lopen soms gewoon de tranen...bah! 🤷‍♀️ Onrustig en bij wat problemen gelijk in de stress....huilen.....nooit zo geweest! En nu? 😢😒
Wat een ramp !

Bobje
Patti1963
Berichten van Patti1963
Menopauzejaar:

Bericht door Patti1963 »

Ha Bobje, ik leef met je mee.

Soms helpt een stopwoord om je geest eruit te snappen. Maar acceptatie is ook een ding. Ik wil mijn oude ik terug! Ik wil geen nieuwe ik! Tja, het is niet anders. Het is een innerlijke transformatie waar we niet omheen kunnen. Huil maar bij het stofzuiger, die heeft er geen last van.
Als het maar stroomt...

Hou vol, Patti.
Reinadop
Berichten van Reinadop
Onderwerpen van Reinadop
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Reinadop »

Hoi iedereen,

Hier nog zo,n maler mijn hoofd staat niet stil.
Ben vier maanden niet ongesteld geweest en vorige maand matig en nu weer erg.
En dan die klachten, ik geniet nergens van, lichaam dat op en top gespannen is, mijn levensgevoel lijkt wel weg .
En dan is positief blijven moeilijk en we moeten door in die zin.
Heb mijn leefwijze wel aangepast want anders hou ik het niet vol, maar alles lijkt soms teveel.
Wil ook niet in een hoekje gaan zitten want dan wordt het helemaal erg denk ik maar zou willen dat het toch eens minder wordt.
Ben 54 jaar en al jaren klachten dan dit en dan weer dat, maar ik hoop op ooit eens betere tijden,
Lekker van me afschrijven en op het forum lezen helpt mij wel dan heb ik het gevoel dat ik niet alleen ben.
Maar verder is het echt zwaar.

Wens jullie allemaal kracht en sterkte toe
Reina
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi reina, Laila, en alle anderen !

Hoe is het met jou / jullie .?

Op het moment weer wat onrustig, huilbuien, en malen. Ben gelukkig niet de enige, maar soms denk ik weleens...ben ik dat alleen?
Veel energie is er ook niet, het hoognodige en dan weer
Diamant painting. Vind dat wel leuk, maar kan het niet uren achter elkaar! Zeker als het wat donkere stukken zijn!
Herken wel dat je positief moet blijven en je bezig moet blijven maar soms.....

Ook ik zeg vaker NEE, als het me teveel word, nooit gehad,deed altijd alles voor iedereen,maar nu denk ik eerst na, voor ik wat zeg/ doe! Nee...nog niet echt blij met alles!

Bobje
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila

Bericht door Laila »

Hoi Bobje,

Met mij ook maar zozo. Heb een voorwandverzakking, waarschijnlijk baarmoeder en blaas zijn verzakt, waardoor ik veel last heb van onderbuik- en lage rugpijn. Heel vervelend. Daarvoor moet ik nu naar de bekkenbodemfysio. Ben nu 1x geweest en ik hoop dat dit effect gaat hebben. Ik word hier niet vrolijk van, dat zul je begrijpen.
Met jou ook nog niet heel geweldig, lees ik. Goed dat je een hobby hebt, in diamond painting, dat verzet toch even je gedachten. Maar de hele dag, nee dat hou je ook niet vol.
Doe jij wel eens mee met Nederland in Beweging? Daar wil ik nu weer mee beginnen, het schijnt dat je humeur daar ook erg van opknapt. Heb vanmorgen yoga oefeningen voor de lage rug gedaan, die vond ik op YouTube, best zwaar, maar het hielp wel!

Groetjes, Laila.
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Laila

Wat erg voor je...ik hoop dat het met de oefeningen wel beter word !?
Je word er zeker niet vrolijk van🤔

Ik loop veel met de honden,dus beweging genoeg. Ik ben verder geen sporter,!

Stond vanmorgen op ,heb verkeerd gelegen denk ik, last van de rugspieren,net onder de schouderblad! Ook leuk....voel het ook met ademen. Altijd wat, 🤷‍♀️

En voor de rest....niet veel zin in iets! Herkenbaar denk ik?

Bobje
Plaats reactie