Voel me vooral heel eenzaam

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Geraldine71
Berichten van Geraldine71
Onderwerpen van Geraldine71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Voel me vooral heel eenzaam

Bericht door Geraldine71 »

Hallo lotgenoten,

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik inmiddels bijna wanhopig ben wat er met me gebeurd. Ik ben een vrouw van 48 en sinds een jaar aan het tobben met geestelijke klachten. Van de huisarts en psycholoog de diagnose burn-out gekregen en inmiddels 3 maanden aan de AD omdat de klachten van depressiviteit niet verminderden.
Sinds 5 weken enorm veel last van paniek aanvallen, waarvoor ik weer oxazepam heb voorgeschreven gekregen.

Na het lezen van dit forum kwam bij mij direct de gedachte op; ik ben in de overgang, maar nu? Op momenten heb ik echt het gevoel dat ik gek word en die momenten zijn er nu iedere dag. ‘s Nachts, na 2 uur slaap, schrik ik in totale paniek wakker. Inmiddels kom ik met 3 oxazepam de dag door, maar nog steeds kan ik mijn gedachten over wat er gebeurt in geest, uitschakelen. Ik kan niet anders zeggen dat ik het leven op dit moment niet meer zo leuk vind en voel een bepaalde uitzichtloosheid.
Heel graag ontvang ik reacties op mijn bericht, omdat ik me vooral heel eenzaam voel in deze strijd. Dank jullie wel en heel veel kracht gewenst.

Geraldine

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Re: Voel me vooral heel eenzaam

Bericht door Bellie »

Hoi Geraldine,

Eenzaam ben je absoluut niet. Ik heb vanmorgen ook mijn eerste bericht geplaatst over hetzelfde. Ik heb precies hetzelfde als jou. Zoveel paniek en zenuwachtigheid. En huilen en huilen en huilen. Ik was juist van plan om mijn huisarts te bellen voor AD. Bij jou helpt het dus niet? Ik zelf zit sinds half februari aan de hormoon therapie en net als ik denk dat het helpt gaat het weer hopeloos mis. Verder gebruik ik Valdispert stress moments. Dat verlicht bij wel enigszins. Ook bij mij dachten ze aan een burn out omdat ik de laatste twee jaar veel heb meegemaakt. Maar op een gegeven moment viel het kwartje dat het de overgang was en dat ik dus niet gek was. Net als jij heb ik dagen dat ik het ook echt niet meer weet. Zin in het leven heb ik dan ook echt niet. Op de momenten dat ik mij aardig goed voel, probeer ik dan ook ten volle te genieten van bijvoorbeeld het mooie weer. In de ochtend probeer ik mijzelf maar voor te houden dat het in de middag weer beter gaat. Het is lastig en ik hoop dat je de kracht vind om door te gaan. Wat je zou kunnen helpen is om naar een menopauze poli of een overgangsconsulente te gaan. Mijn ervaring is dat ze goed uitleggen wat er precies gebeurt in je lichaam, geven tips wat je wel moet doen en juist niet en misschien kunnen ze je wat ondersteuning geven op een andere manier. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, de één wil daar niks van weten en de ander is er juist bij geholpen. Maar 1 ding is duidelijk: leuk is anders!

Bellie

Geraldine71
Menopauzejaar:

Beste Bellie,

Allereerst bedankt voor je reactie en het delen van je ervaringen. Op je vraag of bij mij de AD werkt, kan ik je nog geen antwoord geven. Ik ben 2,5 maand geleden begonnen, maar deze AD werkte niet optimaal. Nu 2 weken geleden gestart met een andere soort. De eerste weken zijn weken met bijwerkingen, het echte effect duurt gemiddeld 6 weken.
Mijn paniek/stress/onrust heb ik echt iedere dag, het is meer overleven dan leven, genieten is zo moeilijk...maar ik zet door! Jouw advies voor een consulente ga ik met mijn huisarts en psycholoog bespreken, ik sta daar echt wel voor open, als deze ellende maar minder wordt.
Nogmaals bedankt dat je wilde reageren en ook voor jou heel veel kracht en sterkte!

Geraldine

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Goedemorgen Geraldine,

Je hebt geen verwijzing nodig voor de huisarts voor een consulente. Misschien hooguit voor als je het vergoed krijgt dat ligt uiteraard aan je pakket. Het is wel belangrijk dat de consulente aangesloten is bij de beroepsvereniging VVOC, om te voorkomen dat je een kwakzalver krijgt.
Ik ben vanmorgen weer om 6 uur wakker geworden met alle toestanden erbij. Gelukkig wat minder erg dan gisteren. Maar toch...

Bellie

Geraldine71
Menopauzejaar:

Hallo Bellie,

Ook ik was vanmorgen om 6.00 wakker, in totale paniek...toch maar weer een oxazepam genomen, maar de onrust blijft. Weer zo’n dag....vreselijk
Ik ga op zoek naar een consulente een uitzoeken wat mijn verzekering dekt. Bedankt en hopelijk toch een redelijk goede dag gewenst. Hou je goed.

Geraldine

Geraldine71
Menopauzejaar:

Beste Bellie,

Ik moest aan je denken, hoe gaat het nu met jou? Hier nog steeds een drama...iedere ochtend om 5.00 wakker met het gevoel ‘gek’ te worden en vreselijk veel onrust. De rest van de dag trillen en een ‘raar’ gevoel in mijn hoofd en zó moe. Gisteren bloed laten prikken en een gesprek gehad met de huisarts. Geen begrip voor mijn vraag ‘kan het de overgang zijn’? Ik ben doorgestuurd naar een psychiater, voor de juiste AD. Voel me zo wanhopig en alleen, weet het echt niet meer...

Ik hoop dat jij je iets beter voelt, en zo niet, er is iemand die aan je denkt.

Groet, Geraldine

Bellie
Berichten van Bellie
Onderwerpen van Bellie
Menopauzejaar:

Bericht door Bellie »

Hoi Geraldine,

Lief dat je aan me denkt!
Ik heb het deze week zwaar gehad. Maandag 4 mei ben ik na een vreselijk weekend begonnen aan AD en lorazepam in overleg met mijn huisarts. Helaas ging dit in de 1e nacht helemaal mis. Ik regeerde zo erg op de bijwerkingen dat zelfs de ambulance voor de zekerheid kwam. Gelukkig was alles in orde op een gigantische hyperventilatie aanval na dan. Nadat 24 uur later de troep uit mijn lichaam was ging het weer wat beter. Niet schrikken wat betreft de AD hoor. Ieder mens reageert anders en ik weet dat ik vaak bijwerkingen heb van de medicijnen. Ik heb nu oxazepam en neem elke 3 a 4 uur 2,5 mg i.p.v. 1 hele tablet in 1x. Dit helpt mij tot nu toe goed om de paniek aanvallen te onderdrukken. De nachten blijven moeilijk maar een tip van mijn overgangsconsulente heeft goed geholpen vannacht; bij een aanval/opvlieger op een koelmat gaan liggen. Je weet wel misschien, zo 1 voor huisdieren in de zomer. Daardoor koelt je lichaamstemperatuur af. Het hielp echt. Tevens ben ik gestopt met de hormoontherapie. Ik bemerk nu dat ik veel minder hoog in mijn emotie zit. En paniekaanvallen zonder huilbuien scheelt al de helft. Ik bekijk het per dag. 2 goede dagen t.o.v. 1 slechte is toch een vooruitgang. Dinsdag ga ik naar de psycholoog om om te leren gaan met de aanvallen. Want of het nu komt door de overgang of een burn-out; de symptomen zijn hetzelfde. Ik weet wel al dat afleiding het beste werkt. Als ik het krijg ga ik wat actief doen i.p.v. vol met zelfmedelijden in een hoekje te gaan zitten. In de nacht zet ik maar muziek op met mijn oordoppen en val ik weer licht in slaap op een gegeven moment. Het is en blijft lastig en soms denk ik dat iets werkt om vervolgens het de volgende dag net zo hard terug te krijgen. Hopelijk heb je wat aan mijn tips om te ontdekken wat bij jou werkt. Heel veel sterkte!

Bellie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht