Rond de ovulatie

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Rond de ovulatie

Bericht door Esmetje » vr 22 nov 2019 10:11

Goede morgen.

Ik ben net van mijn ongesteldheid af, 3 dagen geleden ineens weer depressieve klachten, somber trillerig, onrustig en malende gedachten.
Zou het met de naderende ovulatie te maken kunnen hebben, kan niet veel vinden hierover.
Via Google kom ik alleen depressie/stemmingswisselingen tegen voor en tijdens de menstruatie?
Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Zal ik naar de huisarts/gynaecoloog gaan ?
Help!! Zit er weer eens doorheen

Groet, Esmetje

Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 45

Re: Rond de ovulatie

Bericht door Lientje22 » vr 22 nov 2019 13:22

Beste Esmetje,

Jou klachten kunnen met de ovulatie te maken hebben. Lees maar hier op het forum. Echt hier veel over te lezen hoor!
Je kan ook zoeken via de zoekfunctie : rechts boven in te vinden.
Soms moe(s)t ik zelf wel meerdere keren een bericht lezen voordat het land(e) bij me.
Ook oudere berichten zijn me waardevol. Wel de juiste lezen.
Hoop dat het je geruststelling geeft. Ik herken je twijfel hoor of dit de overgang is.
Ik heb deze klachten oa ook rondom mijn ovulatie en ook weer rondom de menstruatie.
Al kan ik er de laatste tijd geen peil meer op trekken.

Sterkte ermee,
Lientje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » vr 22 nov 2019 13:27

Ik ga zeker zoeken, bedankt maar weer Lientje,

Esmetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » vr 22 nov 2019 16:00

Hallo allen.

Volgens mij heb ik ook last van het geestelijke na de menstruatie, moet zeggen dat het tijdens de menstruatie begon.
Ben nu 2 dagen menstruatie vrij en voel me geestelijk echt niet top, bah.
Wist helemaal niet dat het kon omdat ik altijd hoor dat vrouwen voor de menstruatie de meeste klachten hebben.
Dat zenuwachtige en getril van binnen en gewoon mezelf niet zijn, het lijken wel vlagen door de dag heen, ineens vreselijk onrustig, zakt later weer af. Maken dat het nooit meer overgaat of goed komt, en dan denk ik weer doe ff normaal er is niets aan de hand, gelukkig getrouwd m’n kinderen gaan top en heb m’n werk.
Gek word ik ervan maar vooral angstig.
Oud topic maar dacht misschien zijn er nog meer vrouwen die hier zo’n last van hebben?

Mvg Esmetje

Lientje22
Berichten van Lientje22
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje22 » vr 22 nov 2019 16:21

Hallo Esmetje,

Sorry, ik moet toch nog even reageren op een bericht van jou. Maar nog een tip, lees ook eens de nieuwsbrief over Angst. Daar beschrijft een mevrouw (Thea is haar naam) dat ze telkens angstige onrustige gevoelens kreeg voor de eisprong. Dit komt door de oestrogeen aanmaak. Het lichaam probeert nog een ovulatie voor elkaar te krijgen.
Ik merk dit zelf ook altijd heel erg. Erge onrust van binnen uit. Daardoor merk ik dat ik dan ook angstige gedachten krijg. Een aantal dagen heb ik er last van. Ik kan het relativeren door telkens tegen mezelf te zeggen waar het van komt. AL voel ik me er natuurlijk niet fijn bij. Heel soms neem ik een kwart of een halfje oxazepam.
Ik ben het laatste jaar rondom de ovulatie dagen ook echt ziek. Begint in de middag, alle gevoelens en klachten van zware griep, behalve de koorts ontbreekt me. En rond 22 uur is het weer weg. Bizar toch!!
Ik kom dan echt op bed te liggen. Je kan het in mijn oudere berichten lezen.
Ik ken ook niemand in mijn omgeving die dit zo erg heeft. Maar ik lees in oudere berichten dat meerdere dames dit hebben gehad.
En het is na een aantal dagen dan weer weg of een stuk minder in elk geval. Wat me dan toch de bevestiging geeft dat het van de hormonen komt.

Sterkte en ik hoop voor jou en mij ( en de andere dames) dat er betere tijden aan mogen breken.

Lientje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » vr 22 nov 2019 16:55

Hai Lientje,

Ik ben toch zo vreselijk blij als je weer reageert, daar heb ik echt iets aan.
Wat ik me wel afvraag is, kan het zo zijn in de pre dat het eitje al moeite heeft om los te komen als je gewoon menstrueert?

Ik heb het trouwens gelezen en idd dat had ik ook kunnen schrijven, hoe bizar zeg..
Geeft wel wat rust, neemt de klachten niet weg maar toch.
Vind het zo vreemd dat ik niet veel kan vinden op het internet over depressief na de menstruatie en voor de ovulatie.. hier lees ik toch echt dat er meer vrouwen laat van hebben ..

Esmetje

Lientje22
Berichten van Lientje22
Menopauzejaar:

Bericht door Lientje22 » za 23 nov 2019 13:00

Beste Esmetje,

Dit is oa te lezen over de pre menopauze in een van de nieuwsbrieven:

Pre-menopauze ('pre' betekent:'voor')
Dit is de periode vóór je laatste menstruatie, waarin je hormonen steeds meer gaan schommelen. Je eierstokken gaan langzaam stoppen met de aanmaak van hormonen. Het kost je lichaam meer een meer moeite om eitjes te rijpen. Sommige vrouwen merken daar nog niets van. Andere vrouwen merken en voelen deze schommelingen al wel heel goed, ook al is hun menstruatie nog heel regelmatig en is er nog helemaal geen sprake van opvliegers. Met welke verschijnselen je overgang begint is heel verschillend.

Op dit forum schrijven vrouwen werkelijk wat de overgang voor hen is en welke klachten het kan geven.
Veel artsen , therapeuten ,media etc herkennen toch heel veel niet. Of er wordt een ander etiket geplakt. Terwijl het dus om de overgang gaat.

groetjes Lientje

Ps: Lees ook eens de 2 interviews over overgang en psychotherapie hier op het forum.

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » za 23 nov 2019 13:28

O lientje dank je wel weer..

Ik ga maar weer lezen,
Vanmorgen vroeg m’n schoonzusje geholpen met schoonmaken na verhuizing, niets aan de hand lekker aan de rommel geweest.
Eenmaal thuis begint het onrustige en gepieker lichte hoofdpijn en het gewoon mezelf niet voelen weer, bah.
Weer hartstikke vroeg wakker, kan gewoon niet meer uitslapen ook maar ben hartstikke moe.
Moet straks om half 5 werken tot half 9 en op het werk overvalt het rot gevoel me ook soms.
Kan ik toch moeilijk voorstellen dat het alleen de overgang is?
Ik heb de stempel depressie slik ook AD maar heb toch het idee dat het geen echte depressie is, heb een mooi leven met een topper van een man en kinderen alleen voelt het zo niet op het moment. Heb geen doodswens gelukkig en rommel op een dag de dagen door. Voorheen ging alles vanzelf lijkt wel toen stond ik er helemaal niet bij stil of ik wel of niet gelukkig was.

Zorgen ben ik ook niet moe vind het heerlijk om voor m’n dochter van 9 te zorgen maar ook voor mijn zoon van 20 en voor mijn man.
Ik voel tegenwoordig trouwens ook m’n hart zo kloppen overal, vooral in m’n borst en buik heel apart maar lees idd dat meer vrouwen dat hebben..
Wat een verhaal weer hè, maar kan zo opluchten vooral omdat het zo nieuw is en ik pas 43 ben en nog zolang moet.
Ontzettend bedankt weer lientje vind het fijn dat ik met je kan praten.

Groet Esmetje

Jada
Berichten van Jada
Onderwerpen van Jada
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Jada » za 23 nov 2019 21:29

Hallo

Bij mij beginnen de klachten van zware somberheid moe en veel huilen ook na men menstruatie
Ongeveer vanaf dag 6 het lijkt dat men hormonen dan zwaar schommelen ?
Voor mijn menstruatie voel ik me super goed

Jada

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » za 23 nov 2019 23:27

Hallo,

Jee bij jou dus ook vind het zo gek en naar ook bah..
Had er nog nooit van gehoord.
Normaal was ik voor de menstruatie down en niet lekker in m’n vel..

Esmetje

CatherineF
Berichten van CatherineF
Onderwerpen van CatherineF
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door CatherineF » zo 24 nov 2019 14:24

Hoi dames,

Had altijd en heb nog steeds erge PMS, maar sinds een paar jaar ook PMS klachten voor de eisprong. Het lijkt zelfs wel dat de 'echte' PMS begint af te nemen, maar de klachten voor de eisprong steeds erger worden. Dat begint al zo ongeveer als mijn menstruatie voorbij is. Net alsof je lichaam enorm moet vechten om die laatste paar eieren eruit de duwen. Irritant, zoals veel in die overgang. Al beginnen er geestelijk ook dingen op hun plek te vallen. Heb de laatste jaren heel veel goede keuzes gemaakt; eigenlijk mijn hele leven anders ingericht. Beter passend werk, minder sociale contacten, lege agenda, meer tijd voor mezelf, durf ook veel beter nee te zeggen. Ik heb mezelf echt op 1 gezet, wat een lang en moeizaam proces was maar is wel gelukt. Dat scheelt echt enorm. Ben niet opeens ontzettend egoïstisch geworden, maar wel heel lief voor mezelf. Eerst ik, dan pas kan ik er zijn voor andere mensen. Dat werkt.

Sterkte allemaal!
liefs,
Catherine

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » zo 24 nov 2019 20:51

Hai Catherine

Wat fijn om te lezen dat jij het ook heb. Uiteraard niet voor jou natuurlijk maar wel de herkenning.
Ben ook reuze benieuwd hoe het is als het ei erdoor is.
Ik heb helemaal niet zo’n druk en intens leven, heb geen grote vriendenkring en niet heel veel verplichtingen, daar hebben mijn man en ik jaren geleden al voor gekozen omdat we vaak op onze bek zijn gevallen met zogenaamde vrienden.
Het gevoel dat ik al een paar maanden heb met het niet mezelf zijn vind ik het ergste en overvalt me per dag dan ook meerdere malen.
Lees veel op het forum wat herkenning en toch een soort rust geeft.
Het gevoel dat ik had echt gek te worden of door te draaien lijkt wel wat minder te zijn geworden.
Heb wel bijna de hele dag het gevoel dat m’n hart in m’n buik klopt, fladderig en zenuwachtig gevoel is het.
Vaak heb ik ook dat ik denk is dit idd de overgang? Vaak denk ik van wel maar soms ook weer niet omdat ik het gewoon niet zeker weet.
Bedankt voor je bericht, doet goed.

Groet, Esmetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » ma 25 nov 2019 09:59

Hee Lientje

Ik zie in een iets ouder bericht dat we van dezelfde leeftijd zijn, ook toevallig.
We hebben zo te lezen een hoop dezelfde klachten.
Ik moet zeggen dat het toch wel enige bevestiging geeft dat het idd bij de overgang hoort, bah
Dat je last krijgt van de overgang wist ik heus wel, ook van mijn moeder, ze is nu 65 en heeft nog steeds klachten, nachtr zweten bijvoorbeeld en af en toe een opvlieger.
Verder had ze geen geestelijke klachten en ik heb ze des te meer.
Is ook erfelijk van m’n vaders kant.
Morgen weer naar de psychiater maar ben bang dat ze weinig tot niets voor me kan doen.
Ik blijf m’n AD maar gewoon slikken, om nu te stoppen minderen of een andere AD kan ik volgens mij echt niet aan nu.

Groet, Esmetje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht