Maak me overal druk om

Een van de bekendste verschijnselen van de overgang die altijd worden genoemd, zijn de wisselende stemmingen en het emotioneler zijn
Gevoelens - Emoties - Stemmingen
Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 54

Maak me overal druk om

Bericht door Babsi » do 04 apr 2019 10:27

Goedemorgen Dames,

Er is vast al heel veel over dit onderwerp geschreven maar ik moet gewoon even mijn hart luchten.
Zoals de titel al zegt, ik maak me overal druk om. Elk klein dingetje wordt uitvergroot en opgeblazen.
De afgelopen maand ga ik van het ene naar het andere. Tandarts, kapper, lekkende douche, pakjes die niet
worden geleverd, kapotte schoenen etc etc.
Ergens weet ik wel dat het uiteindelijk altijd wel weer goed komt maar ik kan dit niet echt voelen.
Dikke stress en paniek, ga van het een naar het ander.
Weet niet wat ik ermee aan moet, waarschijnlijk accepteren en proberen me niet druk te maken.
Maar het heeft me over genomen, heb het niet in de hand maar probeer het wel in de hand te houden.
Ik word en ben er doodmoe van.
Het ergste vind ik nog dat ik me zo druk maak om onbelangrijke dingen. Dit kan ik wel bedenken met
mijn verstand (voor zover dit nog werkt :roll: ) naar mijn gevoel zegt dat zich een ramp aan het voltrekken is.

Groetjes Babsi

Renee66
Berichten van Renee66
Onderwerpen van Renee66
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Re: Maak me overal druk om

Bericht door Renee66 » ma 08 apr 2019 18:21

Hai Babsi Dit is heel herkenbaar.

Ik maak me ook om alles druk en alles moet ook snel bij mij.
Momenteel is alles me te veel.
Inderdaad als je reeel nadenkt, weet je dat je je niet druk moet maken maar het gaat vanzelf.

Renee

Ernarda
Berichten van Ernarda
Onderwerpen van Ernarda
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 64

Bericht door Ernarda » wo 10 apr 2019 11:21

Hallo Babsi,

Heel herkenbaar, bij mij gaat t zelfs zover dat ik hele nachten in paniek en angst leef om wat er bij de buren gebeurd is. Ik trek me ook alles heel erg aan en het blijft ook in mijn hoofd spoken. Ik snap er helemaal niks van wat er allemaal met me aan de hand is. Nog steeds he .Soms gaat t een tijdje goed, dan ben ik ook meestal niet op het forum te vinden, en dan ineens is het er weer. Wanneer houdt het eens op. Word er helemaal gek van. Kan niet meer normaal leven.

Sorry voor mijn klaagzang, maar moest het weer even kwijt. Pfffft.

Groetjes Erna

Jacobina
Berichten van Jacobina
Onderwerpen van Jacobina
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 67

Bericht door Jacobina » wo 10 apr 2019 13:59

Hallo,

Ik heb hetzelfde gevoel. trek me ook alles veel teveel aan wat anderen overkomt. Ik ben 67 jaar en denk dat de overgang nu toch wel eens een keer over moet zijn. Ik heb elke morgen nog steeds een onrustig gevoel, dat trekt gelukkig in de loop van de dag wel weg. Hoe gaan jullie met die gevoelens om?

groet Jacobina

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » wo 10 apr 2019 14:26

Hoi Renee, Jacobina en Erna,

Fijn dat jullie hebben gereageerd.
Zit net weer in een dalletje van onrust, piekeren, zorgen maken, dwangmatigheden etc.
Het komt en het gaat. Als een "probleem" is opgelost dan gaat het weer even, maar ja het volgende "probleem" ligt al weer op de loer.

Hoe ik met deze gevoelens omga? Nou soms een potje huilen, dan is de druk er even vanaf. Ik schrijf in een boekje hoe ik me voel, dan uit ik me een beetje. Wil nl niet de mensen om mij heen steeds belasten. Soms zeg ik het tegen mijn man die dan meestal zegt dat ik rustig moet doen, ontspannen moet doen en dat ik moet bedenken wat er echt belangrijk is in het leven :roll: Hij bedoelt het goed, maar ik weet deze dingen al en het helpt niet.
Ik heb er geen invloed op, het gebeurt gewoon.
Of ik ga zoeken op internet naar allerlei natuurlijke middelen die mij zouden kunnen helpen, om ze vervolgens toch niet te kopen omdat ik ze niet durf in te nemen. Pak ik een valeriaantje en beeld me in dat het iets voor me doet..... Kopje kamille thee. Probeer maar wat.

Het kan bij mij ook een tijdje weg zijn en dan is het er in ene weer. Het psychische aspect van de overgang vind ik gewoon het ergste.
Ik vind het wel fijn om dit met jullie te delen, dus dank hiervoor.

Erna, het is geen klaagzang. Het voelt gewoon best eenzaam als je zit met dit soort dingen, tenminste dat vind ik.
Voel me ook nog regelmatig somber, niet blij, niet gelukkig. Een psycholoog bezoeken dat zie ik niet echt meer zitten.
Heb dat een tijdje gedaan en het was ook goed, maar waar ik nu last van heb, dat heeft niet met mogelijke problemen te maken.
Ik heb mijn verleden echt opgeruimd, dat voel ik. Het is gewoon de hormonale onbalans waar ik last van heb.

Wil jullie sterkte wensen!

Groetjes Babsi

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Leeftijd: 56

Bericht door Desi » wo 10 apr 2019 14:55

Babsi schreef:
wo 10 apr 2019 14:26
Zit net weer in een dalletje van onrust, piekeren, zorgen maken, dwangmatigheden etc.
Het komt en het gaat. Als een "probleem" is opgelost dan gaat het weer even, maar ja het volgende "probleem" ligt al weer op de loer.

Zo herkenbaar dit! Heb precies hetzelfde, al jaren.

En tsja, hoe ga je daarmee om? De ene keer beter dan de andere keer, maar het blijft een heel naar deel van de overgang.

Sterkte dames!
Desi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » wo 10 apr 2019 16:46

Hoi Desi,

Echt vervelend voor je dat dit al jaren duurt!
Heb jij dit continue of is het ook wel eens een periode helemaal weg?
En zo ja, is het dan langere tijd of moet je meer denken aan een paar dagen?

In 2013/14 had ik het heel erg, wist niet wat me overkwam. Toen ik stopte met menstrueren (nov. 2016) voelde ik me echt beter, maar sinds een week of 6 voel ik me weer zo vervelend. Ik snap niets van die hormonen.
Als vrouwen zo lang met klachten lopen in de postmenopauze dan vraag ik me toch af wanneer er nu eens een hormonaal evenwicht wordt bereikt zodat alles tot rust komt.

Groetjes Babsi

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Leeftijd: 56

Bericht door Desi » wo 10 apr 2019 17:29

Hallo Babsi,

Wat vervelend dat je nu zo’n terugval hebt nadat het best even goed is gegaan. Dat lijkt me niet makkelijk.

Ik had de eerste jaren na de menopauze vooral lichamelijke klachten. Alles wat je hier wel voorbij ziet komen had ik wel.
De geestelijke overgang vind ik van een heel andere orde en is bij mij zo’n 4 jaar geleden begonnen en de laatste 2 jaar best heftig. Soms gaat het een tijdje goed, dagen soms een paar weken, maar ik val nog steeds terug en dat kan de ene keer voor een paar dagen zijn en de andere keer voor een paar weken. Nu is het al 2 weken weer mis.

Ik ben nu 9,5 jaar postmeno en hoop echt dat de balans toch snel een keer gaat komen. Ik zie op tegen dingen die ik vroeger leuk vond en dat vind ik nog wel het ergste. Moeilijke periode vind ik dit.

Groetjes,
Desi

Garda
Berichten van Garda
Onderwerpen van Garda
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 57

Bericht door Garda » do 11 apr 2019 09:38

Hallo Desi,

Net zoals jij ben ik nu 9,5 jaar post meno, ook het verloop is bij mij een beetje hetzelfde gegaan. Eerst lichamelijke klachten.....heel veel, en daarna de geestelijke klachten.
Lichamelijk gaat het nu goed, geestelijk gaat het wel steeds beter, maar ik ben er nog niet.
Kan me nog steeds behoorlijk druk maken over de meest belachelijke dingen, ook dingen die geregeld moeten worden wil ik meteen geregeld hebben...niks uitstellen.
En net zoals bij jou gaat dit met goede en wat minder goede periodes.
Ik moet wel zeggen dat de goede periodes steeds langer worden, en de slechte steeds korter.
Ik heb me de afgelopen jaren enorm druk gemaakt over dingen, die uiteindelijk vanzelf goed kwamen, en misschien hiervan toch geleerd dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt.
Ook geleerd dat als er iets opgelost is, waar ik me weer eens druk over heb gemaakt, het volgende probleem( pje) alweer opduikt, dus nu ga ik gewoon maar er van uit, dat er altijd wel iets is wat opgelost moet worden, en het weinig zin heeft om me de rest van m,n. leven druk gaan lopen maken. Lukt de ene keer beter dan de andere keer hoor....

Hopelijk gaan voor jou de goede periodes ook steeds langer worden.

Garda

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » do 11 apr 2019 16:06

Hoi Desi,
Al 9,5 jaar postmeno en nog steeds al die klachten, pfff.
Ik herken het wel, opzien tegen dingen die ik vroeger leuk vond. Maar ik zie op tegen heel veel dingen.
Veel is een bezoeking geworden, vooral als er veel mensen bij zijn betrokken zoals verjaardagen.
Ik word er dood nerveus van.

Hoi Gerda,
Ik herken veel in jouw verhaal over het druk maken om dingen die uiteindelijk altijd weer goed kwamen. Ik weet met mijn verstand ook dat het altijd weer goed kwam, maar telkens voelt het aan als een nieuwe ervaring. Het klopt wat je zegt, er is altijd wel iets wat opgelost moet worden, zo is het leven nu eenmaal. Het is goed om je te realiseren dat dat zo is.
Ik kan ook niets laten liggen, alles moet gelijk geregeld worden, in orde gebracht worden. Kan niet denken, oh dit doe ik over 2 dagen/volgende week wel want het suddert maar in mijn hoofd en vergroot het gevoel van onrust.
Maar ik heb ook geen zin om mezelf de rest van mijn leven alleen maar druk te maken. Voorheen waren er natuurlijk ook telkens dingen die aandacht nodig hadden of opgelost moesten worden, maar omdat dat geen stress opleverde, had ik dat niet in de gaten. Nu lijkt het alsof het ene wordt opgevolgd door het andere. Maar het zal niet anders zijn dan anders.
Fijn voor je dat de goede periodes steeds langer worden!

Groetjes Babsi

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 16 apr 2019 15:57

Dag allemaal,

Ik was vandaag bij de huisarts. Er werd mij gezegd dat het nog maar de vraag is of mijn stemmingswisselingen van de overgang komen. Het is nl niet bewezen dat dit door de overgang kan komen :?:
Daar sta je dan met je ...... vol tanden. Maar ik moest nog maar eens terugkomen om het eens goed te bespreken, er was nl geen tijd meer.
Ik word hier zo moe van he. Van alle mogelijke reacties had ik deze dus echt niet zien aankomen.
Hieronder zien jullie informatie van het Radboudumc over de overgang. En ja, dan lijkt het er op dat alleen de opvliegers "echt" (bewezen?) bij de overgang horen. Dat neemt overigens niet weg dat ik/wij wel degelijk deze klachten hebben.

Groetjes Babsi

Verschijnselen
Wat merk je?

De overgang begint vaak met een verandering in het menstruatiepatroon. De menstruaties komen korter na elkaar en worden vaak heviger; soms zijn er ook stolsels. Vervolgens wordt de pauze tussen de menstruaties steeds langer en uiteindelijk blijven ze helemaal weg. De menopauze heeft plaatsgevonden als er een jaar lang geen menstruaties meer zijn geweest. Dit tijdstip is dus alleen achteraf vast te stellen. Als de menstruatie tijdens de overgang erg hevig zijn, kunt u laten onderzoeken of er geen andere oorzaak is.

'Typische' overgangsklachten
Naast de veranderingen in het patroon van de menstruaties zijn er meer verschijnselen die samenhangen met de overgang. Typische overgangsverschijnselen zijn een gevolg van schommelingen in de hoeveelheid oestrogenen in het bloed.

Opvliegers
Opvliegers zijn het meest op de voorgrond staande verschijnsel van de overgang. Ze bestaan uit plotselinge warmteaanvallen die samen kunnen gaan met een rood gezicht en een koortsig gevoel. Opvliegers kunnen op elk willekeurig moment optreden, maar ook uitgelokt worden door bijvoorbeeld stress of alcohol. Sommige vrouwen hebben er slechts af en toe last van, andere hebben ze wel tien tot twintig keer per dag. Een opvlieger duurt meestal een paar seconden of minuten, maar de klachten kunnen ook een kwartier of een halfuur aanwezig blijven.

Nachtelijk transpireren
Opvliegers kunnen in de nacht optreden met flinke transpiratie-aanvallen. In ernstige gevallen kunnen hierdoor slaapproblemen, moeiheid en/of prikkelbaarheid ontstaan.

'Niet-typische' overgangsklachten
Klachten die vaak tijdens de overgang voorkomen maar niet duidelijk samenhangen met de veranderingen van de hormonen, worden ‘niet-typische overgangsklachten’ genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld:
•hartkloppingen
•toename van gewicht
•obstipatie
•gewrichtsklachten
•hoofdpijn
•slapeloosheid
•temmingswisselingen.

De slapeloosheid en stemmingswisselingen worden mogelijk veroorzaakt door het feit dat veel vrouwen de overgang beleven als een ingrijpende periode. In de gezinssituatie treden bovendien vaak veranderingen op die u uit uw evenwicht kunnen brengen. Als u slecht slaapt ten gevolge van opvliegers kan dit leiden tot psychische klachten zoals:
•neerslachtigheid
•prikkelbaarheid
•stemmingswisselingen
•angst
•concentratie- en geheugenverlies

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Pippo1 » di 16 apr 2019 16:55

Hey Babsi,

Slapeloosheid kan inderdaad, al die verschijnselen teweeg brengen! MAAR de overgang brengt die verschijnselen ook teweeg!!!! En ik spreek zeker en vast en spijtig genoeg uit ervaring!!!! Voor ik last had van slapeloosheid, en dat begon ongeveer verleden jaar in december! De jaren daarvoor sliep ik als een blok omdat ik zo uitgeput was door die stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, geheugenconcentratie enz enz . De slapeloosheid begon bij mij toen de hevigheid van al die klachten begon af te nemen! Die slapeloosheid heeft maar een paar maanden geduurd. En heel soms heb ik daar terug last van. Dus, laat je niets aanpraten! Jij voelt immers het beste wat er met je lichaam en geest gebeurt! Mij geloofde ze ook niet!!!! Tot ik verleden jaar gestopt was met de pil en ik 3 maanden later nog steeds niet zwanger was :mrgreen: en nu nog steeds niet :D toen kreeg ik zo'n verwonderde blik van mijn H.A
Dus toch de overgang.
Dus stopt met daar energie in te steken, want dat gaat alleen ten koste van je persoontje! Er is hier al genoeg over geschreven! En put daar je moed en vertrouwen in! Het aanvaarden van ..... Is toch al een strijd minder dar je moet leveren! De overgang is al zwaar genoeg :(
Veel moed en sterkte

Groetjes
Pippo

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » di 16 apr 2019 18:32

Hoi Pippo,

Dank je voor je opbeurende berichtje :D
Ik weet ook dat je veel klachten van slapeloosheid kunt krijgen. Ik slaap regelmatig niet al te best, ben chronisch pijnpatient en dan is slapen vaak niet makkelijk. Maar ik weet inderdaad zelf wel of er een andere oorzaak is voor mijn klachten dan de overgang. Ik ben nl wel zo eerlijk naar mezelf toe dat ik kan toegeven als er iets anders zou zijn. En er is gewoon niets anders.
Dus daar twijfel ik niet aan, ik ben gewoon teleurgesteld, maar er inmiddels al weer overheen. Zo zijn wij vrouwen in de overgang dan ook wel weer, wij herstellen snel :lol:

Wat ik ook jammer vind aan het bericht van het Radboudumc is: een goede verklaring voor stemmingswisselingen en slapeloosheid is dat veel vrouwen de overgang beleven als een ingrijpende periode. En dan de veranderingen in de gezinssituatie.
Ja, waarom zouden wij de overgang beleven als een ingrijpende periode? Toch zeker omdat deze periode zoveel klachten met zich meebrengt!
Toch niet omdat wij met zn allen denken, oh oh ik zit in de overgang, ik menstrueer niet meer, ik ben niet meer vruchtbaar, is me dat ingrijpend zeg!
En natuurlijk verandert er het een en ander in de gezinssituatie als kinderen de deur uit gaan. Maar ik heb er nog 1 thuis en de ander in het weekend.
Doordat ze ouder zijn, valt er ook wat zorg weg en dat geeft ook wel weer wat rust, vind ik.

Maar je hebt helemaal gelijk Pippo, er is genoeg over geschreven hier en wij met z'n allen zijn niet gek!

Wens jou ook veel moed en sterkte.

groetjes Babsi

Pippo1
Berichten van Pippo1
Onderwerpen van Pippo1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Bericht door Pippo1 » di 16 apr 2019 20:49

Hey Babsi,

De reden dat je teleurgesteld waart, is volgens mij, dat je steunt en bevestiging zocht, want daar had je gewoon nood aan. Om één of andere reden, voel je u dan minder eenzaam in die strijd en voel je u niet gek! Maar je hebt het begrepen, lees ik, en dat is super :D
Ik lees ook dat je een pijnpatient ben :( Wat sneu voor je! En dan nog heel die overgang :o Nope, dat is niet niks pfff

Veel sterkte meid !!!
Groetjes Pippo

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » wo 17 apr 2019 15:31

Hoi Pippo,

Ja, dat klopt, je hebt gelijk.
Nee, inderdaad, het maakt het er in elk geval niet beter op, maar goed, moet het er maar mee doen, helaas.
Maar dank je voor je steun en begrip!

groetjes Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht