Kan me af en toe toch moedeloos voelen

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Nikkie
Berichten van Nikkie
Onderwerpen van Nikkie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Kan me af en toe toch moedeloos voelen

Bericht door Nikkie »

Beste dames,

ik ben 44, waarschijnlijk al een paar jaar in de overgang.

Vooral op geestelijke vlak. De lichamelijke klachten vind ik niet leuk, maar tot nu wel dragelijk, geestelijk voel ik me heel raar. Onrustig, ontevreden, ongeduldig, niks lukt, somber en dan ineens weer reuze vrolijk.
Word 's morgens nogal eens wakker met een nerveus gevoel, alsof ik examen moet doen, wat dan in de loop van de dag minder wordt. Voel me dan soms 80.

Deze site te lezen was een openbaring voor mij, ik herken zoveel van wat iedereen hier schrijft.
Eigenlijk dringt het daardoor sinds een paar maanden echt tot me door dat ik in de overgang ben.
En dat geeft me wel wat vertrouwen, dat er niks mis met me is, maar dat dingen gewoon anders worden.

Maar ja, desondanks zit ik er momenteel ontzettend doorheen. Eén groot tranendal zeg maar gerust.
Weet op dit moment ook even niet wat te doen.
Zal blij zijn als het middag is, dan klaart dat examengevoel hopelijk ook weer op, want die ochtenden............

Nikkie

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Re: Kan me af en toe toch moedeloos voelen

Bericht door Esmetje »

Hallo

Hier hetzelfde hoor, al weken achtereen, soms erger soms minder en soms komt het 's middags weer terug of blijft de hele dag hangen.. heel vervelend vind ik het, ik ben ook 44 en zo weet ik zeker dat het de overgang is en zo twijfel ik weer..
Zit gewoon niet goed in m’n vel, bah
Moet straks naar de acupunctuur, hopen dat hij me een beetje in balans kan brengen.
Kop op meid heel veel sterkte gewenst..

Esmetje
Arnolda
Berichten van Arnolda
Onderwerpen van Arnolda
Menopauzejaar:
Leeftijd: 42

Bericht door Arnolda »

Dag Nikkie,

Ik ben ook nieuw hier en heb 's morgens ook zulke soort opstartproblemen als jij.
Het is niet fijn, best n zwaar gevoel om de dag mee te beginnen.
Maar op een of andere manier weet ik voor mezelf wel waar het vandaan komt.
Ik merk dat ik gewoon moeilijker tegen onrecht en onrechtvaardigheid kan en me ook afvraag waar brengt die overgang me toch naar toe en wat gebeurt er allemaal met me.
Op mijn werk bijv bevielen een aantal dingen me al nooit helemaal goed, maar die raken me nu veel dieper. En sindsdien is zijn die nerveuze ochtenden begonnen.
Ook het begrip van mijn man voor al mijn klachten is niet echt optimaal, hij wil het liever niet snappen. (Hahaha die roept liever ook Kop op, en begint dan over zichzelf)
Pfff.... werk genoeg nog

Er zit echt wel het een en ander onder mijn nerveuze gevoel, waar ik mijn weg in moet zien te vinden om weer wat rust te krijgen.
Niemand die mij dat kan geven.

Hoe duidt jij het voor jezelf Nikkie?

Gr,Arnolda
Nikkie
Berichten van Nikkie
Onderwerpen van Nikkie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 45

Bericht door Nikkie »

Arnolda,

Bedankt voor je reactie. Je staat er hetzelfde in als ik.
Hoe ik het voor mezelf probeer te duiden......... eigenlijk ben ik dat nog aan het uitvinden.
Maar ik voel wel dat mijn hormonen me duidelijk maken er iets moet veranderen.
Allerlei dingen die moeten, waarvan ik altijd vond dat ze moesten, worden me teveel.
Diep in mijn hart weet ik ook eigenlijk wel wat me dwars zit, moet alleen nog ff de moed verzamelen.
Het komt al dichterbij, dus tot die tijd blijf ik mezelf maar gewoon toestemming geven om die nerveuze gevoelens te hebben.
En dat het soms heftig, dat zij zo

Nikkie
Tassie71
Berichten van Tassie71
Onderwerpen van Tassie71
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Tassie71 »

Goedemorgen,

Ook mij zit het 's morgens niet altijd mee...pfff.
Als ik rustig aan op gang kan komen is er wel redelijk door mijn ochtend heen te komen. Maar o wee, als er iets in mijn agenda staat wat moet. :oops:
Ben al een tijdje bezig sommige dingen anders te doen. Ik zet nu 's avonds al alles klaar voor het ontbijt bijvoorbeeld. Daardoor ben ik niet zo gestrest, en is de sfeer aan tafel dat ook niet.
Afspraken en zo plan ik als het ff kan, niet meer in de ochtend. Wat niet altijd kan, maar vaak ook wel als ik het vraag :)

Mijn kinderen moeten ook veel meer zelf gaan doen, dan ze gewend waren. Niet dat ze nooit mopperen maar ze doen het wel. Soms zelfs al zonder dat ik ze eraan moet herinneren. Al blijven het kids natuurlijk, 12 en 14, maar ze blijken veel meer te kunnen dan ik had verwacht.
Op mijn werk kan ik waarschijnlijk vaker op andere tijden werken. Dat probeer ik voor elkaar te krijgen. Hoop dat het inderdaad lukt, zodat ik meer lucht krijg en niet zo hoef te stressen. Ik had al wisselende diensten, maar wil vaker late diensten.

Doen jullie dat ook? Verantwoordelijkheden/taken overdragen aan gezinsleden en je dagindeling aanpassen om jezelf op de ochtenden wat meer te kunnen ontzien. Er blijft nog genoeg te zorgen over hoor, en alles oplossen kan toch niet, maar ik merk wel dat ik me veel vaker minder opgejaagd voel.

Sterkte voor alle vrouwen in de overgang ;)
groetjes, Tassie
Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Sonne »

Hallo,

Ik ben ook nieuw op het forum. 46 jaar. Denk al zeker 3 jaar aan het sukkelen met de overgang. Eigenlijk pas sinds een week (sinds ik dit forum ben gaan lezen) overtuigd dat mijn klachten door de overgang veroorzaakt worden. Herken jullie klachten ook helemaal. Goede dagen wisselen slechte dagen af. Vooral de ochtenden zijn naar. Avonden eigenlijk altijd wel beter. Dat is in ieder geval fijn, dan ga je toch iets lekkerder je bed in. (om dan vervolgens de volgende dag weer verrast te worden hoe de vlag ervoor staat :?)

Ik ben al een dag minder gaan werken en werk nu 3 dagen. Ik hoop dat ik dit vol kan houden, want het geeft me afleiding en ik kom beter de dagen door als ik somber ben. Maar als de intense moeheid toeslaat, samen met gebroken nachten, dan is het heel moeilijk om een werkdag vol te maken. Gelukkig kan ik wel enigszins flexibel mijn werktijden invullen.

Ik neem sinds een aantal dagen een druppel CBD olie voor het slapen. Het lijkt te werken want ik slaap goed door. Maar misschien komt het ook wel omdat ik in de 2e fase van mijn cyclus ben aanbeland. Het middel kan geen kwaad volgens mij. En slapen vind ik wel heel belangrijk en heeft ook veel invloed op hoe je je voelt.

Fijn om herkenning te vinden bij jullie.

Groetjes Sonja
Sonne
Berichten van Sonne
Onderwerpen van Sonne
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Sonne »

Oh en Tassie,

ik doe dat ook hoor. Heb 2 kinderen van 13 en 14 en laat hun steeds meer hun eigen zaken oplossen en meehelpen in het huishouden. En mijn man doet ook heel veel in het huishouden gelukkig.

Voelde me natuurlijk heel schuldig dat hij zoveel taken op zich neemt, terwijl ik de dag op de bank of in bed heb doorgebracht. Maar ik kan soms even niet anders en heb me daar bij neergelegd. (En mijn man ook, alhoewel hij er soms ook even doorheen zit en dat is logisch)

En als ik moet werken, leg ik 's avonds al mijn kleren klaar voor de volgende ochtend, zodat ik daar niet meer over hoef na te denken. Anders is de kans groot dat ik in mijn pyjama op mijn werk verschijn, omdat mijn uiterlijk mij geen zak meer kan schelen als ik me zo slecht voel. :lol:

Sonja
Gerretje
Berichten van Gerretje
Onderwerpen van Gerretje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Gerretje »

Dag allemaal,

Zo herkenbaar, dat uit bed uitkomen, dat gaat prima als ik moet werken , maar op mijn vrije dagen het liefst de hele dag in bed. Als ik vrij heb slaap ik veel 's middags en ook weer 's nachts. Ik heb weinig zin in om dingen te ondernemen, maar doe het wel om niet de hele dag op de stoel te zitten. Blijf het niet de fijnste periode vinden.

Groet Gerretje
AngelaFS
Berichten van AngelaFS
Onderwerpen van AngelaFS
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door AngelaFS »

hallo dames,

Ik ga mijn menstruatie steeds vaker over slaan. Dan weer 6 dan weer 7 weken. en dan ineens veel vloeien. Ik heb gelezen dat het allemaal normaal is. Ook dat je je hondsberoerd voelt. Want dat doe ik in die periode dat ik ongesteld zou moeten worden en het niet word. Buikpijn,misselijk in de nacht wakker worden, huilen emotioneel instabiel, het gevoel niets te kunnen. Ik lig gewoon hele avonden op bed en als het kan ook overdag als ik vrij ben. Het erge is dat ik mijzelf niet meer streng kan toespreken.Het werkt niet meer.
Het kan mij eigenlijk ook niets schelen. Hele dagen niemand zien? Ik vindt het prima.
Ik was altijd super actief en altijd bezig. 4 kinderen en nog een hbo opleiding.nog een coach cursus van een jaar etc.Ik heb er gewoon geen zin meer in.

Nou daar wordt ik ook moedeloos van Gerretje en ik beleef het ook zo.
Als ik een goeie dag heb is het ook zo maar dan geniet ik er gewoon van :-)

Groet Angela.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht