Goede hormoonbalans rond 13.00 's middags

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Goede hormoonbalans rond 13.00 's middags

Bericht door Anna1962 » zo 30 jun 2019 13:02

Mede-overgangsters,

Herkennen jullie je hierin:
's Morgens beroerd opstaan (het gejaagde ben ik nu inmiddels kwijt maar heeft plaatsgemaakt voor misselijk zijn en een beetje down gevoel) maar ben dit 9 van de 10 x om 13.00 uur kwijt, bijna vaste prik!!
Wie herkent deze vaste cyclus?

Groetjes Anna

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Re: Goede hormoonbalans rond 13.00 's middags

Bericht door Pink » vr 05 jul 2019 12:33

Hallo dames,

Hoewel ik nog steeds niet zeker weet of ik in de overgang ben en of mijn psychische worsteling van de laatste maanden daarmee te maken heeft, wil ik even zeggen dat ik dit heel erg herken. Bijna elke ochtend sta ik op met een akelig onheilsgevoel, negatieve gedachten over mijn leven en onrust in mijn buik, en steevast verdwijnt of vermindert het in de middag. Dat is elke dag zo'n heerlijk moment, dat ik daar soms weer bijna eufoor van word.
Overigens komt het 's avonds vaak weer een beetje terug, maar lang niet zo erg als bij het wakker worden.

Pink

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » vr 05 jul 2019 12:48

Hoi Pink,

ik weet niet wat je leeftijd is? maar klinkt een beetje als overgangsverschijnselen, voel je je opgejaagd, alsof er ik weet niet wat te gebeuren staat, onrustig, gestresst, emotioneel, neiging tot huilen? en verminderd dit in de loop vd dag om je in de avond weer redelijk tot goed te voelen?
Heb je last van opvliegers, stijve spieren, gewrichten, ben je gefrustreerd en bezig dan zou t heel goed de overgang kunnen zijn, de symptomen liggen heel dicht bij die van burn-out en overspannen zijn, vaak is t ook nog een combi van overgang en overspannen zijn-burn-out omdat we de neiging hebben te lang door te gaan en niet te luisteren naar de signalen en voor je t weet zak je geestelijk en lichamelijk weg, de dokter stuurt je naar de psycholoog en voor je t weet zit je aan de AD terwijl het bij 9 vd 10 keer dus om vrouwen die in de overgang blijken te zitten en AD dus niet helpt!! stress is in dit geval een trigger en een hele slechte combi met de overgang.
De meeste vrouwen beginnen hormonaal al te rommelen terwijl de menstruatie nog gewoon loopt, dus het zou zo maar kunnen dat t bij jou ook aan het rommelen is!

Groetjes Anna

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:

Bericht door Pink » vr 05 jul 2019 14:17

Dag Anna,

Ik ben 51. Heb net een bloedonderzoek laten doen, maar mijn FSH is normaal. Ook geen opvliegers of andere fysieke verschijnselen. Het enige is dat mijn menstruatiepatroon wat is veranderd, maar vooral dat ik sinds een paar maanden ineens (daar heb ik zelf een topic over geopend op dit forum) een groot gemis voel omdat ik geen kinderen heb gekregen. Ik heb nooit kinderen gewild, en daarom zijn deze plotselinge gevoelens heel verwarrend en hoop ik ze te kunnen bestempelen als overgangsgedoe. Ik heb inderdaad heel even aan de ad's gezeten, maar dat voelde zo verkeerd, dat ik daarmee gestopt ben. Nu gesprekken bij een psychiater en dat is fijn. Het gaat ook al een stuk beter dan een maand geleden, maar het blijft nog even worstelen, denk ik.

Groet, Pink

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » vr 05 jul 2019 14:38

Hallo Pink,

Ik begrijp het ,het idee dat je misschien toch wel kinderen had gewild en dat dat nu niet meer kan, ik snap dat je daar behoorlijk ondersteboven van kan zijn en dat gesprekken met een psychiater je daarmee kunnen helpen! het is toch een stukje (rouw)verwerking denk ik, het is nu definitief geen kinderen meer, wel heel lastig voor je om mee om te gaan, ik wens je daar oprecht sterkte mee!!
Qua leeftijd pas je natuurlijk wel precies in het overgangsplaatje, ik weet niet of je nog menstrueert? zelfs met een menstruatiecyclus kan je pre-menopauzaal zijn, dan begint het al te rommelen zeg maar, je FSH verhoogt pas als "post" bent (moment van de laatste menstruatie heet de menopauze), daarna word je post-menopauzaal en gaat je oestrogeen productie omlaag en je FSH omhoog, dit kan een aantal jaren in beslag nemen omdat het lichaam moet leren omgaan met het gemis aan de hormonen en een balans moet gaan vinden, dit veroorzaakt ook alle nare klachten, en kan best wel lang duren en met "up" en downs" gepaard gaan, weken goed en dan zomaar weer een terugval, zowel lichamelijk als geestelijk.

Groetjes en sterkte met alles!!
Anna

Pink
Berichten van Pink
Onderwerpen van Pink
Menopauzejaar:

Bericht door Pink » vr 05 jul 2019 15:30

Hallo Anna,

Dank je wel voor je betrokkenheid. Het helpt wel enorm dat ik me dus inderdaad, net als jij blijkbaar, op bepaalde momenten van de dag gewoon goed voel. Die momenten koester ik en alleen al de wetenschap dat die er elke dag wel zijn, biedt licht in de duisternis. Jij ook veel sterkte in deze tijd.

Pink

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » vr 05 jul 2019 16:03

Beste Pink.

De hormonen beginnen al te veranderen als een vrouw tussen de 30 en 40 is. Het beginnen van de overgang. De een merkt dat dan al aan verschijnselen, de ander pas veel later.
Als een FSH meting dat niet aantoont, zegt dat verder niets. Alles schommelt voortdurend en de waarden dus ook, die kunnen nog geregeld "normale" getallen laten zien.
Het is ook niet zo dat fsh pas verhoogd gaat zijn als je postmenopauzaal bent. Voor die tijd kan het soms net zo hoog zijn.
Om te bepalen of iemand postmenopauzaal is, bestaat feitelijk maar één referentiepunt en dat is de menstruatie.

Als je 51 bent Pink, kun je er wel van uitgaan dat de overgang sowieso een rol meespeelt.
Dat ie dat doet, blijkt voor mij uit het feit dat het terugkijken op je leven nu erg aanwezig is. Veel meer daaruit dan uit een opsommingen of aanwezig zijn van andere verschijnselen.

De oude fase worstelt zich los om te kunnen overgaan naar de nieuwe fase die aan de deur staat.

Voor mij persoonlijk was het deze bewustwording en manier van ernaar gaan kijken, die aan de herverwerking, het onder ogen krijgen van mijn leven tot dan toe, een andere lading ging geven. En kwam een andere kant van de zich opdringende pijnpunten in beeld.
Gaandeweg de verwerking konden ze steeds meer de status van herinnering krijgen. Zoals ook oude geluksmomenten dat hebben. Als onderdeel van mijn leven, maar in de nieuwe fase met meer rust dan vroeger, op de achtergrond.

Lia

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » vr 05 jul 2019 16:46

Hallo Lia,

mooi omschreven!!
Bij mij moest een FSH meting de doorslag geven om te kijken hoe het er voor stond aangezien mijn baarmoeder in 2000 is verwijderd en ik geen menstruatie meer had, hij was redelijk hoog dus was voor de dokter een seintje dat ik inmiddels post ben, heb al wel jaren geleden vlak na mijn baarmoederverwijdering (was toen begin veertig dat het begon) veel opvliegers en lichte klachten gehad dus dat ik nu inmiddels post ben kan wel goed kloppen.

Groetjes Anna

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » za 06 jul 2019 01:09

Anna1962 schreef:
vr 05 jul 2019 16:46
mooi omschreven!!
Anna

Bedankt voor het compliment, maar ik had het fijner gevonden als je de inhoud van het omschrevene had begrepen.

Verhoogde waardes geven alleen maar aan dat iemands overgang is begonnen, maar zeggen niets over hoe ver die is gevorderd.
Wat ik nou juist duidelijk wilde maken is dat je uit één zo'n prikmoment geen conclusie kunt trekken.

Lia

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962

Bericht door Anna1962 » za 06 jul 2019 09:24

Lia,

Ik heb de inhoud zeker wel begrepen, klopt wat je zegt FSH, het zegt niets over hoever je in de overgang zit, was een fout van mijn kant, in mijn situatie heeft de dokter geprikt om te kijken hoe hoog mijn FSH was ivm geen baarmoeder meer hebben en dus geen menopauze-moment en vertelde mij dat >30 een postmenopauzaal situatie is, hoe hoog deze waarde eindigt is voor iedere vrouw verschillend en ook wanneer is idd niet te zeggen.
Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

Mvg Anna

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:

Bericht door Lia » za 06 jul 2019 15:53

Anna1962 schreef:
za 06 jul 2019 09:24
de dokter vertelde mij dat >30 een postmenopauzaal situatie is,
Hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

De staat van postmenopauzaal bij >30 kan pas met iets meer waarschijnlijkheid als zodanig worden geïnterpreteerd als er een een hele reeks van prikmomenten gedurende langere tijd wordt uitgevoerd, en als die dan zonder uitzondering allemaal boven die waarde uitvallen.
En dan nog is het een interpretatie.
Een keer prikken en dan zo'n waarde vinden, zegt helemaal niks.
Bij vrouwen die nog menstrueren kom je net ze goed waardes van >30 tegen.
Ken verhalen van vrouwen die nog menstrueerden en waar bij prikken een fsh van boven de 70 werd gevonden.
Anna1962 schreef:
vr 05 jul 2019 14:38
je FSH verhoogt pas als "post" bent
Dit klopt dus niet.

Lia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht