Twijfel of dit de overgang is of toch gek aan het worden.

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 43

Twijfel of dit de overgang is of toch gek aan het worden.

Bericht door Esmetje » wo 16 okt 2019 11:16

Hallo iedereen.

Ik zal me even voorstellen. 43 jaar moeder van 2 kinderen 1 van 20 en 1van 10. En gelukkig getrouwd.
Heb het idee dat ik in de overgang ben begonnen, Nachtelijk zweten, niet normaal meer.
20 jaar geleden in een postnatale depressie terecht gekomen en heb 20 jaar aan AD gezeten, tot vorig jaar toen ben ik gaan afbouwen, na een aantal maanden ging het bergafwaarts en ben ik begonnen aan escitalapram eerst 10 mg en later verhoogt en nu 15 mg.
Heb helemaal niet het idee dat het helpt, slik sinds een mnd de pil weer na 9 jaar de mirena spiraal te hebben gehad.
Zou het gewoon de beginnende overgang kunnen zijn meiden dat ik geestelijk zo in de war ben. Somber nergens zin in, lijkt wel op een depressie. Ook het idee dat je stapel gek aan het worden bent en het niet meer op een rijtje krijgt. Ene dag is het wel erger als de andere dag maar weg is het zeker niet.
De ochtenden blijven toch het ergste, zenuwachtig onrustig en down.. herkenbaar?

Esmetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Re: Twijfel of dit de overgang is of toch gek aan het worden.

Bericht door Esmetje » vr 18 okt 2019 12:38

Kan iemand mij gerust stellen :o heb het ff heel moeilijk :?

Esmetje

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Diana49 » vr 18 okt 2019 14:00

Hallo Esmetje,

Ik las je bericht en ik merk aan je schrijven dat je er ff doorheen zit. Wat je allemaal schrijft is heel herkenbaar hoor. En nee je bent niet aan t gek worden je hormonen nemen een loopje met je. Je zegt zelf al dat je denkt dat je de overgang bent begonnen dan is dat vaak ook zo, wij vrouwen voelen dat instinctief aan. Ik kan je één advies geven spit dit forum uit het bevat velen onderwerpen. Ik lees als ik me niet goed voel op dit forum en het geeft veel steun en herkenning.
Ook ik heb goede dagen en minder goed dagen met slecht slapen, nachtelijk zweten, soms veel energie en dan een paar dagen zo lusteloos en down en dat begint al bij t op staan. Dan moet ik me echt door de dagen heen slepen. Ik pak mijn rust zoveel ik kan en laat de boel de boel maar alleen het hoognodige dat maakt t wat dragelijker. Het was wel moeilijk voor mij in het begin om dit te accepteren want ik kon de hele wereld aan, en nu...nog niet eens de helft. Zo als ik al eerder schreef lees dit forum en neem rust en ontspanning als het kan.

Veel sterkte en je bent niet alleen!
Diana49

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Madu » vr 18 okt 2019 17:19

Hallo Esmetje,

Lees hier maar veel. Dan zal je zien dat die klachten er allemaal bij horen. Ik kan mij voorstellen dat als je gestopt bent met AD dat het nog heftiger binnenkomt. Daar moet je lijf ook nog van afkicken en dan ervaar je ook die klachten. Kip en ei verhaal dan nu even omdat je weer bent begonnen.

Het kan zijn dat AD niet goed meer helpt tijdens de overgang. Je hebt al een afspraak dus je kunt dat bespreken. Hoewel de meeste psychiaters geen kaas gegeten hebben van de overgang dus of je er veel aan gaat hebben dat weet ik niet.

Je bent zeker niet te jong. Heel veel vrouwen kampen op die leeftijd al met dezelfde klachten.

Sterkte ermee,

Madu

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » za 19 okt 2019 12:05

Hallo dames

Wat lief meiden dat jullie gereageerd hebben, ik ben nog niet zo slim met dit forum dus zie nu pas dat jullie gereageerd hebben..
Idd zit ik er doorheen, vind het allemaal zo moeilijk.
De overgang op zich niet hoor, heb 2 prachtige kinderen en wilde toch al geen kinderen meer..
en dat we in de overgang komen dat weten we allemaal dus dat is prima.
Ben bij een overgangsconsulente geweest, aardig vrouwtje en herkende wel een hoop verschijnselen alleen omdat ik vanaf 27 juni en intussen 8 weken geleden ook verhoogd ben kon ze me niet vertellen of het echt de beginnende overgang is of dat het van de ad komt dat wilde ik dus net niet horen
Ervaar zoveel stress, blijf maar maken of het ooit goed met me komt,
Bloed laten prikken en de vitamines zijn goed alleen iets gevonden aan m’n lever, opnieuw bloed laten prikken en kan maandag bellen voor de uitslag, ben vanaf 27 ook 25 kilo afgevallen krijg bijna geen hap door m’n keel, zal ook stress zijn ws .
Ook ben ik vandaag gestopt met de pil is dit slim of gewoon doorgaan omdat het psychisch niet zo lekker gaat?

Esmetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » zo 20 okt 2019 11:02

Hallo dames,

Iemand een oppertje voor me? En wat moet ik nou met de pil? Wel of niet slikken..
Wat een zeikerd hè maar kan er ff niets aan doen :x
Ellende vind ik het je zo niet goed in je vel zitten :shock:

Esmetje

Diana49
Berichten van Diana49
Onderwerpen van Diana49
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Diana49 » wo 23 okt 2019 00:44

Hallo Esmetje,

Met de pil slikken heb ik niet veel ervaring. Ik heb in mijn jongere jaren een paar merken geprobeerd maar voelde me er niet lekker door. Ik was mezelf niet. De ene vrouw reageert toch anders op de pil dan de andere. Ik weet wel dat t depressieve gevoelens uit kan lokken. Maar dat is moeilijk te bepalen in deze p eriode van ons leven. Want de vraag is of je hormonen al aan schommelen zijn en heb je aanleg of zijn er aanleidingen om depressie of angststoornissen te ontwikkelen.
Misschien kun je overwegen te stoppen en kijken hoe t gaat. Het duurt denk ik wel een tijdje voor dat die rotzooi uit je lichaam is. Maar t is een kwestie van uitproberen. Ik vind het verder moeilijk om hier verder iets over te zeggen. Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken en vertellen wat ik weet.

Veel sterkte
Diana49

Jolijn
Berichten van Jolijn
Onderwerpen van Jolijn
Menopauzejaar: 2018
Leeftijd NU: 54

Bericht door Jolijn » wo 23 okt 2019 09:33

Beste Esmetje,

Ook ik wil je graag een hart onder de riem steken! Zelf was ik begin 40 toen ik in een burn-out terecht kwam, waarvan ik nu besef (14 jaar later) dat het een combinatie van meerdere factoren was! Én ik was burn-out van rennen, vliegen en 'redden', én ik had oud zeer niet verwerkt (daarom ging ik altijd maar door om niet te voelen...), én de pré-overgang zette zich in! (én werd mij toen pas bewust dat ik hoog-gevoelig ben!)
Een heel pittige tijd waarin ik mijzelf compleet verloren voelde, met enorme angst, twijfels, en meer, maar ook waarin ik mijzelf langzaam weer terugvond, maar dan op een dieper niveau!
Nu dus, 14 jaar later, nu in de post-menopauze is er weer zo'n periode, wel korter, maar om nog meer los te laten, te verwerken, en nog meer bij mijzelf uit te komen!
En echt, al voelen we ons nog zo verloren, er komt een moment van inzicht, en brengt ons weer op het juiste, natuurlijke spoor van leven!
Natuurlijk vraagt het zeker om verandering, maar zie het als een weg, wil niet alles in één keer duidelijk hebben, het zal stap voor stap gaan...
Ook ik ben nog maar net weer aan het opkrabbelen, heb nog steeds nare gedachten/gevoelens, dan weer een paniekaanval waar ik dagen van van streek ben, maar toch komen de zonnestralen van vertrouwen en liefde ook langzaam weer door...!
Zorg goed voor jezelf (en dat is vaak moeilijk, omdat wij meestal gericht zijn geweest op de ander, maar oefening baart kunst!), vraag hulp van vertrouwde mensen om je bij te staan in deze moeilijke, verwarrende tijd, mensen die je kunnen bevestigen dat het goed komt, als jezelf denkt dat het nooit meer goed komt! (ik heb wel 100.000 x om bevestiging gevraagd!).
Zelf heb ik ook een heel fijne burn-out coach, zij is ook burn-out deskundig, en geeft mij alleen maar bevestiging dat alle angst en verwarring in deze fase 'normaal' is, er bij hoort! Ik ervaar voor mijzelf dat dit meer dan voldoende is, en dat allerlei therapie in verwarde tijden te zwaar zou zijn! (en als het weer wat helderder wordt, de meeste antwoorden/verwerking al uit jezelf komen!).
Richt je op kleine, positieve dingen die je goed doen, draag zachte kleding, maak een warme kruik voor jezelf, een kopje kruidenthee, een kleine wandeling, een mooi (notitie)boekje kopen, e.d. (zelf word ik blij van een bezoekje te brengen aan de Wereldwinkel, iets voor mijzelf, iets voor de ander...!)
Echt, de kleine gebaren naar jezelf zullen je steeds meer naar jezelf brengen!

Heel veel sterkte, kracht, eigen-liefde toegewenst,
Jolijn

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 58

Bericht door Troelaatje » wo 23 okt 2019 10:40

Wat een lief en prachtig geschreven bericht...
Dankjewel Jolijn

Troelaatje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » do 24 okt 2019 09:59

(Goede) morgen meiden,

Weer zo naar opgestaan, ongerust, hoofdpijn, down, bah.
Altijd super fijn als er iemand reageert en herkend.
Geeft weer wat moed,
Blijf het allemaal maar lastig vinden hoor zo aan het begin van de overgang. Overgang op zich zal me een worst wezen en het ouder worden vind ik ook prima.
Alleen het geestelijke maakt dat ik van slag raak, had ik maar alleen opvliegers en nachtelijk zweten.
Dat je brein ook zo achterlijk werkt dat heb ik nooit begrepen en dan ben ik nog erfelijk belast ook met depressie.
Merk dat de AD die ik slik niet de goede zijn op het moment. Moet as maandag voor het eerst voor een intake naar het ziekenhuis (psychiatrie) en ben reuze benieuwd wat ze zullen zeggen en of ze rekening gaan houden met de beginnende overgang.
Dus jullie begrijpen dat ik ook daardoor in verwarring ben.
Lastige periode, m’n huisarts heeft wel goed geluisterd en heeft bloedonderzoek gedaan op vit hart/vaat cholesterol en lever, alles bleek prima alleen m’n lever niet, dus opnieuw geprikt en nu moet ik weer laten prikken en als het dan nog niet goed is naar een lever maag darm arts.
Ik houd het er zelf op dat het stress gerelateerd is maar we wachten af.
Toen de huisarts belde met de uitslag noemde ze de overgang ook dus dat viel niet tegen.

Ik heb besloten om de pil te stoppen zou morgen met een nieuwe strip moeten beginnen. Ben nu ongesteld, is ook al weer bijna over, eerste 2 dagen helde bloed en nu 2 dagen oud bloed lijkt het wel en is het ook al bijna weg.
Denk er serieus over na om m’n eigen te laten steriliseren.
Ben van mening dat je toch door de overgang heen moet en dan maar met zo min mogelijk hormonen te nemen.
Heb de pil precies maat 1 mnd geslikt en daar voor 9 jaar het mirena spiraal.
Hoop dat de pil na 1 mnd gauw uit m’n lichaam is

Esmetje

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » zo 03 nov 2019 20:43

Hallo dames,

Ik heb het weer eens moeilijk, ben ik begonnen of toch depri aan het worden ( ben er bekend mee, postnatale depressie).
Ik ben zo mezelf niet al maanden, waar ik eerst dacht het komt door het afbouwen van de AD en na een paar maanden aan een andere AD te zijn begonnen, denk ik nu dat het toch de overgang is maar dan met name geestelijk.
Verschrikkelijk..
Paar weken geleden vreselijke onrust en de hele dag rillen en trillen, doods bang.
Dat is iets verminderd gelukkig maar daarvoor in de plaats heb ik nu hoofdpijn bijna de hele dag.
Piekeren en malen, gaat dit depri gevoel ooit over.
Nachtelijk zweten, niet normaal meer.
Laat/pijn in m’n buik.
Vaak koud en dan weer warm, geen opvliegers.
Maar ja wat moet je ermee, stel ik ben begonnen? Dan blijft het rot gevoel?
En nu??
Herkenbaar????

Esmetje

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » ma 04 nov 2019 10:28

Beste Esmetje,

Ik heb besloten te reageren op jouw berichten. Want alles wat jij schrijft zou IK geschreven kunnen hebben. Ook ik ben hoog-gevoelig, heb een depressie-verleden en aanleg daarvoor. Ook ik heb lopen "klooien" met de pil in het verleden, en 10 jaar lang 3 merken antidepressiva.
Ik was 33 jaar toen ik beide "medicijnen" tegelijk in 1 keer heb laten staan. Die beslissing, uit mezelf, gaf enorm veel rust. Ja, afkick-verschijnselen kreeg ik een beetje, maar heb het vlak voor een vakantie gedaan zodat ik ook letterlijk tot rust kon komen.

Dat is 1. Je hoog-gevoeligheid is erg vervelend terwijl je hormonen door je lijf razen. Alles wat met de overgang te maken heeft overvalt jou intenser. Je bent dus extra gevoelig en ervaart wellicht alle ellende dubbel zo erg. Ik begrijp jou zo goed, maar ik kan je uiteraard niet van je klachten af helpen. Zoals zoveel geschreven door alle vrouwen hier is het een (lange) periode waar je doorheen moet. Alle vrouwen hier omschrijven hun angsten en gevoelens heel erg goed vind ik. De herkenbaarheid geeft voor zo ver mogelijk toch een stukje opluchting, niet? Want hoog-gevoeligen hebben de neiging toch maar weer anders te gaan denken en redeneren: "Ja maar wat als dit, wat als dat"? Herkenbaar? De Kunst is om alles wat bij die rot-overgang hoort te accepteren. Je vooral niet verzetten daar het niets helpt helaas, en je daardoor je weinige energie extra verspilt. Verwacht geen hulp of begrip van artsen. Jij voelt en weet zelf prima dat het de overgang is. Steun zoeken hier is denk ik het allerbeste wat je kunt doen. Wij zijn allemaal lotgenoten en wij weten het beste hoe ons lichaam en geest reageren op de razende duiveltjes ( hormonen) Er werd al vaak gezegd om extra lief voor jezelf te zijn. Jij weet zelf op welke manier dat werkt voor jou. Ik vind dat een hele goeie tip.

Wat mij niet goed lijkt is experimenteren met hormonen; Dan weer wel de pil, dan weer niet. Toch antidepressiva, of af en toe stoppen. Dat lijkt mij geen goed idee daar die hormonen toch doen waar ze zin in hebben. Het zal wel nodig zijn allemaal, want er zijn hier gelukkig ook dames die laten weten dat het na een aantal jaren inderdaad rustiger wordt. Dat je jezelf gaat hervinden, hetzij op een totaal andere manier. Heb dat vertrouwen al heb je daar NU niet veel aan. Maar eigenlijk kun je alles vinden op dit mooie forum. Iedere vrouw hier heeft op haar eigen tijd hetzelfde meegemaakt als jij en ik, echt! De berichten van bijvoorbeeld "Lee" kunnen je enorm steunen. Zij kan heel goed verwoorden hoe zij alles beleefde en is volgens mij heel intelligent en recht door zee. Zij is al heel wat jaren hier op het forum, en ik heb vanaf haar eerste berichten gelezen. Wat mij daarbij opvalt is dat ze later steeds stabieler en rustiger gaat vertellen. Daar kon ik heel veel mee! Je verzetten tegen alles werkt averechts. Neemt niet weg dat het vreselijke tijden zijn, lichamelijk en geestelijk. Ook de hypochondrieër komt in ons naar boven. Bang voor allerlei ziektes etc... omdat je overgevoelig wordt en angstig.

Bijna alle vrouwen hebben het heel moeilijk en raken vaak in paniek, met angst-aanvallen etc. Lichaam en geest zijn 1, dus je lichaam staat continu "paraat" en die adrenaline voel je constant. Dat geeft die enorme onrust, trillingen overal. En omdat je je lichaam onbewust aanspant gaan ook je spieren strak staan. Dat verklaart ook veel pijntjes. Ik heb een iets vergrootte lever, Kan komen door jaren lang antidepressiva. Kan ook weer herstellen meid. Ik ben ook gek geworden van de zorgen die ik me maakte en heb doktoren en ziekenhuizen plat gelopen. Ik hoop over 4 maanden 50 jaar te worden, heb een jaar geleden mijn baarmoeder moeten laten verwijderen. Ik heb besloten de rest van mijn leven anders proberen te denken. Een proces van jaren hoor, maar al doende leert men. Namelijk nee zeggen als je geen ja bedoelt!!!!! Want goed, lief en aardig zijn voor jezelf is het enige wat je nu zelf kunt doen. En dat is voor elke vrouw verschillend: Een warm bad, mooie muziek, rust, huilen als dat moet en er niet tegen vechten.

Dat was 2, en daar wil ik het even bij laten Esmetje. Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jij er iets mee kunt. De achtbaan waar we in zitten is nou eenmaal op hol geslagen. De rem komt uiteindelijk vanzelf tevoorschijn. Helaas duurt dat langer dan je wilt, maar in de tussentijd leef je ook. Dus ga die overgang niet "uit zitten", maar geniet op je goeie dagen, en maak van die dagen een notitie in een mooi dagboek bijvoorbeeld. Zo kun je steeds vaker terug lezen dat het niet alleen maar hel is waar we in zitten. Want ja; Het is vreselijk, grillig en maakt enorm onzeker en bang.

Kun je hier iets mee? Ik hoop het van harte. Ik zit er ook nog vol in hoor. Heb nu na precies een jaar nog een staat van rouw over mijn overleden Berner Sennen- hondenkind. Want ik heb geen kinderen. Hij was dat voor mij. Luister naar jouw eigen lichaam en geest, en probeer dat pad te volgen. NIET het pad wat anderen jou adviseren buiten dit forum om. Die proberen je alleen maar te helpen volgens hun visie, en dat werkt in de overgang lang niet altijd.

Hanneke.

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » ma 04 nov 2019 11:04

Beste Hanneke..

Dit bericht doet echt goed, soms (heel vaak) zie ik het gewoon niet zitten.
De twijfels, al worden ze minder hoor, weet intuïtief dat het de overgang is.
Moet 19 nov naar de psychiater en hij/zij zal naar de AD gaan kijken omdat het niet afdoende helpt.
Hoop wel dat ik hulp kan krijgen om m’n gedachten om te buigen in positief. merk dat ik soms vast zit en het idee heb dat ik doordraai.
Heb wel ontzettend geluk met mijn man die er gewoon is en blijft wie hij is, laat me met rust als ik daar behoefte aan heb.
Met mijn kinderen 1 van 20 en 1 van 9 gaat het ook goed, woon in een prachtig huis financieel niets te klagen dus snap er zelf ook niets mee van.
Werk maar 32 uur in de mnd.
Dat wattige/hoofdpijn word ik toch ook gek van, vind weinig leuk en ben in m’n eigen wereld lijkt wel.
Als m’n dochtertje thuis is moet ik van alles en dat is ook wel weer goed anders kwam ik de bank niet meer af.
Vannacht ben ik echt m’n bed uit gedreven, wist niet dat een mens zo kon zweten
Ben super blij als ik eens een berichtje krijg dus nogmaals dank.

Esmetje

Ankie01
Berichten van Ankie01
Onderwerpen van Ankie01
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Ankie01 » wo 13 nov 2019 13:40

Lieve dames,

Ik heb lang getwijfeld om nog iets te "posten", maar ik lees wel al een tijdje mee.

Jullie verhaal is zo herkenbaar! En ik herken heel veel wat jullie beschrijven over hoog-gevoelig zijn...

Ben 1 maand geleden gestart met de pil, Zoely (op aanraden van huisarts en gynaecologe)
Neem al 10 jaar antidepressiva
Toch heb ik niet het idee dat dit een beetje "verlichting" brengt.

Ik voel me zo down, somber, moedeloos en ik kan met mijn eigen geen weg! Wat ik ook doe, ik blijf steeds die malende gedachten hebben.
Tevens maak ik met iedereen ruzie, ik zoek precies het conflict op.... terwijl ik vroeger heel verlegen, onzeker en confrontatie vermeed.
Nu heb ik mezelf niet meer onder controle, ik ben een Spaanse furie geworden!

Als ik mensen ontmoet of afspreek met vriendinnen, irriteer ik me aan hun "eigenheden", en ik kan niet subtiel blijven...Bijgevolg : niemand wil nog contact opnemen...omdat ik volmondig mijn mening zeg (sommigen zijn dit niet gewoon en lopen dan ook weg van me!)
Alles komt ook 100x harder binnen, ik herken mezelf niet meer.

Gaat dit nog lang duren? Ik heb geen geduld meer, de psychische ellende duurt nu al 3 jaar en nog steeds voel ik geen vooruitgang.

Slapen doe ik ook al niet goed meer, ik lig uren te draaien en te keren in mijn bed en neem dan toch nog een halve inslapen in (Zolpidem)
Bijgevolg loop ik de ganse dag rond als een zombie, net of ik watten in mijn hoofd heb.
Werken kan ik voorlopig nog niet dus soms duren de dagen ook ellendig lang.

Herkenbaar?
Het doet goed te weten dat ik niet alleen ben in deze ellendige periode!

Veel moed aan iedereen die het kan gebruiken. Het zou me ook deugd doen om een berichtje terug te krijgen, waarvoor al mijn dank.

Ankie

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje » di 19 nov 2019 12:26

Ach Ankie

Ik weet het vandaag ook ff niet meer.
Heb het vandaag ook moeilijk bah..
Beetje zenuwachtig hoofdpijn steen in m’n maag en een beetje down, is m’n 3-de dag menstruatie dus misschien heeft het daar ook mee te maken?
Ben voor het eerst naar een nieuwe psychiater geweest en ze herkend wel dat het met de overgang te maken kan hebben maar ja ben ik wel in de overgang?
Nachtzweten wat ik heb kan ook een bijwerking zijn van de ad.
Dan weet je het toch helemaal niet meer?
Ophogen van de ad kan een optie zijn, maar eerst nog 5 weken aankijken omdat ik over het algemeen wel langzaam omhoog klim uit de hel.

Ik ben ook zo moe, misschien ook door de menstruatie?
Slaap gelukkig wel erg goed maar kom geradbraakt m’n bed uit.
Ik moet zo voor 4 uurtjes aan het werk, zie er tegenop als een berg maar geeft wel afleiding weet ik.
En dat onzekere waar dat geestelijke toch vandaan komt.. Bah

Sterkte maar weer iedereen
Esmetje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht