Overgang en gevoeligheid

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Overgang en gevoeligheid

Bericht door Vie18 »

Een aantal vrouwen vonden elkaar bij het onderwerp "woede" en bleken gevoelig of hoogsensitief te zijn.
Omdat dit invloed heeft in de overgang kwamen we hierover in gesprek. Om andere vrouwen ook mee te laten praten of lezen openen we nu een nieuw topic. Zo kunnen we onze ervaringen hier kwijt.

Vie
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Re: Overgang en gevoeligheid

Bericht door Hannah1 »

Dank je Vie,

hoop dat er meer vrouwen met hooggevoeligheid reageren en we kunnen delen en elkaar helpen met een luisterend oor, en er- en herkenning met deze dubbele belasting van al erg gevoelig zijn van nature en daarbij nog de afname van bepaalde hormonen in de overgang.

Groetjes, Hannah
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 56

Bericht door Suusje64 »

Hallo Vie,

wij hebben elkaar al gesproken via een ander onderwerp.
Hier ook een gevoelig en hsp-er.

Hormonen vliegen alle kanten op.
Het ergst vindt ik de angst en paniek vooral als ik alleen ben.

Ik hoop dat er meer dames gaan reageren op deze topic.

Fijne dag,
Suusje
Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Lientje22 »

Dag dames,

Ik weet niet of ik hoog gevoelig ben geweest voorheen...
Maar ben altijd erg meelevend naar anderen geweest, voelde stemming altijd aan. Kon altijd goed inleven in anderen.
Heb ook 25 jaar in de zorg gewerkt.
Kreeg regelmatig te horen dat ik begripvol was. Vaak kwamen mensen met een problemen en zorgen naar mij toe.
Ik probeerde te luisteren, veroordeelde niet..
Ik kan er slecht tegen als mensen negatief /lelijks tegen mij zeggen wat niet waar is. Trek me dit zelf aan.
Als ik dit aangeef bij diegene vinden ze het zwak/aanstellerij.
Kan dat lastig van mezelf afzetten. Heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
Ben denk ik meer een introvert persoon.

Maar nu kan ik weinig hebben van anderen wat gevoelens zorgen etc betreft.. Ben dan snel boos, geprikkeld en geïrriteerd.
Heb meer genoeg aan mijzelf en mijn gezin.

Lientje
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 »

Hoi Lientje en andere dames,

Voor mijn gevoel en wat ik van je lees en heel herkenbaar voor mij is, heb je veel kenmerken van hoogsensitiviteit. Er zijn genoeg boeken hierover te lezen waarin je je zult herkennen. Het is echt moeilijk (een flinke uitdaging) om te leren laveren met deze eigenschap in een snelle prestatiemaatschappij, en om dicht bij jezelf te blijven.
Ik ben mezelf ergens onderweg kwijtgeraakt en leer de laatste jaren dichter bij mezelf te komen, maar dat gaat nog met veel weerstand vanuit allerlei geconditioneerde overtuigingen die ik aangeleerd heb. Bv niet mogen voelen wat je voelt, me verdrietig of eenzaam voelen terwijl ik toch alles heb materieel. Flinker zijn, niet piepen.
Natuurlijk voel ik me ook liever prettig, maar zoals veel beschreven hier, er komen dingen uit het verleden naar boven die blijkbaar opnieuw of voor het eerst aangekeken en doorvoeld willen worden. Hardnekkige patronen zien en die, als je er last van hebt, leren te doorbreken. Ik vind het een hele confrontatie met mezelf en met hoe ik de wereld anders bezie. Alles wordt scherper, de zgn negatieve kanten maar daarbij ook de mooie kanten.

Er is veel tweestrijd in mijn hoofd, en wat voelt goed, wat niet, ik heb bijvoorbeeld behoefte aan (echt) contact, maar voel ook vaak de pijn van een ander aan en dan weet ik soms niet of het gevoel wat ik voel van mezelf is of van de ander. Dit verward me. Daarom ben ik graag op mezelf, maar kan dan ook weer teveel alleen zijn en in mijn eigen gedachten en gevoelens verstrikt raken. Dus het is voor mij iedere dag weer een balans zoeken van niet teveel prikkels, maar ook niet te weinig. Door de overgang is dit allemaal veel sterker geworden. Waar ik vroeger minder nadacht en deed, en mezelf voorbij liep, denk ik nu meer na en doe weinig. Ik hoop ergens onderweg in dit proces in het midden uit te komen.
Nou ja, dit zijn zo mijn belevingen op dit moment, ms herkennen jullie je er wat in of hebben jullie suggesties om met teveel/te weinig prikkels om te gaan?

Sterkte allemaal, laten we mededogen met onszelf hebben, onszelf niet zo veroordelen om hoe we ons nu voelen en zijn (mijn grootste leerpunt ;) ).

Groetjes, Hannah
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 56

Bericht door Suusje64 »

Hallo Hannah,

dit komt mij zeker bekend voor. Ik ben mijzelf ook behoorlijk tegengekomen. Al sinds 2013 mee begonnen door een terugval en weer depressief geworden. Slik a.d. paroxetine nu 20 mg maar kom van 60 mg...afgebouwd.
Ik voel en ervaar heel veel nu en merk ook de energie van anderen hoe men zich voelt.
Momenteel ben ik veel met mijzelf bezig.
Heb jij ook angsten en paniekerig?
Ik merk dat ik veel in mijn hoofd zit. Ik heb mindfulness, acupunctuur, coaching en alle lagen doorgespit.
Waar ik wel ben achtergekomen dat ik niet depressief ben geweest echter ik was alleen maar aan het vluchten en dacht als ik maar ad. slik dan gaat het over nou dat is niet waar altijd aan jezelf blijven werken.

Ook de hoogsensitiviteit en de prikkels herkenbaar.

Ik heb geleerd van mijn coach om goed te aarden. Stampen met je voeten
En om jezelf in een glazen stolp te zetten denkbeeldig.

Succes en sterkte Hannah
Suusje
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 »

Hoi Suusje,

Herkenbaar. Toen ik aan de ad begon ging het ook beter, maar het was een vlucht achteraf bekeken, heb de arts toentertijd geloofd dat ik een stofje zou missen. Nou ja, wat het ook is, ik kamp nu met de gevolgen ervan. Leren omgaan met al die zgn negatieve gevoelens en ze er te kunnen laten zijn blijft een uitdaging, en vooral mezelf er niet om veroordelen.
Ja het aarden is belangrijk bij hoogsensitiviteit, want het denken en piekeren overheerst vaak. En denken is niet verkeerd maar het piekeren helpt me niet.
Pfff...heb heel veel angsten gekregen, het is vooral onzekerheid over van alles en nog wat. Mis een basisveiligheid en daar werk ik aan, dat ik in de basis leer te vertrouwen op mezelf en dat ook mijn zgn mindere kanten er mogen zijn, met name van mezelf. Maar dat is een levenslang proces, wel aangezwengeld door de overgang.
Sterkte ook Suusje, het is gewoon fijn om te delen hier op de site.

Groetjes, Hannah
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Beste dames,

Wat een herkenning. Het in je hoofd zitten, piekeren, de heftige emoties, de gevoeligheid.
Ik weet pas sinds een jaar of 10 dat ik hsp ben. Soms is het fijn, het intens kunnen genieten, de radar voor mensen en sfeer. Maar nu in de overgang vind ik het een last.
Omdat je dan al kampt met zoveel emoties en angsten.

Ik probeer ook goed te aarden. Stampen inderdaad en in mijn lijf komen.
Merken jullie ook de gevoeligheid voor medicatie en voeding? Lijkt soms wel of ik gevoelig ben voor alles.

De overprikkeling door dit alles vind ik het moeilijkst nu.
Visite of drukte verdraag ik bijna niet. Tot mijn grote verdriet vind ik het zelfs moeilijk dat de vriend van mijn dochter hier in huis is voor het weekend. Ze gaan dus naar zijn huis. En dat doet pijn. Al begrijpen ze het wel.

Ik oefen wel met prikkels aangaan. Ben bang dat ik anders helemaal niets meer aan kan of durf. Hopelijk wordt de prachtige eigenschap gevoeligheid ooit weer een pluspunt in plaats van een last.

Fijn dat jullie er zijn. Mooie en rustige dag gewenst.
VIe
Bobje123B
Berichten van Bobje123B
Onderwerpen van Bobje123B
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 62

Bericht door Bobje123B »

Hoi Vie

Het is zeker een lastig iets. Drukte is voor mij ook niet meer zo geweldig, vroeger wel,maar nu? Pfff. Heb het altijd wel gehad dat ik mensen aanvoel,maar of dat nu hsp is, weet ik eigenlijk niet. Ben wel een gevoelsmens. Ga ook vaak op mijn gevoel af als er iets is.
Hoeveel emoties zijn er .....pfff
Wel goed dat je dochter dan bij haar vriend is, toch lief van haar dat ze er rekening mee houd, en voor jou rustiger. Aan jezelf denken, al valt dat niet mee!

Bobje
Lientje22
Berichten van Lientje22
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje22 »

Hallo dames,

Vie jij schrijft
" De overprikkeling door dit alles vind ik het moeilijkst nu"

Ook anderen in huis kan ik niet verdragen, heb al meer als genoeg aan mijn eigen gezin.
Dat vind ik echt moeilijk. Voor heen vond ik het gezellig als er eens iemand om de koffie kwam bijv.
Kinderen hadden ook vaak speelafspraken.

Dit is voor mij zo herkenbaar Vie wat jij schrijft over de overprikkeling
Ben heel snel overprikkeld, veel rust nemen en alleen zijn.
Bij mij uit overprikkeling in duizelig worden, spierspanning. Neem ik dan geen rust dan wordt ik emotioneel boos woede etc..
Ik vind dit echt het meest verschrikkelijke nu. Want ik kan alleen maar veel rust nemen om het te voorkomen
Soms denk ik wel dat ik een vreselijk ziekte in mijn hersenen heb door al deze klachten.
Ook is regelmatig met mijn gezin teveel als we met zijn allen eten aan tafel (7 personen)
Dan moet ik daarna echt een paar uur rust nemen.
Ik herken echt veel wat jullie schrijven. Maar vraag met toch af zijn wij HSP?
Of versterkt de overgang enorm alles?

Ik trek ook snel alles persoonlijk aan. Altijd wel wat gehad, maar nu zo enorm versterkt.
Voordat ik al deze klachten kreeg ongeveer 4 jaar geleden. Kon ik de wereld aan om zo maar te zeggen.
Wel altijd meelevend en zorgzaam geweest. stemming aan kunnen voelen etc..
Maar ik was nooit overprikkeld zoals nu. Ik runde mijn gezin van 5 kids. Kinderfeestjes draaide ik mijn hand niet voor om.
Ik vond het wel altijd heerlijk om na een drukke dag van zorgen na 20.00 uur tijd voor mezelf te hebben. Lekker wat lezen, knutselen etc
Dus rust en tijd voor mezelf en geen gedoe meer aan mijn hoofd.
Maar dat is toch normaal na een drukke dag van zorgen en voor iedereen klaar staan.
Werkte voorheen, naast mijn gezin, op een afdeling in een ziekenhuis met veel apparatuur en piepende apparaten. Genoot juist vd hectiek en drukte.

Mijn vraag en worsteling is dan ook zijn wij nu in de overgang er achter gekomen dat we HSP zijn. Willen we graag een benaming voor onze klachten?
Omdat onze klachten op andere aandoeningen lijken? Bobje jij stelt ook die vraag of we nu HSP zijn?
Of is het de overgang die ons zo ongelooflijk uit balans brengt? En ons zo heel gevoelig laat zijn.
Wordt wel echt herkend dat de overgang zo ongelooflijk veel klachten kan geven? Is dat bekend bij therapeuten? Of krijgen we een "etiket"
voor onze klachten? En vinden we het zelf ook zo moeilijk te geloven en accepteren dat de hormonen/overgang dit veroorzaken?
Ik stel me zelf ook die vraag, heel vaak. Ik heb zelfs een keer gedacht ik lijk wel autistisch nu. Omdat ik zelf overal zo anders op reageer nu.
Maar ja als je eerst ruim 40 jaar goed kan functioneren word ik toch niet eens half de 40 plotseling autistisch bedacht ik dan weer.

Wat ik eigenlijk hoop dat er nog eens een vrouw hier leest die door de overgang is. En ook zo gevoelig en snel overprikkeld was tijdens de overgang. En nu van haar te lezen dat het na de overgang weg was.

Lientje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Lientje

Herken veel van jou. Drukte en spanningen zijn hier ook een dingetje. Veel herrie of drukke winkel vind ik nu ook niet leuk. Maar ja, boodschappen doen is nodig.

En je alles persoonlijk aantrekken...hier nog 1. Nooit zo geweest. Malende gedachten ook. Bang zijn voor terugkomende ziekte ook. Dat soort dingen.

En ja de overgang / hormonen doen zoveel zei de Huisarts laatst tegen mij. Maar ook als je heel veel hebt meegemaakt ,word het geestelijke gedeelte er niet makkelijker op. Integendeel ! Iedere dag huilen? Hoe kan dat? Vroeg ik de Ha.hij zei...de 1 heb dit ,en jij hebt huilen. Niemand is gelijk! Ik vind het zwaar...zeker geestelijk.soms denk ik dat ik gek ben

Bobje
Lientje22
Berichten van Lientje22
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje22 »

Hallo dames

Wat mij zelf regelmatig helpt is oudere berichten lezen. Ik heb in de zoekbalk "gevoeligheid " ingetypt'
Ik heb een aantal zinnen uit berichten even gequoot:

Uit deze berichten lees ik toch wel dat het echt de hormonen zijn die alles heel erg versterken, doen wankelen.

Dames wat ik ook als tip aan jullie mee wil geven: Lees ook de oudere berichten. Je kan daar echt veel aan hebben. Er zijn daar dames bij die ook een zware overgang hadden. Het zijn berichten vanaf 2002, Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder.
Toen was de overgang niet herkent. Maar soms bekruipt me het gevoel dat het na al die jaren nog minder herkent wordt en opgelost moet worden door therapieën , behandelingen etc.. Is er nog minder ruimte voor de overgang? We leven zo in een maatschappij waar in we alles moeten oplossen en kunnen. Verdriet gevoelens even... maar dan moet het over zijn. Mensen weten er vaak geen raad mee.

Hier onder een aantal zinnen uit oudere berichten over gevoeligheid:

"Herken veel in jullie verhalen. Ik heb gedacht dat er van alles aan mij mankeerde, van een stoornis tot heel gevoelig zijn. Maar het is 'gewoon' de overgang. Aan de ene kant voel ik opluchting, eindelijk vind ik herkenning."

"De hormonen maakt ons zenuwstelsel onstabiel en veel vrouwen zijn van zich zelf ook al wat meer gevoelig, nou dan is het plaatje compleet."

"Ik ben ook zo gevoelig! Heb altijd wel een beetje last gehad van Lange tenen maar het is nu wel heel erg hoor! Ben zo gevoelig ik word er gek van. Ben altijd erg zelfverzekerd in mijn werk en was ook altijd erg tevreden over hoe ik in het leven stond. Maar ik twijfel nu aan alles!"

"...maar zo gevoelig was ik wel helaas...........Ik wordt sterker het laatste jaar...........laat niet meer zo over me lopen..........Dat werd ook hoog tijd........"

"Word het na de Overgang weer rustiger en stabieler? Ja dat wel.
Eenmaal na de menopauze maak je definitief minder hormonen aan, en breekt de periode aan waarin lichaam en geest zich opnieuw gaan instellen. Om toe te kunnen met die verminderde hormoonaanmaak moet er van alles anders gaan werken en anders gaan samenwerken.
Een ingewikkeld aanpassingsproces (postmenopauze) dat dikwijls met horten en stoten verloopt."

"Was altijd wel gevoelig, maar die gevoeligheid viert nu hoogtij."

"Zal ik me ooit nog zo voelen als vroeger?"
Hoe vaak is ook bij mij die vraag niet voorbij gekomen.
De overgang heeft me in de loop van de jaren het antwoord gegeven.
Ook al zal ik me nooit meer voelen als vroeger (ik zou het ook niet meer willen) er bleek genoeg voor in de plaats te komen aan ander gevoel waar ik veel blijer mee ben."

"Ik ben ook gevoelig en dan kan volgens mij de overgang nog meer een ramp zijn."

Bobje bedankt voor je bericht en herkenning.

Lientje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Lientje

Ja ..die gevoeligheid. Wilde dat ik soms niet zo was.soms als een huilbui komt,en mijn man is thuis kijkt hij me aan van: wat nou weer! Dat helpt niet mee dan!

Ook ik heb de verhalen van dames gelezen van vroeger.en ja..de hormonen doen zoveel met ons.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk!

Ik hoop dat het na de overgang beter gaat , maar oh....kan niet wachten! Na 12 jaar

Hoelang ben jij nu bezig?
Bobje
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Re: Overgang en gevoeligheid/hoogsensitiviteit

Bericht door Hannah1 »

Hoi Lientje en Bobje,

Het is wat je schrijft uit oudere berichten, was al gevoelig en nu viert het hoogtij. En gevoelig voor afwijzing en veel op mezelf betrekken is juist de laatste jaren naar boven gekomen, daar had ik vroeger ook veel minder last van. Het zijn natuurlijk veranderende hormonen, die versterken alles, maar ik denk ook hoe er met gevoelens en emoties is omgegaan in je jeugd, wat je dan als referentiekader hebt en latere levensgebeurtenissen die je meemaakt en of je daarbij je verdriet of boosheid mocht hebben van je omgeving en jezelf. Bij ons was boosheid en verdriet niet echt mogelijk dus ik heb geleerd om dat te onderdrukken, toen kwam het na wat grote levensveranderingen toch naar boven en ook dat werd de kop ingedrukt met ad. En inderdaad het is zo menselijk al deze gevoelens, maar het is not done in deze maatschappij. Veel mensen lijden dan ook in stilte.

Ook ik denk wel eens ben ik autistisch, reageer ook zo anders nu. Welk etiketje of geen etiket het ook is, we hebben ermee te dealen. Maar het is erg lastig die snelle overprikkeling. Kun jij wel je rust pakken dan zonder te malen? ik wilde vanmiddag met een boekje rustig op de bank liggen, werd helemaal onrustig ervan, betrok zelfs wat ik las op mezelf, daarna in tranen en boosheid. Me rot voelen om het rot voelen en me zo graag tevredener willen voelen. En dan proberen dit toe te laten en vertrouwen dat het weer overgaat. Nu het wat later in de avond is wordt ik weer wat rustiger en vind ik het leven en mezelf weer prima. Heel apart.

Fijn te lezen je gedachtengang Lientje.
Hannah
Lientje22
Berichten van Lientje22
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje22 »

Hallo Hannah,

Je beschrijft net waar ik ook met worstel over gevoelens verdriet vanuit de jeugd wat niet mocht worden geuit.

Ik heb er net een nieuw topic over geopend "het innerlijk helen" Maar miss wordt het ook wel hier thuis.
Dan moet de beheerster van deze site het maar aanpassen.
Fijn dat je er over hebt geschreven. Is ook verwerking en heling . Toch?

Wat betreft bij v het lezen van een boek. Lees ik echt alleen boeken waar ik me fijn door voel. Dus beetje romanachtig.
Geen heftige boeken. Ik betrek ook alles op mezelf. Had onlangs een boek , waar gebeurd verhaal, van lijden en ontbering.
Na de eerste 2 bladzijden dicht gedaan. Poeh net of ik er dan bij ben zo heftig. Ook voel ik dan onrustig worden door het verhaal.
Dit heb ik ook met nieuws . Dus vermijd dat ook zo veel mogelijk. Ja ik betrek alles negatief op mezelf. en het blijft "hangen" in mijn hoofd
Erg moeilijk hoor. Terwijl ik voorheen een baan naast mijn gezin had waar soms best veel heftige gebeurtenissen plaats vonden.
En het toen fijn vond om daar te werken
Ons zelf er zoveel mogelijk voor afsluiten is denk ik het beste.

Lientje
Adriana1970
Berichten van Adriana1970
Onderwerpen van Adriana1970
Menopauzejaar:

Bericht door Adriana1970 »

Hi allemaal,

Ook ik ben hooggevoelig. Kon ik er voor de overgang nog best mee omgaan, nu wordt alles uitvergroot en komen weggestopte zaken keihard terug. Ik ga echt door een hoop ellende van verwerking van wat in mijn verleden gebeurd is, het trauma dat ik heb opgelopen. Ik kan er niet meer omheen en moet er nu doorheen.
Voel ik mij de ene dag goed en denk ik, yeah het gaat steeds beter, de volgende dag lig ik er helemaal af. Dan ben ik super overprikkeld wat zich uit in duizeligheid, vermoeidheid, somberheid, vreselijke hoofdpijn, verdrietig enz. Omdat ik goeie momenten heb vergeet ik dan ook weer dat het door de overgang komt en haal ik me van alles in mijn hoofd.

Al van jongs af aan heb ik het tot kunst verheven om mij aan te passen en dat breekt mij nu zo op. Maar het is moeilijk om overlevingspatronen te doorbreken dus dat conflicteert. Door mijn hooggevoeligheid voel ik veel energie van anderen en kan dat slecht filteren, zeker met alle spanningen rondom Corona en de feestdagen loopt mijn emmertje dan snel over.

Een ding heb ik eindelijk durven omarmen en helpt mij: zelfliefde. Keur nooit iets van jezelf af. Erken en accepteer alle emoties, niets is fout, wees vol liefde naar jezelf. Je bent het zo waard!

Ik kijk uit naar de rust in januari en hoop zo dat 2021 een veel beter jaar wordt voor ons allen.

Ik wens jullie veel liefde en warmte!
X Adriana
SeaCake
Berichten van SeaCake
Onderwerpen van SeaCake
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

Bericht door SeaCake »

Sterkte Adriana.
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Herkenbaar Adriana. Helaas. Ook ik hoop dat oud en nieuw snel voorbij is. Een nieuw jaar. Hopelijk beter voor iedereen.

Mooi wat je schrijft over zelfliefde. Ga ik aan werken in het nieuwe jaar.
Veel sterkte.
Vie
Gesloten